Gå til innhold

Når deler mor og barn blod, og når kobles navlestrengen til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er vanskelig å finne ut av dette med når mor og barn faktisk begynner å dele blod? Jeg har lest at i starten av svangerskapet så deler man ikke blod, men jeg har problemer med å finne ut når man begynner å dele både blod og næring (navlestrengen)? 

Anonymkode: 34805...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å finne ut av dette med når mor og barn faktisk begynner å dele blod? Jeg har lest at i starten av svangerskapet så deler man ikke blod, men jeg har problemer med å finne ut når man begynner å dele både blod og næring (navlestrengen)? 

Anonymkode: 34805...0a4

Man deler ikke blod. Det kunne vært dødelig hvis man har ulik blodtype

Anonymkode: ab731...30f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

The maternal and fetal blood circulation systems are completely separate. The embryo's blood cells start developing at around week 5 gestational age (3 weeks after conception), the same way any other tissue is developed by the fetus itself. By around week 7 gestational age, a circulatory system has developed and the heart has started beating.

All nutrition goes through the placenta, which keeps the two circulatory systems separate by the so-called placental blood barrier. 

Rhesus incompability is only a concern after the first birth (or miscarriage) because then the maternal and fetal blood had the opportunity to mix and lead to the mother developing antibodies. 

Also, as AMR pointed out in the comments, blood group incompatibility is mediated through IgG antibodies - those don't start to be produced at all until birth and at higher levels not until six months to a year after birth. See also At what age do babies begin to synthesize their own antibodies?

Anonymkode: 73f81...5bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mor og barn deler aldri blod, så vidt jeg vet. Mors og barnets blod går i atskilte systemer i morkaken. Mellom disse blodstrømmene er det tynne membranvegger som tillater næring og oksygen å passere mellom mors og barnets mor, men blodet blandes ikke. Fordi blodet ikke blandes, kan mor og barn ha ulike blodtyper.

Anonymkode: 75826...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morkaken skiller mor og barns blodomløp. En teori bak svangerskapsforgiftning er at det skjer noe (gjerne pga feil i morkaken) som gjør at noe blod som tilhører fosteret kommer over i mors blodomløp og at det skaper inflammasjon (betennelse) i mors kropp.

Anonymkode: 041f3...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Antakelig så har du misforstått litt, navlestrengen deler ikke blod mellom mor og barn, den lar morens og barnets blod passere tett ved siden av hverandre, så det kan utveksles næring, oksygen og avfallsstoffer mellom de to blodbanene. 

Anonymkode: 726b9...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du ikke spør fordi du tror det kan være greit å drikke frem til et gitt punkt i svangerskapet. De med peil sier man må holde seg unna alkohol i hele graviditeten. Det er også visse andre ting man ikke skal ha.

Anonymkode: f1945...b9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper du ikke spør fordi du tror det kan være greit å drikke frem til et gitt punkt i svangerskapet. De med peil sier man må holde seg unna alkohol i hele graviditeten. Det er også visse andre ting man ikke skal ha.

Anonymkode: f1945...b9b

Dette er vanlig å lure på for de som har drukket uten å vite at de var gravide. Og så prøver de å berolige seg selv med det der med tiden før navlestrengen fordi de er desperate og lei seg. I slike tilfeller er det lurt å be om å få en samtale med jordmor for sine egne nervers skyld 🙂 

Anonymkode: 726b9...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...