AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Pga samlivsbrudd må jeg snart flytte fra hus med hage, til noe mindre. Antagelig blir det leilighet med balkong, men har ikke kjøpt noe enda. Jeg har hund på 4 år, som hele sitt liv har bodd i hus. Er vant til stor plass, og fordi det som regel har vært noen hjemme her, er den vant til å få gå inn og ut i hagen ganske mange ganger per dag. Får kort morgentur, lang dagstur og kort kveldstur i tillegg. Når vi mister hagen, ser jeg for meg det blir stor ulempe for hunden. Jeg håper jeg slipper å gå ut på tur mange ganger per dag, og å kunne opprettholde 3 ganger per dag som den får nå. Er dette vanskelig for hunden? Og blir det lettere etter hvert som den blir fler og fler år gammel (at den roer seg?). Tar gjerne i mot tips i denne situasjonen. Anonymkode: 8c215...81a
AnonymBruker Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Det å ikke ha egen hage er mest en ulempe for eier som da burde benytte mye mer tid ute sammen med hunden selv. Inne skal hunden lære seg å slappe av hovedsakelig uansett. Har dere bodd i enebolig og flytter inn i leilighet så burde du bruke tid i starten på å la hunden komme til ro og bli vant med lydene rundt, ikke la hunden være alene for tidlig. Anonymkode: bed33...210 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars Har du mulighet til å «velge og vrake» så ville jeg hatt leilighet øverst med tanken på at lyd ovenfra gjerne høres aller best, og utelukket leilighet på bakkeplan om det er en plass mange kan bevege seg like utenfor vinduet. Anonymkode: bed33...210 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars Jeg tror dette går helt fint for hunden, overgangen blir nok større for deg 😅 Eneste kan være at den vil reagere mye mer på lyder, om dere får naboer på alle kanter. Men det med hage er jeg sikker på at kommer til å bli et kjempesavn for deg, for å ha mulighet til å slippe hunden ut og inn slik er gull verdt! Jeg kjøpte leilighet med hageflekk jeg. Første etasje, og en egen inngjerdet liten hage så hunden kan gå ut og inn som den vil (når det er varmt i været). Personlig synes jeg det er noe ordentlig styr å skulle ut og inn flere ganger om dagen om man bor oppover i etasjene... Og bare tenk om hunden får diare eller noe! Nei, jeg ville absolutt sett meg om etter leilighet på bakkeplan. Anonymkode: 3f23c...717 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars Takk for svar så langt Foreløpig en som anbefaler øverst og absolutt ikke bakkeplan, og en som anbefaler absolutt bakkeplan. Jaja, har litt å tenke gjennom fremover skjønner jeg, er vel fordeler og ulemper med begge deler Tar gjerne imot flere innspill. Anonymkode: 8c215...81a
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Skrevet 13. mars Jeg skal gjennom samme prosess nå. Fra hus med hage til leilighet. Jeg har sett etter leilighet med lett adkomst ut, nettopp med tanke på diaré og lignende der hunden må kjapt ut. Så har det jo vært mye snø i vinter, og jeg har latt være å grave sti til hunden i hagen, slik at jeg alt nå har begynt å endre rutinene før vi flytter. Jeg har altså tvunget meg til å ikke bruke hagen som luftemulighet en periode, og opplever at det går helt fint. Ved flytting har jeg planer om at han skal passes av andre, slik at han ikke opplever at tingene hans "forsvinner". Og så kommer han til leilighet som er "ferdig" med hans ting. Jeg har også tenkt å ta fri noen dager slik at jeg kan være sammen med ham der, bedrive sladretrening på alt av lyder og generelt venne ham til å få andre mennesker tettere på. Anonymkode: 49d24...5d1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Skrevet 13. mars Har ikke hund, men bor i blokk med naboer med hund. Og jeg vil anbefale deg leilighet på første plan. Ser hvordan det oppstår situasjoner med hundene på vei opp og ned trappene,hunder som uler av ensomhet midt i bygget og trapper og vegger som blir skitne på grunn av våte og skitne hunder. De som bor på bakkeplan har kort vei ut. Ser noen går via egen terrasse og ut. Jeg har forresten innekatt som ble det i forbindelse med flytting. Hadde jeg valgt i dag, ville jeg valgt første plan slik at katten kunne fortsette å gå inn og ut. Anonymkode: ce95e...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar så langt Foreløpig en som anbefaler øverst og absolutt ikke bakkeplan, og en som anbefaler absolutt bakkeplan. Jaja, har litt å tenke gjennom fremover skjønner jeg, er vel fordeler og ulemper med begge deler Tar gjerne imot flere innspill. Anonymkode: 8c215...81a IKKE bakkeplan, har ei venninne som kjøpte leilighet på bakkeplan, stor plen og hunden lå ute og koste seg hele dagen. Problemet? Idioter fra øvre etasjer som kastet mat ned til den... de hun kjente til snakket hun med, og tro det eller ei men enkelte ble sure på henne. "Jooo jeg vil så gjerne gi hunden din beinrester etter middag, han blir så glad". Hun måtte serløst flytte. Anonymkode: 4ef4b...cab 1 1
Nutz Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars Jeg har bodd i leilighet med hund i snart 20 år og det går fint for hunden, men krever mye av meg. Jeg har de siste årene kjent veldig på at jeg er lei av å gå disse småturene for at hunden bare skal få gjort fra seg. Opp og ut som det første og siste jeg gjør før jeg står opp og legger meg. Hunden min er bare 4 år nå, men om jeg ikke ved et mirakel flytter til et hus innen han går bort, blir han min siste, nettopp pga dette med mangel på hage. Jeg hadde tusen prosent prioritert leilighet på bakkeplan med mulighet for å lufte ut en verandadør. 2
Nutz Skrevet 13. mars #10 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): IKKE bakkeplan, har ei venninne som kjøpte leilighet på bakkeplan, stor plen og hunden lå ute og koste seg hele dagen. Problemet? Idioter fra øvre etasjer som kastet mat ned til den... de hun kjente til snakket hun med, og tro det eller ei men enkelte ble sure på henne. "Jooo jeg vil så gjerne gi hunden din beinrester etter middag, han blir så glad". Hun måtte serløst flytte. Anonymkode: 4ef4b...cab WOW! Folk! Er det mulig?!
AnonymBruker Skrevet 13. mars #11 Skrevet 13. mars Jeg kjøpte leilighet på bakkeplan. Litt utfordrende med passering av andre hunder i det ene vinduet, men veldig deilig å kunne gå rett ut og inn uten trapper!!! Anonymkode: b3827...3eb
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Skrevet 13. mars Nutz skrev (7 minutter siden): WOW! Folk! Er det mulig?! Ja! Det var flere som gjorde det, hun tok turen og vennelig forklarte folk, men likevel kom det alt fra pølser og pålegg til matrester deisende ned til henne flere ganger i uken. Helt sykt, hun bare holdt hunden inne til hun flyttet. Anonymkode: 4ef4b...cab
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars Jeg tror det kan bli vanskeligere trene den til å være hjemme alene hele dagen, enn at den ikke får mer enn 3 turer om dagen. Hvordan reagerer den i dag når folk passerer rundt huset? Hvordan reagerer den når den hører, men ikke ser, andre hunder som bjeffer? Hvordan reagerer den på ringeklokka? Anonymkode: 23c51...32d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars Om du tenker blokk eller sameie med felles inngang/ganger, så må du først sjekke om du i det hele tatt kan ha hund der. Mange borettslag eller sameier har regler for dette som bl.a. sier at alle, uten unntak, i en oppgang/gang må skrive under på at de godtar hund der. Ofte blir dette umulig, da det gjerne er minst én allergiker som må svare nei. Så ikke kjøp/lei/flytt før du har fått skriftlig at du faktisk kan ha hund der du planlegger å flytte. Anonymkode: de365...f71 1
Nutz Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja! Det var flere som gjorde det, hun tok turen og vennelig forklarte folk, men likevel kom det alt fra pølser og pålegg til matrester deisende ned til henne flere ganger i uken. Helt sykt, hun bare holdt hunden inne til hun flyttet. Anonymkode: 4ef4b...cab Det forstår jeg godt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): IKKE bakkeplan, har ei venninne som kjøpte leilighet på bakkeplan, stor plen og hunden lå ute og koste seg hele dagen. Problemet? Idioter fra øvre etasjer som kastet mat ned til den... de hun kjente til snakket hun med, og tro det eller ei men enkelte ble sure på henne. "Jooo jeg vil så gjerne gi hunden din beinrester etter middag, han blir så glad". Hun måtte serløst flytte. Anonymkode: 4ef4b...cab Da bor man jo et sted med utrolig dårlige naboer uten folkeskikk, det er det som er problemet, ikke hvilken etasje man bor i. Jeg bor i en blokk hvor folk heldigvis oppfører seg som - nettopp folk. Et par ganger har det falt eller blåst ned ting fra overliggende etasjer og ned i min hage, men da har naboene unnskyldt seg etterpå. At folk hiver søppel og mat ut fra balkongen sin er da virkelig ikke vanlig, og jeg ville ikke latt det påvirke valget mitt. Gitt at man bor i en blokk med oppegående folk da, og ikke mye rus og slikt. Anonymkode: 3f23c...717 3
Mardina Skrevet 13. mars #17 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 16.45): Pga samlivsbrudd må jeg snart flytte fra hus med hage, til noe mindre. Antagelig blir det leilighet med balkong, men har ikke kjøpt noe enda. Jeg har hund på 4 år, som hele sitt liv har bodd i hus. Er vant til stor plass, og fordi det som regel har vært noen hjemme her, er den vant til å få gå inn og ut i hagen ganske mange ganger per dag. Får kort morgentur, lang dagstur og kort kveldstur i tillegg. Når vi mister hagen, ser jeg for meg det blir stor ulempe for hunden. Jeg håper jeg slipper å gå ut på tur mange ganger per dag, og å kunne opprettholde 3 ganger per dag som den får nå. Er dette vanskelig for hunden? Og blir det lettere etter hvert som den blir fler og fler år gammel (at den roer seg?). Tar gjerne i mot tips i denne situasjonen. Anonymkode: 8c215...81a Hunder er stort sett veldig tilpasningsdyktig, så jeg tror det kommer til å gå helt fint. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd. For et par år siden flyttet jeg fra hus med stor hage til loftsleiligheten som jeg bor i nå. Hunden min taklet det helt fint. Hunder er stort sett opptatt av å være der eieren er, så de er nok så opptatt av hvordan det ser ut der de bor.
Svisle Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 7.54): IKKE bakkeplan, har ei venninne som kjøpte leilighet på bakkeplan, stor plen og hunden lå ute og koste seg hele dagen. Problemet? Idioter fra øvre etasjer som kastet mat ned til den... de hun kjente til snakket hun med, og tro det eller ei men enkelte ble sure på henne. "Jooo jeg vil så gjerne gi hunden din beinrester etter middag, han blir så glad". Hun måtte serløst flytte. Anonymkode: 4ef4b...cab Trenger ikke å bo på bakkeplan i leilighetsbygg for at det skal skje. Jeg bort "grisgrendt" til med spredt bebyggelse og her var det også en nabo som kastet matrester over gjerdet og inn til hundene.
Caelyn Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars Vi flyttet til en leilighet med "huslyder" som hunden min ikke var vant til. Han hadde i tillegg en tendens til å bjeffe på mye. Jeg hadde (små) godbiter OVER ALT i leiligheten, alltid godis i lommene. HVER GANG det kom en lyd, var jeg lynraskt ute med å gi han en godbit, sa ikke noe, bare ga en godbit (enten på gulvet eller rett til munnen). Hvis han rakk å begynne å bjeffe, var jeg fortsatt raskt ute med å gi godbit. Det var litt stressende, men absolutt verdt det. Han fikk ikke vanen med å bjeffe på alt og gradvis bare sluttet han å bry seg om lydene. Jeg måtte ikke "avvenne" han godbitene. Det var hvert fall det som funket for oss. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå