Gå til innhold

et leieforhold jeg ikke vet hva jeg skal si om....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg vet ikke hva jeg skal si eller hvor jeg skal begynne. I høst lette jeg etter ny bolig, satte inn annonse 3 måneder før jeg skulle være ute fra den forrige leieboligen. 2 måneder før jeg skal være ute fra daværende leiebolig, begynner jeg å tenke at jeg kanskje ikke får noe napp ettersom ingen responderer. Dermed så begynner jeg heller ringerunden etter aktuelle boliger. Til slutt får eg napp. Men da jeg takker ja tar det nesten 3 uker fra jeg har sagt ja til jeg fikk kontakt med broren til utleier. Broren var den som holdt visning. Jeg fikk tilslutt også kontrakt av huseier på mail. Da jeg leser igjennom den ser jeg at jeg har noen innvendinger bl.a. i forhold til depositumet som utleier ønsker på samme konto som husleien. Jeg sier ifra om dette og at jeg ønsker en depositumskonto. Da hører jeg ikke noe mer i forhold til det. Jeg får omsider nøklene av en enda en bror som bor i utleieboligen, og flytter inn. Om sider glad og lettet for å være i hus orker jeg ikke å bry meg noe mer om depositumskonto. 

Så til det som er et annet problem. Litt nærmere oktober/november. Da kommer man til teip over bryterene til varmekablene til badet og kjøkkengulvet (dette er i en kjeller) med at varmekablene ikke fungerer. Litt overrasket men tenker at: Jaja de vet vel om det og kommer vel snart noen å ordner det. Men det gjør det ikke og det det blir jo kjempe kaldt på badet. Vi forsøker å kontakte huseier men får ikke svar på. Så sender vi en sms. Og svaret vi får er: Det er det merkeligste jeg har hørt. Månedene går og det er pisskaldt på badet. Om sider kommer broren som har hatt visnng "hjem" og gir oss en varmeovn som han har hatt inne hos seg som vi nå lar stå på badet for å få varme der. Jeg vet ikke hva jeg skal si eller tro. Eneste jeg nesten er sikker på er at rommet nede ved kjøkkenet som leies ut som soverom ikke er tegnet inn som soverom og mest sannsynlig ikke godkjent for utleie. Vindu der må man bruke en kjøkkenkniv for å åpne skikkelig utover. Et eller annet med den kilen eller hva det heter som ikke vil åpnes normalt. Brannfarlig med tanke på rømningsveier? 

Anonymkode: 0ea63...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke krav om rømningsvei fra hvert eneste rom i en bolig, men rommet må være godkjent for varig opphold.

Men du burde nok lete etter et annet sted å bo, dette hørtes uryddig ut.

Anonymkode: 27101...d9b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at dette er en godkjent utleieenhet? 

Anonymkode: 22f7d...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er vel strengt tatt ikke noe som formelt heter “godkjent utleieenhet”, men rommene man leier ut må være godkjent for varig opphold.

Anonymkode: 3d13b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper de varmekablene virker jeg, bare du tar av teipen. Er strøm inkludert i leia?

Anonymkode: 3fe3a...351

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er ikke krav om rømningsvei fra hvert eneste rom i en bolig, men rommet må være godkjent for varig opphold.

Men du burde nok lete etter et annet sted å bo, dette hørtes uryddig ut.

Anonymkode: 27101...d9b

Ja det er relativt uryddig. Står masse skrot utenfor eiendommen og som en annen leietager har tilbudt seg å få fjernet men får ikke lov av huseier. Huset er delt i to med en annen leilighet hvorav to vanlige dører nede i kjelleren skiller de to leilighetene i tillegg til vanlig vegg. Kondensen fra tørketrommelen i vaskerommet i den andre leiligheten kommer inn i sovermmet nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei er ikke det. men antar. Kanskje det er noe jeg ikke skjønner her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper de varmekablene virker jeg, bare du tar av teipen. Er strøm inkludert i leia?

Anonymkode: 3fe3a...351

Vel det virker som om den lille lunken på kjøkkengulvet er tilbake. Antar at det er termostatene det er noe feil med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært utleier i mange år, og det du beskriver er ikke akseptabelt. Depositum skal på egen konto. Utleier har ikke lov til å gå inn hos deg uten avtale. Jeg har leid ut rom, sokkel og lignende, uten at dette har vært godkjent for utleie. Brannforskrifter har alltid vært ivaretatt. Har tom hatt brannvesenet på inspeksjon, de godtok rømningsveier og at noen bodde der. 

Problemet ditt er at du måtte ha en bolig. Jeg tenker, kom deg ut. Finn annen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sikkert teipet de for at du ikke skal bruke de og da spare strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...