Gå til innhold

Viste du at det kan være glyserol i slush?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste inne på BBC News nå og der er det en artikkel om saken med overskriften: 

"Children under eight should avoid drinking slushies, doctors warn"  https://www.bbc.com/news/articles/c0l196l2k8ko

Jeg gjorde et raskt søk og ser noen typer inneholder glycerol og en del inneholder også fargestoffet brilliantblå. Jeg er overrasket, og forstår jeg har vært naiv. 

Anonymkode: 9c1c9...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glyserol er en sukkeralkohol og et svært vanlig, naturlig forekommende stoff som ofte brukes som kunstig søtningsstoff. Noen ytterst få er overfølsomme for det, og tåler da som barn mindre enn som voksne. Dette blir litt som å skrike opp om at Grandiosaen inneholder natriumklorid (salt).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har et barn som ikke tåler sukkeralkoholer som glukose(sirup), glyserol, glukose, sorbitol, druesukker, xzylitol, dekstrose osv. Slush er jo fullt av det. Vi jubler hver gang vi finner brus, saft, godterier med "ekte sukker" (rørsukker) eller aspartam. Hva trodde du blå slush innehold, sunne saker?
Hvis du vil unngå glyserol, må du dobbeltsjekke alt av godterier, kaker, is osv, det dukker opp der.

Anonymkode: 9811b...605

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg har et barn som ikke tåler sukkeralkoholer som glukose(sirup), glyserol, glukose, sorbitol, druesukker, xzylitol, dekstrose osv. Slush er jo fullt av det. Vi jubler hver gang vi finner brus, saft, godterier med "ekte sukker" (rørsukker) eller aspartam. Hva trodde du blå slush innehold, sunne saker?
Hvis du vil unngå glyserol, må du dobbeltsjekke alt av godterier, kaker, is osv, det dukker opp der.

Rørsukker er jo sukrose, et disakkarid som består av glukose og fruktose. 

Hvordan er det mulig å være allergisk mot glukose, men ikke sukrose? 

(Antar barnet forøvrig er veldig allergisk mot glukose siden du skriver det tre ganger, men kanskje du mente fruktose den ene gangen?). 

Anonymkode: 80b3c...4b3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rørsukker er jo sukrose, et disakkarid som består av glukose og fruktose. 

Hvordan er det mulig å være allergisk mot glukose, men ikke sukrose? 

(Antar barnet forøvrig er veldig allergisk mot glukose siden du skriver det tre ganger, men kanskje du mente fruktose den ene gangen?). 

Sukrose tåler barnet, fruktosen der har sin opprinnelse i rørsukker (eller sukkerbete). Mens annen fruktose (glukose, druesukker, stivelse osv) har sin opprinnelse i mange forskjellige ting: hvete, frukt, ris, røtter, bær osv, og det er en del av dem barnet ikke tåler. Det deklareres ikke. Samme med sukkeralkoholer. Så vi kan ikke vite (med mindre det er frivillig deklarert, det er det av og til (dekstrose (mais) for eksempel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sukrose tåler barnet, fruktosen der har sin opprinnelse i rørsukker (eller sukkerbete). Mens annen fruktose (glukose, druesukker, stivelse osv) har sin opprinnelse i mange forskjellige ting: hvete, frukt, ris, røtter, bær osv, og det er en del av dem barnet ikke tåler. Det deklareres ikke. Samme med sukkeralkoholer. Så vi kan ikke vite (med mindre det er frivillig deklarert, det er det av og til (dekstrose (mais) for eksempel). 

Jeg lurer litt på hvor du har fått informasjonen om ditt barns allergier? 

For jeg har aldri hørt noe liknende, og du blander så mange ord som betyr det samme (og bruker så mange andre begreper feil). Og et fruktosemolekyl er et fruktosemolekyl uavhengig av hvor det kommer fra. Kroppen, eller noe som helst måleinstrument for den saks skyld, kan ikke detektere forskjell på fruktose ut i fra hvor det kommer fra. 

Så jeg håper for ditt barns skyld at dette er allergier du har fått påvist gjennom sykehuset, og at du da bare har misforstått noen ord, og at det ikke er noe du har fått beskjed om via noe humbug - og dermed holder barnet ditt borte fra ekstremt mye matvarer av ingen grunn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var bestandig påpasselig med e stoffer til mine barn. Så noe med blått kjøpte jeg aldri til dem. Jeg har aldri kjøpt slush til dem. For jeg liker det ikke selv. Jeg er glad i rene matvarer. 

Anonymkode: 8ae48...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...