Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (2 minutter siden):

Du bør kontakte en advokat for å se på saken. For så mye som du har betalt ift han så kan det se ut som at du eier en betydelig større del av boligen enn han. Hvis dere er gift og eier leiligheten 50/50 så er også halvparten av de pengene han har gribbet til seg dine. Så å kjøpe han ut kan absolutt være en mulighet her. Frem til det blir orden i dette så syntes jeg at du kun skal betale din del av lån, strøm og leie. Og såklart det barna trenger. Nekt å ta imot de 10000 kr han gir deg å si at han får betale sine egne regninger og mat for dem.

Takk for svar! Jeg skal sjekke opp med advokat hva jeg kan gjøre her. 🙂

Anonymkode: e8cb7...7a1

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk til ham på en måte som når inn. Dvs pirk i gjerrigheten hans.

«Du vet at siden jeg betaler alt av huslån, så kommer jeg til å kreve større eierandel enn deg ved skilsmisse?»

Og så synes jeg du skal sette deg ned å gå over dine utgifter siste 6 mnd. Det er en engangsjobb. Så sorterer du det noen større kategorier, som Mat, Huslån, Billån, Strøm, Barn, HusogHjem, Forsikring, Kommunalt osv. Så viser du ham regnestykket, og hvor mye han skylder deg. Og krever å få det tilbake i dag. 

Så sier du at du gidder ikke være familiens altmuligmann lenger. Enten lager dere felles utgiftskonto med auto overføringer og faste trekk til betalinger (egen konto til faste utgifter som huslån og forsikring, og egen til løpende som mat og husting, eventuelt egen til barneting).

Ikke bare betaler du alt, men du ordner og administrerer alt også. Han har hushjelp, kokk, barnepass og butler for 10 000 i mnd. Han er ordentlig ufyselig mot deg.

Anonymkode: 21dda...59c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forts. De fleste banker tilbyr å eksportere kontobevegelser til excel. Så har du et startsted for kategoriseringen.

Anonymkode: 21dda...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var samme situasjon her. Bare at han var raus på ufornuftig ting og moro. 

Det jeg gjorde og anbefaler er: 

Jeg bestilte time hos familierådgiver og skrev at det var penger som var problemet, og at dersom vi ikke fikk hjelp til å bli enige om penger ville det bli brudd, for situasjonen var uutholdbar. Vi har også barn som da måtte gjennom samlivsbrudd. 

Vi fikk da time med rådgiver som var spesielt flink med dette med økonomi. Han satte opp budsjett og fikk min mann til å forstå hvor urimelig det ble at han bidro så lite til nødvendig økonomi. 

Problemet ble permanent løst. Min mann fikk forståelse av hvor urimelig han hadde vært, og at det egentlig ikke var spørsmål om han skulle bidra mer. Det skulle han. Han har siden bidratt mer. 

Anonymkode: 8af5c...3ff

• Liker 9
  • Hjerte 3
Skrevet

Advokat nå. Få dokumentert hvor mye du betaler. Så dump. Kan nesten se ut som om han sparer seg opp til et brudd her. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Minitroll skrev (Akkurat nå):

Advokat nå. Få dokumentert hvor mye du betaler. Så dump. Kan nesten se ut som om han sparer seg opp til et brudd her. 

Jeg har tenkt det samme, at han sparer seg opp til brudd. 
Takk for råd, jeg skal kontakte advokat for å finne ut av hva jeg burde gjøre, og i hvilken rekkefølge. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Eg vet ikke hva du har i lån. Min x familie var to voksne og to tenåringer. Hus og bil. Vårt lån var på 1,4 mill. Vi sette inn 22 k hver i mnd. Det vart alltid litt ekstra som vi kjøpte på våre egne kontoer. Men dette skulle dekke det meste. Ink nye dekk, servicer på biler, forsikringer etc. 

så det høres veldig lite ut det han bidrar med

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men tjener dette rimelig likt eller er det en som tjener mye mer enn den andre? 

Anonymkode: 93c98...e82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er uføretrygdet, og mannen har en gjennomsnitts lønn. 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Edit: jeg ble uføretrygdet for et år siden, og var altså ikke det når vi kjøpte leiligheten og fikk barn. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tenkt det samme, at han sparer seg opp til brudd. 
Takk for råd, jeg skal kontakte advokat for å finne ut av hva jeg burde gjøre, og i hvilken rekkefølge. 

Ja, kontakt advokat og ikke stol på råd herfra. Men når dere er gift må han uansett dele sparepengene sine med deg.

Anonymkode: 57a91...1f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! Jeg skal sjekke opp med advokat hva jeg kan gjøre her. 🙂

Du har nok dessverre scoret et økonomisk selvmål eller ti ved å stilltiende godta dette her. Det finnes regler for å regne ut hva man har bidratt med til underhold/utgifter knyttet til felles barn og den slags, men du vil neppe "få igjen" alt ekstra du har bidratt med i et eventuelt oppgjør hvis dette skulle ende med brudd (noe jeg ville tenkt var naturlig, men som du selv avgjør). Det er absolutt fornuftig å snakke med advokat om det konkrete innholdet, og det kan absolutt være noe å hente (tilbake), men det vil ikke bare bli utlignet og kompensert som om du aldri hadde gått med på en dårlig deal her. Det kommer til å straffe seg.

Du får likevel tenke på at løsningen på det å ha scoret selvmål ikke er å score flere og flere selvmål fordi alt føles håpløst uansett og motstanderen i hvert fall blir glad av det. Beste fremgangsmåte nå er å puste dypt, riste godt på hodet, legge om taktikken og se hvilke stumper som kan reddes og hva som er rett fremgangsmåte i tiden som kommer. Alt du sier om at "noen må jo betale" og at det er dyrt å være alene og denslags er helt riktig, og jeg skjønner det er veldig lett for oss andre å behandle "kast ham ut" som om det er jævlig mye enklere enn det er både praktisk, økonomisk og følelsesmessig. Likevel vil jeg bare minne om at nåsituasjonen din tross alt er å betale for en mer enn du trenger. Det er åpenbart det dyreste alternativet.

Anonymkode: 6ae42...bec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (3 minutter siden):

Eg vet ikke hva du har i lån. Min x familie var to voksne og to tenåringer. Hus og bil. Vårt lån var på 1,4 mill. Vi sette inn 22 k hver i mnd. Det vart alltid litt ekstra som vi kjøpte på våre egne kontoer. Men dette skulle dekke det meste. Ink nye dekk, servicer på biler, forsikringer etc. 

så det høres veldig lite ut det han bidrar med

Ja, det dekker absolutt ikke hans del av lån, mat, transport, osv.

Jeg har ca 30.000 utbetalt pr mnd, og absolutt ALLE pengene er bortevekk når neste lønn kommer. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det dekker absolutt ikke hans del av lån, mat, transport, osv.

Jeg har ca 30.000 utbetalt pr mnd, og absolutt ALLE pengene er bortevekk når neste lønn kommer. 

Nei du bør sette et krav der på min 20k, og at han handle av og til han og

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til banken og forlang oversikt over hans kontoer, fondskontoer etc. Alt han har lagt til side etter at dere giftet dere (med mindre det er arv eller dere har en ektepakt) skal deles , så om han tror han er smart som har lurt unna store pengesummer blir han sittende med skjegget i postkassa ved en skilsmisse. Anbefaler også som en over å lage en oversikt over hva du har betalt av felles kostnader siden dere ble sammen og kreve han for det manglende beløpet.

Anonymkode: 3557e...d4d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en oversikt med alle faste utgifter + det dere gjennomsnittlig bruker på mat og spør om hvordan dette lar seg betale med 20000,-. For du skal jo bidra like lite du også.

Anonymkode: 4ec4a...376

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker umiddelbart at dette er advokatmat. 

Du sier ingenting om dere er gift eller samboere, er dere gift er plutselig halvparten av sparepengene hans dine i en skilsmisse. Det er viktig å få med mtp dagens situasjon. 

En annen ting er at du bør dokumentere det du forteller her. Uten at jeg husker nøyaktig hvordan det fungerer, så har jeg hørt om tilfeller hvor en part kan bevise å være eneste som har betalt lån, så har dette kunnet gå i dens favør ved brudd. Dette vet garantert en advokat. 

Videre ville jeg dokumentert absolutt ALT fremover mot et brudd. Planlegg bruddet mtp den felles boligen og de tre barna.

Dokumenter hvor mye han bidrar med og til barna, til boliglån og alt av andre utgifter samt evt ugrei atferd mot dere også underveis. Få med absolutt alt. Og få tak i en god advokat som bistår deg hele veien. 

Å fortsette å ha det sånn, det skal du ikke trenge. Det er jo tydelig at både du og ungene får det bedre uten dette sleipe kreket av en mann.

Anonymkode: beed2...c0e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke SIFOs referansebudsjett og sammenligne med det dere til sammen betaler. 

Anonymkode: 53a89...ad7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt vilt. Hvor mange år har dere holdt på sånn? Denne mannen må enten være evneveik eller en kynisk utnytter. 

Anonymkode: cf2ea...1f3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet med å kontakte banken, legitimere meg som hans kone, og bedt om å få oversikt over hans økonomi. (Hva går ut og inn hver måned.) 
Dvs. jeg ville bedt han om å få innsyn i dette først, og så gått til banken om han sa "nei". 

Når jeg da visste hvor mye han hadde i inntekter og utgifter hver måned, og hvor mye han sparer opp, så ville jeg gjort et regnestykke. Hva har VI av månedlig inntekt, hva har VI av månedlige utgifter. (I gjennomsnitt i løpet av et år. Husk forsikringer og sånt, de kommer gjerne i januar.) 

Og så hadde jeg fortalt han om dette. Altså, VI får inn X kr hver måned. I snitt har vi utgifter på Y kr hver måned, og da sitter VI igjen med Z kr. Hvis vi da deler det i 2, så får jeg og du halvparten av Z kr hver, som vi kan velge å bruke på sparing, noe hyggelig, eller oss selv.  Jeg ser at du bare har betalt 10.000kr av din andel de siste månedene, og forventer derfor at du setter over dette til en sparekonto i mitt navn/ Jeg ønsker at dette skal tilbakebeltales til meg som økt eierandel på vår felles bolig. Og så begynner du å betale likt med meg fremover. Dersom du mener vi har høye utgifter, står du fritt til å sjekke priser på alternative lånebetingelser, forsikringer, telefonabonnement osv. Jeg har mer enn nok med den daglige driften av familien AS. 

Om ha fortsatt protesterer, så foreslår jeg at dere flytter fra hverandre en periode, for at han skal få kjenne på hva det koster å bo og leve, og å ha barna alene. (Som er alternativet når han ikke lenger kan snylte på deg, og ikke vil ta økonomisk ansvar.) 

Men støtter det at du tar kontakt med en advokat for rådgivning. Sjekk om du har tilgang på en gratis prøvetime gjennom noe medlemskap eller forsikring eller noe. 

Anonymkode: 6ccb4...61a

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...