AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Vi har begynt å tenke på et tredje barn, og lurer litt på hva vi bør tenke på, planlegge, ta i betraktning. Nå har vi jo gjort dette før, men er det noe annet med det tredje - ekstra barnet? Mye er jo lagt opp til en familie på 4. Vi har to barn fra før, på 4 og 2 år. Ønsker oss en aldersforskjell på 3-4 år mellom yngste og den siste, så kommer nok til å begynne å prøve i sommer. Bor i et mindre rekkehus, og har ikke nok soverom til alle. Men samtidig - man klarer seg vel fint med å dele også? Og kan eventuelt flytte eller bygge ut på sikt. Bilen er relativt romslig, men 5-seter. Så går akkurat. Økonomien er relativt normal. Anonymkode: 22232...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Stresstoleranse, nettverk, rutiner, stabilitet på forholdet. Anonymkode: af631...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden To av våre tre barn deler soverom. Går helt fint. I bilen får vi plass til alle med en litt romslig SUV med 5 seter. Ikke noe ekstra å tenke på egentlig. Bare at man er forberedt på hvor utrolig travelt det er 😅 Anonymkode: 1eccb...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): To av våre tre barn deler soverom. Går helt fint. I bilen får vi plass til alle med en litt romslig SUV med 5 seter. Ikke noe ekstra å tenke på egentlig. Bare at man er forberedt på hvor utrolig travelt det er 😅 Anonymkode: 1eccb...fa3 Hvor mye mer travelt er det egentlig i forhold til 2 barn? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stresstoleranse, nettverk, rutiner, stabilitet på forholdet. Anonymkode: af631...93c Tror det meste bør være på plass, men man vet jo aldri. Har ikke ukentlig barnevakt, men har hvertfall begynt å få til en del pass nå og da til de eldste. Setter vel alt litt på pause med en til kanskje. Anonymkode: 22232...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden Det er vel ikke så mye ekstra å tenke på med 3 barn i forhold til bare to. Små barn kan fint dele soverom, og litt etter hva slags kjønn og hva de ønsker, så kan det være sånn i ca 10-14 år. Annen bil trenger man f.eks. først ved det fjerde barnet. Anonymkode: c5fb2...9d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Kassiopeia8 skrev (1 minutt siden): Hvor mye mer travelt er det egentlig i forhold til 2 barn? 😅 Jeg har egentlig hørt at tredjemann bare er med på lasset, så det vi forholder oss til 🙈 opplys oss gjerne om det er mye mer travelt Anonymkode: 22232...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Antallet barn fra to til tre stk er ikke selveste utfordringen her. Det du må passe på, er forholdet deres! Alt det andre tilpasses etterhvert. Hilsen skilt trebarns mor😉 Anonymkode: 2dd93...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har egentlig hørt at tredjemann bare er med på lasset, så det vi forholder oss til 🙈 opplys oss gjerne om det er mye mer travelt Anonymkode: 22232...d67 Føler det ble mye mer med tre enn to. En forelder for lite i forhold til antall barn. Føler ofte det kan velte lasset både i forhold til stress og økonomi.Barn tre er også veldig fordyrende, da det meste er lagt opp til to voksne og to barn. Anonymkode: 69832...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden Hvordan barna skal bli ivaretatt dersom dere går fra hverandre eller en av dere blir syke og redusert eller faller fra. Tenker gode forsikringer må ligge i bunn. Uføreforsikring, livsforsikring og også barneforsikring. Anonymkode: 27bab...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden Dere må tenke på om det er et ønske fra begge eller om det er du som i realiteten styrer. Anonymkode: 1e8c2...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dere må tenke på om det er et ønske fra begge eller om det er du som i realiteten styrer. Anonymkode: 1e8c2...2fd Jeg presser ikke på, ønsket er gjensidig! Anonymkode: 22232...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan barna skal bli ivaretatt dersom dere går fra hverandre eller en av dere blir syke og redusert eller faller fra. Tenker gode forsikringer må ligge i bunn. Uføreforsikring, livsforsikring og også barneforsikring. Anonymkode: 27bab...86e Hvor viktig er egentlig barneforsikring? Har uføre og livsforsikring, men ingen ekstra helseforsikringer. Anonymkode: 22232...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Tenk over hvilke konsekvenser det får om du blir alene, enten pga. samlivsbrudd eller død/sykdom. Jeg fant ut at tre barn ble i overkant om jeg skulle bli alene, så jeg stoppet etter to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har egentlig hørt at tredjemann bare er med på lasset, så det vi forholder oss til 🙈 opplys oss gjerne om det er mye mer travelt Anonymkode: 22232...d67 Det stemmer for oss. Tredjemann er den enkleste. Overgangen er størst fra 0 til 1, det er jo da man legger om hverdagen til å passe med barn. Ellers tenker jeg at det ikke er så mye mer å vurdere med tre enn med to eller en og at alt som nevnes i tråden her gjelder uansett antall barn. Det er ikke noe spesielt som skjer ved barn nr 3. Det går veldig fint å dele rom. Mine to yngste delte rom frivillig til yngste var 9 år. Å være en forelder for lite har aldri vært et problem. Det har ennå ikke skjedd at vi har måttet være tre steder på en gang. Kjenner meg heller ikke igjen i at det er mer fordyrende med tre barn. Hvert barn skal selvsagt ha det h*n trenger, men nr 3 koster ikke mer enn nr 1 eller nr 2. Det er én person ekstra, hverken mer eller mindre. Hva er det egentlig som er lagt opp til to voksne og to barn og som ikke lar seg gjøre (eller blir uforholdsmessig mye dyrere) med tre eller flere barn? Jeg har ennå ikke truffet på noe. Jeg vet fra tidligere tråder at mange tenker på f.eks. hotellrom når man skal på ferie (som i seg selv er et merkelig argument, er det den årlige sommerferien som skal avgjøre hvor mange barn man får?), men vi har aldri hatt noe problem med å finne familierom med plass til fem og vi har uansett alltid foretrukket å leie feriehus/-leilighet. Endret 9 timer siden av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden Kassiopeia8 skrev (1 time siden): Hvor mye mer travelt er det egentlig i forhold til 2 barn? 😅 For oss veltet det lasset. Eldste og mellomste hadde et fantastisk forhold. De lekte og hadde en fin dynamikk. Var sjeldent krangling. Da vi fikk nummer tre så endret det seg veldig. Ble så mye mer kamp om å få tid med de voksne. De krangler alle tre hele tiden. En som blir utstøtt fra lek hele tiden. To og to rotter seg sammen. Om vi voksne må trøste en så er de to andre veldig snare med å også begynne å sutre. Det gikk fint da det alltid var en voksen ledig til barna, men nå som det er flere barn enn voksne så blir det problemer. Det er SÅ stor forskjell i vår familiedynamikk nå. Jeg har tenkt for meg selv mange ganger at vi skulle ha hatt bare to. Elsker alle tre veldig høyt, men dagene blir veldig fulle av konflikter og krangling mellom barna. Vi har prøvd å dele oss opp mer, sånn at ett og ett barn i alle fall får alenetid med en voksen.. men vi klarer ikke det hver dag. Det er styrete å dra på hotell. Det er styrete å ta de med på butikken. Det er styrete å legge alle tre alene. Det er vanskelig å finne en barnevakt som kan ta alle tre. Jeg vet også at jeg aldri i livet kan gå fra mannen min, for jeg hadde aldri klart å være alene med denne belastningen. Det krever at vi jobber med forholdet HELE tiden. Vi har ikke tid til å ha dårlig stemning mellom oss også, det er liksom nok med all søskenkrangling. Klesvasken stopper aldri.. kan ikke huske sist jeg kom gjennom alt. De spiser vanvittige mengder mat til sammen. Nå er de 3, 5 og 7. Så nå er det også slutt på at minstemor får gratisinngang til diverse parker og aktiviteter. Dyrt... Ikke sikkert st det blir sånn for dere, med litt større aldersforskjell. Men her var det merkbar forskjell. Folk sier at det blir bedre og bedre jo eldre barna blir - men helt ærlig, jeg syns det blir tøffere og tøffere fordi alle tre har flere meninger om ALT hele tiden. Jeg prøver å sette tydelige grenser, og jeg må dessverre være litt strengere enn jeg ser at mange andre som har færre barn må. Jeg kan ikke krangle med barna om hva de vil spise, hva de vil ha på seg, hvilken drikkeflaske som er hvems. Det jeg serverer er det som er maten. Den drikkeflasken du får er den du får. Sier jeg at du skal ta på ullgenser så tar du på ullgenser. Anonymkode: 1eccb...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden Her fikk det tredje barnet en kronisk sykdom som krever mye av oss foreldre, f.eks. mye nattevåk. Anonymkode: 69832...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå