Gå til innhold

Omplassere hunden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en hund på åtte år, vi har eid hun i fire av disse årene. Forrige eier har enda kontakt med oss og har hunden iblant. Hunden ble omplassert pga endret livssituasjon. Og nå er jeg i samme situasjon.

Det er så mange ting som gjør det vanskelig å ha hunden og jeg føler meg rådvill. Min eks har bare overlatt alt ansvar til meg og ønsker ikke noe mer med hunden å gjøre. Det er flere grunner til at det er vanskelig for meg å ha hunden. Jeg er sliten, veldig sliten. Jeg ønsker å bruke energien min på annet enn hunden, om jeg skal være helt ærlig. Jeg er glad i henne, absolutt, men jeg synes det er slitsomt å ha ansvaret helt alene.

Hunden reagerer veldig på lyder og kan ikke være alene etter vi flyttet i leilighet. Hun uler bare jeg prøver å gå ut med søpla. Jeg kommer bare halvveis ned i trappa før jeg må snu. Så hun må være med meg overalt hele tiden. Jeg har dog tenåringsbarn som kan være med hunden, men en av oss må alltid være med henne. Men jeg gruer meg allerede til sommeren, når de er hos pappaen sin eller er ute og finner på ting. Da er jeg fast med hunden og jeg kommer meg jo ikke engang i butikk. Hunden kan ikke være i bilen om sommeren, det har reddet meg hele høsten og vinteren nemlig, at hunden kan ligge der. 

Økonomi. Jeg har egentlig ikke råd til å ha henne. Jeg har ofte ikke nok penger og må ta fra sparekonto stadig vekk. Den bare krymper og jeg blir helt stresset av tanken på at hunden må til veterinær. Selv for små ting som vaksiner og tannrens. Forsikring har hun, men jeg har jo uansett ikke råd til å betale den resterende prosenten, så alternativet ville uansett vært avlivning ved ting som koster mer enn 5000 kr. Jeg synes ikke det er noe ålreit å bruke 15 000 kr i året + på hunden, også sliter jeg likevel med å dekke minimumsbehovet for at den skal ha et godt liv. 

Hva ville du rådet meg til å gjøre? Tenåringene mine blir veldig lei seg om vi omplasserer hunden, men samtidig hjelper de ikke mer til enn de må. Dvs, være hjemme med hunden er lett, men det er bare jeg som føler ansvar for å gå tur med den etc. Og hvis vi omplasserer den, så kan vi gjerne være gratis passere, vi kan jo ha henne når de skal bort eller ønsker litt fri. Akkurat som forrige eier har gjort med oss, vi trenger ikke å kutte båndene helt. 

Anonymkode: dd801...aa7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Omplassering av så voksen hund er ikke bare bare. Prøv, men vær KRESEN på hvem du gir den til. Eventuelt hør med FOD, foreningen for omplassering av dyr. 

Anonymkode: fd3fe...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Omplassering av så voksen hund er ikke bare bare. Prøv, men vær KRESEN på hvem du gir den til. Eventuelt hør med FOD, foreningen for omplassering av dyr. 

Anonymkode: fd3fe...585

Vil du utdype litt? Er det vanskelig pga alder? Og mener du at det har sammenheng med hvem som kan være interessert? Eller er det med å være kresen uavhengig av at det kanskje ikke er lett å finne noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenåringer skal man faktisk kreve litt hjelp i hjemmet fra i form av plikter, å gå tur med hunden når de uansett er hjemme er en type selvfølgelig plikt.

Anonymkode: 7fa0e...3ac

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil du utdype litt? Er det vanskelig pga alder? Og mener du at det har sammenheng med hvem som kan være interessert? Eller er det med å være kresen uavhengig av at det kanskje ikke er lett å finne noen? 

Det er mange som sliter med å få solgt valper nå, en senior hund med adferdutfordringer er det selvsagt vanskeligere å finne et seriøst hjem til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenåringer skal man faktisk kreve litt hjelp i hjemmet fra i form av plikter, å gå tur med hunden når de uansett er hjemme er en type selvfølgelig plikt.

Helt uenig, med mindre det var barna som i utgangspunktet ønsket dyr. Det er en uting at foreldre/omsorgspersoner prakker pliktene av å ha dyr over på barn/ungdom som ikke har ønsket seg det. Hjelp i hjemmet er en helt annen ting. 

Anonymkode: 1ae80...023

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt uenig, med mindre det var barna som i utgangspunktet ønsket dyr. Det er en uting at foreldre/omsorgspersoner prakker pliktene av å ha dyr over på barn/ungdom som ikke har ønsket seg det. Hjelp i hjemmet er en helt annen ting. 

Anonymkode: 1ae80...023

Man skal faktisk hjelpe til i hjemmet og å gå en tur med hunden når man er først hjemme etter skolen er en selvfølge i min bok, så sant man er stor nok til det ansvaret. Å ha hovedansvaret utover dette er noe helt annet. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal faktisk hjelpe til i hjemmet og å gå en tur med hunden når man er først hjemme etter skolen er en selvfølge i min bok, så sant man er stor nok til det ansvaret. Å ha hovedansvaret utover dette er noe helt annet. 

De tar hunden med ut når de er alene med henne, men ikke ellers. Og jeg mener, kommer de hjem fra skolen så er jeg selvsagt her med hunden eller ute med hunden, siden den aldri er alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En åtte år gammel hund med separasjonsangst høres ikke enkelt ut å finne et nytt hjem til. Separasjonsangsten blir neppe bedre av å bytte hjem og eier enda en gang. 

Anonymkode: 32e97...4b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En åtte år gammel hund med separasjonsangst høres ikke enkelt ut å finne et nytt hjem til. Separasjonsangsten blir neppe bedre av å bytte hjem og eier enda en gang. 

Anonymkode: 32e97...4b3

Det kan hende andre får til ting jeg ikke har klart. Eller at enebolig hjelper, hunden var alene før. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mange som sliter med å få solgt valper nå, en senior hund med adferdutfordringer er det selvsagt vanskeligere å finne et seriøst hjem til.

Fo delen er at det er en rase det er få av. Nå bare valper ute på finn, så man kan få seg en hund som er mye billigere enn 20 000 kr ved anskaffelse i alle fall. Så jeg håper det kan hjelpe i så tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å finne et avlastingshjem? Det er ikke permanent, og det løser heller ikke den økonomiske biten, men det vil hjelpe med tanke på energien. Kanskje du til og med vil sette pris på hunden mer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

så man kan få seg en hund som er mye billigere enn 20 000 kr ved anskaffelse i alle fall. Så jeg håper det kan hjelpe i så tilfelle. 

På den måten finner du ikke seriøse eiere. Et dyrlegebesøk koster veldig raskt mye mer enn dette. 
FOD og lignende organisasjoner tar heller ikke imot hunder med seperasjonangst siden de er etterlatt alene en del der, isåfall driver de jo med svikt, de blir plassert ut i fosterhjem dersom de har dette tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På den måten finner du ikke seriøse eiere. Et dyrlegebesøk koster veldig raskt mye mer enn dette. 

Jeg mener, det er vel mitt eneste håp i så fall. At noen vil ha rasen, men heller kjøper en til 10% av prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener, det er vel mitt eneste håp i så fall. At noen vil ha rasen, men heller kjøper en til 10% av prisen. 

Finner du ikke et ordentlig seriøst hjem så er det jo bedre med avliving enn at hunden blir kasteball og bare får det enda verre mentalt ved hvert bytte av hjem. Så vær veldig nøye på at folk vet hva seperasjonangst innebærer, det blir ikke bedre av å bytte hjem, men forblir som nå eller verre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (3 minutter siden):

Hva med å prøve å finne et avlastingshjem? Det er ikke permanent, og det løser heller ikke den økonomiske biten, men det vil hjelpe med tanke på energien. Kanskje du til og med vil sette pris på hunden mer. 

Jeg har akkurat kommet igang med det. Og det er en hjelp, absolutt. Men det tar ikke bort den økonomiske bekymringen og heller ikke tankene om hvordan sommeren skal gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finner du ikke et ordentlig seriøst hjem så er det jo bedre med avliving enn at hunden blir kasteball og bare får det enda verre mentalt ved hvert bytte av hjem. Så vær veldig nøye på at folk vet hva seperasjonangst innebærer, det blir ikke bedre av å bytte hjem, men forblir som nå eller verre.

Så det er også helt umulig at jeg kan gjøre noe med separasjonsangsten. Den er der for alltid nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så det er også helt umulig at jeg kan gjøre noe med separasjonsangsten. Den er der for alltid nå? 

Hvis hunden skifter hjem igjen så blir det hvertfall ikke bedre. Hvor lenge har hunden bodd i det nye hjemmet deres nå?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger den ikke være.

Når flyttet dere, når stakk mannen, og når oppsto separasjonsangsten?

Anonymkode: 20bc1...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis hunden skifter hjem igjen så blir det hvertfall ikke bedre. Hvor lenge har hunden bodd i det nye hjemmet deres nå?  

Det trenger den ikke være.

Når flyttet dere, når stakk mannen, og når oppsto separasjonsangsten?

Anonymkode: 20bc1...00b

Bodd her siden juli, så var hunden litt i det ganske hjemmet i august, ellers vært her.

Det er en veldig liten bedring når det kommer til å reagere på lyder. Og jeg kan være på bad feks alene uten henne. Men ved ytterdøra er det krise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bodd her siden juli, så var hunden litt i det ganske hjemmet i august, ellers vært her.

Det er en veldig liten bedring når det kommer til å reagere på lyder. Og jeg kan være på bad feks alene uten henne. Men ved ytterdøra er det krise. 

Anbefaler å få noe veiledning til hvordan du burde gå frem gjennom FB-gruppa Tryggere hund - Selvtillitsgruppe for sensitive og usikre hunder, er noen dyktige hundefolk der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...