Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve "leder før legen"?

Summer00

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor går grensen for når man skal kontakte leder før lege? Hvis jeg for eksempel skulle falle på isen og brekke armen så hadde det føltes helt unaturlig at leder er den første jeg skal ringe. Jeg kan ikke skjønne at de har lov til å kreve noe slikt. 

Anonymkode: 01446...657

Det handler ikke om at du skal kontakte leder først ved slike akutte hendelser. Men at du ganske raskt i fraværsforløpet kontakter leder og hører om det er noen tilretteleggibgsmuligheter. 

Anonymkode: f1d09...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du er selv kompetent på din egen helse. Leder er kompetent på muligheter for tilrettelegging. Derfor kan samtalen selvfølgelig tas før lege. Det betyr ikke at du absolutt skal ringe leder før du går til lege, men at det er mulig og en fordel å følge med på hvis man for eksempel rammes over tid og komme med forslag til lederen din om hva som ikke funker i en periode. Ingenting av dette betyr at du ikke skal gå til lege.

Og nei. Ledere som følger opp dette følger faktisk loven for oppfølging av sykmeldte. Noen ledere er fæle, men det er bare teit å si at dette er arbeidsgivers mål. De fleste arbeidsgiveres mål er å holde deg i jobb så de har kompetansen din. Derfor tilrettelegger de der det går og har også plikt til det.

Anonymkode: e0489...a6b

Nei når man får en sykdom er man ikke kompetent om sin helse den trengs utredning først, og når jeg er ferdig utredet da kan jeg SELV avgjøre om leder skal ringes først før sykemelding. Leder er ikke kompetent i det hele tatt om min sykdom derfor vet vi mennesker best om det er leder eller lege man tar kontakt med. 
Ja, arbeidsgiver har  tilretteleggings plikt, den pliktet går ikke på om arbeidsgiver skal kontaktes først før lege. 
Det gjør man etter man har snakket med lege. Når arbeidsgivere kommer med dette så handler det ikke om at arbeidsgiver er så ivrige på å hjelpe sine arbeidstakere, det handler om å skremme de bort fra sykefraværet. 
Ganske naivt å tro noe annet. 

Anonymkode: b3578...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei når man får en sykdom er man ikke kompetent om sin helse den trengs utredning først, og når jeg er ferdig utredet da kan jeg SELV avgjøre om leder skal ringes først før sykemelding. Leder er ikke kompetent i det hele tatt om min sykdom derfor vet vi mennesker best om det er leder eller lege man tar kontakt med. 
Ja, arbeidsgiver har  tilretteleggings plikt, den pliktet går ikke på om arbeidsgiver skal kontaktes først før lege. 
Det gjør man etter man har snakket med lege. Når arbeidsgivere kommer med dette så handler det ikke om at arbeidsgiver er så ivrige på å hjelpe sine arbeidstakere, det handler om å skremme de bort fra sykefraværet. 
Ganske naivt å tro noe annet. 

Anonymkode: b3578...f2c

Såå enig med deg!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kunne leder tilrettelegge for at du kunne komme en time en dag i uken for å opprettholde kontakt med jobben, og øke sannsynligheten for at du kommer tilbake. Det ville sannsynligvis også hjelpe mot depresjon. 

Anonymkode: bdc46...91b

Nei, virkelig ikke. Jeg var i 100 % jobb før behandlingen, så det var ikke noe spørsmål om å komme tilbake. Det var en selvfølge. Jeg var og var helt ute av meg de ukene jeg hadde ECT to ganger i uka. Jeg hadde rett og slett kognitiv svikt, med hukommelsestap. Husket ikke hvem folk var, hvor butikken var, kjøpte mye rart, osv. Hadde mest sannsynlig bare skremt kolleger, jeg hadde gjort feil og det hadde vært en ubehagelig opplevelse for meg, som heller hadde gjort det mer ubehagelig å komme tilbake på jobb. 

Anonymkode: 7fe3f...81f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke bare sykdom som fører til hyppige eller langvarige sykemeldinger. Noen ganger handler det om at arbeidshverdagen eller livssituasjonen er for heftig, eller at man jobber en større stillingsprosent enn man har helse til.

I disse situasjonene er det både arbeidstaker og arbeidsgivers interesse at man utforsker alternativer som gjør at det blir mer overkommelig å stå i jobb.

Anonymkode: 81793...96d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...