Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve "leder før legen"?

Summer00

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke TS, men på min arbeidsplass er dette nå nedfelt i personalhåndboken. Vi hadde et møte med HR om "nærvær" senest i forrige uke, hvor de fremhevet at slik skal man gjøre det. Vi har slitt med høyt sykefravær (hvor sjefen ironisk nok er blant dem som har vært sykmeldt i månedsvis) i et par år nå, så jeg tenker at dette nok er noe de har kokt ihop på hovedkontoret for å vise utad at de tar grep. (Sikkert også inspirert av diverse politikere som stadig uttrykker bekymring om det høye fraværet her til lands?)

Anonymkode: 28cbb...283

En arbeidsgiver kan skrive hva de vil i personalhåndboken, men det fratar selvsagt ikke en ansatt retten til å gå til legen før lederen når man er syk. I noen tilfeller er også lederen årsaken til sykefraværet. 

Anonymkode: 717f8...d90

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En arbeidsgiver kan skrive hva de vil i personalhåndboken, men det fratar selvsagt ikke en ansatt retten til å gå til legen før lederen når man er syk. I noen tilfeller er også lederen årsaken til sykefraværet. 

Helt enig..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

"De fleste" gjør ikke det. Folk med influensa og omgangssyke, for eksempel, har INGENTING på arbeidsplassen å gjøre. De får holde seg hjemme og ikke smitte andre. Andre ting som for eksempel tidlige plager i svangerskapet, abort osv er det ikke sikkert man ønsker å snakke med leder om.

Anonymkode: 23afc...41f

Så du også tror også at poenget er at man skal snakke med leder om plager ved abort mm? Årsaken til redusert arbeidsevne er ikke tema i et arbeidsforhold med mindre det direkte kan relateres til arbeidsplassen.

Temaet er "leder før lege", går du til legen ved omgangssyke og influensa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at her kommer litt forholdet man eventuelt har til leder inn. 
En kollega hadde en utfordrende periode i livet med en alvorlig syk forelder, muligens et samlivsbrudd og litt annet småtteri. Hun gikk til lederen og forklarte situasjonen, og fikk tilrettelegging på jobb. Blant annet fikk hun en tilrettelagt liste (vi jobber i helsevesenet) der det var «enkle» pasienter (pasienter som ikke trengte spesiell oppfølging eller krevende samtaler med pårørende osv), og hun fikk andre arbeidsoppgaver etter lunsj der hun kunne jobbe i sitt eget tempo og slippe å forholde seg til mye stress og andre mennesker. I tillegg var sjefen behjelpelig med å bytte slik at hun fikk enkelt byttet vakter slik at det passet livet hennes. Dette førte til at hun klarte å stå i jobb og hun trengte ikke sykemelde seg. 
Men her spørs det jo veldig på sjefen da, ikke alle sjefer gidder å legge til rette og da tenker jeg absolutt at sykemelding er veien å gå. 

I en tidligere jobb hadde jeg en tøff periode hvor jeg var svært sliten. Snakket med sjefen min og fikk til svar om at jeg burde bare gå tur etter jobb så kom alt til å løse seg. Blir man møtt sånn, så blir det lege før leder ganske kjapt 😅 

Anonymkode: 21c5f...353

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hareena skrev (1 time siden):

Så du også tror også at poenget er at man skal snakke med leder om plager ved abort mm? Årsaken til redusert arbeidsevne er ikke tema i et arbeidsforhold med mindre det direkte kan relateres til arbeidsplassen.

Temaet er "leder før lege", går du til legen ved omgangssyke og influensa? 

Og HVORDAN forklarer du det til leder om hvordan han/hun kan tilrettelegge når du gjennomgår en hjemmeabort? Eller når du har svangerskapsplager, men ikke ønsker å fortelle om svangerskapet enda? For øvrig må man jo til lege ved omgangssyke og influensa hvis sykdommen varer over x antall dager som er dekket av egenmelding.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, selvsagt ikke. Men så mange tråder om dette nå om dagen, er dette noe arbeidsgivere plutselig har fått for seg? 

Så klart skal man informere leder... man går ikke bare til legen og får sykmld. Kan ikke dere med livetsharde skole og null arbeidserfaring slutte å skrive. Ts får lese personalhåndboka. (Som du ikke aner hva inneholder heller) 

Anonymkode: b8ce6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man bør jo informere leder om fravær til å gå til lege, så sånn sett så er det jo "leder før lege". Men h*n kan ikke nekte deg å gå til lege nei.

Anonymkode: 8857b...13f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det feks gjelder abort er de dagene man faktisk er fysisk sjuk selvfølgelig ikke mulig å tilrettelegge for. Men istedenfor å sykemeldes 14 dager fordi man kanskje synes det er litt tungt kan man få hjemmekontor/litt skjerma oppgaver/forståelse for litt lavere produktivitet. For å ta ett eksempel. Man må jo ikke si det er en abort. Man kan si det er helserelatert, ikke forårsaket av jobb og med litt hensyn som feks x og y kan jeg komme tilbake en uke tidligere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å være litt djevelens advokat, hvorfor er det så ille å gå til leder og høre hvilke mulige tilretteleggelser arbeidsgiver kan tilby?

Svært mange kan gå til leder, og mange gjør det. Det er slik de aller fleste ønsker at arbeidslivet skal fungere. Dessverre er det noen som rett og slett ikke bør gjør det av helsemessige årsaker. Det er denne gruppen vi snakker om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så klart skal man informere leder... man går ikke bare til legen og får sykmld. Kan ikke dere med livetsharde skole og null arbeidserfaring slutte å skrive. Ts får lese personalhåndboka. (Som du ikke aner hva inneholder heller) 

Der traff du innertier så det sang, gitt, hilsen 34 år i arbeidslivet. TS trenger ikke å forholde seg til om det står i personalhåndboka at hun må snakke med leder før hun går til sin lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vær litt forsiktig hvis du værer at arbeidsgiver vil gjøre seg vanskelig dersom du nekter å snakke med han først. Dersom du får en sykemelding fra legen så kan arbeidsgiver bestride denne.

Anonymkode: f31e1...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (6 minutter siden):

Når det feks gjelder abort er de dagene man faktisk er fysisk sjuk selvfølgelig ikke mulig å tilrettelegge for. Men istedenfor å sykemeldes 14 dager fordi man kanskje synes det er litt tungt kan man få hjemmekontor/litt skjerma oppgaver/forståelse for litt lavere produktivitet. For å ta ett eksempel. Man må jo ikke si det er en abort. Man kan si det er helserelatert, ikke forårsaket av jobb og med litt hensyn som feks x og y kan jeg komme tilbake en uke tidligere. 

Og DERFOR stiger langtidsfraværet mer og mer. Folk får ikke tid til å hente seg ordentlig inn, de presses på hjemmekontor, pålegges unyttige "lette" oppgaver og mases og mases på. Så treffer man den berømte veggen, og er ute i ett år.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der traff du innertier så det sang, gitt, hilsen 34 år i arbeidslivet. TS trenger ikke å forholde seg til om det står i personalhåndboka at hun må snakke med leder før hun går til sin lege. 

????????????? Hææææ??? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare vær litt forsiktig hvis du værer at arbeidsgiver vil gjøre seg vanskelig dersom du nekter å snakke med han først. Dersom du får en sykemelding fra legen så kan arbeidsgiver bestride denne.

Anonymkode: f31e1...44f

Da får han gjøre det og fremstille seg som en komplett idiot.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leder før lege" betyr selvfølgelig ikke at du MÅ snakke med leder før du går til legen for evt. å få sykmelding, spesielt når det gjelder vanlig sykdom. Ingen leder har rett til å kreve det. Og ingen fornuftig leder forventer det.

MEN: Når det gjelder forhold på arbeidsplassen som kan føre til mistrivsel og sykefravær er det selvfølgelig viktig at slikt taes opp med ledelse og tillitsmenn FØR det overhodet blir aktuelt med sykmelding på grunn av arbeidsrelaterte forhold.

Selvfølgelig er det også rimelig å INFORMERE leder om sykdom og mulig sykefravær så tidelig som mulig.

Endret av senior
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summer00 skrev (3 timer siden):

Kan arbeidsgiver kreve at jeg må snakke med han før jeg går til legen min og evnt. får sykemelding? Har arbeidsgiver en rettighet til det?

Er det ikke legen som vurderer og avgjør helsetilstanden til pasienten sin, og ut i fra det hvor mye en skal bli sykemeldt eller ikke? Eller er det arbeidsgiver som kan styre dette?  

Er vedkommende fullstendig vekkreist eller!!! Selvfølgelig kan han ikke det.

Få HR på banen og fortell om denne *lederen* noen er åpenbart ikke egnet til og være ledere.

Dette er vel selvfølgelig i det offentlige eller?

Anonymkode: 1be67...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er ikke alle helsetilstander man ønsker å snakke med lederen sin om, og det må være helt greit.

Anonymkode: ea135...26d

Tilrettelegging handler ikke om å snakke om helse, men å si ifra om hva man trenger en periode. Det ligger i kortene at det handler om å unngå sykmelding. Kan være spesielt relevant ved psykisk helse og utbrenthet etc. Hvis man presser seg overalt til man bryter sammen, uten å snakke med leder om tilrettelegging fra begynnelsen, så smeller det jo. Leder har oversikt over hvordan det kan avlastes og ha tilrettleggingsplikt.

Leder før lege er genialt og bør brukes mer. I tillegg slipper du da muligens styret med nav. At du er sykmeldt, betyr ikke at du har rett på sykepenger. Og kam du jobbe noe, så skal du jobbe noe. Det er regelen. Altfor mange blir sykmeldt 100 pros når de egentlig kan jobbe noe.

Anonymkode: e0489...a6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det må du ikke. Leder er ikke kompetent til å avgjøre om du trenger bare en tilrettelegging eller full sykemelding. Dette kalles fryktkultur og skal gjøre det vanskeligere å melde sykdom så slipper man problemet. Tipper du er i en offentlig bedrift. 
Jeg har ikke livets harde skole som noen mener man har fordi man ikke går til leder med sykdom. Heller ikke lavt utdannet. Jeg vet at min leder har lite helse utdanning, han vil også se både bedrift og meg og ikke hva som er best for meg som person og min helse. 
Så nå må vi slutte å tro leder er gud å skal avgjøre vår skjebne. 
Nei ts de kan ikke det. 

Anonymkode: b3578...f2c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps: nei. Arbgiver styrer selvfølgelig ikke dette. Leder før lege er anbefalt som en type kultur, altså at man først tenker hvordan kan jeg få avlastning eller tilrettelegging en periode, FØR man går til lege. Fungerer tilrettelegging, så trenger man ikke nødvendigvis sykmelde seg  Det er flere i arbeidslivet med helseutfordringer som jobber 100 prosent feks.

Anonymkode: e0489...a6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

????????????? Hææææ??? 

Med teskje: Det er en privatsak å bestille legetime. Bortsett fra at man selvsagt må si fra hvis man går dit i arbeidstiden. En leder kan ikke bestemme hvem man prioriterer å snakke med først eller hvorfor man går til legen. Ting blir ikke gyldig fordi det "står i personalhåndboka". Hvis det står der at du må jobbe gratis eller overnatte i køyesenger med kolleger (jfr en annen tråd her), betyr ikke det at det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...