Summer00 Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Kan arbeidsgiver kreve at jeg må snakke med han før jeg går til legen min og evnt. får sykemelding? Har arbeidsgiver en rettighet til det? Er det ikke legen som vurderer og avgjør helsetilstanden til pasienten sin, og ut i fra det hvor mye en skal bli sykemeldt eller ikke? Eller er det arbeidsgiver som kan styre dette? Endret 5 timer siden av Summer00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Nei, selvsagt ikke. Men så mange tråder om dette nå om dagen, er dette noe arbeidsgivere plutselig har fått for seg? Anonymkode: 717f8...d90 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Såklart kan han ikke det. Anonymkode: 3f970...4b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Jeg prøvde en gang. Hun ble bare dritsur. Og det til tross for at hun hadde sagt «leder før lege» i et møte en gang. Så det ble med den gangen. 😂 Anonymkode: 86eaf...917 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Men for å være litt djevelens advokat, hvorfor er det så ille å gå til leder og høre hvilke mulige tilretteleggelser arbeidsgiver kan tilby? Er det fordi dere er redd for at dere må jobbe litt? Vi er verdens friskeste folk og verdens mest sykemeldte befolkning. Dette er på ingen måte bærekraftig på sikt. Kanskje man må gjøre noe med mentaliteten? Anonymkode: 68c0d...164 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, selvsagt ikke. Men så mange tråder om dette nå om dagen, er dette noe arbeidsgivere plutselig har fått for seg? Anonymkode: 717f8...d90 Jeg er ikke TS, men på min arbeidsplass er dette nå nedfelt i personalhåndboken. Vi hadde et møte med HR om "nærvær" senest i forrige uke, hvor de fremhevet at slik skal man gjøre det. Vi har slitt med høyt sykefravær (hvor sjefen ironisk nok er blant dem som har vært sykmeldt i månedsvis) i et par år nå, så jeg tenker at dette nok er noe de har kokt ihop på hovedkontoret for å vise utad at de tar grep. (Sikkert også inspirert av diverse politikere som stadig uttrykker bekymring om det høye fraværet her til lands?) Anonymkode: 28cbb...283 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Har du ikke en tråd til om samme tema ts? Anonymkode: 2e623...7ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summer00 Skrevet 6 timer siden Forfatter #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men for å være litt djevelens advokat, hvorfor er det så ille å gå til leder og høre hvilke mulige tilretteleggelser arbeidsgiver kan tilby? Er det fordi dere er redd for at dere må jobbe litt? Vi er verdens friskeste folk og verdens mest sykemeldte befolkning. Dette er på ingen måte bærekraftig på sikt. Kanskje man må gjøre noe med mentaliteten? Anonymkode: 68c0d...164 Noen ganger er man faktisk syk, og klarer ikke å jobbe. Da er det legen som skal vurdere og avgjøre om sykemelding er nødvendig eller ikke, eller evnt. tilrettelegging på arbeidsplassen dersom det er mulig å få til. En arbeidsgiver kan ikke bestemme dette. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Summer00 skrev (1 minutt siden): Noen ganger er man faktisk syk, og klarer ikke å jobbe. Da er det legen som skal vurdere og avgjøre om sykemelding er nødvendig eller ikke, eller evnt. tilrettelegging på arbeidsplassen dersom det er mulig å få til. En arbeidsgiver kan ikke bestemme dette. Jammen der har du jo svar på spørsmålet ditt selv, så hvorfor lage mange tråder om det samme? Anonymkode: 2e623...7ac 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Kreve, nei. Sterkt oppfordre til, absolutt. Anonymkode: d13f6...67d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men for å være litt djevelens advokat, hvorfor er det så ille å gå til leder og høre hvilke mulige tilretteleggelser arbeidsgiver kan tilby? Er det fordi dere er redd for at dere må jobbe litt? Vi er verdens friskeste folk og verdens mest sykemeldte befolkning. Dette er på ingen måte bærekraftig på sikt. Kanskje man må gjøre noe med mentaliteten? Anonymkode: 68c0d...164 Det er ikke alle helsetilstander man ønsker å snakke med lederen sin om, og det må være helt greit. Anonymkode: ea135...26d 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men for å være litt djevelens advokat, hvorfor er det så ille å gå til leder og høre hvilke mulige tilretteleggelser arbeidsgiver kan tilby? Er det fordi dere er redd for at dere må jobbe litt? Vi er verdens friskeste folk og verdens mest sykemeldte befolkning. Dette er på ingen måte bærekraftig på sikt. Kanskje man må gjøre noe med mentaliteten? Anonymkode: 68c0d...164 Fordi leder er ikke helsepersonell. Det første man må gjøre når man ikke føler seg frisk, er å finne ut hvorfor. Deretter om det finnes behandling. Ingen av disse tingene er noe som en leder kan hjelpe med. Det er først når man vet hva som er galt at man vet om tilrettelegging eller sykemelding er noe å tenke på. Forrige gang jeg var syk hadde jeg hodepine. I stedet for å gå til leder så dro jeg til fastlegen. Fastlegen slo fast at det sannsynligvis var migrene, og jeg fikk medisin som hjalp. Dermed slapp jeg tilrettelegging og sykemelding. Hvis jeg hadde dratt til leder med hodepinen min så kan jeg ikke skjønne hva leder kunne ha gjort med den. Anonymkode: 01446...657 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Jeg måtte ta elektrosjokk-behandling over to måneder og være sykmeldt, hva skulle liksom lederen gjøre med det da? Det var ikke mulig med tilrettelegging 🤷♀️ Anonymkode: 7fe3f...81f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke alle helsetilstander man ønsker å snakke med lederen sin om, og det må være helt greit. Anonymkode: ea135...26d Du har ikke skjønt poenget. Leder skal snakke om hvilke muligheter for tilrettelegging det finnes for deg på arbeidsplassen der du kan bruke din restarbeidsevne. Det er ikke slik at man enten er 100 % arbeidsufør eller kan gjøre jobben 100 %. De fleste som er på vei til legen/sykemelding befinner seg i en gråsone mellom dette og det er disse man vil forsøke å motivere til å velge å utføre noe arbeid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Hareena skrev (1 minutt siden): Du har ikke skjønt poenget. Leder skal snakke om hvilke muligheter for tilrettelegging det finnes for deg på arbeidsplassen der du kan bruke din restarbeidsevne. Det er ikke slik at man enten er 100 % arbeidsufør eller kan gjøre jobben 100 %. De fleste som er på vei til legen/sykemelding befinner seg i en gråsone mellom dette og det er disse man vil forsøke å motivere til å velge å utføre noe arbeid. Joda, jeg skjønner poenget, jeg er bare uenig i prinsippet «leder før lege». Anonymkode: ea135...26d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Joda, jeg skjønner poenget, jeg er bare uenig i prinsippet «leder før lege». Anonymkode: ea135...26d Du skriver "Det er ikke alle helsetilstander man ønsker å snakke med lederen sin om" Det betyr at du tror at det skal snakkes om helsetilstander, hvilket ikke er tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden Det som bør menes med "leder før lege" er at man prøver å tilrettelegge med leder før man er så syk at man ikke kan jobbe mer, og ikke vente til det er for sent. Det gjelder selvsagt ikke alle sykdommer. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summer00 Skrevet 5 timer siden Forfatter #18 Del Skrevet 5 timer siden Hareena skrev (3 minutter siden): Du skriver "Det er ikke alle helsetilstander man ønsker å snakke med lederen sin om" Det betyr at du tror at det skal snakkes om helsetilstander, hvilket ikke er tilfelle. Men før en skal snakke om tilretteleggingsmuligheter, sier det seg selv at en først bør gå til legen for å snakke med legen sin om plagene en har og diskutere behovet for sykemelding med legen sin? Etterpå tar en tilrettelegging sammen med arbeidsgiveren sin, for å komme raskest mulig tilbake på jobb igjen? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden Hareena skrev (8 minutter siden): Du skriver "Det er ikke alle helsetilstander man ønsker å snakke med lederen sin om" Det betyr at du tror at det skal snakkes om helsetilstander, hvilket ikke er tilfelle. Det er en slippery slope, og det er naivt å tro at den stor del av lederne der ute ikke vil prøve å presse den ansatte for helseopplysninger og begrunnelser for hvorfor de ikke kan jobbe og hvorfor tilretteleggingen som foreslås ikke er gjennomførbart i praksis. Anonymkode: ea135...26d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Hareena skrev (52 minutter siden): Du har ikke skjønt poenget. Leder skal snakke om hvilke muligheter for tilrettelegging det finnes for deg på arbeidsplassen der du kan bruke din restarbeidsevne. Det er ikke slik at man enten er 100 % arbeidsufør eller kan gjøre jobben 100 %. De fleste som er på vei til legen/sykemelding befinner seg i en gråsone mellom dette og det er disse man vil forsøke å motivere til å velge å utføre noe arbeid. "De fleste" gjør ikke det. Folk med influensa og omgangssyke, for eksempel, har INGENTING på arbeidsplassen å gjøre. De får holde seg hjemme og ikke smitte andre. Andre ting som for eksempel tidlige plager i svangerskapet, abort osv er det ikke sikkert man ønsker å snakke med leder om. Anonymkode: 23afc...41f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå