Gå til innhold

Skal snart bytte jobb. Kollega som er etter meg og sladrer til alt og alle: ikke oppgi til noen hvor jeg bytter til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en helt lik kollega, og har faktisk selv tenkt at om jeg får meg ny jobb, så ønsker jeg ikke at vedkommede skal vite hvor jeg skal starte. Fordi hun har kokt opp så mye drama og tull at jeg ikke vil at hun skal få vite noe som helst.

Anonymkode: 5e999...6af

Kan jeg spørre hva du jobber med? Bare nysgjerrig på om dette er mer typisk innen fagområdet jeg jobber med… men har jobbet flere steder og aldri opplevd lignende så tror egentlig det handler om en person som har store problemer og prøver å legge det over på meg. Har vært ekstremt mye greier der denne personen prøver å sette meg i et dårlig lys. Får angst bare av tanken. Og jeg stivner til hver gang vedkommende er i samme rom som meg. 

Anonymkode: 0fe4d...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Perfume skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du fortelle kollegaer hvor du begynner? Er det viktige mennesker som står deg nær er det én ting, men nei?? Forteller vel ikke vedkommende eller noen som kan sladre til vedkommende? 

Det er da helt normalt å fortelle andre du snakker med på jobben om hvor du skal begynne. I dette tilfellet er jeg enig i at jeg ville holdt det litt for meg selv. 

Anonymkode: af362...333

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvordan gjør jeg det? Har du noen forslag? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alternativt si at du holder på å søke jobber og late som du skal gå hjemme en liten stund.

Anonymkode: f4367...654

Prøv å holde deg mest mulig nøytral, og får du kommentarer så svarer du "å ja", "vet ikke", "litt usikkert", "må finne ut hva jeg vil" osv. Ikke engasjer deg, gi så passive svar som mulig.

Anonymkode: f4367...654

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Hvor skal du begynne?"

"Det er en privatsak som jeg av ulike grunner velger å ikke dele. De som trenger å vite får vite."

Anonymkode: 5879b...034

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for svar! Helt enig med dere og jeg tenker egentlig det samme, skylder dem ingen forklaring og jeg vet jeg kommer til å angre etterpå på at jeg har fortalt hvor jeg jobber. Og så skal det ikke gå mange årene før denne personen sikkert har funnet en ny hakkekylling og ikke gidder bruke energi på hva jeg gjør lengre… 

MEN: Hva skal jeg liksom svare når de spør om jeg har fått ny jobb? «Det er en privatsak»? Eller oppgi en helt annen etat? Det er veldig få mennesker i mitt kollegie nå så jeg kan ikke bare lene meg på at folk passer sine egne saker, de kommer til å spørre og forvente svar… 

Jeg ville sagt at jeg ikke ville snakke om det enda, da ting ikke er avklart. Rett og slett. Og ikke oppgi noe i oppsigelsesbrevet. Den skal være kort og konsis og kun inneholde at du slutter fra og med dato osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du fortelle kollegaer hvor du begynner? Er det viktige mennesker som står deg nær er det én ting, men nei?? Forteller vel ikke vedkommende eller noen som kan sladre til vedkommende? 

Det er vanlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Hvor skal du begynne?"

"Det er en privatsak som jeg av ulike grunner velger å ikke dele. De som trenger å vite får vite."

Anonymkode: 5879b...034

Det blir for dramatisk, synes jeg. Da vekkes hvertfall interessen og folk begynner å undersøke selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har du en gylden anledning til å ta den helt ut og dikte opp en eller annen helt crazy historie om hva du skal gjøre! Så får vedkommende noe å snakke om 🤭 

Kanskje du skal…

- Reise til Guatemala og jobbe med gatebarn 

- Flytte til New Zealand og leve et år som hobbit 

- Studere pingviner på Sørpolen 

- Begynne som redaktør i et nettmagasin for kaninoppdrett 

- Begynne som omreisende tannbørsteselger

- Leve i villmarken i Alaska og se hvor nært innpå bjørn du kan komme 

- Studere gullfiskene hukommelse i labyrinter av forskjellig farge 

Det er virkelig bare fantasien som setter grenser 😁

Anonymkode: d04ce...3a0

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her har du en gylden anledning til å ta den helt ut og dikte opp en eller annen helt crazy historie om hva du skal gjøre! Så får vedkommende noe å snakke om 🤭 

Kanskje du skal…

- Reise til Guatemala og jobbe med gatebarn 

- Flytte til New Zealand og leve et år som hobbit 

- Studere pingviner på Sørpolen 

- Begynne som redaktør i et nettmagasin for kaninoppdrett 

- Begynne som omreisende tannbørsteselger

- Leve i villmarken i Alaska og se hvor nært innpå bjørn du kan komme 

- Studere gullfiskene hukommelse i labyrinter av forskjellig farge 

Det er virkelig bare fantasien som setter grenser 😁

Anonymkode: d04ce...3a0

Haha!! Skulle jeg GJERNE ha gjort, men da kommer sladderet til å dreie seg om at «nå har hun jo tørna helt». Vedkommende har blåst så jævlig opp at jeg har vært sykemeldt pga psykisk helse og dette blir nok bare enda flere høns på en brukket og sliten kråkefjær… Men forslaget ditt ga meg en god latter😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset veldig over de svarene i tråden der folk mener det er uvanlig å fortelle kollegaer hvor man skal starte. Jeg forstår hvorfor TS ikke skal gjøre det i dette tilfellet, men det er et unntak, ikke normalen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En litt mindre kreativ dekkhistorie kanskje? 
«Jeg ønsker å prøve noe annet og skal jobbe som konsulent i X-firma en stund» eller «Jeg vil teste ut om jeg trives bedre som Y og har fått et vikariat».  Velg da yrker og steder som ligger langt unna kollegaens fagfelt og bekjentskaper, men fortsatt er plausibelt. 

Det jeg er sikker på ikke vil fungere er å si det er privat. Det er helt normalt og fortelle hvor man bytter jobb til og det at du ikke gjør det kan fort oppfattes som en rød klut hos kollegaen. 

Anonymkode: a4d1b...45b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (34 minutter siden):

Det er vanlig. 

Hva så om det er vanlig? I dette tilfelle vil det jo bare skape bry for trådstarter.. Hvorfor må hun da fortelle? Man forteller akkurat hva man ønsker å fortelle. Det gjelder alle, uansett hvor vanlig det er å fortelle gud og hvermann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"kontrakten er ikke underskrevet/helt ferdig, så jeg vil ikke si stedet før alt er klart". 

Det kan du si til og med siste arbeidsdag 

Anonymkode: c6ec0...2d2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (6 minutter siden):

Hvorfor må hun da fortelle?

Det er ingen som påstår at hun må noe som helst. Merkverdig tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (11 minutter siden):

Det er ingen som påstår at hun må noe som helst. Merkverdig tolkning.

Hun spør jo hva hun skal si.. Og jeg spør da hvorfor skal hun fortelle? Hvis det er merkelig, ja vel! So? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (5 minutter siden):

Hun spør jo hva hun skal si.. Og jeg spør da hvorfor skal hun fortelle? Hvis det er merkelig, ja vel! So? 

Du spør hvorfor hun MÅ fortelle.

Det har ingen påstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"kontrakten er ikke underskrevet/helt ferdig, så jeg vil ikke si stedet før alt er klart". 

Det kan du si til og med siste arbeidsdag 

Det er det jo ingen som kommer til å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (16 minutter siden):

Det er det jo ingen som kommer til å tro på.

Det et faktisk ikke TS' problem. De kan ikke tvinge henne til å si mer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier et helt annet sted. Ferdig.

Anonymkode: 35c16...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det et faktisk ikke TS' problem. De kan ikke tvinge henne til å si mer

Poenget er jo å ikke skape mer nysgjerrighet hos TS sin kollega. En slik uttalelse gjør fort at TS må slette/gjemme alt av sosiale medier, for denne kollegaen beskrives tilnærmet som en stalker.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...