Gå til innhold

Skal snart bytte jobb. Kollega som er etter meg og sladrer til alt og alle: ikke oppgi til noen hvor jeg bytter til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega har torpedert meg i lang tid. Barneskoleoppførsel. Har nettopp fått et jobbtilbud og skal si opp nåværende jobb. Jeg har tenkt så mye frem og tilbake om jeg skal oppgi hvor jeg bytter jobb til, eller ikke. Pga denne personen. Dersom vedkommende kjenner noen på det nye stedet, er det GARANTERT at de får høre sladder om meg som ikke er sant engang, eller sterkt overdrevet. Jeg kunne godt ha fortalt de andre hvor jeg bytter til men ikke denne personen…

Hva hadde dere gjort? Oppgitt et helt annet sted? Eller bare sagt hvor dere skulle begynne? 

Anonymkode: 0fe4d...77b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du går stille i dørene og går ut oppsigelsestiden din. Ikke si mer enn hva du absolutt må. 

Anonymkode: 239b8...f89

• Liker 17
  • Nyttig 12
Skrevet

Hvorfor skal du fortelle kollegaer hvor du begynner? Er det viktige mennesker som står deg nær er det én ting, men nei?? Forteller vel ikke vedkommende eller noen som kan sladre til vedkommende? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En slik kollega kan ødelegge mye, så dette må tas på alvor. Jeg tror faktisk du skal la være så oppgi hvor du har fått jobb. Hvis noen spør, kan du med et lurt smil si "det er hemmelig,vettu, hehe ;) "

Du har ingen plikt til å fortelle noen hvor du skal begynne.

Anonymkode: 99845...703

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hold det for deg selv. Sånne mennesker ‘’er giftige’’ og du gjør klokt i å si minst mulig. De kan gjøre mye skade….c’’.)!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du går stille i dørene og går ut oppsigelsestiden din. Ikke si mer enn hva du absolutt må. 

Anonymkode: 239b8...f89

Perfume skrev (56 minutter siden):

Hvorfor skal du fortelle kollegaer hvor du begynner? Er det viktige mennesker som står deg nær er det én ting, men nei?? Forteller vel ikke vedkommende eller noen som kan sladre til vedkommende? 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

En slik kollega kan ødelegge mye, så dette må tas på alvor. Jeg tror faktisk du skal la være så oppgi hvor du har fått jobb. Hvis noen spør, kan du med et lurt smil si "det er hemmelig,vettu, hehe ;) "

Rødstrupa skrev (48 minutter siden):

Hold det for deg selv. Sånne mennesker ‘’er giftige’’ og du gjør klokt i å si minst mulig. De kan gjøre mye skade….c’’.)!

Takk for svar! Helt enig med dere og jeg tenker egentlig det samme, skylder dem ingen forklaring og jeg vet jeg kommer til å angre etterpå på at jeg har fortalt hvor jeg jobber. Og så skal det ikke gå mange årene før denne personen sikkert har funnet en ny hakkekylling og ikke gidder bruke energi på hva jeg gjør lengre… 

MEN: Hva skal jeg liksom svare når de spør om jeg har fått ny jobb? «Det er en privatsak»? Eller oppgi en helt annen etat? Det er veldig få mennesker i mitt kollegie nå så jeg kan ikke bare lene meg på at folk passer sine egne saker, de kommer til å spørre og forvente svar… 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

"Har du fått ny jobb?" 

- Ja..      ( Dette er svar nok) 

"Hvor da?" 

- Nei det var en utlyst stilling et annet sted..     

( Er svaret om de spør videre) 

- "Men hvor da??" 

-  Det ønsker jeg å holde for meg selv inntil videre..  ( dersom de ikke gir seg) 😊

Endret av Perfume
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser du har svart på spørsmålet mitt over her. Føles litt rart å si det er hemmelig, kanskje mer naturlig å si det er en privatsak. Tror at lederen min vil forstå hvorfor jeg ikke oppgir. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser du har svart på spørsmålet mitt over her. Føles litt rart å si det er hemmelig, kanskje mer naturlig å si det er en privatsak. Tror at lederen min vil forstå hvorfor jeg ikke oppgir. 

"Det er en privatsak"  er et fint svar "Det angår ikke deg" er en litt kvassere formulering, fint om vedkommende maser. Og om lederen din forstår hvorfor du ikke oppgir det så antar jeg at de vet om kollegaen? Har de diskutert oppførselen med kollegaen? Jeg ville ikke sagt et kvekk, bare hatt min siste arbeidsdag og gått. Ikke endre noe på facebook, obs viss du har linkedin for der kan kollegaen også finne ut av det. 

Anonymkode: 4d4fb...73f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å si det rett ut, at du ikke ønsker å si hvor du skal jobbe, fordi du ønsker ikke at vedkommende skal få vite det/ødelegge det? 

Jeg er klar over at det er vanskelig å være så direkte, men jeg tror det er det beste.

Anonymkode: 6c3ec...d9b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Det er en privatsak"  er et fint svar "Det angår ikke deg" er en litt kvassere formulering, fint om vedkommende maser. Og om lederen din forstår hvorfor du ikke oppgir det så antar jeg at de vet om kollegaen? Har de diskutert oppførselen med kollegaen? Jeg ville ikke sagt et kvekk, bare hatt min siste arbeidsdag og gått. Ikke endre noe på facebook, obs viss du har linkedin for der kan kollegaen også finne ut av det. 

Anonymkode: 4d4fb...73f

Tenker jeg sier det er en privatsak ja☺️

Har også tenkt på å ikke legge ut noe på some, og har tenkt å bare fjerne all info jeg har på Linkedin. Men i tillegg så har jeg også tenkt å blokkere alle jeg ikke vil ha noe å gjøre med privat lengre, på alle sosiale medier. Ikke bare kolleger men også folk som jeg ikke vil skal kunne snoke på meg. Men aller mest fordi jeg vil blokkere dem for meg selv, på en måte slik at de ikke finnes lengre. Har dessverre vært uheldig med å møte på mye dårlige folk. 
ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alternativt si at du holder på å søke jobber og late som du skal gå hjemme en liten stund.

Anonymkode: f4367...654

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å si det rett ut, at du ikke ønsker å si hvor du skal jobbe, fordi du ønsker ikke at vedkommende skal få vite det/ødelegge det? 

Jeg er klar over at det er vanskelig å være så direkte, men jeg tror det er det beste.

Anonymkode: 6c3ec...d9b

Skal vurdere å si det til lederen min. Men kommer ikke til å si det til noen andre, da blir jeg bare anklaget for å være ubehagelig. Merk at denne personen har jo vært etter med omtrent fra dag 1. 

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste må være å fortelle noe som vekker minst mulig interesse hos plageånden din, sånn at du går i glemmeboka når du slutter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt lik kollega, og har faktisk selv tenkt at om jeg får meg ny jobb, så ønsker jeg ikke at vedkommede skal vite hvor jeg skal starte. Fordi hun har kokt opp så mye drama og tull at jeg ikke vil at hun skal få vite noe som helst.

Anonymkode: 5e999...6af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kollega har torpedert meg i lang tid. Barneskoleoppførsel. Har nettopp fått et jobbtilbud og skal si opp nåværende jobb. Jeg har tenkt så mye frem og tilbake om jeg skal oppgi hvor jeg bytter jobb til, eller ikke. Pga denne personen. Dersom vedkommende kjenner noen på det nye stedet, er det GARANTERT at de får høre sladder om meg som ikke er sant engang, eller sterkt overdrevet. Jeg kunne godt ha fortalt de andre hvor jeg bytter til men ikke denne personen…

Hva hadde dere gjort? Oppgitt et helt annet sted? Eller bare sagt hvor dere skulle begynne? 

Jeg har en leveregel..." ikke fortell noe noen kan bruke imot deg ".

Anonymkode: 8ebe8...8fb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alternativt si at du holder på å søke jobber og late som du skal gå hjemme en liten stund.

Dette. 

Anonymkode: 33f9f...637

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste må være å fortelle noe som vekker minst mulig interesse hos plageånden din, sånn at du går i glemmeboka når du slutter.

Men hvordan gjør jeg det? Har du noen forslag? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan gjør jeg det? Har du noen forslag? 

Si at du har tenkt til å gå hjemme en stund f.eks. eller at du tar deg en lang ferie før du søker nye jobber. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en leveregel..." ikke fortell noe noen kan bruke imot deg ".

Anonymkode: 8ebe8...8fb

Si at du har tenkt til å gå hjemme en stund f.eks. eller at du tar deg en lang ferie før du søker nye jobber. 

Tusen takk for godt forslag. Skal øve inn å si, og late som dette! Tror utfordringen min blir at jeg er så altfor ærlig og ekte av meg, så det sitter langt inne å lyve om sånt. Ser også for meg at det skal bli rart å ikke si noe om overgangen til ny jobb. Men, jeg får vel se på det som at jeg skal på et hemmelig oppdrag som de ikke skal vite noe om. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...