AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Hei. Hadde en diskusjon på jobben her om dagen. En kollega ringte inn og meldte egenmelding fordi hun ikke hadde sovet noe natten i forveien, og var helt utslitt pga dette. Vi har en jobb vi må være på og konsentrerte hele dagen, kan ikke «gjemme oss» på et kontor og pusle med administrative oppgaver dersom formen er dårlig (pasientkontakt). Hun var åpen med leder med grunnen til egenmelding og fikk svar om at manglende søvn ikke var egenmeldingsgrunn og dersom hun ikke stilte på jobb asap ville hun bli trukket i lønn. Hun kom og var helt ødelagt hele dagen stakkars. hva tenker dere? Hvem har rett her? Er manglende søvn (og da typ ingen søvn den natten) grunn nok til egenmelding eller var leder sin reaksjon helt på sin plass her? Anonymkode: 17549...d61 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Manglende søvn en natt er ingen grunn til å ta egenmelding for, så her har leder rett. Anonymkode: a76fd...b6c 8 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars Leder har rett. Søvnproblemer over tid = sykemeldingsgrunn dog, men da må man jo til lege for å få utredning og behandling. Men alle klarer å jobbe etter en natt uten/med dårlig søvn. Tungt, men sånn er livet av og til. Er allerede hinsides sykefravær i helsevesenet, hvordan skal det gå om alle som bare har sovet dårlig/lite ikke kommer på jobb.... Anonymkode: 88f1e...3c2 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars Jeg hadde tatt den egenmelding men hadde ingen plikt til å si grunnen. Så grunnen er alltid "jeg er syk" Anonymkode: 08c5c...fe7 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars Manglende søvn er ikke egenmeldingsgrunnlag. Men hvordan man påvirkes av manglende søvn kan være egenmeldingsgrunnlag. Anonymkode: ff066...561 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #6 Skrevet 12. mars Jeg har også en jobb der jeg er «på» hele dagen. Har søvnproblemer og går ofte på jobb uten å ha sovet. Over tid kan det føre til utbrenthet/depresjon og dermed sykmelding. Men en natt uten søvn klarer man. Anonymkode: 02328...fe7
AnonymBruker Skrevet 12. mars #7 Skrevet 12. mars En natt uten søvn klarer alle. Anonymkode: 59349...f5b 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #8 Skrevet 12. mars Jeg tenker man klarer 1 natt uten søvn. Jeg har jobbet mange ganger på veldig lite søvn (også over tid) pga småbarn som ikke sov. Kjipt såklart men om man vet det er bare engangstilfelle så tenker jeg man klarer det. Men i utgangspunktet så er det vel ingen konkrete regler for hva som er egenmeldingsgrunnlag og ikke, det som er regelen er jo at man selv vurderer at man ikke er arbeidsfør den dagen.. Det hun burde gjort var jo bare å si at hun var syk om hun følte seg så dårlig at hun ikke trodde hun kom til å klare å utføre arbeidsoppgavene sine. Sjefen har ikke rett på detaljer når det er egenmelding (med mindre de bestrider den) Anonymkode: 5681d...66f 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #9 Skrevet 12. mars Om det er én natt, så er det overhodet ingen grunn, nei. Med mindre man er hjernekirurg. Veldig, veldig mange har jobber der man må være konsentrerte, og ikke har "ape-arbeid" man kan gjøre når man er litt sleten. Men man går på jobb likevel. Tenk så mange småbarnsforeldre her til lands som får søvnen ødelagt jevlig pga småbarn? Skulle alle disse vært hjemme hver gang ungene styrte om natten ville arbeidslivet stoppet opp. Anonymkode: 02d23...7a9
AnonymBruker Skrevet 12. mars #10 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Manglende søvn en natt er ingen grunn til å ta egenmelding for, så her har leder rett. Anonymkode: a76fd...b6c Leder har formelt sett rett, ja. Men personlig har jeg forståelse for at en søvnløs natt nærmest gjør deg fysisk syk og faktisk kan være en risiko i enkelte yrker. Om det var meg hadde jeg ikke fortalt grunnen til at jeg ikke kunne komme på jobb, for det har leder uansett ikke krav på å vite. PS. Har selv ikke hatt en eneste egenmelding på nesten 10 år. Sånn i tilfelle noen tror jeg er en sånn som skulker jobb stadig vekk. Anonymkode: 1aa3a...a88 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Hadde en diskusjon på jobben her om dagen. En kollega ringte inn og meldte egenmelding fordi hun ikke hadde sovet noe natten i forveien, og var helt utslitt pga dette. Vi har en jobb vi må være på og konsentrerte hele dagen, kan ikke «gjemme oss» på et kontor og pusle med administrative oppgaver dersom formen er dårlig (pasientkontakt). Hun var åpen med leder med grunnen til egenmelding og fikk svar om at manglende søvn ikke var egenmeldingsgrunn og dersom hun ikke stilte på jobb asap ville hun bli trukket i lønn. Hun kom og var helt ødelagt hele dagen stakkars. hva tenker dere? Hvem har rett her? Er manglende søvn (og da typ ingen søvn den natten) grunn nok til egenmelding eller var leder sin reaksjon helt på sin plass her? Anonymkode: 17549...d61 Det er jo forsåvidt korrekt, om en kanskje firkantet. men vil jo komme an på mange faktorer når leder skal vurdere. De fleste voksne klarer seg jo greit et døg uten søvn, og lengre perioder med dårligere søvn. Er det et såpass langvarig problem at det blir en tilstand må det uansett tas med lege. Anonymkode: 8c098...d97
AnonymBruker Skrevet 12. mars #12 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Hadde en diskusjon på jobben her om dagen. En kollega ringte inn og meldte egenmelding fordi hun ikke hadde sovet noe natten i forveien, og var helt utslitt pga dette. Vi har en jobb vi må være på og konsentrerte hele dagen, kan ikke «gjemme oss» på et kontor og pusle med administrative oppgaver dersom formen er dårlig (pasientkontakt). Hun var åpen med leder med grunnen til egenmelding og fikk svar om at manglende søvn ikke var egenmeldingsgrunn og dersom hun ikke stilte på jobb asap ville hun bli trukket i lønn. Hun kom og var helt ødelagt hele dagen stakkars. hva tenker dere? Hvem har rett her? Er manglende søvn (og da typ ingen søvn den natten) grunn nok til egenmelding eller var leder sin reaksjon helt på sin plass her? Anonymkode: 17549...d61 Da er spørsmålet mitt, kunne ikke denne ansatte komme på jobb å bidra med noe som helst? Når folk tar egenmelding på morgenen, så får man neppe tak i en til å dekke vakta. Så da blir det dumt å ikke komme på jobb fordi du har sovet dårlig og ikke kan prestere på jobb. Bedre å komme å prestere noe, enn at man skal mangle en person på vakt. Jeg synes ikke det er ok å ta egenmelding grunnet manglende søvn en natt eller to, men jeg har forståelse for en egenmelding for å få hentet seg inn, om det har vedvart i mange dager. Da er det å foretrekke enn å gå på en smell å bli sykemeldt. Forskjellen er at da kan man gi beskjed dagen før, sånn at man kan leie inn ekstra om det trengs. Anonymkode: 5e1be...dca
AnonymBruker Skrevet 12. mars #13 Skrevet 12. mars Ellers så er det jo følgene søvnløshet fører til som er egenmeldingsgrunn. Lover at det kan gjøre mye både med psykiske og fysiske. Nesten som å være hangry! Anonymkode: 08c5c...fe7
AnonymBruker Skrevet 12. mars #14 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ellers så er det jo følgene søvnløshet fører til som er egenmeldingsgrunn. Lover at det kan gjøre mye både med psykiske og fysiske. Nesten som å være hangry! Anonymkode: 08c5c...fe7 Kan man bruke egenmelding når man er hangry? Anonymkode: 5e1be...dca
AnonymBruker Skrevet 12. mars #15 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leder har rett. Søvnproblemer over tid = sykemeldingsgrunn dog, men da må man jo til lege for å få utredning og behandling. Men alle klarer å jobbe etter en natt uten/med dårlig søvn. Tungt, men sånn er livet av og til. Er allerede hinsides sykefravær i helsevesenet, hvordan skal det gå om alle som bare har sovet dårlig/lite ikke kommer på jobb.... Anonymkode: 88f1e...3c2 Det er forskjell på dårlig/lite og ingen søvn. Dessuten, yrker er forskjellige (noen krever stor konsentrasjon) og mennesker er forskjellige. Person A kan bli mye mer påvirket enn person B uten søvn. Jeg har selv kontorjobb, men hadde nylig en dag på jobb hvor jeg var sterkt påvirket av en natt med ca 30 min søvn. Jeg var helt skjelven, totalt ukonsentrert og rar/ør i hodet. Det ble en lite produktiv dag, hvilket ikke er farlig i min jobb, mens på en annen arbeidsplass kunne det vært riktig ille. Særlig om man jobber med mennesker, sikkerhet eller på veien. Anonymkode: 6abf3...685 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars #16 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er én natt, så er det overhodet ingen grunn, nei. Med mindre man er hjernekirurg. Veldig, veldig mange har jobber der man må være konsentrerte, og ikke har "ape-arbeid" man kan gjøre når man er litt sleten. Men man går på jobb likevel. Tenk så mange småbarnsforeldre her til lands som får søvnen ødelagt jevlig pga småbarn? Skulle alle disse vært hjemme hver gang ungene styrte om natten ville arbeidslivet stoppet opp. Anonymkode: 02d23...7a9 Mine barn er 10 og 6 nå så en stund siden jeg hadde dårlig nattesøvn pga dem, men det gikk overraskende greit den gang. Nå derimot tåler jeg en natt med dårlig søvn utrolig lite, føler meg fysisk dårlig og blir helt fjern. Tenker dette er litt individuelt. Som sagt var dette aldri noe problem for meg før, men nå som førtiåring har det tydeligvis blitt det. Anonymkode: 6abf3...685 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #17 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om det er én natt, så er det overhodet ingen grunn, nei. Med mindre man er hjernekirurg. Veldig, veldig mange har jobber der man må være konsentrerte, og ikke har "ape-arbeid" man kan gjøre når man er litt sleten. Men man går på jobb likevel. Tenk så mange småbarnsforeldre her til lands som får søvnen ødelagt jevlig pga småbarn? Skulle alle disse vært hjemme hver gang ungene styrte om natten ville arbeidslivet stoppet opp. Anonymkode: 02d23...7a9 Tja, jeg tålte en søvnløs natt eller dårlig søvn over tid mye bedre som småbarnsmor enn nå som 50-åring. Jeg blir sløv og ukonsentrert og skjelver på hendene. Det siste er ganske uheldig hvis jeg f.eks skal bedøve eller borre eller slipe til tenner for krone eller bro. Tror pasientene foretrekker en tannlege som er stø på hånden. Anonymkode: 196c5...a97 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå