Gå til innhold

Dritet meg ut på banklåne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg står her med et problem. Har huslån og alle forsikringer på denne banken i 20 år. Samt et ekstra lån på ca 150k utenom huslånet på samme bank. Dette var ikke med i huslånet eller kredittlån, men bare rt lån utenom. Denne var på 200k for noen år siden da jeg måtte fikse noe lekkasje i huset.

Oppdaget fukt og sopp på et bad for par mnd siden og forsikringen gjennom denne banken kom og de avviste klagen, altså de dekker ikke. Hadde aldri brukt forsikringen i de 20 årene. Uansett, søkte da lån hos denne samme banken for å fikse opp badet som de ikke dekket. Fikk innvilget 120k i forrige uke. Men, nå som vi har fått fagfolk til å se på det, antok de at hele badet må rivet og bygges opp igjen og vil koste ca 250k. Dette har jeg ikke råd til. Men vil banken låne med de esktra 130k? Jeg har allerede huslån fra dem, de 150k igjen fra noen år siden, samt det nye lånet på 120k som jeg fikk utbetalt i forrige uke. Ble mye smålån. Men hvordan går jeg frem for å søkte nytt lån? Vet det er mye rot og alt har tatt tid. Måtte vente på forsikringen skulle komme og avgjørelsen og lånesøknaden tok mange uker fordi det ble avlyst et par ggr da lånegiver ble syk etc. Alt ble pushet noen uker ekstra. Så nå er vi her. Med et bad med sopp, der veggen er råtten osv.. ja han fra forsikringen kom og tok ut flisene og sjekket osv..

Anonymkode: 9b778...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte at vi er begge i fast jobb. Huslånet er på 1,4mill, ekstra lån 150k, ny lån 150k. Det er alt vi har av lån. Alt i en og samme bank.

Tenker om vi ikke får de 130k så må jeg da ty til forbrukslån? Fordi jeg mister nå 12k hver mnd på å ikke leie ut..

Og badet som skal pusses opp er i utleiedelen. Leietaker flyttet ut i sommer og vi startet oppussingen til soppen dukket opp en dag. Tok da puse fra oppussingen i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte at vi er begge i fast jobb. Huslånet er på 1,4mill, ekstra lån 150k, ny lån 150k. Det er alt vi har av lån. Alt i en og samme bank.

Tenker om vi ikke får de 130k så må jeg da ty til forbrukslån? Fordi jeg mister nå 12k hver mnd på å ikke leie ut..

Og badet som skal pusses opp er i utleiedelen. Leietaker flyttet ut i sommer og vi startet oppussingen til soppen dukket opp en dag. Tok da puse fra oppussingen i vinter.

Du må snakke med banken, ingen her kan svare på om du får mer lån

Anonymkode: a766b...1b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en verdivurdering av boligen. 

Om boligen har en verdi godt over 1,4 millioner bør huslånet kunne utvides.

Beste er ett lån, lavere rente enn flere dyre lån. Forutsetter sikkerhet i bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei

Jeg står her med et problem. Har huslån og alle forsikringer på denne banken i 20 år. Samt et ekstra lån på ca 150k utenom huslånet på samme bank. Dette var ikke med i huslånet eller kredittlån, men bare rt lån utenom. Denne var på 200k for noen år siden da jeg måtte fikse noe lekkasje i huset.

Oppdaget fukt og sopp på et bad for par mnd siden og forsikringen gjennom denne banken kom og de avviste klagen, altså de dekker ikke. Hadde aldri brukt forsikringen i de 20 årene. Uansett, søkte da lån hos denne samme banken for å fikse opp badet som de ikke dekket. Fikk innvilget 120k i forrige uke. Men, nå som vi har fått fagfolk til å se på det, antok de at hele badet må rivet og bygges opp igjen og vil koste ca 250k. Dette har jeg ikke råd til. Men vil banken låne med de esktra 130k? Jeg har allerede huslån fra dem, de 150k igjen fra noen år siden, samt det nye lånet på 120k som jeg fikk utbetalt i forrige uke. Ble mye smålån. Men hvordan går jeg frem for å søkte nytt lån? Vet det er mye rot og alt har tatt tid. Måtte vente på forsikringen skulle komme og avgjørelsen og lånesøknaden tok mange uker fordi det ble avlyst et par ggr da lånegiver ble syk etc. Alt ble pushet noen uker ekstra. Så nå er vi her. Med et bad med sopp, der veggen er råtten osv.. ja han fra forsikringen kom og tok ut flisene og sjekket osv..

Få takst på huset, og hør med andre banker om samle lån. Det blir dyrt å betale flere lån. Men ta dette opp med egen bank først. Setter de seg på bakbeina, står du fritt til å bytte bank, og andre kan være interessert i å kjøpe lånet ditt. 

Anonymkode: 36008...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har sikkert lært leksa nå men det er alltid lurt å vente med å søke lån til å fikse eks bad til du har fått en pris av rørlegger. Men, det er bare å gå tilbake til banken og si at pris på å fikse badet ble mye høyere enn antatt og spørre om du kan få høyne lånet. Det pleier å ordne seg.

Anonymkode: 5f0e6...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TBL12 skrev (16 minutter siden):

Få en verdivurdering av boligen. 

Om boligen har en verdi godt over 1,4 millioner bør huslånet kunne utvides.

Beste er ett lån, lavere rente enn flere dyre lån. Forutsetter sikkerhet i bolig.

Hadde en verdivurdering fra samme bank for 1 år siden og satt til 4,5mill. Men det var før dette problemet med badet i utleiedelen dukket opp da..

Jeg ikke sant. Jeg ba om å samle alt i ett lån siden resterende lån er kun 1,4mill. men det nektet de. Derfor ble det flere lån, men disse har likevel lavere renter enn et forbrukslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ikke sant. Jeg ba om å samle alt i ett lån siden resterende lån er kun 1,4mill. men det nektet de. Derfor ble det flere lån, men disse har likevel lavere renter enn et forbrukslån.

Bytt bank!!

Anonymkode: 8da27...179

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere skal ha veldig lav inntekt for at det ikke skal gå gjennom :) 

Verdien på huset er mye høyere enn hva dere har i gjeld. Snakk med banken, å prøv å få det inn i boliglånet så dere ikke har mange smålån…

Anonymkode: 07286...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde en verdivurdering fra samme bank for 1 år siden og satt til 4,5mill. Men det var før dette problemet med badet i utleiedelen dukket opp da..

Jeg hadde byttet bank! To personer i full jobb, med bare et huslån på 1,4mill burde lett fått bakt de små lånene inn i boliglånet.

Anonymkode: f1d1e...32d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor blir du værende i banken? Greit nok om du har fastrente på 1,8% ut løpetiden, men om du betaler normalrente på 5%+ er det bare å bytte med en enste gang. Vil tro de fleste banker er rimelig fleksible når lånet tilsvarer under 50% av boligverdien og det er noe galt som må fikses. Pluss at man har utleieinntekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her.

Men hvirdan skal vi legge det frem til den nye banken da? 

Hei, vi har huslån + 2 andre lån på tilsammen 270k. Vi vil bytte til dere, men da må vi ha 150k lån ekstra?? Høres det ikke negativ ut, neeedy eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her.

Men hvirdan skal vi legge det frem til den nye banken da? 

Hei, vi har huslån + 2 andre lån på tilsammen 270k. Vi vil bytte til dere, men da må vi ha 150k lån ekstra?? Høres det ikke negativ ut, neeedy eller liknende?

Du sier at du eier et hus med markerdsverdi på 4,5 millioner. Vi har XXX i årsinntekt, i tillegg til XX kroner i leieinntekter. Dagens huslån er på 1,4mill, og så har vi to forbrukslån fordi banken vår nekter å refinansiere huslånet. 

Vi ønsker at huslånet økes til 2 millioner så vi får samlet smålånene og sikret finansiering av rehabiliteringen. 

Hva kan dere tilby oss? 

Ganske enkelt 

Edit_: skrev om litt midt i

Endret av newman01
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Du sier at du eier et hus med markerdsverdi på 4,5 millioner. Vi har XXX i årsinntekt, i tillegg til XX kroner i leieinntekter. Dagens huslån er på 1,4mill, og så har vi to forbrukslån fordi banken vår nekter å refinansiere huslånet. 

Hva kan dere tilby oss? 

Ganske enkelt 

De har nok en masse spm. Som f eks hvorfor jeg trenger denne nye lånet når jeg nettopp fikk lån. Hvorfor jeg har 2 store smålån. Og jeg kan ikke argumentere for leieinntekter fordi jeg har ikke hatt leieinntekter siden juni da leietaker flytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har nok en masse spm. Som f eks hvorfor jeg trenger denne nye lånet når jeg nettopp fikk lån. Hvorfor jeg har 2 store smålån. Og jeg kan ikke argumentere for leieinntekter fordi jeg har ikke hatt leieinntekter siden juni da leietaker flytte ut.

Du lager veldig mye greier ut av det , er bare å ringe å snakke med de 😅

Si det som det er, at dere lånte 150 000 for å fikse badet men etter å ha hatt befaring der fant dere ut at det blir kostende mye mer… 

Anonymkode: 07286...9b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herregud da kvinne. Eller mann. Du har da en stemme å snakke med. Det er jo bare å forklare at skadene er større enn først antatt, og at du av en eller annen grunn ikke har sparepenger tilgjengelig. 

Det er ikke slemme mennesker med pisk som skader deg hvis du sier noe feil som jobber i banker. Selv om det virker som om du har verdens verste bank

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Banken tenker ikke så mye om dere. De ser på hva er risikoen for at dere ikke kan betale tilbake. Om dere er godt innen for verdien av lånet, ikke betalingsanmerkninger og mulighet for å øke inntektene når dere får orden på badet bør risikoen være liten.

En annen ting: hva var begrunnelsen fra forsikringsselskapet for å avvise kravet? Noen ganger må en gå noen runder med de for å få det en har krav på.

Anonymkode: c3338...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så lenge dere kan betale for dere bryr de seg ikke så veldig, altså 😅 Du er nødt å snakke med en annen bank, for hvis alt du sier stemmer og det ikke er andre grunner til å ikke låne på huset så høres det ganske urimelig ut. Hva sa banken da de ga avslag da?

Anonymkode: 979c9...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge dere kan betale for dere bryr de seg ikke så veldig, altså 😅 Du er nødt å snakke med en annen bank, for hvis alt du sier stemmer og det ikke er andre grunner til å ikke låne på huset så høres det ganske urimelig ut. Hva sa banken da de ga avslag da?

Anonymkode: 979c9...73f

ts her

Banken ga ikke avslag på lånet. Fikk jo 150k som jeg trodde et bad villle koste å fikse. Men takstmannen som var her, mente 250k.

Avslaget var på å dekke skaden på badet. De skrev masse greier der jeg ikke skjønner stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...