Gå til innhold

Mannen vil jeg skal slanke meg, men ønsker ikke gjøre noe for å hjelpe meg på veien

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at jeg har 15 kg for mye i vekt nå, og burde såklart gå ned i vekt. Men mannen min er også blitt ganske tykk med årene, men har null planer om å gå ned i vekt sier han fordi han trives med kiloene sine. Det gjør jeg også, men må likevel ned i han sine øyne. Så er dobbeltmoral så det holder. 

Selv så driver jeg og teller kalorier nå for å ta tak i egen helse, men får ikke noe støtte fra mannen min. Han peiser på med masse usunn mat og godteri stadig vekk, skal alltid kose seg. Det er vanskelig for meg å se på og lukte hver bidige dag. 

Ryker jeg på en smell så skal han liksom påminne meg at jeg er på slankekur. Jeg prøver å si til han at jeg trenger at han støtter meg litt ved at det ikke stadig er fristelser i huset , eller foran meg. Han mener han sitt liv ikke skal bli påvirket av at jeg slanker meg. Jeg spiser nå også egen middag fordi middagene vi har er alt for fete og kaloririke. 

Jeg skjønner ikke, hvis mannen min vil ha meg ned i vekt, så burde han vel kunne gjøre noe for å hjelpe meg litt? 

Anonymkode: ecbbc...46f

• Liker 3
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Greia er at jeg har 15 kg for mye i vekt nå, og burde såklart gå ned i vekt. Men mannen min er også blitt ganske tykk med årene, men har null planer om å gå ned i vekt sier han fordi han trives med kiloene sine. Det gjør jeg også, men må likevel ned i han sine øyne. Så er dobbeltmoral så det holder. 

Selv så driver jeg og teller kalorier nå for å ta tak i egen helse, men får ikke noe støtte fra mannen min. Han peiser på med masse usunn mat og godteri stadig vekk, skal alltid kose seg. Det er vanskelig for meg å se på og lukte hver bidige dag. 

Ryker jeg på en smell så skal han liksom påminne meg at jeg er på slankekur. Jeg prøver å si til han at jeg trenger at han støtter meg litt ved at det ikke stadig er fristelser i huset , eller foran meg. Han mener han sitt liv ikke skal bli påvirket av at jeg slanker meg. Jeg spiser nå også egen middag fordi middagene vi har er alt for fete og kaloririke. 

Jeg skjønner ikke, hvis mannen min vil ha meg ned i vekt, så burde han vel kunne gjøre noe for å hjelpe meg litt? 

Så hvorfor finner du deg i det?

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men mannen din er en tufs. Han vil du skal slanke deg, men vil ikke støtte eller hjelpe deg å tilrettelegge? Og er overvektig selv🙄🙈 Altså. Jeg har ingen gode råd. 

Anonymkode: 5fd45...021

• Liker 23
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du går ned i vekt, om DU vil ned i vekt. Og da må du faktisk bare tåle att han sitter der og jazzer seg, for absolutt ingen rundt deg vil ta hensyn til dine spisevaner, det er du som skal ned i vekt. 

Men, om han sitter på ræv og forlanger att DU skal ned i vekt, og han sitter der like rund, - og du slanker deg kun for han, så må nok slappfisen i sofaen ved siden av deg, fint være med på "reisen".

Da kaster du all drittmaten i hus, peiser på med salater og grønnsaker, og drar på han joggesko og går tur med daukjøttet.

Om han protester, så henter du frem to godteskåler, gir han den ene og så eter du den andre på rein trass og sier "gidder ikke du for meg, gidder da faen ikke jeg for deg!" 

Makan til mannebaby

Anonymkode: 87be7...e82

Nydelig kommentar🤩

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nydelig kommentar🤩

Her er det jo det evige problemet med tynn mann som MÅ ha en masse kalorier, og meg, som legger på meg bare jeg glimter bort på maten hans. 

Så ja, jeg ser laaangt etter feite sauser og overfylte tallerkener, men det må jeg faktisk bare tåle. Spiser han samme maten som jeg, blir han totalt undervektig. Han trenger alt inntaket han bare orker, jeg må ergo jobbe med mitt alene. 

Men hadde han vært i min posisjon, rund og go', og bedt MEG begynne på slanker'n, da hadde det nok slått kraftig tilbake på stakkaren.

Anonymkode: 87be7...e82

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men hva er DIN motivasjon for å gå ned i vekt? 

Hadde min mann fortalt meg at han mener jeg skal gå ned i vekt, selv om jeg ikke har noe problem med egen vekt, så hadde han måttet forklare grundig hvorfor han mente han kunne bestemme hvordan jeg skulle leve. 
Og så hadde jeg demonstrativt spist akkurat hva jeg ville, bare for å irritere idioten. 

Hans mulighet til å påvirke din vekt, en følgende: 
Han kan si at "nå har VI lagt på oss en del. Kanskje VI skal forsøke å bli mer aktive og spise bedre?" 

Hvis du ikke selv ønsker å gå ned i vekt, så kommer du antagelig ikke til å klare det heller. Det er en tøff prosess å stå i over tid, og det krever en endring av livsstil. Det er ikke noe du kan gjøre en stund, og så gå tilbake til gamle vaner. 
Og dermed så blir det helt feil hvis dere to i familien for evig skal lage hver sin mat, fordi han nekter å spise sunt sammen med deg. 

På den annen side, om du bestemmer deg for å endre livsstil for å gå varig ned i vekt, så må du også klare å holde deg til deg når alle rundt deg, inkludert mannen, spiser ting du ikke skal spise. 
Det er derfor du trenger indre motivasjon. 

Anonymkode: 86e2b...830

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hm.

For det første, man slanker seg ikke for andre.
Du bør absolutt ned i vekt, men det bør være for din egen del, ingen andres.
Da blir det også mindre viktig hva andre gjør eller ikke gjør - når du gjør det for deg selv - fordi du er verdt det!
Ikke "trives med 15 kg for mye", det er ikke lurt. Det lure er å ta tak i det og komme ned til normalvektig og bli der.
Men hva HAN mener er - nesten - ett fett... pun intended.

Ellers, det er jo veldig vanlig at den ene partner saboterer for den andre, bevisst eller ubevisst. Dette skyldes flere ting. For det første vet han selv kjempegodt at han ert feit,. at det er en fæl jobb å ta tak i det, som han skammer seg hver dag over å ikke ta tak i. "Jeg trives med kiloene mine" er når han lyver til seg selv, fordi sannheten er skremmende, slitsom og ikke noe han orker ta inn over seg. Tro meg, han vet det!! Og det gjør han livredd for den følelsen som kommer når du klarer å ta tak i det, gjøre noe bra for deg selv, få et sunnere liv, og han IKKE klarer det. Din suksess vil bare bli en daglig påminner om hans egen mislykkethet. Derfor saboterer han fra dag 1. Tenk om du skulle klart det. Det er dårlig gjort, men ren forsvarsmekanisme.

For det andre en han, som alle andre mennesker, ukomfortabel med endringer. Hvem vil du bli? VIl han miste "deg"? Blir du en helsefreak han ikke kjenner igjen? Hva vil det gjøre med det stabile han er vant med... redsel for endring er en annen grunn for sabotasje.

Dette er faktisk veldig vanlig.

Men så spørs det da, har du virkelig tenkt å la HANs ubevisste bekymringer rundt dette hindre DEG i å gjøre noe bra for deg selv? Hvorfor? Om du starter, viser fremgang og at du klarer dette, kan det faktisk hende han en dag "gir etter" i sin motsatnd og begynner å tenke at kanskje han også kan klare det. Sånn kan det være generelt i et ekteksap, den som har skjønt det, den som klarer, må gå foran. Man må ikke alltid være to eller være enige om slike ting. Man har lov til å være sin egen person, og samtidig kan den som ser et behov for endring, også hos den andre, gå foran med et godt eksempel.

Så, hva om du finner motivasjon til å gjøre dette for din egen del, og så lar du han sitter der med godisen sin i sin inaktivitet og overvekt. Ta ansvar for deg selv og drit hans motvilje til å ta tak selv. Jeg tror det eneste du får sagt til han om han selv er å uttrykke litt bekymring for hans overvekt og helse, med fokus på at du er glads i han og at du vil dere skal bli gamle sammen. Dit han er på vei kan han dø alt for tidlig. Har dere barn som kan miste sin far for tidlig er jo det også noe å være bekymret for. Og for andre som er glade i han. Mer enn det får man ikke lagt seg opp i andre menneskers valg. Men man kan allikevel ta gode valg for seg selv.

Jeg passer på vekten min og kroppen min fordi jeg vil ha så mange år med ungene mine som bare mulig. Og mannen forsåvidt, men skal jeg være ærlig er det lysten til å følge ungene og kunne være der for dem i så mange år jeg bare kan, som gjør at jeg tar vare på meg selv. Har egentlig lite å gjøre med utseende osv. Men den motivasjonen er veldig sterk hos meg. Har man ikke barn kan man allikevel finne en motivasjon for fremtiden, for de fleste av oss skal bli ganske gamle, iaf oss kvinner, og da kan det handle mye mer om livskvalitet i alle de årene enn andre ting. Feks holde deg frisk så du kan reise som pensjonist, ha fysikk og helse til å ha det godt så lenge som mulig. 

Anonymkode: bfa51...351

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde kvittet meg med enda flere kilo jeg ;)

Din mann. 

Anonymkode: a8f58...787

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Din mann har rett. Du trenger å slanke deg. Men 15kg holder ikke. Du må ned....skal vi se....hva veier mannen din igjen...?

Gode menn holder ikke på sånn, du fortjener bedre!

Anonymkode: 3fcbc...e19

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å måtte si det, men dette er ganske langt unna normal oppførsel fra din mann. 

Anonymkode: b5285...35a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Still NØYAKTIG de samme kravene til han som han stiller til deg. OK, da må han gå ned 15 kg fordi DU syns han er uattraktiv slik han er. Så får du si at du trives med kiloene dine. Ikke la han overkjøre deg, på samme måte som han står på sitt. I din situasjon må begge ta grep eller ingen. Og dette er en selvfølge, men mannen din er en egoistisk dust. 

Anonymkode: 896db...a5b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som eksen min. Han gikk selv opp fra 80-noe til 130. Mens jeg som gikk fra 45(!!!!) kilo til 60 burde ned i hans øyne. 

Anonymkode: 9dcb5...70f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, med mann som er overvektig med bmi på 29, og jeg som er 163 og 51 kg. Han sa han så at jeg var blitt rundere rundt magen, og han syntes ikke det var særlig pent 🤭

Ok, det er sant at jeg er blitt rundere rundt magen, men det er litt ekstra fett, 4 barnefødsler og pågående overgangsalder.

Jeg sa ok, dette skal jeg ta tak i, og meldte meg inn på treningssenter. Dette er 2 år siden, jeg veier nå 54 kg, har enda litt slapp hud på magen, og har fått mange nye spreke venninner som jeg trener og går tur sammen med.

Sofagrisen, som satte det hele i gang, er blitt enda større 🙈

Ts, du kan bare kopiere min oppskrift, litt tungt i starten, men jeg har fått et mye bedre liv 😁

Anonymkode: 6bbb3...27f

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til dere kvinner som svarer at dere er i samme situasjon: Hvorfor i alle dager stiller dere ikke krav tilbake, men lar mannen deres overkjøre dere slik? Eier dere null selvrespekt?! Får vondt av å lese det. Det at mannen stiller ønsker og krav til vekten og utseendet deres er helt innafor i mine øyne, men dere MÅ stå opp for dere selv og stille de samme kravene tilbake!! Jeg trener og holder meg i form, både for min egen del og fordi mannen min syns det er attraktivt, men DE SAMME REGLENE GJELDER FOR HAN! Jeg har ikke lyst til å være sammen med en feit slabbedask, og det respekterer han fordi det er viktig for BEGGE at vi finner hverandre attraktive. Ærlig talt, skjerp dere damer!!!

Anonymkode: 896db...a5b

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skyld på mannen din at du spiser usunn mat. Det er kun du selv som legger junkfood i munnen din. Dere begge to bestemmer selv over egen kropp og helse. Han skal ikke slanke seg fordi du synes det er urettferdig at han mener at DU skal slanke deg. Han bestemmer selv, og du bestemmer selv. Du skal slanke deg fordi så mye overvekt er farlig for helsa. Du skal ikke slanke deg fordi han sier at du skal det. Han kan si og ønske hva han vil uten at du skal nekte han det. Fristelser er det alle steder. Du må selv ta et valg og spise sunt. Hiver du innpå en halv pose chips, så er det 100% din feil selv om det er han som har kjøpt den.

Anonymkode: 3b035...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor finner du deg i det trådstarter?

Hvorfor er du sammen med en mann som trøkker deg ned? Det finnes billioner av mennesker der ute.... Du må ikke ta til takke med en mann som er stygg mot deg. For ja, det er det han er. Stygg. Sånn er man faen ikke mot ett menneske man er FRIVILLIG sammen med vel??????

Ekkelt, kvalmt og direkte stygt. 

Anonymkode: 71d51...c71

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Har du hørt historien om kona/dama som slanket seg og fant seg en bedre mann etterpå?" 

Anonymkode: 04093...bcb

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor finner du deg i det trådstarter?

Hvorfor er du sammen med en mann som trøkker deg ned? Det finnes billioner av mennesker der ute.... Du må ikke ta til takke med en mann som er stygg mot deg. For ja, det er det han er. Stygg. Sånn er man faen ikke mot ett menneske man er FRIVILLIG sammen med vel??????

Ekkelt, kvalmt og direkte stygt. 

Anonymkode: 71d51...c71

Off topic,  men det finnes ikke en billion mennesker. En billion en millon millioner, mens en milliard er tusen millioner. Det er litt over åtte milliarder mennesker på kloden. 

Du blander antageligvis begrepene med engelsk, der one billion er det sammen som en milliard.

Men poenget står selvsagt, mange mennesker å velge mellom.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...