Gå til innhold

Potatoskins

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en oppskrift på potatoskins? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
:hoppe: Dette vil jeg ha også!!! Søsteren min og jeg åt dette i fjorten dager i Spania, og det er noe av det beste!
Skrevet

Potato skins

En del store poteter (ca 250 g hver)

til baking

2 ts usaltet smør per potet

havsalt og nykvernet sort pepper

Forvarm ovnen til 180 grader

1 Stikk potetene overalt med en gaffel

2 Legg potetene på en stekeplate og bak dem til skinnet er sprøtt (70 - 90 minutter for 250 grams poteter)

3 Ta potetene ut av ovnen og skjær dem i to på langs

4 Grav ut potetinnmaten

5 Smør 1 ts smør inni hver halve potet og ha på salt og pepper

6 Stek de uthulte potetskallene videre i ovnen i 7 - 8 minutter

Server med rømme eller annen dip. Rømmedip med hvitløk er kjempegodt til! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

:sikle: Tusen takk!

Ringte pappa, han gidder ikke lage det til meg da :sur: Men han skal lage Hasselback, det er også veldig godt :)

Skrevet
:sikle:  Tusen takk!

Ringte pappa, han gidder ikke lage det til meg da  :sur:  Men han skal lage Hasselback, det er også veldig godt :)

:) Hva er Hasselback?

Gjest Gjesta
Skrevet
:) Hva er Hasselback?

Vet egentlig ikke, men fikk det servert hos mors venninne i julen, og de var veldig gode. Pappa mente Frode Aga har en oppskrift i en av sine bøker

Skrevet

Hasselback

Til 4 porsjoner

4 store bakepoteter

4 ss smør

Salt og pepper

50 g nøtter

(etter ønske)

Evt. brødrasp

Skrell potetene og skjær dem i 2 – 3 mm tykke skiver, men ikke helt igjennom. Poteten skal være skivet, men henge sammen. Bruk en blyant på skjærefjelen for å stoppe kniven, eller skjær snittene med poteten i en dyp skje. Legg potetene i en ildfast form, ha på smør, salt og pepper. Stek ved 200 °C til de er møre (ca. 40 min.).

Bare at jeg har raspet ost på toppen i stedet for nøtter/brødrasp :)

Skrevet

Jeg lager potatoskins på en litt annen måte enn nevnt over her (de som har smakt potatoskins fra Fridays vil nok like disse). Du baker potetene på vanlig måte, deler dem så i to og skraper ut det meste av innholdet. Så legger jeg dem på stekebrett og pensler med litt olje og steker ved 220 grader i ca 8 minutter. Tar ut og drysser på revet ost (cheddar er nydelig her) og steker videre ca 5 minutter. Serveres med sprøstekte baconbiter og rømme blandet med masse klippet gressløk. :sikle:

Skrevet
Jeg lager potatoskins på en litt annen måte enn nevnt over her (de som har smakt potatoskins fra Fridays vil nok like disse). Du baker potetene på vanlig måte, deler dem så i to og skraper ut det meste av innholdet. Så legger jeg dem på stekebrett og pensler med litt olje og steker ved 220 grader i ca 8 minutter. Tar ut og drysser på revet ost (cheddar er nydelig her) og steker videre ca 5 minutter. Serveres med sprøstekte baconbiter og rømme blandet med masse klippet gressløk. :sikle:

:) Ja det er kjempegodt!

Det er også godt å blande "potetkjøttet" sammen med rømme, salt, pepper, litt løk / hvitløk og kanskje litt chilli. Så steker du videre i 5 - 8 min.

Parmesan er også godt synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...