AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Først dette her er utrolig flaut da jeg er en voksen dame som stort sett alltid har hatt sunn fornuft. Men, er det noen som har noen erfaringer med å bli indoktrinert via sosiale medier? Jeg har hatt tiktok appen noen år nå og har brukt denne til å finne oppskrifter, se på morsomme kattevideoer og finne inspirasjon. Dessverre fikk den meg også til å havne nedi et stort hull av noe jeg nå i ettertid ser kan være misandri. Det startet med at jeg kom innom noen videoer om menn som ikke gjorde sin del av husarbeidet. Noe jeg har erfaring med her på hjemmebane med mannen min. Her var det flere kvinner som snakket om hvordan de satte ned foten og fikk mannen med på laget med hensyn til dette. Så havnet jeg tydeligvis inn i en algoritme som stadig ble litt og litt verre. Jeg fikk stadig opp videoer av Priscilla the Queen maker som stadig viste uttalelser fra menn som selvfølgelig satte de i et dårlig lys. Jeg fikk tilslutt opp nesten KUN videoer av podcaster og kvinner som hadde funnet ut av livet uten menn var best. 4B movement osv osv. Dette var også midt i abortlov endringen i USA hvor Nicholas Fuentes en amerikansk nasjonalist og podcaster uttalte "Your body, my Choice" ettersom menn fikk igjennom denne loven. Ettersom jeg så mange horrible uttalelser fra menn om hvor dumme kvinner var, hvordan de kun var brukende på kjøkkenet og til å ha sex med osv osv begynte jeg etterhvert å mislike mannen min! Mannen min som jeg har elsket i 20 år! Jeg ble sint og syntes alt ved han var ekkelt. Jeg fikk for meg at han tenkte helt likt som alle de mennene jeg så på tiktok. Jeg fikk for meg at hans seksualitet var ekkel og at alt han brydde seg om var et hull han kunne bruke. Jeg likte ikke meg selv! Jeg lurte på hva i all verden som skjedde. Så jeg sletta TikTok og begynte å jobbe med meg selv. Fortsatt så henger mye av det jeg så og hørte på disse videoene igjen i hodet mitt. Jeg visste ikke at det fantes så onde menn. Men samtidig har jeg forsøkt å minne meg selv på at dette er generalisering og at dette ikke gjelder alle menn! Jeg er bekymret for dagens unge! Jeg er faktisk 40 år og ble så til de grader sugd inn i et hull med dette som påvirket meg stort! Det er jo for pokker meg ikke rart at det finnes så mange ekstreme meninger om så mangt. Det tok kun et par måneder for meg så var jeg overbevist! Hvem vet hva slags hull unge finner på sosiale medier som kan dra de inn i ekstreme meninger. Jeg håper at ved at å slette appen og få litt avstand kan hjelpe på de meningene som jeg plutselig fikk. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan komme tilbake til den jeg var? Og forstå at menn ikke er så onde som de ble fremstilt på Tiktok? Anonymkode: 8ba62...9d7 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Så flott at du har innsett dette og at du vil jobbe med det! Nå vil du ha lært den siste leksa når det kommer til sosiale medier, nemlig at hjernen din alltid spiser smuler av maten den får uansett om du er enig eller ikke. De fleste unge får den opplevelsen tidligere. Det er raskt værre å få den i 40-60 årene, når en ikke tidligere har erfart at hjernen lar seg lure. Stå på, du kommer helt ut ❤️ Anonymkode: 4a008...126
AnonymBruker Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så flott at du har innsett dette og at du vil jobbe med det! Nå vil du ha lært den siste leksa når det kommer til sosiale medier, nemlig at hjernen din alltid spiser smuler av maten den får uansett om du er enig eller ikke. De fleste unge får den opplevelsen tidligere. Det er raskt værre å få den i 40-60 årene, når en ikke tidligere har erfart at hjernen lar seg lure. Stå på, du kommer helt ut ❤️ Anonymkode: 4a008...126 Og tipset for å komme ut av hullet er selvsagt det samme som å grave seg ned i det. Fokuser på det du vil ha mer av, så former hjernen din seg etterhvert, en smule av gangen Anonymkode: 4a008...126
AnonymBruker Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så flott at du har innsett dette og at du vil jobbe med det! Nå vil du ha lært den siste leksa når det kommer til sosiale medier, nemlig at hjernen din alltid spiser smuler av maten den får uansett om du er enig eller ikke. De fleste unge får den opplevelsen tidligere. Det er raskt værre å få den i 40-60 årene, når en ikke tidligere har erfart at hjernen lar seg lure. Stå på, du kommer helt ut ❤️ Anonymkode: 4a008...126 Tusen takk. Tror jeg holder meg til bøker og nyheter fremover. Helt utrolig hvor fort hjernen lot seg lure! Rett og slett skummelt. TS Anonymkode: 8ba62...9d7
AnonymBruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars Så bra. Min misandri kommer utelukkende fra gjentatte selvopplevde erfaringer, men det må jobbes med det også. Anonymkode: a9cc2...e58 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #6 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk. Tror jeg holder meg til bøker og nyheter fremover. Helt utrolig hvor fort hjernen lot seg lure! Rett og slett skummelt. TS Anonymkode: 8ba62...9d7 Skulle du plutselig bestemme deg for å laste ned tiktok igjen så er det viktig at du bruker "ikke interessert" knappen hyppig for å sørge for at du styrer algoritmene i den retningen du ønsker. Hold inne på skjermen for å få opp alternativet. Og generelt aldri kommentere eller like ting du ikke vil ha mer av Anonymkode: 4a008...126
AnonymBruker Skrevet 12. mars #7 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så bra. Min misandri kommer utelukkende fra gjentatte selvopplevde erfaringer, men det må jobbes med det også. Anonymkode: a9cc2...e58 Det samme her. Egenerfaring troner øverst, og så er Instagram-reelsene strøsselet på toppen. Det er på en måte godt å få bekreftet at det jeg har opplevd og opplever, også oppleves av andre. Et eksempel er da jeg for noen måneder siden gikk på en bred grusvei i skogen, og en fyr kom joggende mot meg mens han brølte til meg "FLYTT DEG! FLYTT DEG! OVER PÅ DEN ANDRE SIDEN!!!!" Han durte mot meg som et godstog, gud forby at noen gikk på "feil" side av skogsveien🙄 Jeg ble så overumplet at jeg bare dinglet til siden og ble stående som en idiot og se ham forsvinne bak meg. Så ble jeg gående og tenke, irritere meg, hate meg selv for å la meg behandle slik. Og vipps, så dukker det opp noe liknende i en reels på IG. Med klar anmodning om å "holde blikket til menn når de kommer imot deg og ikke vike verken blikk eller gangretning". Rett og slett stirre hardt tilbake når en mann durer mot deg og vil ha deg ut av veibanen sin. Så jeg prøvde det ut nå nylig, på en mann som trampet selvsikkert mot meg og sannsynligvis ville at jeg skulle vike, og det funket som bare det. Stirret ham rett i øynene, holdt blikket og sa inni meg "nei, nå er det du som får vike for meg". Og det gjorde han. Uansett hvor smålig det høres ut: jeg er lei av å alltid måtte vike for menn. Både på stier, skogsveier og fortau. Og på alle andre områder i livet hvor noen menn alltid bruker spisse albuer. Jeg har bare halve livet igjen på denne planeten, og i denne siste halvdelen vil jeg ikke være underdanig og svak. Det holdt med 40 år slik. Anonymkode: 64f6d...84c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #8 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så jeg prøvde det ut nå nylig, på en mann som trampet selvsikkert mot meg og sannsynligvis ville at jeg skulle vike, og det funket som bare det. Stirret ham rett i øynene, holdt blikket og sa inni meg "nei, nå er det du som får vike for meg". Og det gjorde han. Uansett hvor smålig det høres ut: jeg er lei av å alltid måtte vike for menn. Anonymkode: 64f6d...84c Det høres ut som om både du og disse mennene har noen issues som gjør at jeg heller vil gå tur andre steder. Anonymkode: a8f68...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #9 Skrevet 12. mars Var på tiktok for å "Finne oppskrifter og se på kattevideoer". Hmm. Og var lettpåvirkelig og dum, fikk det for deg at mannens seksualitet var ekkel"-altså........ Mitt råd: pass på at du ikke i stedet har et snev av misogyni, både før og etter dette. Lev livet uten sosiale medier, og omgi deg med virkelige mennesker, som din mann, dine venner, din familie, kollegaer, venninner og bekjente. Les bøker og følg med på ordentlige nyheter. Logg av KG. Dette gjelder uansett om du er en enkel kattevideodame som falt ned i et hull og nå har sett lyset, eller en mann som bedriver mansplaining. Anonymkode: 4d051...fab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå