AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Har en 7 mnd gammel valp som har veldig høyt gir/stress i en del situasjoner og trenger litt råd. Har forsøkt å trene ro med henne siden hun var liten, ved å sette meg ned et sted ute og bare sitte der - først piper hun, men etterhvert begynner hun å grave et sted, eller finner hva som helst og begynner å tygge på det eller spise det. Har forsøkt å sitte opp til en time et sted og hun gir seg ikke.. Roser når hun er rolig, og gir godbiter. Også når vi er på besøk/får besøk er hun helt tullete. Vi har henne i bånd, men hun piper, bjeffer, hopper salto for å komme seg løs fra båndet. Vi får henne i sitt/ligg med gode godbiter - men hun gir seg ikke med pipinga og stressnivået er skyhøyt. Trenger råd! Anonymkode: d2b96...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Går du tur først? Anonymkode: bab02...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Går du tur først? Anonymkode: bab02...37e Ja, vi går tur først - pleier å gå ut i skogen, der har hun ekstremt høyt stressnivå av en eller annen grunn.. Hun er flinkere hvis vi går rundt i byen og setter oss ned og ser på mennesker - kanskje fordi da skjer det litt ting hun kan følge med på? Anonymkode: d2b96...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Jeg ville sørget for at hun fikk utløp for både fysisk og mental aktivisering, fjernet ting som stresser opp (mye leking, herjing med andre hunder osv) og innført mye aktiviteter som roer ned (godbitsøk, søkstrening, spor, nyinnlæring...). Spesielt avslutte turer med godbitsøk. Da mener jeg minst 10-15 minutter. Det kan hjelpe til å roe ned, så lenge hunden har fått utløp for både fysisk og mental overskuddsenergi før det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Vi har en god del godbitsøk, både inne og ute - hun har lært seg «søk» og begynner å bli ordentlig god på det. Vi trener også daglig på ulike triks - hun kan bamse, gå slalom, midten, høyre/venstre og gå pent. Kjempegod på Bli og Vent, og vi trener mye på det når vi er ute. Inne får hun tyggebein, slikkematter og kong, hun har en leke som hun får og som vi kan ha litt drakamp med, men ingen herjing inne. Vi tar henne med på jorder og lar henne være fri og være «hund» men problemer oppstår når hun må være «rolig» og det ikke skjer noe, og hun har veldig godt av å lære seg ro - i hvertfall i skogen hvor det nesten er umulig å gå med henne. Bør jeg bare slutte å trene ro med henne? Føler ikke at det jeg gjør hjelper, når hun bare begynner å grave eller bite på noe for å få en slags stimuli konstant.. Eller bør jeg bare la henne holde på og fortsette slik? Godbitsøk mens jeg trener ro kanskje? Men føler da jeg egentlig ikke trener på ro, da hun får en stimuli fra godbitsøket. Anonymkode: d2b96...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Frem til de er rundt året så behøver de generelt veldig mye ro mellom slagene for å ikke bli overstimulerte. Så ja, gå turer, tren osv, men prøv å gjøre slikt som kommer til å ta tid like etter hunden har hvilt godt og legg tilrette for hvile like etterpå også. Før de har fylt året så er selv en time med mye inntrykk lenge, så anbefaler å planlegge alt nøye og legge tilrette for hvile som sagt. Når jeg først innså at min veldig fort ble overstimulert selv ble livet med unghund veldig mye lettere. Anbefaler å trene «plass» som ro. Ta med en reiseseng eller tykt pledd, lær hunden at å sitte/ligge på dette fører til veldig hyggelige belønninger til å begynne med, når valpen har skjønt greia ordentlig så kommer belønningene sjeldnere. Korte økter av gangen. Til slutt er målet at valpen er komfortabel der og det kan brukes også med forstyrrelse. Aldri kjeft eller vær streng, og prøv å alltid avslutte økten før valpen blir utålmodig. Anonymkode: 0a4a9...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden *hyppige belønninger Anonymkode: 0a4a9...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Frem til de er rundt året så behøver de generelt veldig mye ro mellom slagene for å ikke bli overstimulerte. Så ja, gå turer, tren osv, men prøv å gjøre slikt som kommer til å ta tid like etter hunden har hvilt godt og legg tilrette for hvile like etterpå også. Før de har fylt året så er selv en time med mye inntrykk lenge, så anbefaler å planlegge alt nøye og legge tilrette for hvile som sagt. Når jeg først innså at min veldig fort ble overstimulert selv ble livet med unghund veldig mye lettere. Anbefaler å trene «plass» som ro. Ta med en reiseseng eller tykt pledd, lær hunden at å sitte/ligge på dette fører til veldig hyggelige belønninger til å begynne med, når valpen har skjønt greia ordentlig så kommer belønningene sjeldnere. Korte økter av gangen. Til slutt er målet at valpen er komfortabel der og det kan brukes også med forstyrrelse. Aldri kjeft eller vær streng, og prøv å alltid avslutte økten før valpen blir utålmodig. Anonymkode: 0a4a9...a19 Takk for gode innspill! Det var veldig smart, skal gå til innkjøp av en matte/teppe som hun kan forbinde med plass og lære ro på først, og så ta med denne ut 😍 Anonymkode: d2b96...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for gode innspill! Det var veldig smart, skal gå til innkjøp av en matte/teppe som hun kan forbinde med plass og lære ro på først, og så ta med denne ut 😍 Anonymkode: d2b96...fe4 Du kan også legge teppet på plassen hvor hun liker å sove (for eksempel, bruker hun å ligge inntil deg på sofaen, legg teppet der så hun kan begynne å forbinde det med ro). Når hun både har lært å gå på teppet, og har lært at teppet er en plass hvor hun sover godt og trygt, så kan du begynne å ta det med ut når du skal trene ro. Ta gjerne en 10-15 godbitsøk i gresset før dere slenger dere ned for litt ro. Hunden er ung enda. Noen hunder kommer med innebygd av-bryter. Andre trenger tid og trening på akkurat dette, og finner ikke beina før de er 1-3 og ferdigutviklet. Jeg har en rase som er litt sånn. Det tar tid for de å finne av-knappen, så jeg vet hva du går gjennom 😅 Det tok tid før mine fant av-knappen ute. Ofte lurte jeg på hvorfor jeg fortsatte å trene på dette. Men, selv om det tok litt tid, så ble det bedre og bedre, og nå kan vi slenge oss ned i fjæra og suge opp vårsola sammen uten at de MÅ finne noe å gjøre 😊 Det er en vanesak. Når dere er hjemme, er det en situasjon hvor hun automatisk slapper av og slenger seg ned uten at du trenger å legge til rette for det? Hva gjør hun når du står i dusjen, for eksempel? Legger hun seg ned og slapper av i sofaen/på badegulvet? Hvis ja, da vet du at hun er i stand til å finne roen, så da gjelder det bare å overføre dette til andre områder i livet gjennom rutiner og vaner. Om hun lærer å forvente at ingenting skal skje i en viss situasjon, så vil hun etterhvert innrette seg etter det. Vi er sånn vi også. Om du forventer at det skal komme noen på døra i løpet av morgenen, så sitter du litt "klar". Du titter ut vinduet, lytter etter lyden av bil etc. Du får ikke til å slappe av helt. Men, om du IKKE forventer at noen kommer på døra, så er det null problem å slenge seg ned på sofaen og slappe av. Når dere får besøk/er på besøk, så bør de andre menneskene i rommet ignorere henne. De bør ikke hilse, få øyekontakt eller annet. De kan få hilse i andre situasjoner hvor hun er rolig/når hun har lært ro, men akkurat nå er hun ikke i stand til å forholde seg rolig i disse situasjonene, så da må hilsing kuttes ut. Forventningene hennes må være "nå kommer det besøk. Da skal jeg ligge på matta ved matmors bein og tygge på et tyggebein". Denne forventningen vil hunden få gjennom repetisjon. Du sier hun blir veldig stressa i skogen. Her ville jeg tatt på en langline (ikke alt for lang, 10-15m) for å unngå at hun får rykket så mye i båndet (det kan øke frustrasjon), også ville jeg ikke fokusert så mye på å gå, men bare henge rundt i et lite område. Litt godbitsøk. Grav opp en rot med henne (rolig, ikke hype henne opp masse). Undersøk bakken sammen med henne. Å undersøke miljøet er kjempefint for hundehjerner, men forsøk å holde det til en rolig aktivitet istedenfor en vill greier hvor hun fyker rundt. Vær den som peker ut potensielt interessante insekter, pinner osv. Finner hun ut at du er flink til å finne kule ting, vil hun kanskje bli mer fokusert på hva DU gjør. Les deg også opp om sladretrening (tattle training). Det er en veldig flott treningsmetode for å øke kontakten mellom eier og hund. Anonymkode: e4ac7...f99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan også legge teppet på plassen hvor hun liker å sove (for eksempel, bruker hun å ligge inntil deg på sofaen, legg teppet der så hun kan begynne å forbinde det med ro). Når hun både har lært å gå på teppet, og har lært at teppet er en plass hvor hun sover godt og trygt, så kan du begynne å ta det med ut når du skal trene ro. Ta gjerne en 10-15 godbitsøk i gresset før dere slenger dere ned for litt ro. Hunden er ung enda. Noen hunder kommer med innebygd av-bryter. Andre trenger tid og trening på akkurat dette, og finner ikke beina før de er 1-3 og ferdigutviklet. Jeg har en rase som er litt sånn. Det tar tid for de å finne av-knappen, så jeg vet hva du går gjennom 😅 Det tok tid før mine fant av-knappen ute. Ofte lurte jeg på hvorfor jeg fortsatte å trene på dette. Men, selv om det tok litt tid, så ble det bedre og bedre, og nå kan vi slenge oss ned i fjæra og suge opp vårsola sammen uten at de MÅ finne noe å gjøre 😊 Det er en vanesak. Når dere er hjemme, er det en situasjon hvor hun automatisk slapper av og slenger seg ned uten at du trenger å legge til rette for det? Hva gjør hun når du står i dusjen, for eksempel? Legger hun seg ned og slapper av i sofaen/på badegulvet? Hvis ja, da vet du at hun er i stand til å finne roen, så da gjelder det bare å overføre dette til andre områder i livet gjennom rutiner og vaner. Om hun lærer å forvente at ingenting skal skje i en viss situasjon, så vil hun etterhvert innrette seg etter det. Vi er sånn vi også. Om du forventer at det skal komme noen på døra i løpet av morgenen, så sitter du litt "klar". Du titter ut vinduet, lytter etter lyden av bil etc. Du får ikke til å slappe av helt. Men, om du IKKE forventer at noen kommer på døra, så er det null problem å slenge seg ned på sofaen og slappe av. Når dere får besøk/er på besøk, så bør de andre menneskene i rommet ignorere henne. De bør ikke hilse, få øyekontakt eller annet. De kan få hilse i andre situasjoner hvor hun er rolig/når hun har lært ro, men akkurat nå er hun ikke i stand til å forholde seg rolig i disse situasjonene, så da må hilsing kuttes ut. Forventningene hennes må være "nå kommer det besøk. Da skal jeg ligge på matta ved matmors bein og tygge på et tyggebein". Denne forventningen vil hunden få gjennom repetisjon. Du sier hun blir veldig stressa i skogen. Her ville jeg tatt på en langline (ikke alt for lang, 10-15m) for å unngå at hun får rykket så mye i båndet (det kan øke frustrasjon), også ville jeg ikke fokusert så mye på å gå, men bare henge rundt i et lite område. Litt godbitsøk. Grav opp en rot med henne (rolig, ikke hype henne opp masse). Undersøk bakken sammen med henne. Å undersøke miljøet er kjempefint for hundehjerner, men forsøk å holde det til en rolig aktivitet istedenfor en vill greier hvor hun fyker rundt. Vær den som peker ut potensielt interessante insekter, pinner osv. Finner hun ut at du er flink til å finne kule ting, vil hun kanskje bli mer fokusert på hva DU gjør. Les deg også opp om sladretrening (tattle training). Det er en veldig flott treningsmetode for å øke kontakten mellom eier og hund. Anonymkode: e4ac7...f99 Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive så mange gode råd og tips 😍 Her er det mye vi tar med videre! Anonymkode: d2b96...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har en 7 mnd gammel valp som har veldig høyt gir/stress i en del situasjoner og trenger litt råd. Har forsøkt å trene ro med henne siden hun var liten, ved å sette meg ned et sted ute og bare sitte der - først piper hun, men etterhvert begynner hun å grave et sted, eller finner hva som helst og begynner å tygge på det eller spise det. Har forsøkt å sitte opp til en time et sted og hun gir seg ikke.. Roser når hun er rolig, og gir godbiter. Også når vi er på besøk/får besøk er hun helt tullete. Vi har henne i bånd, men hun piper, bjeffer, hopper salto for å komme seg løs fra båndet. Vi får henne i sitt/ligg med gode godbiter - men hun gir seg ikke med pipinga og stressnivået er skyhøyt. Trenger råd! Anonymkode: d2b96...fe4 Cesar Milan har en vannvittig tilstedeværelse og ro over seg sammen med hundene. Hvis jeg var deg så ville jeg studert noen av hans videoer. Masse bra tips for deg som har valp. Anonymkode: c2ef4...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Cesar Milan har en vannvittig tilstedeværelse og ro over seg sammen med hundene. Hvis jeg var deg så ville jeg studert noen av hans videoer. Masse bra tips for deg som har valp. Anonymkode: c2ef4...d24 Absolutt ikke. Cesar Milan presser hunder til å reagere, for så å tvinge de til å slå seg av mentalt. Han bruker tvang, frykt og fysisk/mental ubehag når han "trener" hunder. I tillegg sparker, kveler og poker han hundene han jobber med- i noen tilfeller til det punktet hvor hunden besvimer av oksygenmangel. Han følger heller ikke nyeste forskning på hundeatferd og hundetrening og har ingen formell utdanning. Da han forsøkte å ta hundetrenersertfikat i Tyskland, fikk han avslag på grunn av mangel på kunnskap og dårlig behandling av hundene. Milan er en versting innen hundetrening, og ingen fornuftige mennesker bør følge treningsmetodene hans. Anonymkode: e4ac7...f99 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå