Hulderen Skrevet 12 timer siden #21 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I praksis er det vel strengt tatt ikke et biologisk barn ved donasjon, kun genetisk. Hva om det f.eks hadde vært dere selv som ikke har egne egg? Anonymkode: 4cfab...131 Hva mener du, selvsagt er det et biologisk barn! Du mener kanskje at det ikke er et juridisk barn? Jeg ville ikke donert egg. For jeg har hatt IVF forsøk, og det var utrolig stor påkjenning for kroppen. Vi fikk hentet ut 24 egg, men det ble ikke barn. Det skyldtes hans dårlige sædkvalitet og min endometriose. Eggene i seg selv var fine. Påkjenningen var så stor at jeg takket nei til flere IVF forsøk. Angående om det var jeg selv som manglet egg. Vel, vi takket nei til sæddonor også. For vi ville ha vårt barn, ikke et barn. Vi lot også være å søke om adopsjon. Det siste er jeg veldig glad for nå, etter at det har kommet frem at mange av de adopterte barna ble stjålet fra foreldrene. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #22 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I praksis er det vel strengt tatt ikke et biologisk barn ved donasjon, kun genetisk. Hva om det f.eks hadde vært dere selv som ikke har egne egg? Anonymkode: 4cfab...131 Da hadde jeg forsøkt å få adoptere et barn som allerede var født og trengte en familie. Jeg hadde elsket ham/henne som mine egne biologiske barn. Anonymkode: d8342...ab3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #23 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I praksis er det vel strengt tatt ikke et biologisk barn ved donasjon, kun genetisk. Hva om det f.eks hadde vært dere selv som ikke har egne egg? Anonymkode: 4cfab...131 Da ville jeg antageligvis gått for adopsjon. Om det uansett ikke skal være mitt biologiske barn, kan jeg like gjerne adoptere. Anonymkode: 5eb31...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #24 Del Skrevet 12 timer siden Nå er jeg for gammel, men jeg hadde neppe donert. For krevende for kroppen til at jeg ønsker å utsette meg selv for det. Anonymkode: 21464...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #25 Del Skrevet 12 timer siden Nei, aldri. Vil passe på mine egne barn. Anonymkode: b5dbb...e7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #26 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da ville jeg antageligvis gått for adopsjon. Om det uansett ikke skal være mitt biologiske barn, kan jeg like gjerne adoptere. Anonymkode: 5eb31...692 Det er veldig vanskelig å få adoptere nå, og barna som adopteres bort har ofte store traumer, tilknytningsforstyrrelsee og rusmisbruk o.l. under svangerskapet i bagasjen. Jeg hadde 100% gått for eggdonasjon, hvis det var de to eneste valgene jeg hadde tilgjengelig. Anonymkode: 21464...ded 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #27 Del Skrevet 12 timer siden Absolutt ikke, jeg vil ikke ha egne barn heller. Anonymkode: 73496...db5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #28 Del Skrevet 12 timer siden Tror det jeg hadde følt på at det er vanskelig å ha et barn som biologisk ville vært mitt og ikke vite hvordan det barnet har det som andre også skriver. Selv om et barn er etterlengtet kan det likevel bli utsatt for diverse som vold og omsorgssvikt. Det viser seg jo at veldig mange barn opplever psykisk eller fysiske vold, så. Anonymkode: 335e3...3cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #29 Del Skrevet 12 timer siden Jeg kunne ha solgt egga mine. Tjent litt penger på de. Anonymkode: 822e7...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #30 Del Skrevet 12 timer siden Du gir jo ikke ikke bort et barn, du gir noen en mulighet til å bli foreldre Eggdonasjon handler om noe langt større enn å gi bort en celle. Det handler om å gi håp, muligheter – og en sjanse til å skape en familie for dem som ikke har mulighet på egen hånd. For mange som mottar donoregg, har reisen mot å få barn vært lang og krevende. De har ofte møtt flere utfordringer, medisinske hindringer og kanskje også sorger på veien. Ved å donere egg, gir du dem ikke et barn – du gir dem muligheten til å bli foreldre. Du gir dem en sjanse til å oppleve kjærligheten, hverdagen, småøyeblikkene og gleden av å være en familie. Et egg alene er ikke et barn. Det er en celle med potensial, som sammen med kjærlighet, omsorg, og alt som kommer etter – kan bli starten på en ny historie. Når du donerer, er det mottakerne som bærer frem barnet, gir det omsorg, trygghet og en plass i hjertet og livet sitt. Det er de som blir barnets foreldre i ordets dypeste mening. Eggdonasjon er en handling av raushet og medmenneskelighet. Du gir ikke bort en del av deg selv – du gir videre en mulighet. En gave som betyr uendelig mye for dem som trenger det. For mange kvinner og par er dette håpet om å få oppleve noe de lenge har drømt om: Å bli mamma eller pappa. Å donere egg er ikke å gi bort et barn. Det er å gi bort håp Anonymkode: 4cfab...131 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #31 Del Skrevet 12 timer siden Nei, jeg hadde ikke gjort det. Hadde ikke orket tanken på genetiske barn som jeg ikke fikk følge opp og ta vare på. Anonymkode: 0ee4c...6ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gir jo ikke ikke bort et barn, du gir noen en mulighet til å bli foreldre Eggdonasjon handler om noe langt større enn å gi bort en celle. Det handler om å gi håp, muligheter – og en sjanse til å skape en familie for dem som ikke har mulighet på egen hånd. For mange som mottar donoregg, har reisen mot å få barn vært lang og krevende. De har ofte møtt flere utfordringer, medisinske hindringer og kanskje også sorger på veien. Ved å donere egg, gir du dem ikke et barn – du gir dem muligheten til å bli foreldre. Du gir dem en sjanse til å oppleve kjærligheten, hverdagen, småøyeblikkene og gleden av å være en familie. Et egg alene er ikke et barn. Det er en celle med potensial, som sammen med kjærlighet, omsorg, og alt som kommer etter – kan bli starten på en ny historie. Når du donerer, er det mottakerne som bærer frem barnet, gir det omsorg, trygghet og en plass i hjertet og livet sitt. Det er de som blir barnets foreldre i ordets dypeste mening. Eggdonasjon er en handling av raushet og medmenneskelighet. Du gir ikke bort en del av deg selv – du gir videre en mulighet. En gave som betyr uendelig mye for dem som trenger det. For mange kvinner og par er dette håpet om å få oppleve noe de lenge har drømt om: Å bli mamma eller pappa. Å donere egg er ikke å gi bort et barn. Det er å gi bort håp Anonymkode: 4cfab...131 Barnet vil fortsatt være genetisk eggdonor sitt barn. Jeg har tydeligvis veldig sterke gener slik at barna mine er prikk lik meg. Det er nesten som jeg har blitt født på ny og nå er jeg forelder til meg selv 😅. Det hadde vært rart å tenke på at noen som så tydelig tilhørte meg genetisk skulle vært hos en annen forelder. Anonymkode: 335e3...3cd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #33 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kunne ha solgt egga mine. Tjent litt penger på de. Anonymkode: 822e7...9e1 Snaue 5-6.000 kroner er ikke store betalingen.. Anonymkode: 9c6ac...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #34 Del Skrevet 11 timer siden Sett bort fra det rent tekniske - kvinner har tydeligvis et annet forhold til sitt genmateriale enn menn, hvis vi skal dømme etter svarene her. Er det derfor menn i større grad enn kvinner bare kan koble seg av sitt avkom og overlate mer eller mindre alt til kvinnen? Og for å svare på spørsmålet, nei jeg kunne ikke tenke meg å donere egg. Er enig med den som skrev at det ikke er en menneskerett å få barn. Det er alt for mye reproduksjon av infertilitet allerede. Anonymkode: addad...eb3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #35 Del Skrevet 11 timer siden Jeg er for muligheten til donasjon, men på filantropisk grunnlag. Det bør ikke involvere betaling (utover eventuelt kompensasjon for rene utgifter), siden prosessen er potensielt risikabel for donor. Ville ikke donert selv. Både fordi jeg har trengt de eggene jeg har kunnet få frem ved IVF selv og ALDRI ville gjennomgått prosessen for noen andre; og fordi jeg er ukomfortabel med tanken på å ha et genetisk avkom et annet sted enn hos meg. Anonymkode: fd0db...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #36 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sett bort fra det rent tekniske - kvinner har tydeligvis et annet forhold til sitt genmateriale enn menn, hvis vi skal dømme etter svarene her. Er det derfor menn i større grad enn kvinner bare kan koble seg av sitt avkom og overlate mer eller mindre alt til kvinnen? Og for å svare på spørsmålet, nei jeg kunne ikke tenke meg å donere egg. Er enig med den som skrev at det ikke er en menneskerett å få barn. Det er alt for mye reproduksjon av infertilitet allerede. Anonymkode: addad...eb3 Som kvinner har vi i det minste den "gaven" at vi vet akkurat hvor mange barn vi har. Menn som har vært seksuelt aktive kan i prisippet ha barn både her og der. Det er en fascinerende tanke. Jeg har gitt mannen min beskjed om at eventuelle barn som dukker opp på døren vår er velkomne i mitt hjem og i vår familie. Anonymkode: 22aee...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #37 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): I praksis er det vel strengt tatt ikke et biologisk barn ved donasjon, kun genetisk. Hva om det f.eks hadde vært dere selv som ikke har egne egg? Anonymkode: 4cfab...131 Enkelt, da hadde jeg latt være å få barn. For meg var det, som noen skrev over her, viktig å få MITT barn, ikke ETT barn. Jeg er kanskje gammeldags, men jeg synes det er noe ekkelt og unaturlig ved både egg- og sæddonasjon. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du gir jo ikke ikke bort et barn, du gir noen en mulighet til å bli foreldre Eggdonasjon handler om noe langt større enn å gi bort en celle. Det handler om å gi håp, muligheter – og en sjanse til å skape en familie for dem som ikke har mulighet på egen hånd. For mange som mottar donoregg, har reisen mot å få barn vært lang og krevende. De har ofte møtt flere utfordringer, medisinske hindringer og kanskje også sorger på veien. Ved å donere egg, gir du dem ikke et barn – du gir dem muligheten til å bli foreldre. Du gir dem en sjanse til å oppleve kjærligheten, hverdagen, småøyeblikkene og gleden av å være en familie. Et egg alene er ikke et barn. Det er en celle med potensial, som sammen med kjærlighet, omsorg, og alt som kommer etter – kan bli starten på en ny historie. Når du donerer, er det mottakerne som bærer frem barnet, gir det omsorg, trygghet og en plass i hjertet og livet sitt. Det er de som blir barnets foreldre i ordets dypeste mening. Eggdonasjon er en handling av raushet og medmenneskelighet. Du gir ikke bort en del av deg selv – du gir videre en mulighet. En gave som betyr uendelig mye for dem som trenger det. For mange kvinner og par er dette håpet om å få oppleve noe de lenge har drømt om: Å bli mamma eller pappa. Å donere egg er ikke å gi bort et barn. Det er å gi bort håp Anonymkode: 4cfab...131 Så mye svada på så liten plass. Anonymkode: aa7af...1f7 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #38 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enkelt, da hadde jeg latt være å få barn. For meg var det, som noen skrev over her, viktig å få MITT barn, ikke ETT barn. Jeg er kanskje gammeldags, men jeg synes det er noe ekkelt og unaturlig ved både egg- og sæddonasjon. Så mye svada på så liten plass. Anonymkode: aa7af...1f7 Hvordan tolker du det som svada?? Jeg har 3 barn som er MINE 2 via eggdonasjon 💙 Anonymkode: b284b...d39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #39 Del Skrevet 11 timer siden Mannen min har dårlig sædkvalitet, og veien til barn var laaaang for oss. Dvs, jeg sier oss, men strengt tatt var det bra mye verre for meg. For det var jeg som gikk gjennom alle sprøytene, egguttak, og innsetting. Og det er beinhardt! Jeg skjønner godt at menn har et «enklere» forhold til det, all den tid de «bare» må runke i en kopp! Så nei jeg kunne ikke donert egg. Jeg hadde ikke taklet tanken på at noen andre skulle lykkes med mine egg etter alt det slitet jeg selv var gjennom for å lykkes. Sikkert veldig egoistisk, men men. Hvis man ser bort fra min erfaring med IVF så tror jeg det hadde vært vanskelig å vite at jeg potensielt har et biologisk barn et eller annet sted, og ikke vite noe om det. Ikke vite om det har det bra, om noen er glade i det, om noen er der og holder rundt det. Nei, det hadde jeg rett og slett ikke fått til… Anonymkode: 0510a...6a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #40 Del Skrevet 11 timer siden I utgangspunktet føler jeg at jeg kunne gjort det ja. Jeg tror ikke jeg hadde følt noe på at det ville bli født barn som "egentlig" var mine biologisk. Det føles iallfall uproblematisk når jeg tenker på det. Men pga. noen arvelige sykdommer så er jeg ikke noen god kandidat. Begynner vel også å bli for gammel. Synes også prosessen med hormoner og egguttak osv virker skremmende. Anonymkode: 43281...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå