AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Del Skrevet 14 timer siden Kunne du vurdert å donere egg? Hvorfor/ hvorfor ikke? Sett flere artikler i det siste bla. På GMN om at St. Olavs rekrutterer for få donorer. Er det fordi man ikke vil eller fordi man ikke vet at det eksisterer? Anonymkode: 4cfab...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Å donere egg krever jo en del mer enn å donere sæd. Man må hormonstimuleres i mange dager først, stille til ultralyd, sette eggløsningssprøyte og så kommer selve egguthentingen som er ubehagelig eller for noen til og med smertefull. Jeg tror mange, meg inkludert, kvier seg for å gå gjennom alt dette for å hjelpe totalt ukjente (men mange ville nok stilt opp for en venninne eller familiemedlem), så jeg tenker det handler mer om prosessen heller enn at man ikke vet om muligheten. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coco88 Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Nei aldri 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Nei, kunne aldri donert. 2 grunner for det. Hovedgrunnen er at jeg har barn og hadde ikke likt at mitt barn skulle ha et søsken som hen ikke visste om. Og jeg hadde selv ikke vært komfortabel med å vite at jeg har et avkom der ute som jeg ikke vet noe om, vet ikke en gang om det potensielle barnet har det bra, nei, det hadde ikke funket for meg. En annen ting er at det ville ta på egen helse for å donere, er ikke interesser i putte meg full av hormoner for et barn jeg ikke selv skulle hatt gleden av. Det er underkommunisert hvor mye det tar på en kropp å holde på med det der. Det er ikke som mannen som runker i en kopp og så ferdig. Er kun mine barn jeg kunne gjort noe slikt for, ingen andre. Er for øvrig fullt informert om hvordan og hvor man henvender seg om man ønsker men er som sagt overhodet ikke interessert. Anonymkode: bf4da...e17 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden Nei det kunne jeg ikke gjort. En grunn er faren for å videreføre sykdom hos foster. Anonymkode: 0c3a3...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Nei, det ville jeg aldri gjort. Jeg er adoptert (fra utlandet), så jeg har biologisk slekt i andre land som jeg ikke har kontakt med. Det er et savn og en livssorg. Det er en påkjenning å ha familie og slekt der ute som man ikke har kontakt meed. Anonymkode: 22aee...a40 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Nei. En ting er at det er fryktelig mye styr å donere egg, det er ikke bare å runke i en kopp, liksom. En annen ting er at jeg ville synes det var veldig vanskelig å vite at jeg hadde et biologisk barn der ute, som jeg ikke ante hvordan hadde det. Jeg ville følt et ansvar for at nå har jeg bidratt til at dette barnet lever, og da føler jeg også ansvar for at dette barnet har det bra. Anonymkode: 5eb31...692 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Nei, jeg ville ikke orket å vite at "mitt barn" fantes der ute uten å ha kontakt, være mamma eller vite noe om det. Også tenker jeg på barna som opplever å være barn av donor. De fleste får jo gode liv men å vokse opp uten å kjenne biologiske foreldre er jo ikke noen enkel sak det heller. Anonymkode: 60516...183 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden Ja, men jeg/egga kvalifiserer ikke. Anonymkode: 4dcec...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden I praksis er det vel strengt tatt ikke et biologisk barn ved donasjon, kun genetisk. Hva om det f.eks hadde vært dere selv som ikke har egne egg? Anonymkode: 4cfab...131 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden Nei, hadde det vært så enkelt som å ta ut eggene uten noe «mer» styr, så kunne jeg vurdert det, men så omfattende og krevende som den prosessen er, så er ikke det noe jeg ville utsatt kroppen min for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Nei. Helt ærlig - det er fysisk krevende av donor,og jeg synes ikke at å få barn er noen menneskerett,noe de færreste vil si høyt. Anonymkode: 9c6ac...28f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Nei, men jeg har tatt i mot, fra familie. Anonymkode: 1f764...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden Nei. Jeg har barn og kjenner veldig på at mine egg er mine barn. Jeg hadde nok blitt gående rundt og lure på om noen er "mitt" barn hvis jeg så noen som lignet på meg eller andre i nær slekt. Jeg mener 100% adopterte barn er barn av sine adoptivforeldre, og barn av donorer er barn av sine foreldre som de vokser opp med. Allikevel henger ikke følelsene mine med i den fornuftige tankerekken når det gjelder mine egne egg. Anonymkode: d8342...ab3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden Det kunne jeg gjerne gjort, ja. Ser på det som en fin måte å hjelpe mennesker som har inderlig lyst på barn, samtidig som man slipper alle de kompliserte faktorene adopsjon kan medføre. Jeg har forøvrig også organdonorkort, og kroppen min kan brukes til medisinsk forskning etter jeg dør. Synes slike ting bør være en selvfølge. Anonymkode: 0cda5...8b5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Del Skrevet 13 timer siden Hadde jeg hatt helse til det, så kunne jeg gjort det. Anonymkode: cca08...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Del Skrevet 13 timer siden Nei, jeg vil ta vare på egne barn selv. Anonymkode: 00584...a6d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Del Skrevet 13 timer siden Nei. For stor helserisiko, og påkjenning. Er også av den oppfatning at biologisk tilhørighet er sterkt undervurdert. Ser med gru på en utvikling der dette er i ferd med å bli storindustri også her. Anonymkode: f1aeb...cea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Del Skrevet 13 timer siden Nei, jeg kunne ikke levd med å vite at jeg hadde biologiske barn som kanskje ikke hadde det bra. Anonymkode: a2941...db0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå