Gå til innhold

Mobil under måltid

exictence

Anbefalte innlegg

Har en kjæreste som har en uvane å ta frem mobilen og scrolle og lese mens han spiser. Også når vi spiser sammen. Det er noe av det mest irriterende jeg vet. Har bedt ham mange ganger om å se i mobilen heller etter at vi er ferdig med å spise. Da gjør han det. Men vanen hans har han hatt så lenge, at det skjer stadig vekk. Jeg må påminne det om igjen og om igjen.  

Har sagt det så mange ganger til det kjedsommelige. 

Noen med samme problem? Har dere løst det, hvordan?

Endret av exictence
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg hadde samme problem. Har en EKS som måtte ha med mobilen uansett hva vi gjorde, så på den under mat, hvis vi gikk ut en tur, tok en øl i en bar, eller hjemme i stua. Mobilen var som en sutteklut for ham, og han ble en trasig 4 åring når jeg ba om å legge den vekk og være her og nå. 

Arkivert. 

Anonymkode: 4067c...17d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sluttet å spist med han. Latt være å lage felles middag, og heller bare laget noe kjapt varmmat til meg selv som jeg spiste alene eller foran TVen. Hvis han etterlyser felles måltid, så si at felles måltid er noe sosialt og noe man gjør sammen. Når han holder facebook-vennene sine med selskap i stedet for deg, så spiser dere ikke "sammen"

Anonymkode: d93d6...4cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanene som skulle vært borte etter en stund sammen, så er det en uvane han tviholder på. Han kjeder seg med deg. Derfor begynner han å scrolle.

Slutt å spis med han. Slutt å lag mat med han, ja jeg antar det er du som lager maten... 

Anonymkode: a922e...338

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig oppdratt. Her i huset har ingen noen gang fått ha med mobil til spisebordet. Og vi har alltid spist alle måltider der. 

Enkelte folk som, ikke har noe særlig manerer, tror at de må se på TV eller mobil når de spiser. Noen lærer barna denne uvanen.

Anonymkode: 9cd65...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lag en avtale om mobilfrie soner og ha en boks å legge dem i når det er tid for å «se hverandre i øynene». Tror dessverre mange forhold ryker delvis pga mobil bruk. Man glemmer å kommunisere og se hverandre- trist…

Anonymkode: c090c...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (7 timer siden):

Har en kjæreste som har en uvane å ta frem mobilen og scrolle og lese mens han spiser. Også når vi spiser sammen. Det er noe av det mest irriterende jeg vet. Har bedt ham mange ganger om å se i mobilen heller etter at vi er ferdig med å spise. Da gjør han det. Men vanen hans har han hatt så lenge, at det skjer stadig vekk. Jeg må påminne det om igjen og om igjen.  

Har sagt det så mange ganger til det kjedsommelige. 

Noen med samme problem? Har dere løst det, hvordan?

Vi har en regel om NULL mobil med matbordet. Vi snakker samme,spiser sammen. Med barns og sammen om vi er alene. Det er skremmende å se ute på spisesteder, kjørestepar sitte på hver sin tlf. Snakke sammen... hjelpes..

Anonymkode: 183ab...35e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg så godt. Utrolig irriterende med folk som er låst til mobilen hele tiden og ikke verdsetter å tilbringe tid med personen foran dem. Noen menn er sånn og har ingen interesse av å jobbe med det. Jeg ville helt ærlig gått fra ham om det fortsetter etter at du har sagt ifra flere ganger.  

Anonymkode: adca1...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det problemet har jeg heldigvis ikke i mitt forhold, vi er begge flinke til å legge bort mobilen. Om det hadde vært et problem, og jeg hadde forsøkt å ta det opp flere ganger uten bedring, så ville jeg nok sluttet å inkludere han i måltidet, og satt meg foran tv’n eller lest noe mens jeg spiste maten for meg selv. 

Anonymkode: dd227...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sånn at jeg spiser best når jeg kan se på noe. Kanskje dere kan sitte foran TVen istedenfor, så blir det litt mer sosialt i alle fall?

Anonymkode: 0c10d...6c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var mange gode innspill her.

Nei, det er som oftest han som lager maten.

Jeg synes det er like gale å sitte foran tv når man spiser. Men registrerer ofte ikke hvor mye og hva man egentlig spiser. og jeg tenker at man nyter bedre maten ved å ikke sitte foran en skjerm samtidig.

Synes det var en god ide å ha det som en regel å ikke se på mobilen foran måltider, og at begge er enige i den regelen. 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dealbreaker. 

Vi tar aldri med oss telefonen til matbordet. 

Anonymkode: ae6de...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lov her , verken for barn eller voksne . 

Anonymkode: efa73...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har sagt rett ut at det ikke er ok. Min mann  (den gang kjæreste) lærte det med én gang. 

Anonymkode: 0b10d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjør ikke alle det?:

Anonymkode: fc691...529

Nei

Her legges tlf et annet sted når vi spiser middag eller andre  måltider, ungdommen legger å bort tlf.

Hos svigers er det egentlig kasse hvor vi legger tlf når vi samles alle sammen

Anonymkode: f01e4...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må alle, både voksne barn og mine foreldre, samt venner legge bort mobilen når vi spiser. Hvis noen drar den frem, blir de bedt om å legge den unna. Barnet i familien er flinkest til dette. 

Tidligere måtte jeg be spesielt min far om å legge vekk mobilen. Han skal "bare sjekke noe" og så scroller han videre. Derfor denne regelen.

Anonymkode: c228e...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik mobilbruk er desverre en avhengighet, ikke bare en vane. Jeg ville kjøpt/satt fram et "mobilfat" som dere begge legger mobilene på når dere skal spise eller gjøre noe sammen. Ingen grunn til å bruke mobil under samvær. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...