AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Har du startet ennå? Tenkte å sette dem i potter inne denne uken, er det for tidlig? Oslo-området. Spent på om de har overlevd også, de har overvintret i et ekstra kjøleskap, innpakket, fulgte oppskrift på youtube. Første året jeg har hatt mulighet til å overvintre dem😊 Anonymkode: 8ddee...490
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Tok de frem forrige uke. Aldri overvintret de i kjøleskap dog. Funker sikkert. Lagger nedpakket i avispapir sånn passe kjølig. Anonymkode: a4505...d57 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har du startet ennå? Tenkte å sette dem i potter inne denne uken, er det for tidlig? Oslo-området. Spent på om de har overlevd også, de har overvintret i et ekstra kjøleskap, innpakket, fulgte oppskrift på youtube. Første året jeg har hatt mulighet til å overvintre dem😊 Anonymkode: 8ddee...490 Nei, jeg venter litt til. Plutselig snødde det jo i går. Og kaldt om natta. Anonymkode: 4d67e...e3d 1
Gjest Dyp pust Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Jeg plantet de fire som overlevde hos meg, i går. Det er så typisk, de knollene jeg har arvet fra gamle hager, de overlever alt og kanskje ikke er de mest spennende, det er de som klarer å overvintre. De som er mørkerøde og hvite som fins i alle hager. Jeg har satt dem i plastikkbøtter på et kjølig sted, jeg vil egentlig bare ha dem i gang.
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Takk, dere! Jeg tror jeg skal sette dem i potter med lys over nå i helgen. Håper de har klart seg. Fulgte en «oppskrift» med vermikulitt og bittelitt svovel (!) før de ble pakket i plast - har ikke kjølig overvintringssted, og inn i kjøleskap. Spent! Anonymkode: 8ddee...490
skrue Skrevet 15. mars #6 Skrevet 15. mars ikke noe poeng med lys over før det kommer skudd opp av jorden. Jeg starter driving i potter og annet rundt 10 april. Legger knollene i vann ca en time først. De står inne helt til jeg ser skudd, så settes de ut på dagen når temp er mer enn ca fem grader. Verken knoller eller det som vokser opp må utsettes for frost, da klapper de sammen så det blir mye ut og inn den første tiden. De settes permanent ut en gang i slutten av mai (rett ved Oslo). Jeg setter i bakken ute og i større potter ved utplanting så jeg setter ikke knollene spesielt dypt under drivingen (ikke nødv) . Holder med et par cm jord over. Drivepottene trenger heller ikke være veldig store. 3-4 cm jord under holder er min erfaring. Har man mange knoller så fungerer det fint å bruke balkongkasser til driving. Jeg får fint plass til 6-8 knoller i en slik kasse som er 80 cm lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå