AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Er mye snakk om å spare til pensjon, altså pensjonssparing, hvordan sparer man til pensjon? Er det noe eget opplegg for dette? Anonymkode: de90a...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Du kan sjekke ut IPS (søk på dette og banken din). Du kan også spare selv, i fond f.eks. Det er gunstigere med IPS pga skatteregler, men i vanlige fond har du tilgang til pengene. Anonymkode: 82c7d...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden I tillegg til obligatorisk pensjonssparing gjennom arbeidsgiver, bør du sette av en egen sparekonto. du kan investere det i eiendom, fond, eller sette på høyrentekonto. Jeg sparer ca 20% av årlig inntekt, og har gjort det i 15 år. Målet er 10 mill i egne midler når jeg trer av.Gjeld er nedbetalt. I vår familie blir vi rundt 95 år, og det betyr drøye 25 år utenfor arbeidslivet, uten inntekt. Skulle gjerne hatt 20 mill...Det vil antagelig gå mye til helseutgifter siste årene. Vil nødig havne under kommunalt styrt helsetjeneste. Anonymkode: 83ea9...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er mye snakk om å spare til pensjon, altså pensjonssparing, hvordan sparer man til pensjon? Er det noe eget opplegg for dette? Anonymkode: de90a...686 Ja, det er mange spareformer som passer seg til pensjon. Men har du gjeld, er det smart å nedbetale denne! Anonymkode: 5958f...b4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): I tillegg til obligatorisk pensjonssparing gjennom arbeidsgiver, bør du sette av en egen sparekonto. du kan investere det i eiendom, fond, eller sette på høyrentekonto. Jeg sparer ca 20% av årlig inntekt, og har gjort det i 15 år. Målet er 10 mill i egne midler når jeg trer av.Gjeld er nedbetalt. I vår familie blir vi rundt 95 år, og det betyr drøye 25 år utenfor arbeidslivet, uten inntekt. Skulle gjerne hatt 20 mill...Det vil antagelig gå mye til helseutgifter siste årene. Vil nødig havne under kommunalt styrt helsetjeneste. Anonymkode: 83ea9...476 Får du ikke alderspensjon som alle oss andre ? Anonymkode: b7194...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Får du ikke alderspensjon som alle oss andre ? Anonymkode: b7194...33e Kommer an på om man er privat eller offentlig ansatt. I en offentlig karriere får man vel livslang pensjon, mens i det private får man kun den laveste satsen fra staten, og så sparer arbeidsgiver i en AFP i tillegg. Den er på 2-8% av årslønn, avhengig av avtale. Men den kontoen er uansett tom når man bikker 77, så da er det minstesatsen til staten som er gjeldende. Da kan det være greit å ha noe ekstra å leve på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Får du ikke alderspensjon som alle oss andre ? Anonymkode: b7194...33e Det kan være mange grunner til å ikke fullt ut belage seg på den. Jeg vil ikke måtte jobbe lenger enn jeg er motivert og vil jobbe. Derfor har vi en spareplan hvor vi skal ha spart opp minst 10 millioner øremerket pensjon, slik at vi sikrer oss fleksibilitet. Dette er selvsagt på toppen av annen sparing, f.eks nedbetalt bolig. Dette er en sum som gjør det mulig for oss å leve komfortabelt nå, unne oss reiser og diverse, samtidig som vi sparer oss opp til en behagelig pensjonistilværelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er mye snakk om å spare til pensjon, altså pensjonssparing, hvordan sparer man til pensjon? Er det noe eget opplegg for dette? Anonymkode: de90a...686 Arbeidsgiveren trekker 2% av lønna til min pensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå