AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Når det er ekstra politi på vakt under store samlinger med folk, fordi de er redd for terror, hva hvordan og hvem ser de etter da? Er de fortsatt redd for Breivik? Eller har det vert noe siden da? Det er andre grunner? Anonymkode: e6c13...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden De er der for mengdekontroll når det er politiske møter og demonstrasjoner. F.eks når SIAN holder appeller ved en moské er det mye politi slik at motdemonstranter ikke skal kunne avbryte SIANs markering. Politiet er der for å beskytte SIANs ytringsfrihet. Terrorbeskyttelse skjer nok i stor grad med en helt annen bruk av personell, og en annen type personell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Snok1 skrev (9 minutter siden): De er der for mengdekontroll når det er politiske møter og demonstrasjoner. F.eks når SIAN holder appeller ved en moské er det mye politi slik at motdemonstranter ikke skal kunne avbryte SIANs markering. Politiet er der for å beskytte SIANs ytringsfrihet. Terrorbeskyttelse skjer nok i stor grad med en helt annen bruk av personell, og en annen type personell. Var det under NM i Tromsø, men jeg skjønner ikke hvorfor ski skal provosere noen? Eller hvorfor de mener at man trenger å ha dette under NM. Vi har jo ikke hatt terror siden Breivik? Føler meg dum men jeg synes det er ekkelt og jeg lurer på om de bare skremmer oss. ts Anonymkode: e6c13...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden (endret) NM i Trondheim? Endret 5 timer siden av Snok1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var det under NM i Tromsø, men jeg skjønner ikke hvorfor ski skal provosere noen? Eller hvorfor de mener at man trenger å ha dette under NM. Vi har jo ikke hatt terror siden Breivik? Føler meg dum men jeg synes det er ekkelt og jeg lurer på om de bare skremmer oss. ts Anonymkode: e6c13...354 Ikke terror siden Brevik? Drap og moskeangrep i 2019, Masseskyting i 2022. Hva kaller du det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): skjønner ikke hvorfor ski skal provosere noen Det er vel heller at det har oppmerksomhet. Folk som gjør slikt bryr seg ikke om at det er negativ oppmerksomhet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var det under NM i Tromsø, men jeg skjønner ikke hvorfor ski skal provosere noen? Eller hvorfor de mener at man trenger å ha dette under NM. Vi har jo ikke hatt terror siden Breivik? Føler meg dum men jeg synes det er ekkelt og jeg lurer på om de bare skremmer oss. ts Anonymkode: e6c13...354 Det handler jo ikke om at ski provoserer noen. Terrorister leter etter steder der store folkemengder samles. Dersom det i tillegg er ett arrangement med et nasjonalistisk preg - typ folkefest med folkesjel ala 17. mai men for såvidt også et arrangement som VM eller EM, så blir dette sett på som et potensielt mål. Poenget med terror er jo å skape frykt og rokke ved trygghetsfølelsen til folket. Det blir ikke begått terror ved et konkret arrangement fordi terroristene er sinte på selve arrangementet Anonymkode: 11f50...a74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Ser man på statestiken over drepte, så er det vel høyre ekstreme som har vært den største truselen i det minste. Selv om jeg synes å huske at PST har sakt de ser på Islamistisk teror som en like stor trusel som de høyre ekstreme. Gruppene i sammfunet påvirker vel hværandre, så når en grupe blir mer ekstreme følger kansje andre etter. Endret 5 timer siden av Pippi Lotta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Oi, noen er visst litt såre i rumpa her. Jeg sa ikke islam 🤣 Men flere tar opp at det er det i allefall ikke! Nei, jeg lurte. Skjerpings. Anonymkode: e6c13...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Pippi Lotta skrev (15 minutter siden): Ser man på statestiken over drepte, så er det vel høye ekstreme som har vært den største truselen i det minste. Selv om jeg synes å huske at PST har sakt de ser på Islamistisk teror som en like stor trusel som de høyre ekstreme. Gruppene i sammfunet påvirker vel værandre, så når en grupe blir mer ekstreme følger kansje andre etter. Anbefaler at du bruker stavekontroll, det er vanskelig å lese det du skriver. Anonymkode: 88bba...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Har ikke tenkt å tipse noen om det men det er ting som ikke er så avslappende lenger som før 11 September. Anonymkode: fb96a...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når det er ekstra politi på vakt under store samlinger med folk, fordi de er redd for terror, hva hvordan og hvem ser de etter da? Er de fortsatt redd for Breivik? Eller har det vert noe siden da? Det er andre grunner? Anonymkode: e6c13...354 Politiet har nok en veldig bred profil på trusselbildet, og går nok inn med ett fokus som speiler situasjonen. Vi har så langt stort sett ett tilfelle av islamistisk terror, men vi HAR større grupper av risiko personer der ute. Det er kun et spørsmål om tid. Det var over 100 som meldte seg til å kjempe for IS. I tillegg har vi flere militante og operative høyreekstreme grupperinger. Ser vi historisk på problemet i Norge, er det en utvikling mot «enslige ulver» med liten eller ingen forankring. Det er en utfordring for politiet, som gjør at de må jobbe mer allmennpreventiv nå enn før. Vi har en fordel av at vi har relativt få symbolske mål, men det betyr bare at det åpner for mer ekstreme mål som er vanskelige å forutse, som ABB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Pippi Lotta skrev (4 timer siden): Ser man på statestiken over drepte, så er det vel høyre ekstreme som har vært den største truselen i det minste. Selv om jeg synes å huske at PST har sakt de ser på Islamistisk teror som en like stor trusel som de høyre ekstreme. Gruppene i sammfunet påvirker vel hværandre, så når en grupe blir mer ekstreme følger kansje andre etter. ABB vil naturligvis påvirke den statistikken veldig siden han drepte så mange i et land som heldigvis opplever lite terror. Hvis vi ser «Europa», «vesten» eller «NATO» som et felles mål så vil f.eks de 3300 drept 9/11 tilte historikken en del. Hvis vi i tillegg tar med terror verden over så er det fryktelig mange muslimer som blir drept av andre muslimer. PST kan se på historikk lokalt og globalt, men må også se hvordan ting endrer seg og potensielt bryter med historien. Når får vi en terrorist som er mot vaksiner, for/mot MAGA, eller elsker Putin? Anonymkode: 35d4b...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden Telefonterror Anonymkode: 2ec4b...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Trusselvurderingen fra PST er god på dette her: https://www.pst.no/globalassets/2025/nasjonal-trusselvurdering-2025/nasjonal-trusselvurdering-2025_no_web.pdf Sitat Terrortrusselen i Norge er på MODERAT nivå. De mest alvorlige terrortruslene i og mot Norge vil fortsatt komme fra ekstreme islamister og høyreekstremister. Selv om vi vurderer det som mulig at både ekstreme islamister og høyreekstremister vil forsøke å gjennomføre terrorangrep i Norge i løpet av 2025, anser vi trusselen fra ekstreme islamister som den mest alvorlige. Dette skyldes blant annet økt ekstrem islamistisk angrepsaktivitet i Europa, at terrororganisasjonen Den islamske stat (IS) har økt angrepsintensjon i Vesten og at krigføringen mellom Israel og Hamas i Gaza har ført til mer radikalisering. Trusselen fra høyre- ekstremisme kommer primært fra høyreekstremister som deltar i transnasjonale voldsoppfordrende digitale nettverk. Arrangement som NM i ski kan være interessant for enkelte fordi det er snakk om stor samling av mennesker og dermed et ganske stort potensiale for å skade/drepe mennesker og enda større potensiale for å spre frykt, som jo er baktanken bak terroren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden (endret) Trussel for Norge: Lamme i frastruktur spionasje på norsk næringsliv datahacking Endret 1 time siden av Rødstrupa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå