Gå til innhold

Skal operere vekk livmor,livmorhals og eggledere snart.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med erfaringer å dele? 

Hva bør jeg spørre om på forberedende time? 
Hva bør jeg passe på i etterkant? 
Tips til hva jeg bør ha med på sykehuset? 
Hvor lenge blir jeg liggende på sykehuset? 
Kan jeg ha ansvar for barn etterpå? Barnet er straks 6 år så trenger ikke bæres eller noe sånt. 
Hvor lenge var dere sykemeldt og hvilken jobb har dere? 
Hvor lenge blødde dere etterpå? 
Plager i etterkant? 
Forbedringer i etterkant? 

Jeg vil gjerne vite alt!

Anonymkode: f78d2...f2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må spørre om alt du spør om han dette innlegget.

Anonymkode: 37c5a...36c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må spørre om alt du spør om han dette innlegget.

Anonymkode: 37c5a...36c

Jada men tenkte jeg skulle spørre her også :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir du orientert om på den forberedende timen, + du kan spørre om alt mulig annet der også. 
Hvis det gjøres laporoskopisk, så holder det med at en ligger over en natt som regel, kanskje sendes hjem samme dag, hvis operasjonen gjøres tidlig på dagen og formen tilsier det.

Anonymkode: 1cf1b...a44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fjernet livmor og livmorhals for litt under 1 år siden (har ikke fjernet eggleder). Var meningen det skulle være kikkehull, men de endte med å måtte åpne opp likevel. 

Truse som er høy i livet /slapp i strikken. Er drit vondt når trusestrikken ender i såret. Dro hjem i sykehus-nettingtrusa, og måtte sende mamma ut for å kjøpe bestemor - truser til meg når jeg kom hjem. Magen var veldig oppblåst. Tålte ikke klær som strammet ved magen på mange uker - og jeans tok 3 måneder før jeg klarte.

Ikke med på sykehuset, men du kommer til å trenge noe lakserende - blir skikkelig forstoppa. Spis mye fiber, og gå turer. (veldig korte og sakte i starten - men litt lengre for hver dag). 

Jeg lå bare en natt. Tror det er vanlig. Men måtte svare ja på at jeg hadde noen som kunne være hos meg første 24 timer hjemme. Man skal være under oppsyn. 

Kan jeg ha ansvar for barn etterpå? Barnet er straks 6 år så trenger ikke bæres eller noe sånt. 

Har barn på ca samme alder. Men mannen min tok alt første tida etter operasjon. Hadde nok klart mer om jeg måtte. Hadde nok klart fint å lage middag, og hjelpe med tannpuss liksom.  Gå tur retur skolen var aaaaalt for langt for meg de første dagene (enda det er under en km dit). Gå i bratt bakke var helt umulig. 

Du kan heller ikke løfte noe som er tyngre enn at du kan løfte det med en strak arm (og det er ikke mye, hvis du er en gjennomsnittlig dame - sånn 3-4 ting i matbutikken).

Sov også helt vilt mye i starten. Var mye mer sliten enn jeg var forbredt på, og det varte ganske lenge. Mye lengre enn smertene. 

Hvor lenge var dere sykemeldt og hvilken jobb har dere?  4 uker - kontorjobb. 

Hvor lenge blødde dere etterpå? Ikke noe
Plager i etterkant? Ingen. Noen restriksjoner på styrketrening (i samråd med fysio jeg har oppsøkt privat, for å komme igang med trening igjen) . Ellers merker jeg null til det nå
Forbedringer i etterkant? Er kvitt plagene som var årsaken til operasjon 

Jeg vil gjerne vite alt!

Anonymkode: 186f5...21b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen med erfaringer å dele? skal du ha åpen operasjon eller kikkhull? jeg hadde åpen

Hva bør jeg spørre om på forberedende time? Spør hva du får med av smertestillende og evt kjøp inn. på mitt sykehus var det ikke nevnt å tømme tarmen i forkant og det var det værste etter operasjon. har i ettertid skjønt at de fleste andre sykehus anbefaler tømming med klyx e.l. før noe jeg skulle ønske jeg hadde gjort. Slet leeenge og med myye smerter rundt dette. Lurt å også ha mikrolax liggende hjemme så det ikke stopper opp
Hva bør jeg passe på i etterkant?ikke løft mer enn anbefalt, selv om det kjennes greit. 
Tips til hva jeg bør ha med på sykehuset? høye truser/bukser, ekkelt om det treffer sårkanter, eget mykere dopapir, tøfler, jeg hadde en sånn topp/bustier(istedenfor bh, sånn ute  spiler, hekter e.l) for å ikke føle meg så blottlagt 
Hvor lenge blir jeg liggende på sykehuset? 1 natt
Kan jeg ha ansvar for barn etterpå? Barnet er straks 6 år så trenger ikke bæres eller noe sånt. det bør gå helt fint om barnet er litt selvstendig, men du klarer være oppreist litt om gangen og lage enkel mat, finne frem klær og lignende, bøye seg til vaskemaskin og sånt er værre
Hvor lenge var dere sykemeldt og hvilken jobb har dere? 6 uker 
Plager i etterkant? 4 dager lite blødning 
Forbedringer i etterkant? nytt liv, alt er bedre, burde gjort for 10 år siden 

Jeg vil gjerne vite alt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

Er planlagt kikkhull så håper det ikke er så altfor vondt etterpå men skal innrømme at jeg gruer meg litt. 
Har hatt flere operasjoner og alle har gått fint men av en eller annen grunn er jeg veldig redd nå.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Også… jeg bor alene så jeg har jo ikke tilsyn etter jeg har kommet hjem… 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Også… jeg bor alene så jeg har jo ikke tilsyn etter jeg har kommet hjem… 😅 

Her jeg jobber, er det kun ønskelig med tilsyn første døgnet etter operasjon. Etter den operasjonen du skal ha, får man ligge over til dagen etter og da er det ingen krav om det. 

Anonymkode: acfa1...2a7

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fjernet livmor og livmorhals. Kunne reist hjem samme ettermiddag men valgte å sove over på sykehuset da jeg ikke var forberedt på å reise hjem. Jeg hadde smerter når jeg våknet rett etter operasjon men fikk raskt smertelindring og kjente ikke mer til det. Jeg fjernet livmor gjennom skjeden og blødde så lite at jeg kunne reise hjem med bare et truseinnlegg.  For en befriende følelse etter å ha slitt med store blødninger i mange år. Jeg var veldig fornøyd etter denne operasjonen og ingen besvær i etterkant.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 6.08):

Plager i etterkant? 

Jeg vil gjerne vite alt!

Jeg er i begynnelsen av 40-årene og hadde min operasjon i august i fjor. Først svar på de direkte spørsmålene dine, og så litt ekstra pjatt:

Jeg hadde ingen forberedende time, og jeg spurte heller ikke om noe spesielt i forkant.

Følg instruksjonene du får.

Løse bukser å dra hjem i! Jeg pakket med meg litt av hvert: ørepropper, innesko, sokker, snacks, ekstra undertøy, Kindle, drops, telefon, telefonlader, pysj og toalettsaker (inkludert sminke og hårstylingprodukter!). Jeg brukte innskoene, Kindle, drops (men spyttet ut pga. kvalme), telefonen, noen veldig få toalettsaker (tannbørste, tannkrem, deo, leppepomade) og pysjbuksen til hjemreise. På sykehuset fikk jeg varmeteppe, nattkjole, badekåpe, radiohodetelefoner, strømper, truse og ørepropper.

Der jeg var, i Oslo, var det beregnet én natt (selv om de kalte det dagkirurgi), og jeg ble værende den ene natten. Vi var to som gjennomgikk samme prosedyre som delte rom, og de forsikret seg om at vi klarte å tømme blæren før vi fikk dra hjem.

Jeg hadde kikkehullsoperasjon, men pga. størrelsen på livmor med muskelknute måtte de åpne opp mer for å fjerne rasket, og smertene og den noe begrensede bevegeligheten etter operasjonen hadde nok gjort det vanskelig for meg å ha eneansvar for en 6-åring. Jeg kan ikke si at det hadde vært umulig, men virkelig ikke ideelt.

Jeg fikk tilbud om to ukers sykmelding. Jeg trengte det ikke, siden jeg jobber frilans hjemmefra ved dataen. Legen sa at jeg kunne begynne å trene igjen så fort jeg følte meg opplagt til det, men at jeg ikke skulle løfte altfor tungt, og at jeg kunne klatre etter fire uker. (Jeg ventet lenger, cirka ti uker.)

Jeg spottet bitte litt på sykehuset. Det var alt. Jeg trengte ikke engang truseinnlegg. Et mirakel!!

Plager i etterkant? 

Det ordentlige operasjonssåret var vondt en stund, helt "vanlig" vondt, med masse stølhetsfølelse helt i begynnelse, og estetisk er ikke magen min akkurat som jeg skulle ønske på grunn av dette. Arrene fra den vanlige kikkhullsprosedyren er helt fine og lite synlige.

Jeg har fått et bedre liv, rett og slett. Ingen magesmerter lenger, ingen monstermenstruasjon å legge opp livet etter, ingen jernmangel, flat mage, ingen risiko for å bli gravid, mindre humørsvingninger (selv om eggstokkene fortsatt skal ha den samme syklusen, så har jeg mye mindre PMS-plager og vet ikke når jeg "har mensen").

Jeg ser litt i dagboksnotater fra operasjonstidspunktet nå, og ser at jeg tok smertestillende (dvs. reseptfri Ibux og Paracet) i fire dager hjemme etter operasjonen. På sykehuset fikk jeg oksykodon, men ble så inne i helvete kvalm av det at jeg sa nei takk til å få med det hjem. Jeg rakk å ta ta oksykodon to ganger på sykehuset før de sa at det sikkert var det som gjorde meg så kvalm, og da angret jeg skikkelig på den andre dosen. Langtidsvirkende dritt.

Og ellers: Jeg stod opp og laget min egen frokost på sykehuset og også etter den første natten hjemme, jeg var i barnebursdag en drøy uke etter, gikk i høylivede, ettersittende jeans etter cirka ti dager (men jeg var tidvis oppblås og jævlig en stund etter, så det var ikke helt dagligdags), var på speidertur med gåing og kanopadling under fire uker etter, dro på sydenferie med bading og ruintråkking etter fem og en halv uke. Magen var tidvis småvond på ferien, men kun ved selve operasjonssåret, så med kikkhull alene ville jeg nok følt meg mye bedre.

Det tok kanskje litt tid å få opp igjen jernlagre og generell energi etter operasjonen, tror jeg, men energimessig har jeg vært helt på topp siden i alle fall begynnelsen av februar. Det er uansett vanskelig å si hva som henger sammen med operasjonen og hva som bare er livet, men det er mulig at en viss dyp slitenhet jeg hadde i meg i høst var noen slags etterdønninger av den.

Lykke til!!!

Anonymkode: b3d8d...212

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er i begynnelsen av 40-årene og hadde min operasjon i august i fjor. Først svar på de direkte spørsmålene dine, og så litt ekstra pjatt:

Jeg hadde ingen forberedende time, og jeg spurte heller ikke om noe spesielt i forkant.

Følg instruksjonene du får.

Løse bukser å dra hjem i! Jeg pakket med meg litt av hvert: ørepropper, innesko, sokker, snacks, ekstra undertøy, Kindle, drops, telefon, telefonlader, pysj og toalettsaker (inkludert sminke og hårstylingprodukter!). Jeg brukte innskoene, Kindle, drops (men spyttet ut pga. kvalme), telefonen, noen veldig få toalettsaker (tannbørste, tannkrem, deo, leppepomade) og pysjbuksen til hjemreise. På sykehuset fikk jeg varmeteppe, nattkjole, badekåpe, radiohodetelefoner, strømper, truse og ørepropper.

Der jeg var, i Oslo, var det beregnet én natt (selv om de kalte det dagkirurgi), og jeg ble værende den ene natten. Vi var to som gjennomgikk samme prosedyre som delte rom, og de forsikret seg om at vi klarte å tømme blæren før vi fikk dra hjem.

Jeg hadde kikkehullsoperasjon, men pga. størrelsen på livmor med muskelknute måtte de åpne opp mer for å fjerne rasket, og smertene og den noe begrensede bevegeligheten etter operasjonen hadde nok gjort det vanskelig for meg å ha eneansvar for en 6-åring. Jeg kan ikke si at det hadde vært umulig, men virkelig ikke ideelt.

Jeg fikk tilbud om to ukers sykmelding. Jeg trengte det ikke, siden jeg jobber frilans hjemmefra ved dataen. Legen sa at jeg kunne begynne å trene igjen så fort jeg følte meg opplagt til det, men at jeg ikke skulle løfte altfor tungt, og at jeg kunne klatre etter fire uker. (Jeg ventet lenger, cirka ti uker.)

Jeg spottet bitte litt på sykehuset. Det var alt. Jeg trengte ikke engang truseinnlegg. Et mirakel!!

Plager i etterkant? 

Det ordentlige operasjonssåret var vondt en stund, helt "vanlig" vondt, med masse stølhetsfølelse helt i begynnelse, og estetisk er ikke magen min akkurat som jeg skulle ønske på grunn av dette. Arrene fra den vanlige kikkhullsprosedyren er helt fine og lite synlige.

Jeg har fått et bedre liv, rett og slett. Ingen magesmerter lenger, ingen monstermenstruasjon å legge opp livet etter, ingen jernmangel, flat mage, ingen risiko for å bli gravid, mindre humørsvingninger (selv om eggstokkene fortsatt skal ha den samme syklusen, så har jeg mye mindre PMS-plager og vet ikke når jeg "har mensen").

Jeg ser litt i dagboksnotater fra operasjonstidspunktet nå, og ser at jeg tok smertestillende (dvs. reseptfri Ibux og Paracet) i fire dager hjemme etter operasjonen. På sykehuset fikk jeg oksykodon, men ble så inne i helvete kvalm av det at jeg sa nei takk til å få med det hjem. Jeg rakk å ta ta oksykodon to ganger på sykehuset før de sa at det sikkert var det som gjorde meg så kvalm, og da angret jeg skikkelig på den andre dosen. Langtidsvirkende dritt.

Og ellers: Jeg stod opp og laget min egen frokost på sykehuset og også etter den første natten hjemme, jeg var i barnebursdag en drøy uke etter, gikk i høylivede, ettersittende jeans etter cirka ti dager (men jeg var tidvis oppblås og jævlig en stund etter, så det var ikke helt dagligdags), var på speidertur med gåing og kanopadling under fire uker etter, dro på sydenferie med bading og ruintråkking etter fem og en halv uke. Magen var tidvis småvond på ferien, men kun ved selve operasjonssåret, så med kikkhull alene ville jeg nok følt meg mye bedre.

Det tok kanskje litt tid å få opp igjen jernlagre og generell energi etter operasjonen, tror jeg, men energimessig har jeg vært helt på topp siden i alle fall begynnelsen av februar. Det er uansett vanskelig å si hva som henger sammen med operasjonen og hva som bare er livet, men det er mulig at en viss dyp slitenhet jeg hadde i meg i høst var noen slags etterdønninger av den.

Lykke til!!!

Tusen takk for veldig bra svar! ❤️ 

Du nevner flat mage, var du mye oppblåst før operasjon? Jeg føler meg generelt oppblåst ofte, spesielt under mens og eggløsning. 
Det er jo vanlig men noen ganger ser jeg regelrett gravid ut i 6 mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for veldig bra svar! ❤️ 

Du nevner flat mage, var du mye oppblåst før operasjon? Jeg føler meg generelt oppblåst ofte, spesielt under mens og eggløsning. 
Det er jo vanlig men noen ganger ser jeg regelrett gravid ut i 6 mnd. 

Jeg er tynn, men var mye pløsete over magen, og hadde liksom en del "fyll" inni magen også, slik at jeg ikke kunne trekke den inn ordentlig. Og jeg var også plaget med luft og generell oppblåsthet. Det er så veldig mye bedre nå!

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 6.08):

På forberedende time fikk jeg all tenkelig og utenkelig informasjon. Fikk med meg hjem flere informasjonsark, Microlax og to avføringspiller jeg skulle ta etter operasjonen. 
Jeg fikk vite hva slags type operasjon jeg skulle ha (kikkhull, åpen, vaginal) - jeg hadde vaginal. Fikk beskjed om at jeg ville bli operert i full narkose - men den ble av en eller annen grunn foretatt med spinalbedøvelse så jeg var våken (sov innimellom) under operasjonen. 

Følg rådene fra sykehuset. De gir deg råd som gjelder i akkurat ditt tilfelle. 
Jeg brukte Duphalac daglig etter operasjonen og drakk masse vann - var livredd for å bli obstipert. 

Ha på en løs bukse og klær som er behagelige til å reise hjem i, ta med nettbrett/mobil, ørepropper, lader og toalettsaker - samt tøfler/sandaler til å trø rett oppi. 
Jeg brukte nettbrettet til å lese alle journalene som ligger på HelseNorge. Der fant jeg informasjon om alt som ble gjort under operasjonen. 

Jeg lå over 1 natt.

Kan jeg ha ansvar for barn etterpå? 
Jeg var veldig glad at jeg IKKE hadde ansvar for små barn etter operasjonen - var svært sliten og hadde vondt for å sitte.

Jeg ble sykemeldt 6 uker - men det skal sies at jeg fikk utført fremre og bakre plastikk i tillegg hysterektomi. Og jeg fikk infeksjon i noen av stingene. 

Bittelitt blod i noen uker. 

Plager i etterkant? 
Bortsett fra infeksjonen - ingen plager - bare glede over å ha det overstått. 

Et nytt liv. Fantastisk - skulle ha gjort det for lenge siden. 

Jeg vil gjerne vite alt!

Anonymkode: 3aba8...975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...