AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Jeg ønsker konkrete råd til hvordan jeg kan fremstå både utadvendt og samtidig ha en positiv autoritet på jobben. Jeg er en person som prater mye, men jeg forteller ikke mye om privatlivet mitt på jobb, så dette bør jeg endre. Enkelte kolleger har sagt til meg at du virker så snill og rolig som person. Jeg vil gjerne fremstå mer utadvendt, ta mye plass og vise at jeg er en bestemt person. Noen som har konkrete råd? Bør jeg i tillegg fyre løs i lunsjen om hva jeg og familien gjorde i helgen? Fortelle masse om mine fritidsinteresser etc.? Og når det gjelder autoritet, alltid si min mening høyt og tydelig i større grupper på jobb? Anonymkode: ad924...3f0
AnonymBruker Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Vil du virkelig bruke livet ditt på å tilfredsstille andre? Leser mellom linjene at du irriterer deg over at man må ta plass for å få plass. Det er noe sant i det. Om det er verdt det er et annet spørsmål. Anonymkode: 8e65d...e9b 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars Det å være autoritær og snakke om personlig liv har jo ingenting med hverandre. Kanskje snarere tvert i mot. Hvorfor ønsker du disse endringene først og fremst? Skal det gi deg fordeler i jobben eller hva er greia? Anonymkode: 02f98...99e 6 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ønsker konkrete råd til hvordan jeg kan fremstå både utadvendt og samtidig ha en positiv autoritet på jobben. Jeg er en person som prater mye, men jeg forteller ikke mye om privatlivet mitt på jobb, så dette bør jeg endre. Enkelte kolleger har sagt til meg at du virker så snill og rolig som person. Jeg vil gjerne fremstå mer utadvendt, ta mye plass og vise at jeg er en bestemt person. Noen som har konkrete råd? Bør jeg i tillegg fyre løs i lunsjen om hva jeg og familien gjorde i helgen? Fortelle masse om mine fritidsinteresser etc.? Og når det gjelder autoritet, alltid si min mening høyt og tydelig i større grupper på jobb? Anonymkode: ad924...3f0 På min arbeidsplass er det en person som ikke tåler at jeg er utadvendt, at jeg kan ta litt plass og at jeg både kan være tydelig på mine meninger, men også være ydmyk. Måten jeg tar plass på er i form av å være utadvendt, men jeg er ikke brautende. Denne personen derimot er ganske brautende og har blitt omtalt av eksterne kolleger som skummel og krass. Vedkommende tåler ikke meg og det har nok mye å gjøre med at hen vil ta mest plass, være morsomst og ha mest respekt, og at personen liksom føler hen mister kontroll uten å ha noen å «herse» med eller snakke negativt om. Det har vært ekstremt mye dritt fra denne personen og de få gangene jeg har sparket litt ifra meg så har det blitt blåst voldsomt opp, som om vedkommende liksom kan si nesten hva som helst, men ikke tolererer at jeg sier fra. Jeg har fått nok, og kommer til å si fra til leder ved hver minste lille ubehagelige «stikk» fremover. Men poenget mitt er: tro meg, ts, du vil mye heller være en rolig og tilbaketrukket person (eller kunne veksle mellom å være utadvendt og høylytt, og mer tilbaketrukket og rolig, slik jeg kan) enn slik som dette mennesket jeg omtaler er. Vedkommende er veldig vanskelig å ha med å gjøre for veldig mange, og jeg kan for eksempel ikke se for meg at vedkommende noen gang kan fungere i et parforhold på sikt. Anonymkode: 93c10...d81 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): På min arbeidsplass er det en person som ikke tåler at jeg er utadvendt, at jeg kan ta litt plass og at jeg både kan være tydelig på mine meninger, men også være ydmyk. Måten jeg tar plass på er i form av å være utadvendt, men jeg er ikke brautende. Denne personen derimot er ganske brautende og har blitt omtalt av eksterne kolleger som skummel og krass. Vedkommende tåler ikke meg og det har nok mye å gjøre med at hen vil ta mest plass, være morsomst og ha mest respekt, og at personen liksom føler hen mister kontroll uten å ha noen å «herse» med eller snakke negativt om. Det har vært ekstremt mye dritt fra denne personen og de få gangene jeg har sparket litt ifra meg så har det blitt blåst voldsomt opp, som om vedkommende liksom kan si nesten hva som helst, men ikke tolererer at jeg sier fra. Jeg har fått nok, og kommer til å si fra til leder ved hver minste lille ubehagelige «stikk» fremover. Men poenget mitt er: tro meg, ts, du vil mye heller være en rolig og tilbaketrukket person (eller kunne veksle mellom å være utadvendt og høylytt, og mer tilbaketrukket og rolig, slik jeg kan) enn slik som dette mennesket jeg omtaler er. Vedkommende er veldig vanskelig å ha med å gjøre for veldig mange, og jeg kan for eksempel ikke se for meg at vedkommende noen gang kan fungere i et parforhold på sikt. Anonymkode: 93c10...d81 Takk for at du deler og ga meg noe å reflektere over. Jeg føler bare at jeg kanskje mangler en naturlig form for autoritet og morsomhet/ utadvendthet. Jeg vil så gjerne endre meg å bli litt mer kul og en sånn tydelig dame som er bestemt og roper ut meninger. Jeg føler at folk leser meg som en «snill» og rolig dame som enkelte kan herse med da, og dette VIL og MÅ jeg forandre på. ts Anonymkode: ad924...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #6 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for at du deler og ga meg noe å reflektere over. Jeg føler bare at jeg kanskje mangler en naturlig form for autoritet og morsomhet/ utadvendthet. Jeg vil så gjerne endre meg å bli litt mer kul og en sånn tydelig dame som er bestemt og roper ut meninger. Jeg føler at folk leser meg som en «snill» og rolig dame som enkelte kan herse med da, og dette VIL og MÅ jeg forandre på. ts Anonymkode: ad924...3f0 Skaff deg et forbilde i media (politikk eller næringsliv) se video eller intervju med de du beundrer og øv deg litt på toneleie og framtoning 😁 Anonymkode: f15fd...35d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #7 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil du virkelig bruke livet ditt på å tilfredsstille andre? Leser mellom linjene at du irriterer deg over at man må ta plass for å få plass. Det er noe sant i det. Om det er verdt det er et annet spørsmål. Anonymkode: 8e65d...e9b Det må man ikke så lenge man er bestemt, varm og tydelig som leder. Om man ønsker å bli oppfattet som en inkluderende leder så er det lurt å småprate litt om det som skjer på privaten der det er relevant, men ikke for mye. Mer anerkjennende overfor de andre, og lyttende. Gjør du det så tror jeg de fleste vil oppfatte deg som en sympatisk og klok person. Ansatte trenger en leder de kan se opp til. Så man må ikke blande roller altfor mye, men ha et klart og tydelig skille slik at alle vet hvordan de skal forholde seg til deg. Det er viktig for det er tillitsskapende. Anonymkode: 79ecd...109 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #8 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for at du deler og ga meg noe å reflektere over. Jeg føler bare at jeg kanskje mangler en naturlig form for autoritet og morsomhet/ utadvendthet. Jeg vil så gjerne endre meg å bli litt mer kul og en sånn tydelig dame som er bestemt og roper ut meninger. Jeg føler at folk leser meg som en «snill» og rolig dame som enkelte kan herse med da, og dette VIL og MÅ jeg forandre på. ts Anonymkode: ad924...3f0 Da er det enklere å forstå hva du ønsker. Det du egentlig føler på er at du blir herset med på jobb, kanskje du føler deg overkjørt av mennesker som tar mye plass? Da hadde jeg lært meg noen svar som kan gjøre at motparten blir litt satt ut. Om du f.eks. får et passiv aggressivt svar eller kommentar fra noen, så er det flere ting du kan svare som gjør at du virker reflektert, voksen og samtidig ikke lar deg overkjøre. «hva mente du nå?» «for en rar ting å si» «kan du utdype det du mente nå?» «kan du gjenta det du akkurat sa til meg?» «hvordan mener du dette er relevant til det vi pratet om?» Ofte blir folk veldig satt ut over å få et spørsmål tilbake, og da gjelder det å holde seg rolig og reflektert. Slik at den andre parten «driter seg ut», poenget er at den andre skal grave sin egen grav ved å forsøke å ro seg inn igjen. Det vil oppleves veldig ubehagelig for vedkommende, uten at du blir oppfattet som en person som er aggressiv, pågående, konfliktsøkende. Dette krever litt øvelse og det kan være ubehagelig å stå i, men jo mer du har en indre dialog og øver på slike situasjoner, så større er sjansen for at du klarer å stille slike spørsmål i de situasjonene du føler at det trengs. Dette er en mer naturlig autoritet som ikke krever at man tar fra andre, men heller gir til seg selv, om det gir mening? Anonymkode: 02f98...99e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #9 Skrevet 12. mars Høres ut som at du er en trygg og forutsigbar leder. Det er verdt mye mer enn en bajas av en tivoli-pappa. Fortsett som du gjør! Anonymkode: 400e8...40e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #10 Skrevet 12. mars Så du vil ha Boss Biatch holdning på jobb, jaja. Boss at work, men f#ck doll in the sheets der mannen får gjøre hva han vil. De verste personlighetene som finnes der enhver frustrasjon tas utover ansatte, mens hjemme er det den "verdige" mannen som kan pounde på og sette deg på plass. Anonymkode: a9531...b99 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars Jeg er ikke leder, jeg er sykepleier i et spesielt arbeidsmiljø. Man trenger fortsatt å være utadvendt og bestemt da. ts Anonymkode: ad924...3f0
AnonymBruker Skrevet 12. mars #12 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres ut som at du er en trygg og forutsigbar leder. Det er verdt mye mer enn en bajas av en tivoli-pappa. Fortsett som du gjør! Anonymkode: 400e8...40e Okeli dokeli! Will do! Med forbehold om at jeg forbedrer meg som ansatt og kollega hele tiden. Og blir enda mer utadvendt 😀 Er ikke leder da, bare ei avdanka sykepleier.. ts Anonymkode: ad924...3f0
AnonymBruker Skrevet 12. mars #13 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okeli dokeli! Will do! Med forbehold om at jeg forbedrer meg som ansatt og kollega hele tiden. Og blir enda mer utadvendt 😀 Er ikke leder da, bare ei avdanka sykepleier.. ts Anonymkode: ad924...3f0 Da er det jo ekstra viktig å være trygg og rolig! Synes du høres ut som en dyktig sykepleier. Ikke snakk så negativt om deg selv, du er god❤️ Anonymkode: 400e8...40e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da er det enklere å forstå hva du ønsker. Det du egentlig føler på er at du blir herset med på jobb, kanskje du føler deg overkjørt av mennesker som tar mye plass? Da hadde jeg lært meg noen svar som kan gjøre at motparten blir litt satt ut. Om du f.eks. får et passiv aggressivt svar eller kommentar fra noen, så er det flere ting du kan svare som gjør at du virker reflektert, voksen og samtidig ikke lar deg overkjøre. «hva mente du nå?» «for en rar ting å si» «kan du utdype det du mente nå?» «kan du gjenta det du akkurat sa til meg?» «hvordan mener du dette er relevant til det vi pratet om?» Ofte blir folk veldig satt ut over å få et spørsmål tilbake, og da gjelder det å holde seg rolig og reflektert. Slik at den andre parten «driter seg ut», poenget er at den andre skal grave sin egen grav ved å forsøke å ro seg inn igjen. Det vil oppleves veldig ubehagelig for vedkommende, uten at du blir oppfattet som en person som er aggressiv, pågående, konfliktsøkende. Dette krever litt øvelse og det kan være ubehagelig å stå i, men jo mer du har en indre dialog og øver på slike situasjoner, så større er sjansen for at du klarer å stille slike spørsmål i de situasjonene du føler at det trengs. Dette er en mer naturlig autoritet som ikke krever at man tar fra andre, men heller gir til seg selv, om det gir mening? Anonymkode: 02f98...99e Takk for utrolig gode råd, jeg skal absolutt øve mye på dette. ts Anonymkode: ad924...3f0
Snok1 Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 5.12): Jeg vil gjerne fremstå mer utadvendt, ta mye plass og vise at jeg er en bestemt person. Noen som har konkrete råd? Hvorfor fremstå som en annen person enn den du er? Jeg forsøker alltid å fremstå som en person som er faglig kompetent og som får jobben gjort. Måten jeg gjør det på er å være produktiv og levere arbeid av høy kvalitet. Jeg gjør en del utviklingsarbeid på tvers av organisasjonen, og da er det viktig for meg å fremstysom lyttende og en som implementerer løsninger som hele organisasjonen ønsker. Jeg er en som kan reagere på mennesker som er selvhevdende og som hele tiden fremmer sine syn. Jeg for min del er nysgjerrig på andres synspunkter og spør gjerne ut andre om deres holdninger og beveggrunner. Når det gjelder å dele fra eget liv, forsøker jeg å være personlig, men ikke privat. Min personlighet irl er heeeelt annerledes enn på KG!🤗 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars Snok1 skrev (4 minutter siden): Hvorfor fremstå som en annen person enn den du er? Jeg forsøker alltid å fremstå som en person som er faglig kompetent og som får jobben gjort. Måten jeg gjør det på er å være produktiv og levere arbeid av høy kvalitet. Jeg gjør en del utviklingsarbeid på tvers av organisasjonen, og da er det viktig for meg å fremstysom lyttende og en som implementerer løsninger som hele organisasjonen ønsker. Jeg er en som kan reagere på mennesker som er selvhevdende og som hele tiden fremmer sine syn. Jeg for min del er nysgjerrig på andres synspunkter og spør gjerne ut andre om deres holdninger og beveggrunner. Når det gjelder å dele fra eget liv, forsøker jeg å være personlig, men ikke privat. Min personlighet irl er heeeelt annerledes enn på KG!🤗 Haha den er grei. Du må jo faktisk være en bot. 🤖 Anonymkode: 993c4...3e9
AnonymBruker Skrevet 13. mars #17 Skrevet 13. mars Hør mer på rapmusikk , det gir masse attitude! (seriøst råd, prøv det) Kos deg med den du er, du er sikkert kjempeskjønn. Hvis du vil ha mer autoritet, kan du finne frem autoriteten din i de egenskapene du har fra før, for eksempel veldig nydelig å være en autoritet i trygghet og ro og tålmodighet og omsorg. Eller, er det mange her på forumet som savner enda en kollega som slår i bordet med sine sterke meninger om det ene og det andre, gjerne vil ha mer av det ? Anonymkode: 993c4...3e9 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå