Gå til innhold

Er gruppetimer «bra nok» som styrketrening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tidligere har jeg alltid trent kondisjon i hovedsak, pluss litt styrketimer og egentrening styrke i tillegg.

Nå har jeg bestemt meg for at jeg ønsker å trene helkropp styrke to ganger i uken, både fordi det er sunt og anbefalt, jeg har lyst til å bli sterkere og fordi jeg vil stramme opp litt/forbedre formene. 

Planen var å trene egentrening (markløft, nedtrekk osv, helkropp hver gang), men det jeg ser er at jeg trekker mer mot gruppetimene (hiit, tabata osv), synes det er mye artigere og er mye mer motivert. Opplever at jeg får trent ganske tungt i disse timene, kanskje enda tyngre enn ved egentrening, da jeg blir pushet. 

Dere som er gode på dette: Si hvis jeg heller trente slike gruppetimer to ganger i uken (i tillegg til ren kondisjon andre dager), vil dette gi effekten som er anbefalt og effekten jeg ønsker meg? Eller MÅ man trene med vekter?

Anonymkode: a5443...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ikke trene med vekter, kroppsvekt gir også nødvendig motstand som gir styrke hvis du har riktig teknikk.

Men riktig teknikk er et stikkord, og noe du må fokusere veldig hardt på når ting skal gå så fort. 

Jeg mener å huske at Tabata har 20 sekunder aktivitet, 10 sekunder pause?  Da er kvalitet viktigere enn kvantitet.

Jeg vet ikke om du så på 16 ukers helvete?  På 20-30 sekunder tok Hulsker rundt 50 armhevinger.  Det er mange, og ser imponerende ut, men jeg tviler sterkt på at han fikk noe ut av dem for kvaliteten var ekstremt dårlig. (Han gikk hverken helt opp eller helt ned - han hadde minimalt med bevegelse i midten)

Da er det bedre med 4 korrekt utførte armhevinger enn 50 halvveis.

Anonymkode: 03a68...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker selv hiit og tabata, men man får ikke de samme effektene som ved tung styrketrening.

Anonymkode: ed8ae...6d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, for min del er det bra nok - jeg tenker helse og forebygging. Men det kommer jo helt an på målene dine. Hvis målene dine er en sånn eller slik type kropp, må det nok tyngre og mer spisset styrketrening til. Men som allround bra trening er det kjempegodtnok!

Anonymkode: 2c9a2...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den aller beste treningen er den du faktisk gjennomfører !

Gruppetimer med styrke er både motivernde og gøy, så fortsett med den treningen som du liker og vet du kommer til å fortsette med !

Hilsen gruppeinstruktør 💪 ps styrketrening blir viktigere og viktigere med årene!

Anonymkode: 9d672...e59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt som blir gjort er bedre enn alt som oftere blir droppet fordi du ikke er «motivert». Og alt du faktisk har lyst til å gjøre er bedre enn det du gruer deg litt til.

Og de som følger gruppetrening styrke er ofte ekstremt opptatt av å få med alle større muskelgrupper. Så om et nytt program «glemmer» en muskel blir det som oftest endret innen en time eller to. 

Det eneste jeg vil si er dette: gruppetrening fokuserer på store muskelgrupper. Og det er ålreit, det. Men de små muslkene er oftere de man overhodet ikke trener, og som skaper bry. Så ta en runde etter timen eller en gang i uka eller noe på stuegulvet og tren de bittesmå musklene. 

Anonymkode: 1a321...411

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...