Gå til innhold

Far som nekter å møte på familievernkontoret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk gjennom et samlivsbrudd i fjor og har en datter på 3 år, 50/50 fordeling. Vi gikk til den obligatoriske meklingstimen på fvk, men skrev ikke noen avtale der, ble bare enige om muntlig/på meldinger om ferie og helligdager og uker. Forholdet mellom oss ble ganske fort dårlig og jeg synes barnefar er veldig vanskelig å samarbeid med. han lyver om ting, og følger ikke opp avtaler rundt f.eks bleieslutt og smokkeslutt, som da går ut over datteren vår. jeg har prøvd å få han med på ny time på familievernkontoret for å ordne opp, men han nekter. jeg har til og med bestilt time som han da ringte fvk og avlyste. Hva kan jeg gjøre her? Noen med erfaring? Det kan vel ikke telle så bra for han at han nekter å bli med på fvk om jeg skulle ta dette videre juridisk..

Anonymkode: 89df6...930

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det teller ikke bra for ham nei

Anonymkode: 00fa2...d1b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi gikk gjennom et samlivsbrudd i fjor og har en datter på 3 år, 50/50 fordeling. Vi gikk til den obligatoriske meklingstimen på fvk, men skrev ikke noen avtale der, ble bare enige om muntlig/på meldinger om ferie og helligdager og uker. Forholdet mellom oss ble ganske fort dårlig og jeg synes barnefar er veldig vanskelig å samarbeid med. han lyver om ting, og følger ikke opp avtaler rundt f.eks bleieslutt og smokkeslutt, som da går ut over datteren vår. jeg har prøvd å få han med på ny time på familievernkontoret for å ordne opp, men han nekter. jeg har til og med bestilt time som han da ringte fvk og avlyste. Hva kan jeg gjøre her? Noen med erfaring? Det kan vel ikke telle så bra for han at han nekter å bli med på fvk om jeg skulle ta dette videre juridisk..

Du kan møte opp alene , og lage utkast til en ny avtale ,å sende han pr post for innspill eller signering .  evnt de tar han med i møtet pr tlf . Fordel med en god avtale hvis dere samarbeider dårlig ,  men har 50/50. Å praktisere 50/50 forutsetter at foreldrene samarbeider godt . Ville gått til fvk alene og bedt om rådgivning 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke han møter kan han heller ikke ta saken til retten så å ikke møte teller ikke til hans fordel. Du vil få en meklingsattest hvor det står at far ikke møtte.

Anonymkode: b345b...bf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg fikk beskjed av fvk at jeg ikke får lov å komme alene.. Ringte dem etter at han hadde avlyst møtet jeg satt opp for å si at jeg ville ha møte alene for å få rådgivning, men det fikk jeg ikke. Og fikk ikke satt opp nytt møte heller fordi begge må være enige om å dra. Synes dette høres så rart ut, derfor jeg lurer på andres erfaringer her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her. Jeg fikk beskjed av fvk at jeg ikke får lov å komme alene.. Ringte dem etter at han hadde avlyst møtet jeg satt opp for å si at jeg ville ha møte alene for å få rådgivning, men det fikk jeg ikke. Og fikk ikke satt opp nytt møte heller fordi begge må være enige om å dra. Synes dette høres så rart ut, derfor jeg lurer på andres erfaringer her.

Hvis du ber om meklingsmøte så er det møteplikt. Men du får vel bare ny meklingstime om hensikten er å kunne ta det til retten. En meklingsattest er vel gyldig i 6 mnd. Så du kan ikke gå til retten uten et nytt meklingsmøte hvis det er lengre enn 6 mnd siden dere var der.  Med vanlig samarbeidsmøte så kan han la være å møte. Vet ikke om du har rett på å få møte alene.

Hva med å sende han melding der du skriver at du ser samværet ikke fungerer slik som det er i dag, og at du ønsker fast bosted hos deg og at barnet bor annenhver helg hos han (eller hva du nå ønsker). Skriv at du ønsker at han blir med på et møte på fvk for å lage en skriftlig avtale. Hvis han nekter kan du kalle inn til mekling. 

Anonymkode: a239a...f3f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Møt opp alene. Han kan ikke ha 50% viss han ikke kan samarbeide. Det fekk jeg beskjed om, så jeg har 70%. 

Anonymkode: 536c6...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det høres jo veldig rart ut? 

Anonymkode: 9c2f0...1ed

AnonymBruker
Skrevet

1. Ta kontakt med FVK på nytt. Be om nytt møte, men forklar situasjonen slik at møtet ikke blir avlyst om far ikke møter. Det dokumenteres at han er invitert, men at han selv velger å avstå. Dette vil slå negativt ut for han i en eventuell rettsprosess. Blir du avvist hos FVK begjærer du ny mekling. 

2. Lag utkast til foreldresamarbeidsavtale i Bufdir sin løsning. Send til far og be om innspill. Signer selv og du ikke hører fra han innen 1 - 2 uker.

3. Informer far skriftlig (SMS/E-post) at siden ikke samarbeider fungerer til det beste for barnet ser du ingen annen utvei en å gå til retten for å få hovedomsorgen for barnet.

4. Ta kontakt med advokat/juridisk veiledning som kan hjelpe deg videre

5. Gjør alt du kan for å holde konfliktnivået nede i mellomtiden. Hold avtaler, vær høflig, men tydelig.

Jeg hadde også en mann som nektet å få veiledning av FVK. Fikk god hjelp der alene likevel, og vil si det hjalp meg til å få et godt samarbeid på sikt fordi jeg var trygg i at mine løsningsforslag (som jeg hadde drøftet med FVK) var de beste for oss alle. 

Anonymkode: 198d0...c67

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar. Som sagt så synes jeg også at det høres rart ut at han bare kan avlyse møtet, men fvk sa jo det. Jeg forklarte også situasjonen men følte ikke at jeg fikk noen alternativer annet enn at jeg ikke kunne gjøre noe hvis ikke han ville.. Men jeg kan altså innkalle til nytt meklingsmøte (det er lenger enn 6 mnd siden siste og eneste obligatoriske møte)? Trodde kun den første meklingen var obligatorisk. Han er informert flere ganger om grunnen til at jeg ønsker møte, at jeg ikke synes at samarbeidet fungerer.

Målet mitt er ikke å få hovedomsorgen eller mer enn 50%, hvertfall ikke akkurat nå. jeg er klar over at det krever et godt samarbeid å ha 50/50, og det er jo det jeg i første omgang prøver å få til.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om dere begge to møter opp på familievernskontoret, og fyller ut samværsavtale, så er vel det ikke juridisk bindende? Og at de sier at nå må dere være flinke til å samarbeide, så kan han vel bare si seg enig, og fortsette å være en dust etterpå.

Anonymkode: 9c0d4...5b8

• Liker 1
Skrevet

Om man møter eller ikke på FVK spiller ingen rolle, det får virkelig ingen konsekvenser. 

FVK kan heller ikke bestemme noe som helst hva gjelder avtaler, de kan kun gi råd, men har altså ingen myndighet. De vil heller ikke "ta side" i en konflikt, men vil forsøke å få dere til å inngå en avtale, uavhengig av om den er en god avtale eller ikke. 

Hvis far ikke vil samarbeide så kan verken du eller FVK tvinge han til det, han gjør uansett som han vil og det har du ingen sanksjonsmuligheter. 

Jeg ville notert alt som skjer, hva far gjør/ikke gjør som dere er enige om. Jeg ville også tatt kontakt med juridisk rådgivning, advokat med spesialisering i familierett og fått vedk til å skrive brev til far om behovet for en tydeligere avtale for å forenkle samarbeidet. Det kan jo være at far faktisk tar et advokatbrev på større alvor enn "masing" fra deg. Jo bedre avtale og jo mer rigorøs oppfølging av den, jo mindre rom for konflikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må be om «mekling etter barneloven». Hvis han ikke møter da får du meklingsattest. Så kontakter du advokat. 

Anonymkode: dae41...cc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må be om «mekling etter barneloven». Hvis han ikke møter da får du meklingsattest. Så kontakter du advokat. 

Anonymkode: dae41...cc8

De har allerede meklingsattest. Familievernkontoret er blitt strengere på sette opp meklinger, fordi mange foreldre i konflikt misbrukte systemet. 

Nå får du meklingsattest etter samlivsbrudd (slik ts har fått), og ny hvis hun etter 6 mnd vil ta dette til retten. 

Så TS, hvis meklingsattesten er relativt nylig og du ikke tenker å gå til retten så får dere ikke ny mekling. Og foreldresamarbeid-samtaler kan ikke gjennomføres med en part 

Anonymkode: 8e130...0b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 17.00):

De har allerede meklingsattest. Familievernkontoret er blitt strengere på sette opp meklinger, fordi mange foreldre i konflikt misbrukte systemet. 

Nå får du meklingsattest etter samlivsbrudd (slik ts har fått), og ny hvis hun etter 6 mnd vil ta dette til retten. 

Så TS, hvis meklingsattesten er relativt nylig og du ikke tenker å gå til retten så får dere ikke ny mekling. Og foreldresamarbeid-samtaler kan ikke gjennomføres med en part 

Anonymkode: 8e130...0b4

Hun skriver at det er mer enn 6 mnd siden de var til mekling. Da må hun be om ny mekling for å få ny meklingsattest. Men mener de er ganske strenge på at det da er fordi du ønsker å ta det videre til retten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 10.58):

Ts her. Takk for svar. Som sagt så synes jeg også at det høres rart ut at han bare kan avlyse møtet, men fvk sa jo det. Jeg forklarte også situasjonen men følte ikke at jeg fikk noen alternativer annet enn at jeg ikke kunne gjøre noe hvis ikke han ville.. Men jeg kan altså innkalle til nytt meklingsmøte (det er lenger enn 6 mnd siden siste og eneste obligatoriske møte)? Trodde kun den første meklingen var obligatorisk. Han er informert flere ganger om grunnen til at jeg ønsker møte, at jeg ikke synes at samarbeidet fungerer.

Målet mitt er ikke å få hovedomsorgen eller mer enn 50%, hvertfall ikke akkurat nå. jeg er klar over at det krever et godt samarbeid å ha 50/50, og det er jo det jeg i første omgang prøver å få til.

Men hva tenker du, når du ikke får samarbeidet til å fungere? Hva er grunnen til at det er så vanskelig å få far til å gjøre disse tingene? Er det at han ikke gidder å følge opp? Du må jo faktisk tenke på barnets beste her. Med et så lite barn vil det bli veldig vanskelig og sikkert veldig forvirrende for henne hvis du driver med en ting og han noe helt annet. Du sier hun ikke får ha smokken men han lar henne få den feks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...