Gå til innhold

Jobber som noe annet enn hun er utdannet til

tankebobla

Anbefalte innlegg

Okay, dette er ikke kødd eller noe men jeg må bare spørre dere om noe.

Jeg har i flere år jobbet i helsevesenet og de siste årene på sykehjem. Vi hadde det svært så travelt under pandemien og flere av sykepleierne gikk doble vakter for å få unna det som var.

En av jentene jeg jobber sammen med har jobb hos oss og vi har et godt arbeidsmiljø selv i den verste pandemi perioden, hun var bare så utrolig glad for at hun bare var assistent slik at hun slapp å bli pålagt å jobbe, og kunne gå hjem etter kun få  timer.  Vi andre som var ansatt som sykepleiere var ofte litt fortvilet at vi måtte sette alt annet på vent og det var jo krise hvis ikke vi kom. 

Og tiden etterpå har jo vært ikke fult så travelt men likevel det har jo vært sykdomsperioder der vi pga mangel har blitt beordret på jobb.

Så til mitt lille dilemma. 

Den ene nevnte kollegaen vår har  jo som sagt ikke jobbet som sykepleier og stilte heller aldri ekstra opp men klart vi tenkte at som assistent så kan hun ikke pålegges på samme måte som oss. Så for noen dager siden så var jeg på ferie i en by et lite stykke unna og en av de jeg var på tur med var uheldig å bli syk og måtte oppsøke legevakt. Og hvem sitter bak skranken med sykepleier skilt på seg? Jepp hun som jobber hos oss som assistent . Vo ble vel begge litt paffe.  Men jeg sa ikke noe der og da, men mens legen var inne hos pasienten så spør jeg henne om " Er du sykepleier?" ja da det hadde hun vært i flere år men jobbet ikke som det andre steder enn på legevakten. Jeg spurte henne om hvorfor hun ikke hadde sagt noe og i det minste hvorfor hun ikke sto frem da vi hadde  og fremdeles har behov for sykepleiere på jobben. 

Hun svarte at hun gadd bare ikke, for hun ville ikke bli beordret på jobb. Ferie og fritid var noe hun verdsatte , og hun bare gadd ikke

Ja hun hadde lavere lønn, mye lavere lønn som assistent men likevel. 

Og hun sa at når hun hadde vært på jobb intervju så hadde hun bare svart at hun ikke hadde noe spesiell utdannelse innen helse.

I dag har vi igjen hatt en tilfelle der vi måtte ha en eller 2 som gikk dobbelt vakt pga sykdom hos andre, men  hun bare dro, sa ingen ting, og jeg måtte bite meg i tunga for å ikke si noe.

Hadde dere sagt noe ?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er jo ikke ansatt som sykepleier? Ser ikke problemet. 

Skal hun plutselig gjøre mer? Du må heller ta det opp med leder, dersom dere mangler sykepleiere. 

• Liker 38
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun tar vel bare ekstravakter og er vel derfor hun ikke kan beordres? En sykepleier som som velger å kun ta ekstravakter pålegges vel ikke beordring heller egentlig. Mulig det kan gjøres i ekstremt spesielle tilfeller som i krig eller noe. Forstår ikke hvorfor du er irritert på henne. Snakk heller med din arbeidsgiver om belastningen du opplever og ta tak i det. Vil heller ikke kalle det et godt arbeidsmiljø når det er ansatte som klager over kollegaene sine uten grunn.

Anonymkode: 37d32...b53

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var hun ansatt som assistent og ikke sykepleier er det jo ikke rart i det hele tatt. 

Anonymkode: 31505...02a

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er da ikke noe dilemma? Hun vil heller ha lavere lønn i bytte for mindre ansvar og forpliktelse. Det er da helt greit? Hvis dere har bemanningsproblemer så er det leder og arbeidsgivers problem, ikke hennes. Hun har ikke noe ansvar her og du har ikke noe med om hun velger å si at hun er sykepleier eller ikke. 

Anonymkode: 9244e...e81

• Liker 20
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du, dette må være sykt gjenkjennelig for henne om hun tilfeldigvis er her inne. 

Anonymkode: 3c143...e5c

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null problem. Hun er jo ansatt som assistent. I fredstid velger vi selv om vi vil selge kompetansen vår.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke noe dilemma. Ansatt som assistent, lønn som assistent, ansvar som assistent.

Anonymkode: 343f0...bcb

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er problemet, TS? Ser hva du mener er ditt personlige problem, men det er ikke hennes. Du får ta det opp med sjefen om dere mangler folk. Ingenting galt her ellers?

Anonymkode: f8ca6...3be

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tankebobla skrev (51 minutter siden):

Okay, dette er ikke kødd eller noe men jeg må bare spørre dere om noe.

Jeg har i flere år jobbet i helsevesenet og de siste årene på sykehjem. Vi hadde det svært så travelt under pandemien og flere av sykepleierne gikk doble vakter for å få unna det som var.

En av jentene jeg jobber sammen med har jobb hos oss og vi har et godt arbeidsmiljø selv i den verste pandemi perioden, hun var bare så utrolig glad for at hun bare var assistent slik at hun slapp å bli pålagt å jobbe, og kunne gå hjem etter kun få  timer.  Vi andre som var ansatt som sykepleiere var ofte litt fortvilet at vi måtte sette alt annet på vent og det var jo krise hvis ikke vi kom. 

Og tiden etterpå har jo vært ikke fult så travelt men likevel det har jo vært sykdomsperioder der vi pga mangel har blitt beordret på jobb.

Så til mitt lille dilemma. 

Den ene nevnte kollegaen vår har  jo som sagt ikke jobbet som sykepleier og stilte heller aldri ekstra opp men klart vi tenkte at som assistent så kan hun ikke pålegges på samme måte som oss. Så for noen dager siden så var jeg på ferie i en by et lite stykke unna og en av de jeg var på tur med var uheldig å bli syk og måtte oppsøke legevakt. Og hvem sitter bak skranken med sykepleier skilt på seg? Jepp hun som jobber hos oss som assistent . Vo ble vel begge litt paffe.  Men jeg sa ikke noe der og da, men mens legen var inne hos pasienten så spør jeg henne om " Er du sykepleier?" ja da det hadde hun vært i flere år men jobbet ikke som det andre steder enn på legevakten. Jeg spurte henne om hvorfor hun ikke hadde sagt noe og i det minste hvorfor hun ikke sto frem da vi hadde  og fremdeles har behov for sykepleiere på jobben. 

Hun svarte at hun gadd bare ikke, for hun ville ikke bli beordret på jobb. Ferie og fritid var noe hun verdsatte , og hun bare gadd ikke

Og hun sa at når hun hadde vært på jobb intervju så hadde hun bare svart at hun ikke hadde noe spesiell utdannelse innen helse.

I dag har vi igjen hatt en tilfelle der vi måtte ha en eller 2 som gikk dobbelt vakt pga sykdom hos andre, men  hun bare dro, sa ingen ting, og jeg måtte bite meg i tunga for å ikke si noe.

Hadde dere sagt noe ?

Bierverv er rimelig strengt i helsevesenet, om hun jobber som spl ved legevakten, så kan hun beordres dit dersom det skulle være noe ekstraordinært. Da kan hun selvsagt ikke ha et bierverv hvor hun også risikerer å bli beordret inn. Hva er egentlig problemet her? Hun har sin faste stilling som spl et annet sted, og assistent på sykehjemmet og dermed er hun også lønnet som en assistent og skal jobbe som en assistent. 

Anonymkode: 6f318...a7b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske vanlig ts. 

Har jobbet slik selv. 

Anonymkode: ec484...feb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bierverv er rimelig strengt i helsevesenet, om hun jobber som spl ved legevakten, så kan hun beordres dit dersom det skulle være noe ekstraordinært. Da kan hun selvsagt ikke ha et bierverv hvor hun også risikerer å bli beordret inn. Hva er egentlig problemet her? Hun har sin faste stilling som spl et annet sted, og assistent på sykehjemmet og dermed er hun også lønnet som en assistent og skal jobbe som en assistent. 

Anonymkode: 6f318...a7b

Ja, jeg ser heller ikke problemet her.

Det som TS og hennes kolleger må fokusere på, er å få inn flere sykepleiere, eller bedre bemanning generelt, og ikke hvilke valg denne damen har tatt for sin egen del. Som du skriver, er det antagelig med god grunn at hun har tatt det valget.

Anonymkode: 4b553...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tankebobla skrev (6 timer siden):

Nei, det er ikke noe likevel her. Hun var ansatt og lønnet som assistent, hvorfor skulle hun da opptre som en høyere lønnet sykepleier? Her er du på bærtur og har ingen grunn til å sladre.

Anonymkode: 14070...dc5

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gjør hun en dårlig jobb som assistent? Eller liker du ikke henne? Siden du vil ha henne bort? Du skjønner vel at hvis du sier noe, så kommer hun til å finne seg en annen jobb istedenfor?

Etter hun har aktivt valgt bort sykepleieryrket, så kommer hun garantert ikke til å si "jaja, da får jeg bli sykepleier igjen da, siden du har avslørt meg", hun kommer til å si opp.

Anonymkode: 287d9...822

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tankebobla skrev (7 timer siden):

Hadde dere sagt noe ?

Selv om du sier at hun er utdannet sykepleier er hun fremdeles ansatt som assistent og betalt som assistent.

Du mener at hun skal være dårligere betalt OG kunne pålegges ekstravakter?

Her står du i fare for å miste en god kollega fullstendig. Hvis du løfter blikket litt ser du at du har å gjøre med en person som over tid holder ut med to jobber i helsevesenet. 
I mine øyne er hun en liten helt selv om metodene hennes er litt utradisjonelle.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis arbeidsgiver oppdager at hun er utdannet spl så kan hun kanskje pålegges å gjøre spl oppgaver, evt også betales som spl de vaktene?

Arbeidsgivers styringsrett er ganske omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjør hun en dårlig jobb som assistent? Eller liker du ikke henne? Siden du vil ha henne bort? Du skjønner vel at hvis du sier noe, så kommer hun til å finne seg en annen jobb istedenfor?

Etter hun har aktivt valgt bort sykepleieryrket, så kommer hun garantert ikke til å si "jaja, da får jeg bli sykepleier igjen da, siden du har avslørt meg", hun kommer til å si opp.

Anonymkode: 287d9...822

Jeg tror egentlig ikke det spiller noen stor rolle om TS skulle si at hun er sykepleier på legevakten, for dama har ikke betalt for å være annet enn assistent hos dem, og det er den stillingen hun fyller. Det er ikke sånn at hun får noen fordeler ved å ha den assistentjobben ved siden av jobben sin på legevakten, og så lenge det ikke er regler som tilsier at det hun gjør er ulovlig, så har TS ingenting å si i saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jo du fått en brilliant idé for hvordan du kan jobbe selv fremover. 

Anonymkode: 23991...41e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (2 minutter siden):

Hvis arbeidsgiver oppdager at hun er utdannet spl så kan hun kanskje pålegges å gjøre spl oppgaver, evt også betales som spl de vaktene?

Usikker på hvor vanskelig det er å få tak i folk i den bransjen, har inntrykk av at det ikke alltid er enkelt, og at det er mye gjennomtrekk av folk. Hvis konsekvensen er at hun sier opp stillingen sin, er det noe arbeidsgiver må ta med i betraktningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (4 minutter siden):

Nei.

Hun er ansatt som assistent, ikke sykepleier. 

Da kan hun ikke bli pålagt sykelpleieroppgaver.

Hun kan bli tilbudt jobb som sykepleier med høyere lønn og ansvar men må i så fall akseptere jobbtilbud. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...