Gå til innhold

Jeg syns det er utrolig vanskelig å endre livsstil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er sykelig overvektig. Deprimert. Gått i uendelig mange timer med terapi, og har kommet til et punkt hvor jeg bare har gitt opp. Lever på autopilot, fokuserer på de små gledene i hverdagen, men i det lange løp er ikke dette nok. Medisiner fungerer ikke og å endre livsstilen er helt vanvittig vanskelig, så vanskelig at jeg begynner å tro det er umulig. 

Burde gått ned 30 kg. Jeg tror en årsak til at jeg er deprimert, er at jeg også er så tjukk som jeg er. Gikk opp svært mye i vekt da jeg begynte på en medisin, og dessverre gikk jeg ikke ned kiloene når jeg sluttet. Dette er 8 år siden. Så jeg har vært tjukk i 8 år. 

Jeg har ikke venner, jeg har ikke kjæreste, jeg tør ikke skifte jobb, jeg tør ikke starte med utdanning, jeg unngår relasjoner, nærhet og alle situasjoner hvor jeg i det hele tatt er synlig. Jeg skjemmes så mye over hvem jeg er, men jeg har gått på smell etter smell når jeg har prøvd å endre meg. Konkludert med at jeg bare er sånn og funnet meg i at isolering til tider er det beste for meg. 

Jeg får ikke til endring. Jeg vil aldri bli attraktiv uansett. Jeg vil aldri se bra ut i klærne jeg liker uansett. Jeg vil ikke bli gammel uansett. Skal ikke ha barn eller gifte meg, ingen grunn til å bli eldre. Jeg kan ikke noe, der er ikke noe jeg er flink til. 

Har ikke lenger dårlig samvittighet for at jeg spiser dritt og behandler meg selv slik, men i blant så stikker det skikkelig. At jeg skulle ønske jeg var glad, så en mening med livet. At jeg ikke hver satans morgen måtte kjempe imot alle de selvdestruktive, vonde tankene. 

Hva gjør man egentlig, i en sånn situasjon...

Anonymkode: 0f117...ba7

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man må jo bare ta tak… Det er ingen som kan gjøre det for deg

Anonymkode: a1acc...d86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ekstremt vanskelig å endre livsstil og slanke seg. Kanskje du skulle gå til legen og be om henvisning til overvektsklinikken. Kanskje du finner metoder der som du har lyst til å prøve? Du vil ihvertfall møte mennesker i samme situasjon som deg. 

Anonymkode: ff705...d4a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil komme med ETT råd - REN MAT. Ikke fokuser på noe annet enn dette akkurat nå. Ikke trening, kaloritelling, kaloriunderskudd. Ikke tenk at du skal gape over alt mulig på en gang. Fokuser KUN på dette. Fjern all ultraprossesert mat fra kosten. Det finnes apper hvor du kan scanne matvarer for å sjekke om det er ultraprosessert. Men jeg kan nevne i fleng for å få deg i gang;

Frukt, grønnsaker, bær, lettmelk, meierismør/bremykt, havregryn, egg, cottage cheese, wasa fiber balance knekkebrød, et par kjøpte butikkbrød (husker ikke i farta, men har skrevet det ned), gulost, honning, yoghurt naturell, gresk yoghurt, rent kjøtt uten tilsetninger, ren fisk, kaffe, te (mange typer) mel, frø osv osv. Det meste av ingredienser du baker med er ren mat, du kan feks lage vafler hvis du vil ha noe å kose deg med. Jeg unner meg ETT unntak fordi det ikke trigger overspising hos meg; mørk sjokolade 86 %. 

Kutt ut lettbrus, saft, suketter (all kunstig søtning), lettprodukter, ja alt som ikke er mat som nevnt over egentlig. Du vil etter kort tid føle deg SÅ MYE BEDRE. Se lysere på livet. Bli gladere. KJenne at du gjør noe godt for kroppen som motiverer deg. Stol på meg! PS: ta gjerne omega 3 også :)

Anonymkode: 89b10...447

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ekstremt vanskelig å endre livsstil og slanke seg. Kanskje du skulle gå til legen og be om henvisning til overvektsklinikken. Kanskje du finner metoder der som du har lyst til å prøve? Du vil ihvertfall møte mennesker i samme situasjon som deg. 

Anonymkode: ff705...d4a

Der har jeg fått mye hjelp. Anbefales på det sterkeste. 

Anonymkode: 32480...c93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

2 forslag:

- Ny behandler

- Slankemedisin

Skjønner ikke fordommene mot medisiner, for det er nettopp sånne som TS semaglutid er beregnet for. Ja, selvfølgelig skal man ta tak i psyken, men når vedkommende har gått i terapi i årevis, og det ikke har fungert så er man også nødt til å fokusere på det fysisiske - å få pasienten ut av en kritisk helsesituasjon som det alvorlig fedme er. 

Da TS, når du ikke lenger har matstøy, så vil du kunne ta tak i det mentale på rett måte. 

Anonymkode: 8c45e...4f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører du snakker deg selv ned, og det hjelper ingenting, faktisk så forverrer det tankesettet. Hvis du sier til kroppen din at du er tjukk, feit, overvektig og ikke betyr noe, så tror kroppen og hjernen din på det, og det er det du føler.

Hvis du derimot begynner å overbevise kroppen om at du er flott, at du er flink, at du er tålmodig og at du kommer til å bli slank, så vil det hjelpe mye mer. Si til kroppen din at du er glad og fornøyd, at du trives i din kropp. Sitt eller ligg 10-15 min å tenk slike tanker hver dag. 

Alt styres av hjernen. Hvis du tenker negativt blir du negativ, tenker du positiv blir du positiv. Du velger hvem du skal være og hva du skal klare å prestere. Men alt sitter i hjernen. Finnes mange bøker som støtter dette, også på YouTube kan du se videoer. «Tenk deg selv …» (positiv/glad/sunn/frisk, fyll inn det som passer deg).

Anonymkode: c55e6...319

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frisklivssenteret og tilbud for overvektige på Lærings- og Mestringssentre.

Anonymkode: b1769...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett tips: Kom deg ut! Uansett hvor drit du føler deg, så er det å komme ut i frisk luft GULL! Om du presser deg til dette daglig i én uke, så lover jeg deg at det vil føles lettere og mer lystbetont🙏 Bedre mathelse syns jeg kommer av seg selv når man får det bedre i hodet. Å bli en bedre versjon av seg selv er den beste motivatoren vi kan ha, å sammenligne seg med andre det motsatte.

Anonymkode: 5d9a7...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man må jo bare ta tak… Det er ingen som kan gjøre det for deg

Anonymkode: a1acc...d86

Det er "bare" ikke så enkelt... Da hadde ikke folk slitt!

Anonymkode: 0a7c5...e68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå ned i vekt vil IKKJE gjere deg lykkeleg. Vil instendig anbefale deg å få ting iallfall halvvegs på stell FØR du legg inn innsats på vektfronten. Det er utruleg krevjande, og du må jobbe med deg sjølv psykisk for å ikkje berre gå ned i vekt, men å halde den. Du vil også måtte jobbe grundig med å unngå å havne i eit forstyrra spisemønster, typ binge-restrict-sykluser. Som ei som var dritsjuk i hovudet og feit som deg: fiks hovudet først. Du treng ein sterk psyke for å leggja om livsstilen permanent.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørte på en podcast forleden, og der sa hun som ble intervjuet at det er viktig å ikke sette livet på vent og tenke "at når jeg har gått ned i vekt, skal jeg gjøre det og det" osv. Livet er her og nå. Stå opp om morgenen, strekk deg og si til deg selv flere ganger at dette blir en fin dag. Øv deg på positive setninger om deg selv, slik at hjernen tror på det. Begynn i det små. Som en (eller fler?) sier over her, så lag noen enkle regler for mat. F.eks. ren mat, litt mindre karbohydrater. Lag regel for null sukker i ukedagene, f.eks. Ikke tenk på trening og vektnedgang i samme slengen - ta det litt etter litt - men lev livet her og nå! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og uansett om du ikke trener, så kan du gå en rolig tur. Ta på podcast og bare slapp av mens du går. Ingen trening, kun lystbetont gåing der du sanser ting rundt deg. Da får du en glede av å gå ut, uten press. Når du har kontroll på kosthold, kan du begynne å legge inn en treningsøkt i uka. Da etablerer du nye vaner litt etter litt, og går ikke på en slankesmell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ER vanskelig å endre livsstil.

Nå har jeg gått ned 35 kilo på to år uten å trene. Har det vært lett? Nei. Ikke i det hele tatt. Fortsatt tar jeg meg i å tenke at det var mye mer "komfortabelt og enkelt" da jeg bare spiste alt jeg hadde lyst på når jeg hadde lyst på det, uten å tenke meg om et sekund. Det var en grunn til at jeg hadde endt med BMI på 40....

Men jeg tok tak. Begynte i det små. Skeier ut innimellom, sprekker innimellom også, selvfølgelig. Og gir f.... innimellom, bare tenker at "i dag får det bare bli som det blir". Men sånn tror jeg faktisk mange normalvektige har det også.

Jeg passet på å spise masse proteiner, som gjør at jeg ikke blir sulten. Jeg får heller ikke de blodsukkersvingningene jeg hadde før, som medførte at jeg MÅTTE røske med meg en sjokolade i butikken for å bli kvitt skjelvingen og kaldsvettingen. Kan ikke huske sist jeg hadde den følelsen, faktisk... Og før var den veldig vanlig hos meg, omtrent daglig...

Men du må gjøre det for deg selv. Ikke for alle andre. Og det virker for tungt og vanskelig å gjøre det fordi man føler seg deprimert. Men man sitter jo med den følelsen mye pga vekt og form. Det påvirker psyken enormt. Du trenger ikke verken få barn eller kjæreste for å ha det greit med deg selv!

Få lys og luft, du trenger ikke trimme. Spis proteinrikt. Ikke fjern det usunne nødvendigvis med en gang, men tilfør mer av det du BØR spise først. Ikke endre alt på en gang, det blir for voldsomt.

Det tar tid å endre, men det er jo nettopp det man vil. Det skal jo ikke være en slankekur, det skal være en endring. Man går litt på trynet innimellom, og ja, man depper litt over det og blir frustrert, sint på seg selv osv. Men det er ihvertfall ikke konstruktivt, det har jeg jo skjønt i løpet av disse par årene. Da må man bare riste det av seg og fortsette der man var. 

Er det noe sted rundt deg man kan melde seg som frivillig? Enten med dyr, eldre, syke osv? Vet at det kan gi mange noe positivt, å være noe for noen andre.... Men hvis du skal endre livsstil, så må det skje for deg selv, ikke for alle andre....

Anonymkode: 2af71...177

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vil komme med ETT råd - REN MAT. Ikke fokuser på noe annet enn dette akkurat nå. Ikke trening, kaloritelling, kaloriunderskudd. Ikke tenk at du skal gape over alt mulig på en gang. Fokuser KUN på dette. Fjern all ultraprossesert mat fra kosten. Det finnes apper hvor du kan scanne matvarer for å sjekke om det er ultraprosessert. Men jeg kan nevne i fleng for å få deg i gang;

Frukt, grønnsaker, bær, lettmelk, meierismør/bremykt, havregryn, egg, cottage cheese, wasa fiber balance knekkebrød, et par kjøpte butikkbrød (husker ikke i farta, men har skrevet det ned), gulost, honning, yoghurt naturell, gresk yoghurt, rent kjøtt uten tilsetninger, ren fisk, kaffe, te (mange typer) mel, frø osv osv. Det meste av ingredienser du baker med er ren mat, du kan feks lage vafler hvis du vil ha noe å kose deg med. Jeg unner meg ETT unntak fordi det ikke trigger overspising hos meg; mørk sjokolade 86 %. 

Kutt ut lettbrus, saft, suketter (all kunstig søtning), lettprodukter, ja alt som ikke er mat som nevnt over egentlig. Du vil etter kort tid føle deg SÅ MYE BEDRE. Se lysere på livet. Bli gladere. KJenne at du gjør noe godt for kroppen som motiverer deg. Stol på meg! PS: ta gjerne omega 3 også :)

Tar gjerne imot tips til kjøpebrød som ikke er UP om du kan finne frem 😊

Anonymkode: 4b67e...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Å endre livsstil krever en del av deg, så å gjøre det når hjernen er syk med depresjon blir enda vanskeligere. I ditt tilfelle henger de nok litt sammen og forsterker hverandre. 

Jeg tror dette må angripes tverrfaglig, altså både psykiatrisk behandling, eventuelt medikamentell i tillegg, og hjelp til å legge om livsstil. 

Det som er med å legge om livsstil, er at man må gi opp noe for å endre noe. Vil man slutte å røyke må man jo nødvendigvis være villig til å gi opp røyk. Jeg gav opp å spise 100-200g sjokolade og 200g potetgull for hver helgedag fordi jeg ikke ville være overvektig. Altså, jeg inntok dette både fredag, lørdag og søndag, så potensielt 600g sjokkis på 3 dager... Spiser fremdeles sjokolade, men ikke i slike mengder. Er det noe slikt du kunne tatt for deg, enkel ting som du kan i det minste redusere uten at du merker det så mye? 

Se for deg personen du ønsker du var, ikke bare mtp vekt, men også ellers. Hva gjør denne personen for å være den de er? Om jeg ønsker å være en sånn som snakker mange språk, så må jeg jo også være noen som studerer språk. Så kan jeg starte med den atferden. Og det kan nok være positivt at du også velger noe som ikke handler om vekt og utseende.

Ps, sjekk ut en app som heter Venn:) Blått smilefjes.

Anonymkode: 84c03...ba9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tar gjerne imot tips til kjøpebrød som ikke er UP om du kan finne frem 😊

Anonymkode: 4b67e...682

Bakerens utvalgte speltbrød (finnes på Kiwi her) og urkraft havrebrød med spelt er 2 brød jeg vet om :) Tror det er flere av bakernes utvalgte brød som heller ikke er UP.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å endre livsstil krever en del av deg, så å gjøre det når hjernen er syk med depresjon blir enda vanskeligere. I ditt tilfelle henger de nok litt sammen og forsterker hverandre. 

Jeg tror dette må angripes tverrfaglig, altså både psykiatrisk behandling, eventuelt medikamentell i tillegg, og hjelp til å legge om livsstil. 

Det som er med å legge om livsstil, er at man må gi opp noe for å endre noe. Vil man slutte å røyke må man jo nødvendigvis være villig til å gi opp røyk. Jeg gav opp å spise 100-200g sjokolade og 200g potetgull for hver helgedag fordi jeg ikke ville være overvektig. Altså, jeg inntok dette både fredag, lørdag og søndag, så potensielt 600g sjokkis på 3 dager... Spiser fremdeles sjokolade, men ikke i slike mengder. Er det noe slikt du kunne tatt for deg, enkel ting som du kan i det minste redusere uten at du merker det så mye? 

Se for deg personen du ønsker du var, ikke bare mtp vekt, men også ellers. Hva gjør denne personen for å være den de er? Om jeg ønsker å være en sånn som snakker mange språk, så må jeg jo også være noen som studerer språk. Så kan jeg starte med den atferden. Og det kan nok være positivt at du også velger noe som ikke handler om vekt og utseende.

Ps, sjekk ut en app som heter Venn:) Blått smilefjes.

Anonymkode: 84c03...ba9

Dette hadde nok vært veldig fint, men jeg får ikke tilbud om slik behandling. Får bare tilbud om sprøyter og lav terskel tilbud i kommunen, det vil si samtaler... Jeg har snakket nok, det hjelper ikke. :( 

Anonymkode: 0f117...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at du selv velger et drittliv hver dag. Alle kan endre livsstil, men det er ikke alle som gidder ( «har viljestyrke»). Og i 2025 får man til og med god hjelp av medisiner. 
Kjære ts. Når du om 10 år ser tilbake på det dårlige livet ditt, og at du ikke gadd å endre: hva vil du tenke om deg selv?

Anonymkode: 89dc9...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...