Gå til innhold

Noen som er gode på the ordinary produkter her?(Anti aging)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger litt hjelp her. Er 40 år, mye rynker rundt øynene,litt på overleppe,og sinnarynke.

Har holdt på med retinol (TO 1%) lenge før jeg byttet til retinal(TO) for 4 mnder siden. Bruker den annenhver dag nå og tåler den fint.

Men så var det resten da. 🤯Jeg har amino acids,rosehip oil, multi peptide serum, multi peptide øyeserum og det nye gf serumet. Har også den feteste fuktighetskremen. (Photoceramides)Hvilke av disse produktene er mest effektivt mot aldring, og er noen av disse "smør-på-flesk" ?burde jeg droppe multi-peptide serumet og kun bruke gf og amino acids feks? 

Hvordan kan jeg lage en best mulig rutine? Er noe av dette bortkastet?

Hvilket serum er best av growth factors og multi-peptide serum?

Mange spm,men er litt lost i denne jungelen. 🫣😄

Anonymkode: aa5a2...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut fra at du muligens har tørr hud, ettersom du har valgt den feteste fuktighetskremen, stemmer det? En rutine med de produktene du har, kan f.eks. de slik ut:

Morgen:

rens med kun romtemperert vann, avslutt med kaldt vann. Klapp huden forsiktig halvtørr, før du påfører Amino Acids + B5 for ekstra fukt, deretter GF 15% Solution. Avslutt med fuktighetskremen, øyeserum og til slutt solkrem.

Kveld:

Rens med f.eks. Glycolipid Cleanser eller en annen rens beregnet på tørr hud. Kun vann er ikke tilstrekkelig til å fjerne solkrem og evt. sminke. Massèr renseproduktet inn i huden i minst 1 minutt for å sikre at sminke og solkrem er tilstrekkelig oppløst. Skyll av med lunkent vann.

De kveldene du bruker retinal, påføres denne på tørr hud. Når retinslserumet har trukket ordentlig inn, påfører du multi -peptide serum og øyeserum, og til slutt fuktighetskrem.

De kveldene du ikke bruker retinal, påfører du GF Solution på lett fuktig hud etter rens, deretter multi-peptide serum/øyeserum, fuktighetskrem og til slutt rosehip oil for å 'forsegle" fukt. Du kan også klappe inn et par dråper olje på øyepartiet for ekstra fukt.

Det er strengt tatt kun retinal som har den beste dokumenterte effekten mot rynker/hudaldring, sammen med solbeskyttelse og fukt. Det er imidlertid en økende grad av forskning som viser at peptider og GF også har en viss effekt, og spesielt når det gjelder GF, så er det jo mange - inkludert meg selv - som ser gode resultater av dette. 

Det er mer fokus på såkalte hudidentiske ingredienser i hudpleie, altså stoffer som finnes naturlig i huden. Når disse påføres huden "utenfra", har de vist seg å kunne styrke, reparere g vedlikeholde hud og hudbarriere. Både aminosyrer, peptider og GF er slike hudidentiske ingredienser. De fungerer også svært bra i kombinasjon med f.eks. retinoider.

Flere produsenter kombinerer peptider med andre aktive ingredienser som retinol/retinal og antioksidanter i noen av produktene sine, men de fleste av disse er forholdsvis dyre.

Du skriver ikke noe om rens og solkrem i HI, men dette er noe du absolutt bør gå til anskaffelse av. Solkrem med høy faktor er det beste "anti-age" produktet som finnes, ettersom den viktigste årsaken til for tidlig hudaldring er UV-stråling. Bruk av aktive ingredienser som retinal gjør også huden mer solsensitiv, slik at du faktisk risikerer solskader om du dropper solbeskyttelse.

Et renseprodukt er nødvendig for å fjerne solkrem (og sminke) ordentlig, slik at huden er ren og klar til å ta imot de pleiende ingrediensene om kvelden.

Jeg vil dessuten foreslå at du vurderer å eksfoliere èn kveld i uka for å hjelpe huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller. The Ordinary Lactic Acid 5 % + HA er kjempefin for tørr hud, senere kan du øke til 10%. Eksfoliering må gjøres en av de kveldene du ikke bruker retinol, og da påfører du produktet på tørr hud, venter til det har trukket inn, og avslutter med fuktighetskrem. Husk patch test, da syrer kan irritere huden.

Et siste tips er å ikke glemme halsen i hudpleierutinen din🙂 Huden her er tynnere og med færre talgkjertler enn huden i ansiktet, og eldes derfor ofte raskere. Retinal og syrer er ikke nødvendig her, men peptider, GF, krem og solkrem (på dagtid) eller rosehip oil (kveld) kan med fordel brukes daglig🙂

Håper dette var til hjelp 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...