Gå til innhold

Har jeg gjort det vanskelig for meg selv med valg av utdanning og jobbønsker?

Nytenkende Nord

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg nærmer meg slutten av en tverrfaglig master innen samfunnsfag og pedagogikk, med fokus på hvordan læring og utvikling skjer i arbeidslivet og samfunnet. Fra før har jeg en bachelor i sosiologi og samfunnsanalyse. Som mange andre var jeg usikker på hva jeg ville jobbe med da jeg startet på bacheloren, og endte opp med en master for å spesialisere meg mer – men nå sitter jeg igjen med litt kunnskap om «alt» uten en tydelig spisset retning.

Det siste året har jeg innsett at jeg ønsker å jobbe med mennesker, gjerne innen karriereveiledning, arbeidsinkludering eller lignende (f.eks. NAV-veileder, jobbspesialist, rådgiver). På siden har jeg jobbet frivillig med blant annet opplæring og oppfølging av nye frivillige, og jeg har også vært læringsassistent i Eksperter i Team (ferdig i april).

Nå søker jeg aktivt jobber, men opplever at det er vanskelig å få napp. Jeg har vært på noen førstegangsintervjuer innen NAV og AFT, men har ikke gått videre fordi andre søkere hadde mer erfaring. Jeg har tidligere jobbet 5–6 år i butikk, men føler ikke at den erfaringen veier så tungt opp mot det jeg søker nå.

Jeg har nylig kjøpt leilighet i Trondheim og har lite nettverk her, så å flytte for jobb er ikke så lett. Jeg vet at mange starter med vikariater og trainee-stillinger, og prøver å være åpen for det også. Jeg vurderer også jobber som saksbehandler eller lignende, både som en potensiell karrierevei og for å bygge relevant erfaring.

Så mitt spørsmål er: Har jeg gjort det ekstra vanskelig for meg selv med valg av utdanning, sted og jobbønsker? Eller er dette en ganske vanlig situasjon? Jeg tar gjerne imot råd om hvordan jeg kan øke sjansene mine – enten det er spesifikke typer jobber jeg burde søke, erfaringer jeg kan skaffe meg, eller andre ting jeg burde tenke på.

Alle innspill tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å lage en profil på Linkedin og se om potensielle arbeidsgivere tar kontakt? Du kan også lage deg en profil på Finn.no og NAV for å se om du får napp der. For å få mer erfaring, kan du kanskje melde deg som vikar i skoleverket?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (2 minutter siden):

Hva med å lage en profil på Linkedin og se om potensielle arbeidsgivere tar kontakt? Du kan også lage deg en profil på Finn.no og NAV for å se om du får napp der. For å få mer erfaring, kan du kanskje melde deg som vikar i skoleverket?  

Lagde meg en LinkedIn-profil for 2 uker siden ca, prøvd å holde den oppdatert for å se om det kan ha noe hensikt. Vet du om arbeidsgivere aktivt gjør ‘bakgrunnssjekk’ eller kontakter folk direkte der?

Melde meg som vikar for skoleverket har jeg ikke tenkt på, det skal jeg helt klart teste ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan sikkert jobbe deg opp fra kontaktsenteret til nav. Det vil i det minste gi deg erfaring med å veilede brukere. 

Anonymkode: dfd8b...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytenkende Nord skrev (1 minutt siden):

Lagde meg en LinkedIn-profil for 2 uker siden ca, prøvd å holde den oppdatert for å se om det kan ha noe hensikt. Vet du om arbeidsgivere aktivt gjør ‘bakgrunnssjekk’ eller kontakter folk direkte der?

Melde meg som vikar for skoleverket har jeg ikke tenkt på, det skal jeg helt klart teste ut :)

På vår skole tar de inn omtrent hva som helst, bare det har fullført videregående, så jeg tenker at du har en reel sjanse til å få deg vikartimer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan sikkert jobbe deg opp fra kontaktsenteret til nav. Det vil i det minste gi deg erfaring med å veilede brukere. 

Anonymkode: dfd8b...c86

Ja, har hørt om andre som startet der og jobbet seg oppover. Vil tro dette er stillinger som blir utlyst og som man ikke bare kan sende inn en åpen søknad på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De færreste "lander for livet" i sin første voksenjobb. Da innser de fleste etterhvert at de bare må ta det de får mens de leter etter noe bedre på kveldstid samtidig som de jobber. Det er heller ikke uvanlig å jobbe hele livet på ting som er litt på siden av utdanningen. Hvis man trives i en jobb er det heller ingen som tvinger deg til å bytte jobb bare fordi den er mer relevant for utdanningen du har tatt. Særlig offentlig sektor er stappfull av folk som egentlig var utdannet i noe annet med som blir fordi de trives.

Anonymkode: b7e93...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der du har bomma er med å kjøpe deg leilighet og låse deg på geografi.
Det er veldig vanlig å måtte flytte på seg for å lande den første jobben, så fremt en ikke har en utdanning hvor arbeidsgiverne løper etter en. Så kan en få litt erfaring og så kan en søke seg tilbake dit en egentlig vil være. 

Anonymkode: 6a133...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...