AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Aldri vært til psykolog før, har litt utfordringer og egentlig hatt det ganske kjipt siste 5 årene. vurderer psykolog.. for å få bedre selvfølelse, mindre dårlig samvittighet for føle å ikke strekke til hjemme og på jobb.. har bodd med en fyr og under psykisk vold som tar tatt knekken på selvfølesen min.. noen med erfaringer? Verdt det? 😊 Anonymkode: d32d8...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden En psykolog kan bidra til å gi deg gode verktøy du kan bruke i hverdagen. Men husk at du selv må være innstilt på å legge inn en del arbeid, om ikke er det penger ut av vinduet. Tenk over hva du ønsker før du begynner. Ønsker du et lyttende og empatisk øre, eller ønsker du å bli utfordret og utfordre deg selv? Om du ønsker noen som lytter, finnes det mange ulike lavterskeltilbud man kan bruke. Disse er som regel gratis. Om du er innstilt på å bli utfordret og arbeide, kan psykolog være til hjelp. Anonymkode: 11cea...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden Ja, så klart det er til stor hjelp å prate med noen om vanskelige ting, særlig hvis du har gjentakende tankespor og ikke kommer videre. Psykologen lytter ordentlig, spør deg om litt ting, får deg kanskje til å tenke på ting på en ny måte slik at det løsner. Jeg har best erfaring med lyttende og empatiske psykologer, og ikke de som har øvelser og «verktøy», det er ofte litt lettvinte greier for meg. Bortsett fra pusteøvelser, det er gull ved angst og vonde perioder. Psykologen har gitt meg en annen type pusteøvelser enn jeg finner på nett, enklere å bruke når jeg tenker for mye og har det vanskelig. Anonymkode: d7263...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Ja det er jo verdt det. Samtidig som det er begrenset hva en psykolog kan gjøre for deg, avhengig av terapiformen du velger vel og merke. Så om du har riktige forventinger, så er psykolog definitivt verdt det. Anonymkode: 5f1ae...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Del Skrevet 17 timer siden Ikke verdt det. Man trenger ikke lese så mye psykologi på egen hånd før man blir sin egen beste psykolog. For de fleste da, jeg vet det finnes unntak, reelle alvorlige psykiske problemer og folk som ikke er så flinke til å lese eller finne ut hva de bør lese. Men jeg ble så blakk av psykologtimer at jeg behøvde psykolog. Anonymkode: 4d25c...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 17 timer siden #6 Del Skrevet 17 timer siden Den kan være verdt det, men for meg har riktig psykolog og behandlingsform vært alfa omega. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymKvinne.. Skrevet 17 timer siden #7 Del Skrevet 17 timer siden Jeg leste en gang (husker ikke hvor) at 15-20% av de som benytter seg av psykolog opplever å bli verre av det. For meg ble det bare en manifestasjon på at jeg var alene og ubetydelig. Jeg følte meg mye mer ensom av at den eneste som brydde seg var en som fikk betalt for å snakke med meg en time i uken. HVer time skulle jeg rippe opp i minner, analysere følelser og lære verktøy jeg ikke kunne anvende i virkeligheten, fordi jeg satt alene hjemme alle timer av døgnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden Ja, det er det absolutt! Det er jo bare å prøve? Ta kontakt med Rask sykisk helsehjelp, det er jo også gratis og et lavterskeltilbud. De kan tilby både samtaletimer og ulike kurs som er nyttige for at du kan få det bedre Lykke til! Anonymkode: cd782...59d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Det høres ut som om du kunne ha hatt godt av å snakke med en psykolog, og hvis du ikke føler at det er riktig for deg så er det jo bare å avslutte. Anonymkode: 7657f...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden 1 hour ago, Wilma89 said: Den kan være verdt det, men for meg har riktig psykolog og behandlingsform vært alfa omega. Bra svar. Men det profilbildet ditt, er det før eller etter psykologtime? 🙂 Anonymkode: 4d25c...0eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden Jeg ble dessverre skikkelig dårlig av det, og er i blant disse 15%. Satte en skikkelig støkk som har gjort det vanskelig å stole på psykologer igjen, retraumatisering er heavy greier, anbefales ikke. Men det finnes jo gode som dårlige fagfolk blant psykologer som i alle bransjer. Anonymkode: d07f2...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden Desverre det dummeste jeg har gjort. Jeg fikk hele identiteten min plukket fra hverandre og ble aldri den samme igjen. Anonymkode: 3f31b...3a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden I det private kan du selv velge hvem du vil ha fortrolige samtaler med, og bruke pengene dine på, og der er psykologen avhengig av deg for egen inntekt, og omdømme, sånn at hen må faktisk gjøre en god jobb. Merker du at noe skurrer, så slutter du bare. Her er det mye tryggere personvernmessig, og journalen din er som regel trygt hos kun psykologen. I det offentlige er det mer samlebånd, og helt vilkårlig hvem du får. Lang ventetid, og pasientene kommer på løpende bånd, og psykologen har inntekt uavhengig av om hva du måte mene om og føle om terapien. Ingen form for kvalitetskontroll, og blir du dårligere er det ingen system for å reparere eller ta ansvar for det. Journalen din blir liggende på Helsenorge, og før, under og etter behandling, kan veldig mange mennesker være "en del" av din psykiske helsehistorie, og mange kan potensielt få innsyn i hva som blir sagt i terapitimene (noen steder tar de opptak av samtalen for å kunne skrive journal etterpå, da er det helsesekretærer som gjør det). Så trenger du full fortrolighet og kvalitet, gå privat, men det koster jo deretter. Men moralen: du investerer tid og penger på dette, og da bør den tiden være verdt det. Anonymkode: d07f2...085 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Det er somregel verdt å søke helsehjelp om man er fysisk eller psykisk syk. Synd om det skulle utvikle seg til å bli enda verre. Har du blitt utsatt for psykisk vold, så er det nok lurt å bearbeide dette med profesjonelle. Dumt om denne erfaringen skal ødelegge for fremtidige kjæreste forhold. Man søker ofte partnere som passer til selvfølelsen sin. Anonymkode: d7703...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden Samtaletimer kan i alle fall være verdt det. Jeg er også ute av et forhold hvor jeg ble manipulert og ikke hadde det bra. Jeg har startet med samtaler på et senter for personer utsatt for overgrep, så det er gratis. Ikke psykolog, men ekstremt dyktige personer. Skal sies at jeg har opplevd overgrep tidligere. For meg er det veldig verdt det. Absolutt tungt, det er slitsomt. Men plutselig kommer det et spørsmål som får meg til å tenke mer eller jeg får en påminnelse om å være god mot meg selv. Slikt som kan være vanskelig å huske selv når man har sine leveregler og vaner. Så jeg tenker at samtalene kan hjelpe meg å bryte ut av mønster jeg har vært i. Igjen, forferdelig slitsomt. Det er ikke slik at samtaler gjør at man automatisk blir bedre. Man må gjerne jobbe med ting mellom timene og man blir ofte dårligere en periode før man blir bedre. Anonymkode: a6971...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden Det er enorm forskjell på psykologer. Jeg har vært til fire, tre av dem var ubrukelige, den ene var glimrende og hjalp meg enormt mye. Det har selvsagt en del med kjemi å gjøre også. Anonymkode: 98d5c...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samtaletimer kan i alle fall være verdt det. Jeg er også ute av et forhold hvor jeg ble manipulert og ikke hadde det bra. Jeg har startet med samtaler på et senter for personer utsatt for overgrep, så det er gratis. Ikke psykolog, men ekstremt dyktige personer. Skal sies at jeg har opplevd overgrep tidligere. For meg er det veldig verdt det. Absolutt tungt, det er slitsomt. Men plutselig kommer det et spørsmål som får meg til å tenke mer eller jeg får en påminnelse om å være god mot meg selv. Slikt som kan være vanskelig å huske selv når man har sine leveregler og vaner. Så jeg tenker at samtalene kan hjelpe meg å bryte ut av mønster jeg har vært i. Igjen, forferdelig slitsomt. Det er ikke slik at samtaler gjør at man automatisk blir bedre. Man må gjerne jobbe med ting mellom timene og man blir ofte dårligere en periode før man blir bedre. Anonymkode: a6971...45c Hva heter dette senteret? Flott med opplysende kommentar, og at det finnes slike tilbud som kanskje er litt mer lavterskel og gratis. Ikke minst høste erfaring fra andre som har lignende erfaringer. Anonymkode: d07f2...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden Jeg vil si at det kommer an på psykolog og metode og dine behov. Jeg har total sett vært i kontakt med ca 15 psykologer/psykiatere, og av dem var det 3 som var verdt det, 3 som gjorde meg mye dårligere og resten var ganske likegyldige. Nå har jeg regnet med de psykologene/psykiaterne jeg har møtt ved innleggelse og gruppebehandling også, og de jeg har vært i kontakt med via «raskere tilbake»-ordningen for sykemeldte. Det er veldig vanskelig å finne en dyktig behandler. Anonymkode: a8f00...09e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva heter dette senteret? Flott med opplysende kommentar, og at det finnes slike tilbud som kanskje er litt mer lavterskel og gratis. Ikke minst høste erfaring fra andre som har lignende erfaringer. Anonymkode: d07f2...085 Det heter Nok eller Smiso og det er utdannede personer som jobber der, ikke bare likemenn. Akkurat det senteret er kanskje ikke relevant for denne tråden, derfor jeg ikke nevnte direkte navn. Men kanskje finnes det andre lavterskeltilbud for ts sin situasjon. Det er virkelig verdt å søke opp for å sjekke i alle fall. Anonymkode: a6971...45c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Aldri vært til psykolog før, har litt utfordringer og egentlig hatt det ganske kjipt siste 5 årene. vurderer psykolog.. for å få bedre selvfølelse, mindre dårlig samvittighet for føle å ikke strekke til hjemme og på jobb.. har bodd med en fyr og under psykisk vold som tar tatt knekken på selvfølesen min.. noen med erfaringer? Verdt det? 😊 Anonymkode: d32d8...de7 Jeg gikk til psykolog fra jeg var 15 til jeg var 19 grunnet en vanskelig oppvekst og depresjon. Det var verdt det. Men det har gjerne noe med om kjemien er rett. Hadde jeg ikke gått til henne vet jeg ikke om jeg hadde levd i dag. Anonymkode: e0a14...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå