Gå til innhold

Klorin i avløp på bad

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Bruker å helle litt klorin (ublandet) i do når jeg vasker badet. Kan jeg helle ublandet klorin i sluket på vasken og i dusjen også uten at det ruster eller avløpsrørene blir ødelagt? Noen som gjør det selv kanskje som kan svare meg?

Gjest Gjest
Skrevet

For det første; klorin fra butikken er "mildere" enn det var tidligere, altså er det på en måte ikke "ublandet". men jeg skjønner jo hva du mener (i motsetning til min egen forklaring?).

Klor er et veldig oksiderende ion, så om rørene er lagd av f eks kobber vil jeg tro de kan irre. Men jeg vet faktisk ikke hva slike rør er lagd av, og om de er behandlet på en måte som gjør dem motstandsdyktige mot sånt. Dessuten er som nevnt klorinen man får kjøpt ikke "rein" klor, og er litt mindre oksiderende.

Men det er IKKE miljøvennlig. Jeg ville sett meg om etter andre rengjøringsmidler og brukt klor i nødstilfelle når du "må" desinfisere.

Gjest gjest1
Skrevet

Og så er det jo greit å husk å IKKE bland klorin med andre rengjøringsmidler fordi det kan dannes giftige klorgasser. Ellers bruker jeg kun klor i avløp dersom det lukter, spesielt om det er lenge siden avløpet har vært brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...