AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #21 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det har de. Ts er ikke sykemeldt fra arbeidsplassen. Hun er sykemeldt fra oppgaver tilsvarende 20%. Arbeidsgiver kan faktisk kreve at hun er på arbeidsplassen fulltid, men ikke jobber 100% ytelse. Prosenten på sykemelding tilsvarer ikke kun tid, like ofte tilsvarer den ytelsesevne. Anonymkode: d9627...4d9 Arbeidsgiver kan vel ikke «kreve» dette når de har tilretteleggingsplikt? Anonymkode: 3092d...c34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 23 timer siden #22 Del Skrevet 23 timer siden Høres helt tullete ut at leder skal kunne pålegge deg et slags delt dagsverk på denne måten, mot din vilje til og med. Du får garantert full sykemelding om du spørr legen din. Få inn tillitsvalgt og fastlege om du fortsetter å arbeide 80%. Du har kommunisert hva slags tilrettelegging du har behov for og dette er ikke hensyntatt, da kan du be systemet om hjelp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #23 Del Skrevet 23 timer siden Ikke si «jeg sykemeldte meg», vær så snill. Da høres man fem år ut, og det er ikke et godt utgangspunkt for en dialog med arbeidsgiver. Hvis du får ligge en time under pausen, så kan du kanskje ta siste time av vakten? Dette er det du, legen og arbeidsgiver som må avklare. Men vet andre gravide har gjort det på den måten. Anonymkode: 8d567...ca8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Arbeidsgiver kan vel ikke «kreve» dette når de har tilretteleggingsplikt? Anonymkode: 3092d...c34 Jo faktisk. Er du feks 80% sykemeldt med brukket fot. Da kan arbeidsgiver kreve at du er hele dager på jobb, men jobber ekstra sakte, tar lange pauser og hviler innimellom. Sykemelding betyr faktisk ikke at en kan sitte hjemme, med mindre diagnosen krever det. Flere arbeidsgivere bør jobbe med slik gjennomføring. Det bidrar til betraktelig lavere sykefravær. Anonymkode: d9627...4d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #25 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Arbeidsgiver kan vel ikke «kreve» dette når de har tilretteleggingsplikt? Anonymkode: 3092d...c34 Alternativet er at arbeidsgiver finner andre arbeidsoppgaver, f.eks administrative og da må være på jobb hele dagen. Arbeidsgiver kan kreve at man er på jobb selv om man er sykemeldt så fremt man har tilrettelagt for at arbeidsoppgavene kan utføres iht sykemeldingen. Anonymkode: 00ec5...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #26 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Arbeidsgiver kan vel ikke «kreve» dette når de har tilretteleggingsplikt? Anonymkode: 3092d...c34 Det er jo faktisk tilrettelegging å gi lange pauser. Anonymkode: d9627...4d9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #27 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan de? Jeg ble gradert sykemeldt pga. kvalme og svimmelhet på morgen. Sa til sjefen at jeg var sykemeldt, grunnen og at jeg derfor kom senere på jobb. Det var null problem og hun ønsket selvfølgelig at jeg skulle gjøre det som var best for meg så jeg kunne stå i jobb så lenge som mulig. Anonymkode: 36d5c...abb Hva har dette egentlig med saken å gjøre? De kan det, selv om din arbeidsgiver ikke gjorde det… Anonymkode: a683c...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo faktisk tilrettelegging å gi lange pauser. Anonymkode: d9627...4d9 Det er ikke en tilrettelegging som fungerer. Anonymkode: a683c...73f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #29 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo faktisk tilrettelegging å gi lange pauser. Anonymkode: d9627...4d9 Tilrettelegging er ikke bare hva arbeidsgiver anser som praktisk for driften, tilretteleggingen skal fungere så arbeidstaker er i like god form etter jobb, som hen var før arbeidsdagen startet. Om en ekstra lang pause ikke sørger for dette, så er ikke det å regne som tilrettelegging. Anonymkode: 3092d...c34 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #30 Del Skrevet 12 timer siden Arbeidsgiver kan fint kreve at du er der hele dagen, men skal tilrettelegge så du jobber 20% mindre, dvs at du får 20% mindre/færre arbeidsoppgaver. Det er muligens egne regler når en gravid....? At en er x-antall prosent sykemeldt, betyr ikke at man skal være mindre på jobb, men utføre mindre arbeid. Anonymkode: 0a506...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #31 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo faktisk tilrettelegging å gi lange pauser. Anonymkode: d9627...4d9 Ikke når det ikke hjelper på arbeidstakers helse/yteevne/smerter. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver kan fint kreve at du er der hele dagen, men skal tilrettelegge så du jobber 20% mindre, dvs at du får 20% mindre/færre arbeidsoppgaver. Det er muligens egne regler når en gravid....? At en er x-antall prosent sykemeldt, betyr ikke at man skal være mindre på jobb, men utføre mindre arbeid. Anonymkode: 0a506...888 Dette gjelder såfremt det er helsemessig riktig for arbeidstaker. Ved bekkenløsning (som i verste fall kan bli invalidiserende og også kronisk) kan riktig behandling være nettopp å få gå tidligere hjem. Anonymkode: 7af88...c07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Reagerer på at hun ikke vil erstatte deg? Etter 16 dager får hun refusjon på de 20% du ikke jobber. Har stått i samme situasjon selv, med arbeidsgiver som setter meg kronisk på seinvakter i min prosent. Endte opp med å øke prosenten og sa at enten må du høre på meg, eller så mister du meg frem til termin. Han ville ikke miste meg, men måtte tenke på kundene 🥲 avsluttet med å si at jeg måtte tenke på meg selv. Nå kobber jeg 20%, 4t 2 dager i uken Anonymkode: d7235...351 Så lenge det er svangerskapsrelatert får man dekt fra dag 1, men det er vanskelig å erstatte en time hver dag da... Anonymkode: 8bf59...91e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #33 Del Skrevet 12 timer siden Slik tilrettelegging fikk jeg i mitt ene svangerskap også. Jeg ble delvis sykemeldt pga bekkenløsning, jeg går utrolig mye i jobb. Så arbeidsgiver satt meg til en jobb der jeg stod rett opp og ned på fliser i 8 timer om dagen. Fortalte legen det, vi søkte da 100% svangerskapspenger. Jeg ble jo bare verre av en slik tilrettelegging. Snakk med legen din, håpløst med slike arbeidsgivere. Anonymkode: e51cd...5bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #34 Del Skrevet 12 timer siden Min erfaring med bekkenløsning og klare oppfordring: Gi deg FØR det blir vondt! Altså ikke press deg mot smertegrensa hver dag slik jeg gjorde. Jeg ble verre etter fødsel og det tok 4 år før jeg ble grei igjen. Angrer som en hund at jeg lot meg presse til å jobbe med smerter. Har ikke igjen noe for det annet enn fire åre med sykemeldinger, utgifter til fysio osv. Anonymkode: 56c38...daa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden Ts her! Takk for alle innspill har snakket med lederen min og ting har løst seg. Var jo greit å få tilbudet om å ha like lange dager men lengre pause, men kan helt ærlig ikke skjønne hvem det skal passe for😅 men er greit å vite at det er en mulighet regner med de fleste ledere prøver å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre🥰 Anonymkode: 7d28e...b75 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Del Skrevet 1 time siden Det mange ikke vet er at å være % sykemeldt ikke nødvendigvis betyr å jobbe mindre timer, arbeidsgiver kan legge til rette for at man jobber 20% «saktere» https://www.idebanken.org/aktuelt/dette-misforstar-mange-om-gradert-sykmelding Anonymkode: daa3e...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå