Gå til innhold

Er dette vanlig praksis av leder iht. sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er over 7 mnd. gravid og har begynt å slite endel med bekkenløsning, i en aktiv jobb hvor jeg går mellom 8000-10.000 skritt om dagen. Har sykemeldt meg 20% fordi jeg tenkte det hadde vært godt å gå en times tid tidligere om dagene, men ifølge lederen min er dette vanskelig å gjennomføre da hun trenger meg på slutten av vakten. Hun mener derfor at jeg heller skal få en lengre lunsjpause og da sitte der på pauserommet i 1 1/2 timer (en såkalt siesta for å hente meg inn litt). Personlig synes jeg ikke dette har noen hensikt da det er på slutten av dagen bekkenet krangler, og det å sitte å vente på å skulle ut å jobbe igjen ikke kan sammenlignes med å avslutte litt tidligere fordi jeg er jo fortsatt på jobb. Blir ikke det samme som å kunne legge seg en time på sofaen etter jobb på en måte… 

Jeg har ikke så mye erfaring med sykemeldinger så vet ikke hva som er vanlig i forhold til hvor mye innflytelse arbeidstaker har på når sykemeldingen skal brukes. Har forstått det sånn at dette er helt opp til arbeidsgiveren, men jeg tenker jo at ledere bør vektlegge hva den ansatte har behov for og ikke bare tenke «drift»? Alternativet er jo at jeg da trenger en høyere prosent av sykemelding, for helt ærlig så hadde jeg lett fått mer enn 20% men jeg ønsker jo å stå i jobben så langt det lar seg gjøre. Men vet ikke om dette er noe jeg kan krangle på eller at det bare er noe jeg må akseptere? 

Anonymkode: 7d28e...b75

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke heller starte senere på jobb om hun trenger deg på slutten av dagen?

Anonymkode: 7e5ad...84f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det høres helt idiotisk ut at du skal sitte på pauserommet i over en time og vente på å jobbe mer. Hva skal du gjøre der? Det høres ikke avslappende ut i det hele tatt, bare drit kjedelig. 

Anonymkode: a683c...73f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, arbeidsgiver kan styre når du skal jobbe. Men normalt sett går man i dialog.

Anonymkode: f78ce...e2b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke heller starte senere på jobb om hun trenger deg på slutten av dagen?

Anonymkode: 7e5ad...84f

Nja, hvis jeg skal starte senere må jeg erstattes den timen mens hvis jeg får «siesta» så trenger jeg ikke å erstattes, det er derfor hun ønsker at jeg skal ta sykemeldingen midt på dagen. Det er uansett ikke på morgenen bekkenet er vondt, så vitsen med at jeg sykemeldte meg faller liksom litt bort hvis jeg tar den på starten

ts 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, arbeidsgiver kan styre når du skal jobbe. Men normalt sett går man i dialog.

Arbeidsgiver er også pliktet til å tilrettelegge så arbeidsgiver klarer å jobbe den prosenten hun skal. 

TS; om din arbeidsgiver setter seg på bakbeina og du er såpass langt ut i svangerskapet, så ville jeg snakket med fastlegen og forklart situasjonen med lite samarbeid og velvilje fra arbeidsgivers side. 

Anonymkode: 3092d...c34

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Arbeidsgiver er også pliktet til å tilrettelegge så arbeidsgiver klarer å jobbe den prosenten hun skal. 

TS; om din arbeidsgiver setter seg på bakbeina og du er såpass langt ut i svangerskapet, så ville jeg snakket med fastlegen og forklart situasjonen med lite samarbeid og velvilje fra arbeidsgivers side. 

Mener så klart «så arbeidstaker klarer å jobbe den prosenten hun skal» 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med lege på nytt og legg frem problemstillingen. Arbeidsgiver skal tilrettelegge og hvis det ikke er hensiktsmessig for deg å ta pause midt på dagen så er ikke det tilrettelegging. Stusser også på at arbeidsgiver ber deg ta pausen på jobb, du kan jo i praksis forlate arbeidsplassen.

Anonymkode: 02c99...c67

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har ikke lov å dele opp vakten din på den måte . Hør med tillitsvalgte. 

Anonymkode: 81535...170

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ta kontakt med lege på nytt og legg frem problemstillingen. Arbeidsgiver skal tilrettelegge og hvis det ikke er hensiktsmessig for deg å ta pause midt på dagen så er ikke det tilrettelegging. Stusser også på at arbeidsgiver ber deg ta pausen på jobb, du kan jo i praksis forlate arbeidsplassen.

Anonymkode: 02c99...c67

Joda, hun sa vel forsåvidt ikke at jeg måtte være på jobb i pausen, men med reisevei rekker jeg såvidt å komme meg hjem før jeg må dra på jobb igjen😅

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Godt å høre at det ikke bare er jeg som er vanskelig, skal høre med lederen om det virkelig ikke er mulig å endre på dette :) ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reagerer på at hun ikke vil erstatte deg?

Etter 16 dager får hun refusjon på de 20% du ikke jobber. 

Har stått i samme situasjon selv, med arbeidsgiver som setter meg kronisk på seinvakter i min prosent. Endte opp med å øke prosenten og sa at enten må du høre på meg, eller så mister du meg frem til termin.

Han ville ikke miste meg, men måtte tenke på kundene 🥲 avsluttet med å si at jeg måtte tenke på meg selv. Nå kobber jeg 20%, 4t 2 dager i uken 

Anonymkode: d7235...351

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, hvis jeg skal starte senere må jeg erstattes den timen mens hvis jeg får «siesta» så trenger jeg ikke å erstattes, det er derfor hun ønsker at jeg skal ta sykemeldingen midt på dagen. Det er uansett ikke på morgenen bekkenet er vondt, så vitsen med at jeg sykemeldte meg faller liksom litt bort hvis jeg tar den på starten

ts 

Nei, hvis du begynner en time senere får du vondt en time senere, og da kan du går hjem. Høres ut som den klassiske g ravdi og vondt i vilja sykemeldingen. Du sykemelder deg forøvrig ikke, det er det legen som gjør. 

Anonymkode: 6cd2c...a7d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, hvis du begynner en time senere får du vondt en time senere, og da kan du går hjem. Høres ut som den klassiske g ravdi og vondt i vilja sykemeldingen. Du sykemelder deg forøvrig ikke, det er det legen som gjør. 

Anonymkode: 6cd2c...a7d

Er ikke helt sånn det fungerer med sykdom og smerter altså🙄 

Anonymkode: 2e90c...a40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, altså i utgangspunktet er jeg for å strekke slike ting langt som arbeidstaker, men dette synes jeg er urimelig. Jeg jobber med HR, og hadde aldri foreslått en løsning slik din leder ønsker. Her hadde vi foreslått å begynne 1 time senere eller gått en time før, slik du skisserer, og tilpasset resten av driften på annen måte. 

Anonymkode: e42f3...939

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke helt sånn det fungerer med sykdom og smerter altså🙄 

Så lenge hi sier hun får problemer på slutten av dagen så betyr det at hun klarer å jobbe ca 6 timer før smertene blir for vonde. Om hi begynner kl 8 og jobber til 14 eller begynner kl 10 og jobber til 16 blir akkurat samme tiden hun står i jobb.

Anonymkode: 5ba5e...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge hi sier hun får problemer på slutten av dagen så betyr det at hun klarer å jobbe ca 6 timer før smertene blir for vonde. Om hi begynner kl 8 og jobber til 14 eller begynner kl 10 og jobber til 16 blir akkurat samme tiden hun står i jobb.

Som jeg skrev, det er ikke nødvendigvis sånn det fungerer. Mine smerter kommer alltid på ettermiddagen uavhengig av hva jeg har gjort på morningen. Gjør jeg for mye på dagtid kommer de gjerne enda tidligere, men uansett om jeg hviler en time eller to ekstra på morningen så slipper jeg ikke unna på ettermiddagen… 

Den løsningen med å sitte på pauserommet midt på dagen hadde jeg bare gitt beskjed om er uaktuelt. Å sitte der er jo ikke avlastning for bekkenet, så det har ingen hensikt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan de? Jeg ble gradert sykemeldt pga. kvalme og svimmelhet på morgen. Sa til sjefen at jeg var sykemeldt, grunnen og at jeg derfor kom senere på jobb. Det var null problem og hun ønsket selvfølgelig at jeg skulle gjøre det som var best for meg så jeg kunne stå i jobb så lenge som mulig.

Anonymkode: 36d5c...abb

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette kan du ikke mene. Dama er gravid og ønsker å jobbe. Mye bedre enn de som blir gravide og sykemelder seg med en gang uten å i det hele tatt prøve gradert først. Må hun jobbe til smertene kommer? Snakk om å presse seg for en arbeidsgiver som ikke er villig til å tilrettelegge.

Anonymkode: 36d5c...abb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har ikke lov å dele opp vakten din på den måte . Hør med tillitsvalgte. 

Anonymkode: 81535...170

Jo det har de. 

Ts er ikke sykemeldt fra arbeidsplassen.  

Hun er sykemeldt fra oppgaver tilsvarende 20%. 

Arbeidsgiver kan faktisk kreve at hun er på arbeidsplassen fulltid, men ikke jobber 100% ytelse. 

Prosenten på sykemelding tilsvarer ikke kun tid, like ofte tilsvarer den ytelsesevne. 

Anonymkode: d9627...4d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beundringsverdig at du bare tenker at du trenger 20% reduksjon i stilling når du har bekkenløsning. Jeg synes arbeidsgiver er urimelig. Det å sitte å vente en time på jobb har nok ingen betydning for bekkenløsningssmertene dine. Du må få henne til å forstå at det er antall timer sammenhengende (sittende eller gående) som er problematisk. 

Forstår hun ikke det, så må du ta en prat med legen om å bli med på et møte med NAV og arbeidsgiver, slik at dere sammen får forklart det som blir best for at du skal kunne stå i jobb så lenge som mulig før du skal ut i permisjon.

Endret av Gaia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...