AnonymBruker Skrevet 12. mars #41 Del Skrevet 12. mars Fri med lønn for begravelser. Uansett hvem, så langt jeg har fått med meg. Har vært i 3 begravelser på 8 år og ikke noe spørsmål en gang. Tidligere jobb så var det fri med lønn for å gå i begravelser til familie/svigerfamilie. Tror jeg hadde byttet jobb om leder var kjip på sånne ting! Jobber i fylkeskommune. Anonymkode: 859bf...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 12. mars #42 Del Skrevet 12. mars Spørs på tariffavtale og personalhåndbok. Jeg ville innvilget det på min arbeidsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jostepop Skrevet 12. mars #43 Del Skrevet 12. mars Det er individuelt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Min nåværende gir fri med lønn ved begravelser i nær familie og omgangskrets. Det er og forståelig at når det gjelder nær familie så vil det være litt fravær innimellom i perioden etterpå, og de gir velferdspermisjoner med rund hånd. I min aller første jobb, på et stort hotell på Østlandet (vi snakker +20 år siden da!) så stod det i personalhåndboken at det kun ble gitt ulønnet permisjon for selve kirkesermonien, og kun i rett opp/nedstigende linje, 1 generasjon, samt ektefelle. Så der var de super-strenge igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #44 Del Skrevet 13. mars Vi får ikke automatisk fri med lønn i et slikt tilfelle, kun helt nær familie. Men jeg fikk velferdspermisjon med lønn til min svigerfars begravelse. Snakk med nærmeste leder. Anonymkode: c2c4b...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #45 Del Skrevet 13. mars Jeg jobber i en privat bedrift med en veldig raus leder, og hun gav meg fri med lønn til å gå i begravelsen til pappaen til min bestevenninne. Altså ikke familie, "kun" venn. Men jeg tror det er opp til hver enkel bedrift. Da jeg jobba i kommunen, fikk jeg velferdspermisjon for å dra i begravelsen til et nært familiemedlem. Anonymkode: 382f0...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 13. mars #46 Del Skrevet 13. mars Får ikke automatisk fri med lønn til alle begravelser. Må enten være nær familie, eller noen man har en sterk relasjon til. Da får vi fri dagen for begravelse. Hadde jeg trengt flere dager til å reise og sånt er jeg ikke sikker på om jeg hadde fått det lønnet… det tviler jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #47 Del Skrevet 13. mars I vår jobb er svigerforeldre spesifisert som fri med lønn på linje med nærmeste familie. I min tidligere jobb var det ikke spesifisert like tydelig, men jeg var leder og ga selvsagt mine ansatte fri med lønn om det var svigerforeldre eller venner. Sendte hjem ansatte ved et par anledninger når de kom oppløst i tårer på jobb etter dødsfall, og trakk dem selvsagt ikke lønn for det. De fikk like fullt fri for å gå i begravelsen. Det er virkelig lov å være et medmenneske selvom man er leder. Anonymkode: 895a8...89e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #48 Del Skrevet 14. mars Makavelli skrev (33 minutter siden): Da er det rart av arbeidsgiver å kreve at det er sterk relasjon. Det er bare psykopater som drar i begravelser for moro skyld. Om man føler at det er riktig å gå i en begravelse, er relasjonen så sterk at en arbeidsgiver som er litt smart, gir lønnet velferdspermisjon. Det kommer da helt an på hvilke tradisjoner man har rundt dette. På tettstedet der jeg kommer fra, er det vanlig at nærmest hele bygda stiller opp til begravelse, selv om man ikke har en nær, personlig relasjon til avdøde. Jeg kjenner folk som går i begravelser nærmest månedlig, til tidligere naboer, tidligere kolleger osv. Jeg som leder, ville innvilget velferdspermisjon med lønn for svigerforeldre, selv om det ikke er spesifikt nevnt i personalhåndboka hos oss. Hos oss er det maks ti dager velferdspermisjon med lønn per år, og leder oppfordres til å vise skjønn. Anonymkode: 3acf6...6b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 14. mars #49 Del Skrevet 14. mars Makavelli skrev (1 time siden): Da er det rart av arbeidsgiver å kreve at det er sterk relasjon. Det er bare psykopater som drar i begravelser for moro skyld. Om man føler at det er riktig å gå i en begravelse, er relasjonen så sterk at en arbeidsgiver som er litt smart, gir lønnet velferdspermisjon. Det er jeg ikke enig i. Jeg har selv vært i begravelser jeg ikke synes det var riktig å ha lønn for, hvor jeg har ført avspasering. Det er kun et meget lite antall mennesker jeg anser for å stå så sterkt i hjertet at jeg synes jeg skal ha lønn fra jobben når jeg er fraværende. Det finnes mer perifere mennesker jeg anser det naturlig å dukke opp i begravelsen til hvis jeg kan. Det er flere fasetter mellom «de aller nærmeste» og «for moro skyld», der man møter opp for å vite respekt hvis tid/anledning tillater det. Og det bør ikke arbeidsgiver lastes for, det er fritid. Så synes det er helt betimelig å si at en relasjon må være noe sterk for at arbeidsgiver skal betale deg for å være borte fra jobb. Jeg synes også det er positivt at man ikke KUN godkjenner familieforhold, som mange bedrifter gjør. Mange har andre folk som er minst like kritiske i livet sitt som de man deler blod med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #50 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 20.25): Nei, men man lar ikke være å delta selv om ikke får betalt. Det hadde hvertfall ikke jeg gjort. En slik dag har helt andre prioriteringer. Anonymkode: a9da8...baf Sier de som har råd til å prioritere. Forstår meg ikke på de som ikke ser at andre faktisk kanskje ikke har råd. Jeg har selv vært i situasjonen å ikke ha råd, i dag er det ikke lenger noe problem. Men glemmer jo ikke dette selv om det ikke lenger gjelder for meg. Min arbeidsgiver er veldig fleksibel heldigvis, og forstår at man ikke går i begravelse for moro skyld. Får ingen spørsmål om relasjon når det bare dreier seg om en dag. Når det gjaldt mine foreldre måtte jeg ha flere dager, og fikk det. Anonymkode: 8192f...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 18. mars #51 Del Skrevet 18. mars Ryddet for avsporing. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #52 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 20.09): Sannsynligvis ikke. Der varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva man får velferdspermisjon til. Det er ikke lovfestet. Det jeg har sett er mest vanlig er at man får fri med lønn for rett oppad- og nedadstigende familie. Altså besteforeldre, foreldre og barn. Anonymkode: c7c83...daf Ja, det er sånn det er Anonymkode: 3fd17...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #53 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.25): Sier de som har råd til å prioritere. Forstår meg ikke på de som ikke ser at andre faktisk kanskje ikke har råd. Jeg har selv vært i situasjonen å ikke ha råd, i dag er det ikke lenger noe problem. Men glemmer jo ikke dette selv om det ikke lenger gjelder for meg. Min arbeidsgiver er veldig fleksibel heldigvis, og forstår at man ikke går i begravelse for moro skyld. Får ingen spørsmål om relasjon når det bare dreier seg om en dag. Når det gjaldt mine foreldre måtte jeg ha flere dager, og fikk det. Anonymkode: 8192f...45a Jeg har ikke mye penger men jeg bryr meg mer om følelser enn penger på slike dager. Slutt å sett meg i bås! Det handler om hva som er viktig for meg og relasjoner og å være der på slike dager vil alltid komme øverst. Selv om kontoen skulle være tom. Anonymkode: a9da8...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #54 Del Skrevet 19. mars Jeg fikk fri uten lønn da mamma døde, altså begavelsesdagen. Da var jeg vikar. Tipper en hadde fått fri for svigerforeldre også. Ellers er det vanskelig å få fri til begravelser, har vært venner av familien som har dødd og jeg har visst at det er ikke vits å søke om fri. Vi har ikke jobb man kan ta igjen etterpå, vi må ha vikar og helst en spesialisert en. Anonymkode: 9113a...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #55 Del Skrevet 19. mars Hos oss, i teorien ikke, men har en grei sjef som ser fjennom fingrene på slike småting. Min samboer fikk fri med lønn i 2 dager (måtte dra dit dagen før grunnet avstand) for å bli med i min bestemors begravelse. Du må rett og slett snakke med lederen din Anonymkode: 70c3b...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #56 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke mye penger men jeg bryr meg mer om følelser enn penger på slike dager. Slutt å sett meg i bås! Det handler om hva som er viktig for meg og relasjoner og å være der på slike dager vil alltid komme øverst. Selv om kontoen skulle være tom. Anonymkode: a9da8...baf Er kontoen tom får man ikke dratt. Man får ikke mer penger av å ikke bry seg om penger. Men det du mener er da kanskje eventuelt at du dropper å betale husleien den mnd? Hva da hvis du heller ikke har råd til å betale den to ganger måneden etter? Anonymkode: 8192f...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #57 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er kontoen tom får man ikke dratt. Man får ikke mer penger av å ikke bry seg om penger. Men det du mener er da kanskje eventuelt at du dropper å betale husleien den mnd? Hva da hvis du heller ikke har råd til å betale den to ganger måneden etter? Anonymkode: 8192f...45a Nå har ikke jeg slike utgifter men uansett hva du hoster opp av "hva hvis ..." så er begravelse alltid viktigere enn penger. Alt ordner seg . Anonymkode: a9da8...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå