Gå til innhold

Assistenter får sette insulin. Ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er helsefagarbeider, men dette har øverste leder bestemt, at assistenter kan sette insulin ved riktig opplæring.

Stiller spørsmål på om det i det hele tatt er lov. Er det det? Finnes det et regelverk?

Anonymkode: 5a38b...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanligvis setter jo folk insulin på seg selv, så hvorfor skulle det ikke være greit at helsefagarbeider skulle lære å sette det.

Anonymkode: f8019...76f

• Liker 30
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er helsefagarbeider, men dette har øverste leder bestemt, at assistenter kan sette insulin ved riktig opplæring.

Stiller spørsmål på om det i det hele tatt er lov. Er det det? Finnes det et regelverk?

Dette bør du ha lært under utdanningen din. Da dette er en stor del av den. 

Som svar ja det finnes et lovverk. Og ja de kan sette insulin. (Bør jo helst ha et medisinsk kurs men virker jo som at du trenger det også da du ikke kan lovverket) 

Anonymkode: 3b032...5c8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, assistenter har lov til å sette insulin. Pasientene kan jo gjøre det selv til og med😅 men de bør jo selvsagt få god opplæring. Jeg pleide å jobbe på skole og da hadde vi en elev med diabetes som vi satte insulin på, var jo ingen av oss som var utdannet helsepersonell

Anonymkode: a1c85...b6b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er lov. De skal ha medisinkurs og de skal ha opplæring på hver enkelt bruker. Samme regler gjelder for deg. Den interne opplæringen kan gis av en sykepleier. 

Anonymkode: e1ded...520

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok da vet jeg det. Takk for svar😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barn får lov til å sette insulin på seg selv. Så ja, da burde assistenter som er opplært få lov til det. 

Anonymkode: 1105b...1d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med kurs og opplæring, er det greit. 

Anonymkode: 54a22...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er ikke selve stikket, men opplæring om medikamentet. Om de også skal trekke opp insulin så bør de vite hvor farlig det er å gjøre feil. En ting er å gjøre en feil på seg selv, men å gjøre en feil på andre er ganske ille. (Mtp den som skrev at man kan sette på seg selv) Pasienter og pårørende får omfattende opplæring av diabetes og insulin. 

Anonymkode: dffd6...490

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man har fått opplæring så kan man det ja. Jeg satt insulin når jeg jobbet som assistent på et sykehjem. Da hadde vi 3 brukere som trengte insulin og da fikk jeg opplæring med hva og når de skulle ha. 

Anonymkode: e25a9...a62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er ikke selve stikket, men opplæring om medikamentet. Om de også skal trekke opp insulin så bør de vite hvor farlig det er å gjøre feil. En ting er å gjøre en feil på seg selv, men å gjøre en feil på andre er ganske ille. (Mtp den som skrev at man kan sette på seg selv) Pasienter og pårørende får omfattende opplæring av diabetes og insulin. 

Anonymkode: dffd6...490

Så omfattende er vel ikke den opplæringen? For egen del var det 2 min på legekontoret

Anonymkode: 83b5b...ee4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det er lov. De skal ha medisinkurs og de skal ha opplæring på hver enkelt bruker. Samme regler gjelder for deg. Den interne opplæringen kan gis av en sykepleier. 

Trenger ikke medisinkurs. Masse skoleassistenter rundt om som setter insulin. De har ikke medisinkurs. 

Anonymkode: 6e051...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bør ikke det, med mindre de får god opplæring på hypoglykemi, hva som er symptomene og hva man skal gjøre hvis det skjer. 

Anonymkode: 1ecac...7f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Trenger ikke medisinkurs. Masse skoleassistenter rundt om som setter insulin. De har ikke medisinkurs. 

Anonymkode: 6e051...788

Selvfølgelig må man ha medisinkurs, det må man også ha for å dele ut ferdigdoserte medisiner.

Der jeg jobber får ikke assistenter sette insulin. Det handler om sikkerheten som enheten er ansvarlig for også. Det er lett å tenke at folk setter på seg selv etter opplæring, men husk at det å sette på seg selv ikke kan sammenlignes med å sette på 10 andre i løpet av kort tid under stress, hvor man må følge medisinkort og at rett mengde gis til rett pasient. Setter man feil kan det føre til alvorlige konsekvenser med døden til følge i verste fall.

Anonymkode: 456e9...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Retningslinjer for legemiddelhåndtering i kommunen jeg jobber tillater ikke at assistenter setter på tjenestemottakere. 

Anonymkode: e7be0...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Assistent UTEN medisinkurs har lov å dele ut medisiner om helseinstitusjonen har søkt dispensasjon for det. 

Anonymkode: 73778...9d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Assistent UTEN medisinkurs har lov å dele ut medisiner om helseinstitusjonen har søkt dispensasjon for det. 

Anonymkode: 73778...9d6

Det er jo direkte uforsvarlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd at det er innafor. Studenter få ikke sette insulin heller. Assistenter kan ha medisinkurs å gi ferdig dosert medisin, men aldri opplevd at de får lov til å trekke opp og sette insulin. Stor fare for pasienten om den får feil dose insulin. At man får sette egen insulin har ingenting med hva ansatte i helsevesenet får lov til, det handler om pasientsikkerhet. For selvmedisinering har man ingen ansvar for andre enn seg selv. 

Anonymkode: 2a025...dae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Selvfølgelig må man ha medisinkurs, det må man også ha for å dele ut ferdigdoserte medisiner.

Der jeg jobber får ikke assistenter sette insulin. Det handler om sikkerheten som enheten er ansvarlig for også. Det er lett å tenke at folk setter på seg selv etter opplæring, men husk at det å sette på seg selv ikke kan sammenlignes med å sette på 10 andre i løpet av kort tid under stress, hvor man må følge medisinkort og at rett mengde gis til rett pasient. Setter man feil kan det føre til alvorlige konsekvenser med døden til følge i verste fall.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri opplevd at det er innafor. Studenter få ikke sette insulin heller. Assistenter kan ha medisinkurs å gi ferdig dosert medisin, men aldri opplevd at de får lov til å trekke opp og sette insulin. Stor fare for pasienten om den får feil dose insulin. At man får sette egen insulin har ingenting med hva ansatte i helsevesenet får lov til, det handler om pasientsikkerhet. For selvmedisinering har man ingen ansvar for andre enn seg selv. 

Anonymkode: 2a025...dae

Det er nokså garantert snakk om insulin penn her altså. 

Anonymkode: 2f090...bcd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er nokså garantert snakk om insulin penn her altså. 

Anonymkode: 2f090...bcd

Den skal jo fortsatt trekkes opp og enheter skal gis i henhold til målt blodsukker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...