Gå til innhold

Venninne som tar seg til rette i boligen min.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber turnus og er av og til på jobb inntil tre døgn, og siden jeg har akvariefisker som trenger litt tilsyn, får jeg en veninne som bor i strøket til å stikke innom når jeg er borte flere dager.

Det som irriterer meg er at hun tar seg litt vel mye til rette av og til:

-Planter påskeliljer i kassene på balkongen og sender bilde+sms om at hun hadde lyst å pynte til jeg kom hjem, og at jeg kan vippse henne senere for jorden, men blomstene skulle jeg få. (Jeg har en sekk med jord, så trenger ikke det, men det visste ikke hun)

-Hun bytter ut bestikkboksen som står ved kjøkkenvasken, med en krukke i keramikk som selvfølgelig er finere men mer upraktisk, og leverer inn stålboksen til en bruktbutikk.

Hun skriver at keramikk krukken var billig og at jeg ikke trenger å betale for den, men at jeg heller kan spandere en tur på kino/kafé, for det er så lenge siden vi har vært.

-Hun kjøper ny dørmatte til meg som hun så var på salg på Europris og bare måtte kjøpe, og skriver at jeg kan bare vippse henne 79,90,- hvis jeg ønsker det.

Den gamle dørmatten har hun tatt med seg og sikkert kastet (ja den var godt brukt, men ikke fillete)

-Kommenterer ting jeg må gjøre i leiligheten som å pakke ut noen flyttekasser som har stått i et hjørne i gangen i to år, og tilbyr seg å gjøre det for meg og etterpå hive kassene i resirkuleringen.

Dette kommenterer hun nesten hver gang hun er i leiligheten, og jeg tror det irriterer henne at jeg ikke fjerner disse kassene.

Dette er noen av tingene hun henger seg opp i, og jeg lurer på om jeg skal la henne ture frem, eller fortsette å avslå høflig hennes hjelp og la henne bli snurt?

Anonymkode: 10e94...11c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor i all verden har du ikke sagt stopp med en gang? Du har vel ikke betalt for noe som ikke er avklart på forhånd med deg?

Hadde noen plantet påskeliljer her, så hadde jeg sagt at jeg kunne vippse penger for jorda, men at jeg forventet at de tok med seg liljene og la nøklene i postkassa.

Anonymkode: 01b98...029

• Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor rydder du ikke ut av kassene som har stått der i to år?

Anonymkode: 79d21...e25

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i all verden har du ikke sagt stopp med en gang? Du har vel ikke betalt for noe som ikke er avklart på forhånd med deg?

Hadde noen plantet påskeliljer her, så hadde jeg sagt at jeg kunne vippse penger for jorda, men at jeg forventet at de tok med seg liljene og la nøklene i postkassa.

Det er jo en hyggelig ting å gjøre mener hun, og blir så fornærmet når jeg sier at hun ikke trengte å gjøre det.

Har sagt at hun ikke trenger å gjøre noe annet enn å strø litt for i akvariet og gå igjen, men da sier hun at hun hadde lyst å gjøre det koselig til jeg kom hjem, og forstår ikke at hun har tråkket over en linje.

Jeg tolker det som en hyggelig ting å gjøre mot en venn, samtidig som jeg tolker at hun ikke liker slik jeg har det, og så har hun behov for å pimpe opp leiligheten og balkongen min slik at det er mer i hennes stil.

Jeg tror hun har en slags ocd, for hun flytter av og til på ting på kjøkkenet og sier at det er bedre at det står slik eller at det ligger akkurat der hun setter det fra seg.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er tydeligvis ekstremt konfliktsky som ikke engang sier noe når hun fjerner dine ting uten tillatelse. Dette er en fin øvelse for deg. Her må du jo si noe..?!

Anonymkode: 4c0d1...320

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor rydder du ikke ut av kassene som har stått der i to år?

Anonymkode: 79d21...e25

Jeg har blitt "hjemmeblind" og tenker ikke over det lengre siden de ikke står i veien.

Kassene inneholder ting jeg skal sortere etter en god venn som døde, og det er sårt å gjøre det, så jeg utsetter det.

Vet heller ikke hva jeg skal gjøre med tingene hans, derfor står de to kassene bare der inntil videre.

Ts

• Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å si at hun ikke trenger å gjøre det, er IKKE det samme som å si at hun ikke skal gjøre det. Her må du være mye tydeligere.

Det har ingenting å si hva hun synes om ditt hjem. Det er ditt hjem. Dette er helt sykt at hun gjør, og like sykt at hun tillater det uten et ord 😂

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er tydeligvis ekstremt konfliktsky som ikke engang sier noe når hun fjerner dine ting uten tillatelse. Dette er en fin øvelse for deg. Her må du jo si noe..?!

Jeg har sagt at når hun kjøper ting til boligen min uten at jeg har bedt henne om det, så kan hun ikke forvente at jeg skal betale for det.

Da sier hun at det var godt ment og blir furten . 

Er konfliktsky og vet at hvis det skjærer seg mellom oss, blir det litt mer stress å finne noen som kan gi fisken mat når jeg er borte inntil tre døgn.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du forsøkt å si at du ikke ønsker at noen av dine ting skal fjernes? Mange har jo sentimentale tilknytninger til ting, så hun aner jo ikke om hun fjerner noe som betyr noe for deg. Helt sinnsykt

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sluttet å be henne mate dusjen. Den klarer seg fint på depotmat de tre dagene. 

Anonymkode: 40931...97a

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du forsøkt å si at du ikke ønsker at noen av dine ting skal fjernes? Mange har jo sentimentale tilknytninger til ting, så hun aner jo ikke om hun fjerner noe som betyr noe for deg. Helt sinnsykt

Hun har altfor god tid og tenker mye på hva som kan forbedres både i sitt eget liv og andres.

Hun snakker mye om hva som er den beste innboforsikringen, reiseforsikring, bunadforsikring, beste boligrente og når folk må kjøpe bolig.

Kommer ofte med "gode råd" om hva som er smart å gjøre her i livet osv.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde sluttet å be henne mate dusjen. Den klarer seg fint på depotmat de tre dagene. 

Har aldri prøvd depotmat til fiskene.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er velkommen til å gi deg gaver, men ikke kjøpe ting for deg du ikke har bedt om, og heller ikke kaste dine ting av egen fri vilje. Det er syk oppførsel. Du kan si noe sånt som at "takk for at du ønsker å gjøre det hyggelig for meg, med blomster og ideer til pynt, jeg ønsker heller at du kommer med ideene enn at du gjør ting vi ikke har avklart." Hvis hun ikke vil høre kan di si, "føkk off, det er mitt hjem, slutt å ta deg sånn til rette".

Anonymkode: a9cc0...2be

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

😆 (Jada, vet det er skrivefeil/autokorrekt eller noe, men moro lell!)

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er konfliktsky og vet at hvis det skjærer seg mellom oss, blir det litt mer stress å finne noen som kan gi fisken mat når jeg er borte inntil tre døgn.

Fra ei som har ei svigermor som er veldig lik venninna di(bortsett fra vipps-kravene): Jeg trygler deg, for din egen skyld, om å heller ta det stresset med alternative fiskepassere så fort som mulig og la vennskapet med venninna skjære seg, enn å unngå konflikten og fortsette å la henne overkjøre deg i ditt eget hjem! Ei som faktisk respekterer deg hadde neppe gjort de tingene der uten å ha avklart med deg, hun hadde ikke blitt furten av at du sa fra om at hun ikke trengte å gjøre det, og hun hadde i alle fall ikke diktert hva du skal få slippe å betale og hva hun heller vil ha andre tjenester for.

Det der er ikke genuint velment hjelp fra ei venninne som respekterer deg. Det er manipulasjon og/eller kontrollbehov, pakket inn i omsorg/gode gjerninger/godt ment.

Anonymkode: 9efda...aac

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

😆 (Jada, vet det er skrivefeil/autokorrekt eller noe, men moro lell!)

Fra ei som har ei svigermor som er veldig lik venninna di(bortsett fra vipps-kravene): Jeg trygler deg, for din egen skyld, om å heller ta det stresset med alternative fiskepassere så fort som mulig og la vennskapet med venninna skjære seg, enn å unngå konflikten og fortsette å la henne overkjøre deg i ditt eget hjem! Ei som faktisk respekterer deg hadde neppe gjort de tingene der uten å ha avklart med deg, hun hadde ikke blitt furten av at du sa fra om at hun ikke trengte å gjøre det, og hun hadde i alle fall ikke diktert hva du skal få slippe å betale og hva hun heller vil ha andre tjenester for.

Det der er ikke genuint velment hjelp fra ei venninne som respekterer deg. Det er manipulasjon og/eller kontrollbehov, pakket inn i omsorg/gode gjerninger/godt ment.

Anonymkode: 9efda...aac

Helt enig. Det er kontrollbehov og litt ocd.

En gang kom jeg hjem til at bestikket hadde flyttet rom i bestikkskuffen. Hun sa ikke at hun hadde flyttet på bestikket, men gjorde det nok fordi hun mente at det er best å ha bestikket slik hun har det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo en hyggelig ting å gjøre mener hun, og blir så fornærmet når jeg sier at hun ikke trengte å gjøre det.

Har sagt at hun ikke trenger å gjøre noe annet enn å strø litt for i akvariet og gå igjen, men da sier hun at hun hadde lyst å gjøre det koselig til jeg kom hjem, og forstår ikke at hun har tråkket over en linje.

Jeg tolker det som en hyggelig ting å gjøre mot en venn, samtidig som jeg tolker at hun ikke liker slik jeg har det, og så har hun behov for å pimpe opp leiligheten og balkongen min slik at det er mer i hennes stil.

Jeg tror hun har en slags ocd, for hun flytter av og til på ting på kjøkkenet og sier at det er bedre at det står slik eller at det ligger akkurat der hun setter det fra seg.

Ts

Hun skjønner ikke at hun trår over grensen, fordi du heller ikke markere grensen. Så lenge du aksepterer, tar i mot tingene, og betaler, så viser du med dine handlinger at det er greit.

Hun blir fornærmet om du sier i fra, og så? Er hun en venn, så går det fort over. Du skal ikke måtte være hennes dørmatte for å holde henne fornøyd.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Det er kontrollbehov og litt ocd.

En gang kom jeg hjem til at bestikket hadde flyttet rom i bestikkskuffen. Hun sa ikke at hun hadde flyttet på bestikket, men gjorde det nok fordi hun mente at det er best å ha bestikket slik hun har det.

Ts

Hun der hadde aldri fått satt sine føtter i mitt hjem igjen!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Akvariefisker overlever helt fint tre dager uten mat. 

Skulle akkurat si det samme. 

Anonymkode: 7e4b1...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp deg en fôringsautomat, så er problemet borte.

Anonymkode: 1d54c...31c

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...