Gå til innhold

Bør barn få si det de vil i begravelse?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I begravelse av en forelder, bør barn få holde tale og si akkurat hva de vil i kirken? Eller bør de begrenses?

Anonymkode: 881da...36c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du er problematisk at et barn sier i begravelse til sin egen forelder? 

Anonymkode: afa36...835

• Liker 13
Skrevet

Det kommer litt ann på barnet tenker jeg. Om barnet ønsker å holde en tale til sin avdøde forelder så absolutt. Med hjelp og veiledning så klart. 

Om barnet er for lite til å egentlig skjønne noe og ønsker å danse fraggledansen så bør det kanskje begrenses…

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja, såfremt de hedrer avdødes minne. Men kanskje de trenger litt veiliedning, gitt at de er nettopp barn. 
Hvorfor spør du? 

Anonymkode: ca4bf...7d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du er problematisk at et barn sier i begravelse til sin egen forelder? 

Anonymkode: afa36...835

"Jeg er glad du er død"

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet bør få en mulighet til å si akkurat det hen ønsker, men dersom det kan ansees som krenlende, støtende eller man kan anta at barnet kanskje vil angre seg eller skamme seg senere over å ha sagt det foran slekt og venner kan man begrense, tenker jeg. Kanskje ved å la barnet holde en helt ærlig tale direkte til kisten før begravelsen og så den "offisielle" talen når de andre er der. Begrunn det med at noe er privat?

Anonymkode: 8aa99...f37

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I begravelse av en forelder, bør barn få holde tale og si akkurat hva de vil i kirken? Eller bør de begrenses?

Hvor gammelt er «barnet»? 8 eller 37 år?

Anonymkode: 2d30d...a44

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammelt er «barnet»? 8 eller 37 år?

Anonymkode: 2d30d...a44

9 år

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det bør de ikke. De bør holde seg innenfor rammer, satt av trygge og oppegående voksne som de stoler på. Voksne som støtter dem i den vanskelige tiden og som skal være der for dem videre i livet. Det er mye omsorg i grensesetting når det er gjort på riktig måte. 

Og der så jeg hva barnet hadde tenkt å si. Det er åpenbart at dette barnet trenger noen som setter grenser. 

Jeg regner med at barnet er et barn, og ikke et voksent avkom.

Anonymkode: dc2bd...fee

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Barn bør alltid ha veiledning. Hvor mye kommer an på barnet.

Anonymkode: 392d7...ec9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

9 år

Hva er årsaken til dette utsagnet/meningen? Vold/overgrep?

Jeg tenker det viktigste er å hi barnet mulighet til en avslutning, samtidig som barnets integritet og privatliv bør vernes på et vis. Hva er til barnets beste på kort og lang sikt?

Anonymkode: 8aa99...f37

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal barnet i en begravelse til en det er glad for er død, i det hele tatt? 

Anonymkode: 2ab00...795

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei, av hensyn til barnet selv. Det er masse følelser de skal håndtere, og hva de tenker og føler nå kan de tenke veldig annerledes om i fremtiden. 

Hvis begravelsen til foreldreren også skal bli et vondt minne i form av skyld og skam over hva som ble sagt senere i livet kan traumet bare forsterkes. 

For barnets egen del så bør det legges føringer på hva som er ok å si i en begravelse og ikke. 

Anonymkode: 091ee...098

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"Jeg er glad du er død"

Det er godkjent i min bok og har vært i begravelser folk har sagt verre. Man har som regel en god grunn for å si det man sier og ingen skal legge begrensninger på hva nærmeste pårørende ønsker å si.

Anonymkode: b2a3d...cd6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er godkjent i min bok og har vært i begravelser folk har sagt verre. Man har som regel en god grunn for å si det man sier og ingen skal legge begrensninger på hva nærmeste pårørende ønsker å si.

Hvorfor går man i begravelse til noen man hater?

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. En bør veilede på hva som er grei og ikke greit. Dersom barnet har vonde følelser rundt den som er død, bør dette snakkes om i andre arenaer, eks med en prest i forkant/etterkant. Det bør også vurderes om det er riktig at barnet går i denne begravelsen og hva godt det vil føre til. 

Anonymkode: 81fe8...2fa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg sto bakerst i kirka under begravelsen til min far som hadde psykisk og fysisk mishandlet mammaen min og brukt meg og min søster som sexleketøy fordi jeg trengte dette for min egen skyld.

Anonymkode: 5cf61...a77

• Liker 1
  • Hjerte 35
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen gjør det for å føle seg bedre andre gjør det fordi de har lyst, noen er nysgjerrige osv. Andre vil bare være sikker på at personen faktisk er død. Vi har alle våre grunner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

"Jeg er glad du er død"

Nei nei nei. Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil dette gjøre at resten av de andre i kirka blir sjokkert. Og folk vil snakke om det i flere tiår etterpå. Alle er ikke like tolerante heller.

Her må barnet beskyttes mot seg sjøl! 

Anonymkode: 9fcef...d10

• Liker 14
Skrevet

Nei, selvsagt er ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...