Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man har blitt sykmeldt får man forskjellige spørsmål man må svare på inne på nettsiden til NAV før sykmeldingen blir sendt til arbeidsgiver. Jeg husker ikke nøyaktig ordlyden, men et av spørsmålene er om det er forhold på arbeidsplassen som hindrer deg i å komme tilbake i arbeid. Hva skjer egentlig hvis man svarer "ja" på dette?

Må i så fall arbeidsgiver tilrettegge mer? For eksempel endre arbeidsoppgaver eller andre ting. Eller er det egentlig det samme om man svarer "ja" eller  "nei"?

Anonymkode: ffb0d...2d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet (endret)

Ingen automatikk i at man pålegges mer tilrettelegging. Veileder i nav får kanskje en merknad som tas opp på dialogmøtet. 

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge men ikke til en sånn grad at det går utover andre arbeidstakere (de må ta dobbelt så mange pasienter/kun pålegges kveldsarbeid etc)

som sykemeldt har du medvirkningsplikt, du skal både foreslå og være med på arbeidsgivers tilretteleggingstiltak. Så dialog direkte med Arbeidsgiver bør være på plass FØR du trykker at det er forholdene på arbeidsplassen som forhindrer deg fra å utføre forpliktelsene i arbeidsavtalen din!

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å få avklart tidlig i en sykemelding om du skal eller ikke skal tilbake hos arbeidsgiver. Nav kan da tilby bistand til å hjelpe deg. Handler litt om hvordan du skal følges opp. Nav kan ikke pålegge arbeidsgiver å tilrettelegge, de kan kun minne på plikten. Dette spørsmålet er nok mer ment som at arbeidsplassen i seg selv gjør deg syk. 

Anonymkode: 6b147...b10

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ok. Tusen takk for hjelpen. Grunnen til at jeg spurte var bare fordi jeg satt her og diskuterte det med en venn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det faktisk er ting på jobben som helt eller delvis er årsaken til sykemeldingen, da er det jo dumt å svare "nei" på dette spørsmålet, for da vil i hvert fall ingenting endre seg. Jeg har trua på at det er best å være ærlig om slike ting. 

Anonymkode: ee99e...df0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...