AnonymBruker Skrevet 11. mars #1 Skrevet 11. mars Hvorfor er det slik at noen kan få kommunalt lån, mens andre ikke får ? Anonymkode: 7465e...fc5
AnonymBruker Skrevet 11. mars #2 Skrevet 11. mars Fordi kommunen ikke er en bank…? Det er begrenset med midler som holdes av til lån, og da må man gjerne sette noen kriterier for hvem som skal få. Hvor stor pågangen er i forhold til tilgjengelige midler varierer fra kommune til kommune og år til år. Anonymkode: 71aca...fa2 4 1
Gaia Skrevet 11. mars #3 Skrevet 11. mars Det er en del krav til det å få kommunalt startlån, blant annen 5% egenkapital. Har du det? Har du søkt lån endre steder og fått avslag? Regner med at du har sett på hva som kreves på Husbanken sine sider?
AnonymBruker Skrevet 11. mars #4 Skrevet 11. mars Gaia skrev (3 timer siden): Det er en del krav til det å få kommunalt startlån, blant annen 5% egenkapital. Har du det? Har du søkt lån endre steder og fått avslag? Regner med at du har sett på hva som kreves på Husbanken sine sider? Dette er feil. Det er ikke krav om egenkapital for å få kommunalt startlån. Hovedsakelig får man kun boliglån i den kommunen man bor i også, selv om noen kommuner har unntak fra dette. I tillegg har mange kommuner krav om botid. Altså at man må ha bodd i kommunen X antall år før man kan få Innvilget startlån. Men man må ha inntekt nok til å kunne betjene lånet, og det blir det færre og færre som har nå når boligprisene galopperer i vei. Anonymkode: 66aad...a88
Gaia Skrevet 11. mars #5 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er feil. Det er ikke krav om egenkapital for å få kommunalt startlån. Anonymkode: 66aad...a88 Kommer an på hva slags startlån man skal ha, men jo, de kan kreve det.
AnonymBruker Skrevet 11. mars #6 Skrevet 11. mars Antok at det var ordinært startlån det var snakk om her, siden ikke annet er spesifisert. Dessuten var ditt tidligere innlegg direkte misledende da, i tillegg til at du ikke gadd å dele denne informasjonen med TS. Så klinker du til igjen med "jo, de KAN kreve det". Det er ikke snakk om noe "kan". Det ser du jo svart på hvitt selv. På ordinært startlån kreves det ingen egenkapital. Ved startlån til førstegangsetablerere MÅ man ha 5 % egenkapital. Anonymkode: 66aad...a88 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #7 Skrevet 11. mars Gaia skrev (38 minutter siden): Kommer an på hva slags startlån man skal ha, men jo, de kan kreve det. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Antok at det var ordinært startlån det var snakk om her, siden ikke annet er spesifisert. Dessuten var ditt tidligere innlegg direkte misledende da, i tillegg til at du ikke gadd å dele denne informasjonen med TS. Så klinker du til igjen med "jo, de KAN kreve det". Det er ikke snakk om noe "kan". Det ser du jo svart på hvitt selv. På ordinært startlån kreves det ingen egenkapital. Ved startlån til førstegangsetablerere MÅ man ha 5 % egenkapital. Anonymkode: 66aad...a88 Glemte å sitere, men du skjønte at det var deg jeg svarte. Anonymkode: 66aad...a88
AnonymBruker Skrevet 11. mars #8 Skrevet 11. mars Gaia skrev (42 minutter siden): Kommer an på hva slags startlån man skal ha, men jo, de kan kreve det. Jeg måtte ikke Anonymkode: 9dda8...396
Gaia Skrevet 11. mars #9 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Antok at det var ordinært startlån det var snakk om her, siden ikke annet er spesifisert. Dessuten var ditt tidligere innlegg direkte misledende da, i tillegg til at du ikke gadd å dele denne informasjonen med TS. Så klinker du til igjen med "jo, de KAN kreve det". Det er ikke snakk om noe "kan". Det ser du jo svart på hvitt selv. På ordinært startlån kreves det ingen egenkapital. Ved startlån til førstegangsetablerere MÅ man ha 5 % egenkapital. Anonymkode: 66aad...a88 De kan kreve at man har egenkapital hvis det er startlån til førstegangsetablerere. Det kommer an på hvilket lån man ønsker å få; noe som ikke er spesifisert av TS. Skjønner ikke hva det er å krangle for siden jeg la ved skjermdump. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #10 Skrevet 12. mars Man kan vel også få bostøtte i tillegg ? Anonymkode: 7465e...fc5
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 18.57): Hvorfor er det slik at noen kan få kommunalt lån, mens andre ikke får ? Anonymkode: 7465e...fc5 Tenker du det burde være en borgerrett? Anonymkode: a1700...504 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #12 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dette er feil. Det er ikke krav om egenkapital for å få kommunalt startlån. Hovedsakelig får man kun boliglån i den kommunen man bor i også, selv om noen kommuner har unntak fra dette. I tillegg har mange kommuner krav om botid. Altså at man må ha bodd i kommunen X antall år før man kan få Innvilget startlån. Men man må ha inntekt nok til å kunne betjene lånet, og det blir det færre og færre som har nå når boligprisene galopperer i vei. Anonymkode: 66aad...a88 Kanskje ikke i din kommune. det var faktisk 10% i kommunen her i noen år. Nettopp da det galopperte som verst . Anonymkode: a1700...504
AnonymBruker Skrevet 12. mars #13 Skrevet 12. mars En må være i en av de gruppene som prioriteres, også må en ha betalingsevne. De gjennnomgår situasjonen og økonomien til hver enkelt. Anonymkode: a1182...3a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): En må være i en av de gruppene som prioriteres, også må en ha betalingsevne. De gjennnomgår situasjonen og økonomien til hver enkelt. Anonymkode: a1182...3a5 Ja. Hver sak er unik og behandles deretter. Jeg er ufør alenemor fikk innvilget startlån og fikk rekordhøyt tilskudd så jeg kunne kjøpe meg hus med hage pga barn med spesielle behov. Dette var i Oslo. Anonymkode: b3a63...f86 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Hver sak er unik og behandles deretter. Jeg er ufør alenemor fikk innvilget startlån og fikk rekordhøyt tilskudd så jeg kunne kjøpe meg hus med hage pga barn med spesielle behov. Dette var i Oslo. Anonymkode: b3a63...f86 Lurer veldig på hva "rekordhøyt" er, fordi jeg tror det er en maksgrense. Til og med i Oslo. Anonymkode: 66aad...a88
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 18.57): Hvorfor er det slik at noen kan få kommunalt lån, mens andre ikke får ? Anonymkode: 7465e...fc5 Fordi kommunene får en viss sum som de må fordele på en mest fornuftig måte. Jeg har MS og var allerede handikappet. Det lå ufør i lufta (jeg fikk MS tidlig 90-tallet da det ikke fantes bremsemedisiner), jeg hadde bare en normalt betalt kontorjobb og ikke nok EK til å kjøpe selv. Jeg behøvde en rullestoltilpasset bolig og leiemarkedet har ikke nok slike enheter i den byen jeg bor i. Der jeg leide var det en evig fest over meg, og jeg ble også angrepet av en ung mann i kokainrus da jeg ba pent om festen kunne ta slutt. Han tok løpefart og heiv meg ut i snøen. Og der lå jeg hjelpeløs. Jeg har god betalingsvilje, men ikke evne. Så jeg la med attest fra nevrolog og politianmeldelsen. Anonymkode: 11038...e63
AnonymBruker Skrevet 13. mars #17 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lurer veldig på hva "rekordhøyt" er, fordi jeg tror det er en maksgrense. Til og med i Oslo. Anonymkode: 66aad...a88 Trodde jeg og inntil jeg fikk innvilget høyere. Anonymkode: b3a63...f86
AnonymBruker Skrevet 13. mars #18 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trodde jeg og inntil jeg fikk innvilget høyere. Anonymkode: b3a63...f86 Men du vil ikke dele hvor mye du fikk? Anonymkode: 66aad...a88
AnonymBruker Skrevet 13. mars #19 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men du vil ikke dele hvor mye du fikk? Anonymkode: 66aad...a88 Jeg leste 1.6M som høyeste. Jeg fikk mer. Anonymkode: b3a63...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå