AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #21 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): «Hvilken eller hvilke av dem?» er min respons. Og så vil jeg vite hvilken prosess han hadde for å utelukke alle de andre gudene. Man kan ikke tro på noe uten å ha utelukket alternativene. De mange som har sine forfedres religion tror ikke, de arver bare en uvane, skikk e.l. Man må ha brukt hjernen sånn på helt grunnleggende nivå. Anonymkode: 5c5e9...97e Jeg er også interessert i å vite hvordan han eliminerte de tusenvis av andre trosretningene. Visste du at kulter som scientologikirken og div new age kulter tiltrekker seg folk som et usedvanlig intelligente? Mye kansje fordi intelligente folk er søkende, nysgjerrige og åpne for nye ideer og tankeformer. Bakdelen, intelligens ikke alltid har så sterk link til tro. Fordi tro ofte ikke følger noen rasjonalitet eller logikk. Har f.eks en superintelligent venn som er med i Jehovas vitner. Det hjelper ikke om jeg trekker frem historien og skriftene og peker på feil. Han tror likevel. Vet overbevist om at bare noen skal reddes. Hva mener du om det? Så tenker jeg at du ikke bør spørre andre hva vi mener, for alle her har garantert forskjellig tro. Du må selv kjenne etter hva som er riktig for deg. Anonymkode: 7ee72...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #22 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har ikke sett videoen, men min mening (uten at jeg selv egentlig har tatt et standpunkt om hvorvidt jeg er troende eller ikke), er at man ikke har noe å tape på å tro. Man har derimot noe å tape på å ikke tro (hvis det finnes en Gud), dermed vil det være «smart» å tro. Det å ha et åpent sinn er også et tegn på intelligens. dersom man tar dette som utgangspunkt, så må man igjen diskutere hva som skal til for å tro; å leve et ortodoks livssyn er i min verden livsbegrensende, uavhengig av religion, fordi det er tilknyttet mange regler til det å være ortodoks (min mening). på en annen side vil jeg påstå at den som er lykkelig kanskje er den smarteste. Så hva gir en lykke? Om det gir en generell lykkefølelse å tro, da er man kanskje smart, da. Og hva som gjør en lykkelig er ulikt fra person til person. Anonymkode: e2c47...b9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeLeven Skrevet 11 timer siden #23 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Litt urederlig å trekke inn Einstein, som rett ut påsto at å tro på en personlig gud var direkte barnslig. Nei, det er ikke uredelig. Det er jo ikke en personlig gud jeg snakker om, hvis du leser hva jeg skriver. En personlig gud som vi kjenner fra bibelen, eller andre religioners verker er en forenkling - ment for å gjøre begrepet forståelig for almuen. Med alle de svakhetene en slik forenkling innebærer. Dogmatisme, først og fremst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden Chris Langan er ikke verden smartest mann, ikke i nærheten en gang. Han jukset på testen han tok ved å ta den flere ganger under forskjellige navn. Han er en konspirasjonsteoretiker og en svindler. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #25 Del Skrevet 5 timer siden BeLeven skrev (6 timer siden): Selv var jeg arrogant ateist tidligere. Tenkte alle religiøse var enkle mennesker som bare trengte å fylle et behov for mening med et bilde av Gud. Men: Jeg har innsett at Gud er så mangt. For meg og mange andre er gud bevissthet. Og at det eksisterer en høyere bevissthet enn det vi går rundt med her i den fysiske verden har mange en forståelse av. Og mange har også opplevd glimt av dette. Deriblant jeg. At denne fyren, Einstein, og mange andre genier har denne innsikten er ikke så overraskende. Min konklusjoner er at det å være nedlatende overfor mennesker som tenker eller tror på krefter vi ikke evner å observere er et bomskudd. Har du tenkt på dette at dem som har nesten dobbel hjernekapasitet som andre har en bedre evne til å observere det andre ikke ser. Hvis vi kunne sett alt fra dems hjerne en uke tror jeg vi flest hadde fått sjokk hvor lite vi evner til å prossesere ting å forstå ting imotsetning til dem. Anonymkode: f0e38...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 5 timer siden #26 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 15.40): Anonymkode: f0e38...3d3 At han har en IQ på 210 gjør han ikke smart, han scorer godt på en spesifikk type test, du ser jo selv at premissene hans er noe selv små barn kan se at er feil. "Have a personal relationship with God" Det er en så banal påstand som ikke bare mangler bevis, men hele konseptet er idiotisk, ta en titt ut i verden, flertallet av jordas befolkning er religiøse og helt for jævlige ting skjer hele tiden, hva slags forklaring har han på dette? Nei dette er rett og slett pinlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #27 Del Skrevet 5 timer siden Det hadde betydd noe for meg dersom min tro hadde vært basert på hva andre skulle bestemme. Eller om jeg hadde vært avhengig av andres anerkjennelse for å kunne fortsette å tro eller ei. Anonymkode: 3c936...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå