Makavelli Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/domt-for-vold-og-trusler-etter-at-han-stoppet-sonnens-mobbere-1.17330301 Sitat Verken politiet eller barnevernet har klart å stoppe guttegjengen som mobber, sier Stian Kjølås i Kirkenes. Han er dømt for vold og trusler etter at han tok tak i saken selv. Nok et skremmende eksempel på at samfunnet er mest opptatt av å ivareta den stakkars mobberen, mens mobbeofferet blir stående igjen med skjegget i postkassa og alle konsekvensene av mobbingen. Kudos til denne faren. Jeg tipper at han blir frikjent i lagmannsretten, og jeg håper at dette tas hele veien til Høyesterett. Vi kan virkelig ikke ha et politi og en påtalemyndighet som er mer opptatt av å fengsle en far som utelukkende med ord har advart mobberne mot konsekvensene av fortsatt mobbing, enn å sørge for at mobberne - som i dette tilfellet var både psykisk og fysisk vold - blir stilt til ansvar. 20 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Ikke lett å komme med en mening her, da jeg ikke kan vite 100% hva som har skjedd. Men at mobbing er blktt et stort problem som er vanskelig å håndtere, er helt riktig. Jeg jobber som lærer, og det er lite vi kan gjøre. Jeg er ikke kontaktlærer eller har noe "bestemmelsesrett" sånn sett, så jeg får gjort ekstra lite. Men jeg syns det bør bli gjort mer f.eks i skolen. Vi har bl.a noen gjenger der jeg jobber som bare går rundt og plager andre i friminutt, etter skolen, til og med i timene. En gang kom det en 7.klassing rett inn i klasserommet der jeg underviste i 5. og bare begynte å plage en av elevene der. Jeg måtte til slutt stå og rope til 7.klassingen at du får komme deg til helsike ut herfra med en eneste forbanna gang!!!!! Disse elevene burde fotfølges. Sitte igjen i klasserommet etter skolen til de blir henta, være inne eller på eget område med tilsyn i friminuttene. Men de får lov til å reke rundt som de vil og bare plage. Det er ingen konsekvenser, og vi voksne får ikke gi dem noen. Mobber de i fritiden så må de også tåle å få tilsnakk uten å bli krenka av det. Det funker dessverre ikke å pusesnakke med slike gjenger. Tro meg, jeg har prøvd. Anonymkode: 69af7...581 8 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden En balansert voksen burde i noen tilfeller kunne ta gutter på 12-16 år i øret, føyse fysisk dem vekk eller forklare at mobbing kunne få slike fysiske konsekvenser. Like mye som å beskytte eget barn så handler det om å avbryte problemoppførsel blant ungdommer som kan gi oss store problemer når de som voksne har lært at ingen handlinger har konsekvenser. Anonymkode: d0b52...dd1 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden Har selv oppsøkt ungdommer i kretsen til mine barn og med klar beskjed om skygge banen. Da har det i forkant en haug med møter på skole, snakke med foreldre og what not else. Uten noe som helst virkning. Det ble å ta de på tomannshånd og sørge for noen velvalgte ord (trussel om du vil). Hele poenget var jo da at de skulle frykte konsekvensen av igjen å plage mitt barn. Mission accomplished. Anonymkode: 599eb...042 16 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden Det burde bli mer stuerent å kjefte og å fysisk håndtere andre sine barn når de går over streken. Støtter denne faren i artikkelen 100%, og jeg ville gjort det samme. Jeg hadde med glede tatt en fengselsstraff for å forsvare mitt barn. Anonymkode: edba8...c41 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har selv oppsøkt ungdommer i kretsen til mine barn og med klar beskjed om skygge banen. Da har det i forkant en haug med møter på skole, snakke med foreldre og what not else. Uten noe som helst virkning. Det ble å ta de på tomannshånd og sørge for noen velvalgte ord (trussel om du vil). Hele poenget var jo da at de skulle frykte konsekvensen av igjen å plage mitt barn. Mission accomplished. Anonymkode: 599eb...042 Så bra gjort. Flere skulle vært som deg. Ungene oppfører seg slik fordi det aldri får konsekvenser. Man burde vise dem at bare fordi de er barn, så betyr ikke det at de er fritatt for (voldelige) konsekvenser. Anonymkode: edba8...c41 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden KUDOS til pappaen her! All honnør og ære. Flere foreldre burde ta sakene i egne hender og stoppe galskapen. Jeg kunne virkelig ønske at jeg ikke hadde hørt på barneskolen, PPT og barnevernet når mitt eget barn ble mobbet og heller tatt saken i egne hender. Vi må faktisk tilbake til at pøbler kan tas hardt i armen eller i nakkeskinnet og lempes inn til barnevernvakta eller til politiet om ikke foreldrene bryr seg. De trenger faktisk en real oppstrammer. Tenk på alle de ettereffektene barn har å bli mobbet. Alle de psykiske lidelsene, mange ender med stønader fra NAV og ødelagt liv (om du ikke teller med de som allerede har tatt selvmord pga mobbing). Derfor igjen: ALL KUDOS TIL PAPPAEN SOM STO OPP FOR SITT BARN! Anonymkode: d2016...bba 18 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 22 timer siden #8 Del Skrevet 22 timer siden Vi som samfunn må jo innse at ikke alt kan løses med dialog og formelle tiltak. Vi vet at mange ungdommer utvikler seg til å bli voldelige drittsekker som slår ned uskyldige folk, og jeg tror dessverre at det bare er hardt mot hardt som virker i enkelte tilfeller. Vi skal selvfølgelig ikke gå rundt og slå mobbende 12-åringer sånn ut av det blå, men det må være lov å sette ned foten og vise at atferden din gir samme konsekvens tilbake. Syns ikke det som beskrives om denne faren er så ille. Så en mobber ringte redd politiet? Så BRA at en mobber kjente på litt frykt! Skulle kanskje kjent på frykt litt oftere, i stedetfor å være omringet av berøringsangst. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden Støtter denne faren 100 prosent. Han forsøkte bare å beskytte sønnen sin. Foreldrene til mobberne bør skamme seg herfra til helvete. Anonymkode: 3294e...bac 11 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden Enig i at bv og politi burde bli kontaktet om hendelser, også meldt til BV at foreldrene ikke ser problemet. Men før utifra skolen har meldt? Skjønner faren godt. Anonymkode: 4211e...79f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden (endret) Står at faren oppsøkte moren til gjenglederen og hun tok det ikke til seg. Man kan virkelig lure på hva som feiler flere av disse foreldrene som ikke vil tro at barnet deres mobber når andre foreldre oppsøker dem og sier det skjedde. Altså tror de regelrett at andre foreldre står og lyver dem opp i trynet? Slike burde aldri hatt barn når de ikke klarer å oppdra dem til ordentlige mennesker og heller ikke tar på alvor at "gullet" deres faktisk er et barn som skader andre barn. Endret 18 timer siden av Hatsumomo 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden Støtter denne faren 100%, endelig noen som står opp for seg og sine. Mobbere er predatorer, hyener, det eneste de forstår er maktspråk. At uønsket oppførsel får konsekvenser. Det første er å melde til skole, da skjer det ingenting. BV burde innkalle foreldre til møte, på en måte som gir dem ubehag (ikke kjekt å fortelle sjefen at du må ha fri to dager på rad for at pøbelungen ikke kan oppføre seg). Neste skritt er å flytte pøbelen til en bygdeskole der det ikke går buss slik at foreldre må kjøre jævelen hver morgen og ettermiddag, uten godtgjørelse. Om ikke dette virker må man snakke hardt til kaprylet, på tomannshånd. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Hatsumomo skrev (20 minutter siden): Står at faren oppsøkte moren til gjenglederen og hun tok det ikke til seg. Man kan virkelig lure på hva som feiler flere av disse foreldrene som ikke vil tro at barnet deres mobber når andre foreldre oppsøker dem og sier det skjedde. Altså tror de regelrett at andre foreldre står og lyver dem opp i trynet? Slike burde aldri hatt barn når de ikke klarer å oppdra dem til ordentlige mennesker og heller ikke tar på alvor at "gullet" deres faktisk er et barn som skader andre barn. De tror på barnet sitt. De tror ikke på lærere heller, slike foreldre. De tar ungenes historie for det den er, uten å vurdere at barna deres kan finne på lyve eller kun fortelle deler av en historie. Dette er nok også barn som aldri har fått reelle konsekvenser for ting de gjør. De får det ikke hjemme, og skolene er i praksis vingeklippet. Konsekvensene kommer først når de er unge voksne. Da er det gjerne for sent. Jeg skjønner denne faren, selv om jeg ikke vil forsvare det han gjør direkte. Jeg kan forstå maktesløsheten han har opplevd. Det er svikt på alle plan. Det er også en konsekvens av at politiet ikke har valgt å prioritere det. Når politiet ikke reagerer, tar folk saken i egne hender. Jeg tror vi få mange flere slike saker. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akvarium85 Skrevet 18 timer siden #14 Del Skrevet 18 timer siden Da faren min ble vitne til at en eldre gutt mobbet meg (ikke for første gang), tok han tak i gutten, løftet han opp, og puttet han med hodet først i en søppeldunk. Han rørte meg aldri igjen, ikke kompisene hans heller. Dette er 30 år siden, den gangen slikt var fornuftig oppdragelse av drittunger. Jeg ville gjort det samme hvis noen hadde mobbet mine barn. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden Hatsumomo skrev (40 minutter siden): Står at faren oppsøkte moren til gjenglederen og hun tok det ikke til seg. Man kan virkelig lure på hva som feiler flere av disse foreldrene som ikke vil tro at barnet deres mobber når andre foreldre oppsøker dem og sier det skjedde... Det er da ikke så mye å lure på? Mange foreldre til mobbere er ikke "helt rett skrudd sammen" selv. Og det er derfor de ikke reagerer på at barnet mobber. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden Han har min fulle støtte. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av argumentasjonen om å kontakte politi og barnevern. I hvor mange tilfeller klarer egentlig disse instansene å ha en reell effekt? Barn og ungdom mobbes til selvmord her til lands, og alt offentlige instanser gjør er å si at det er «tragisk» og «vi må bli bedre». Håper drittungene ble skikkelig skremt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Utrolig flau oppførsel av hun moren. Hun hadde ikke fått høre om mobbing tidligere? Vel der og da fikk hun høre om det, vitner var det også, så gjør hun ingenting med det. Eller hun er vel med på å anmelde denne faren kan man nok gå ut fra. 🙄 Drittfolk får ofte drittunger. Ta ansvar for egne barn! Det er en god start. Håper han slipper straff! Helt snålt at man ikke kan gripe inn ovenfor mobbere nå. Utover pusesnakk. Det virker ikke. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fire24 Skrevet 17 timer siden #18 Del Skrevet 17 timer siden I Finnmark spesielt er det veldig gutteklubben grei der politiet ikke vil røre ungene til barndomskompisen, politikeren, læreren til sitt barn osv. Da er det ganske mange som får fripass til å være en dritt etterhvert. Sånn er det når man vil være storfisk i liten dam og det råder en generell skepsis til lover og regler som kommer fra "søringan som ikke har peiling". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slarvearve Skrevet 17 timer siden #19 Del Skrevet 17 timer siden Husker en fem år eldre storebror som stoppet en seriemobber med harde midler der jeg vokste opp. Steiner er ganske harde uten å avsløre mer. Det var både fysiske og psykiske mottiltak, såpass at mobberen ble sengeveter en stund etterpå i følge rykter. Men det kunne vært verre. Mobberen kunne ha fortsatt "karrieren" til han skadet folk for livet og blitt tung kriminell. I dag er han en vanlig fyr i bygda som folk ikke tenker noe dårlig om og jeg liker å tro at han kan være glad for at han ble stoppet allerede i 12-årsalderen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 16 timer siden #20 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Vi har jo egentlig bare en side av saken her da. Og hvis faren har truet med å knekke beina til ungene slik som et par av de påstår så er det jo ganske klart over streken. Ja man burde helt klart kunne ta tak i mobbere, men man kan ikke gjøre hva som helst med de heller. Jeg har selv opplevd en overreaksjon på "mobbing" fra en far når jeg var liten. Mens jeg sto i alpintbakken gikk tydeligvis tastelåsen av på mobilen min (Nokia 3310 fra når de var populære) og jeg lommeringte denne kompisen. Som da selvsagt ikke fikk noe svar når han tok telefonen. Litt senere fikk jeg en illsint telefon fra faren hans som skreik og kjeftet på meg for at jeg hadde "mobbet" sønnen hans ved denne lommeringingen. Denne gutten hadde mange ganger tidligere klagd til meg og andre om at han ble mobbet, uten at han sa spesifikt hva det gikk ut på, eller at jeg noen gang hadde sett han bli utsatt for noe slik. Men etter den hendelsen tok jeg hans påstander om at han ble mobbet så fælt med en stor klype salt for å si det slik. Endret 16 timer siden av LeveMannen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå