Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer egentlig bare på om dere som har ammet barn før, opplevde det som harmonisk.

Gutten min er nå 3 måneder, og jeg har enda til gode å føle at vi får det bra til. Leser over alt at babyer avslutter måltidet blid og fornøyd, og slik er det ikke for oss i 98% av tilfellene. Som regel blir han sint etter en stund, og da velger jeg å avslutte måltidet. Han er fornøyd i etterkant og gulper innimellom en del, så tror ikke han er mer sulten. Han legger også fint på seg.

Ba om hjelp til dette på helsestasjonen, men jordmor mente at det bare var sånn med noen babyer, de vet ikke alltid hva de vil, sa hun. Faller ikke helt til ro med det svaret, så derfor er jeg nysgjerrig på om det er andre som har det likens?

Anonymkode: 0ab3d...2c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer egentlig bare på om dere som har ammet barn før, opplevde det som harmonisk.

Gutten min er nå 3 måneder, og jeg har enda til gode å føle at vi får det bra til. Leser over alt at babyer avslutter måltidet blid og fornøyd, og slik er det ikke for oss i 98% av tilfellene. Som regel blir han sint etter en stund, og da velger jeg å avslutte måltidet. Han er fornøyd i etterkant og gulper innimellom en del, så tror ikke han er mer sulten. Han legger også fint på seg.

Ba om hjelp til dette på helsestasjonen, men jordmor mente at det bare var sånn med noen babyer, de vet ikke alltid hva de vil, sa hun. Faller ikke helt til ro med det svaret, så derfor er jeg nysgjerrig på om det er andre som har det likens?

Når han blir sint, har du prøvd å bytte bryst i stedet for å avslutte?

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Når han blir sint, har du prøvd å bytte bryst i stedet for å avslutte?

Ja. Han ligger litt (men fortsatt misfornøyd og kavete), også blir han skikkelig misfornøyd ganske fort - så da tar jeg han av.

AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å spørre her, har du forsøkt å kontakte ammehjelpen? 
Det er jo en gruppe som jobber for å hjelpe mødre med å få til amming. 

Jeg kan ingenting, mine barn fikk til dette fra første stund helt selv. 
Men jeg mener å ha hørt om andre barn som gjerne ble sinte på puppen etter hvert. Oftest fordi de ikke fikk nok ut. 

Anonymkode: 4922d...b4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Amming blir voldsomt romantisert syns jeg. Er sikkert helt topp for de som det gikk helt smooth med helt fra start men er slett ikke slik for alle

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at babyer kan bli sinte og urolige etter en stund. Det kan være fordi melken ikke kommer fort nok, at den kommer for fort, at babyen egentlig er mett og ikke vil ha mer melk, men vil bare kose med puppen og munnen og så blir sint fordi det kommer melk, at det ikke kommer melk og babyen er sulten, osv osv. 

Det er helt dønn normalt. Så lenge babyen legger på seg fint, og er blid og glad etterpå som du sier, så er alt vel. 

Jeg har ammet begge mine. Med eldstemann var ammingen helt forferdelig. Han var sugesvak, og jeg var tungmelket, og han lå og kavet og sprellet, rev og slet i puppen, slet med å få ordentlig tak, og ble aldri ferdig! Jeg kunne sitte i to timer i strekk, og det var så frustrerende og dritt at jeg bare ville slenge hele babyen i veggen til tider.... Men det gikk seg til, og ved 4-månedersalderen var ammingen helt annerledes. Da var han mye "flinkere" og ble ikke så frustrert, null problem å få skikkelig sugetak på puppen, og da kunne det være harmonisk. 

Med minstemann var det langt enklere, men de første månedene var preget av den del frustrasjon og uro og "eviglange" ammerunder også. 

Anonymkode: ed206...3cf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig opplever over 40% av ammende problemer med ammingen, og i en undersøkelse fra 2005 var det kun 12% (!!) som rapporterte om problemfri amming. 

De aller færre vil altså oppleve at ammingen er "harmonisk" hele tiden. De fleste vil oppleve problemer av noe slag. 

Anonymkode: ed206...3cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn var også sånn: kavete og misfornøyde, men de la på seg bra. For mange er det sikkert uproblematisk, men for meg var amming en psykisk påkjenning og føltes som et overgrep. Har i ettertid skjønt at jeg hadde fødselsdepresjon og noe som kalles D-MER.

Anonymkode: 531c4...a43

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Istedenfor å spørre her, har du forsøkt å kontakte ammehjelpen? 
Det er jo en gruppe som jobber for å hjelpe mødre med å få til amming. 

Jeg kan ingenting, mine barn fikk til dette fra første stund helt selv. 
Men jeg mener å ha hørt om andre barn som gjerne ble sinte på puppen etter hvert. Oftest fordi de ikke fikk nok ut. 

Anonymkode: 4922d...b4f

Ts: Nei, men vi var på ammepoliklinikk rett etter fødsel, også har jeg som sagt vært på helsestasjonen hvor vi ble observert av jordmor/helsesykepleier (hun var visst begge deler) under en ammestund. Skal vurdere å kontakte dem om det ikke blir bedre - skal på kontroll neste uke hos en annen helsesykepleier, så kan jo ta opp problematikken igjen da også.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et godt tegn at han legger på seg. Men hvis han har refluks, så kan det hende at han fortsatt er sulten etter at han har gulpet. Sønnen min var sånn. Etter at han hadde ammet, så gulpet han alt opp igjen. Det var så mye at klærne mine var gjennomvåte og det ble dam på gulvet. Da ville han ha mer mat, og ammet lenge en gang til. Heldigvis gulpet han ikke opp igjen etter gang to. Jeg hadde stor melkeproduksjon, så det ble nok mat selv om han gulpet mye. Har du prøvd om han vil ha mer etter gulpingen? 

Anonymkode: 93630...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Amming er skikkelig harmonisk når det funker! Når babyen har godt tak og suger rett og sterkt nok og melka kommer i passe tempo og ingenting gjør vondt og babyen ligger i ro og alt er bare fryd og gammen. Ingenting er bedre enn amming som funker!

Når det ikke er tilfellet, som det ofte ikke er, så er ikke amming så veldig harmonisk.  Det kan kanskje hende at din liker kosen og tryggheten og blir frustrert når det ender? Eller kanskje han blir frustrert fordi han egentlig er mett men vil ha kos og så kommer det melk likevel? 

Min yngste er nå snart 2 og eeeeeelsker puppen, men nå begynner det å bli tomt og det frustrerer ham 🤭

Anonymkode: 6fef4...bca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som babyen din er mett og fortsetter å suge pga sugebehov. Når min begynner å kave mye og jeg kjenner at brystene er ganske tom (ammer på begge bryst hvert måltid) så gir jeg heller smokk. Jeg vet også at han bruker ca 5-7 minutter på hvert bryst. 

Harmonisk vet jeg ikke om jeg kan kalle det sånn sett med amming, men når alternativet er flaske så er amming i myyyye bedre. Synes det er fint å bare gi han puppen på natta, sette på alarm og slumre meg gjennom måltidet. Glad for å slippe å stå opp og ordne flaske etc. 

Anonymkode: ec525...78d

• Nyttig 1
Skrevet

Før vi fikk barn hadde jeg aldri ant at "sint på puppen" er et uttrykk, men fikk definitivt lære det, og det var mange tunge stunder for mor. Prøvd å ha en smokk å avlede med?

AnonymBruker
Skrevet

Kan være mange årsaker som andre nevner. Min baby var og sånn, særlig rundt 3 måneder, og av og til var det også feil at jeg i det hele tatt tilbydde pupp. Eneste som hjalp for meg da var liggende amming på rommet under rolige omgivelser. Ammehjelpen har en facebookgruppe, «ammehjelpsgruppen», hvor man kan spørre om råd, dele tips etc. Kan være noen har spurt tidligere om det du lurer på og har fått gode svar.

Anonymkode: 3769a...33b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...