Gå til innhold

Dere som er redd tannlegen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker ikke gå til tannlegen. Mine problemer med det er vel mest at det er noe jeg gjør sjeldent (derfor skummelt og gruer meg mye), er usikker på hvordan det blir, redd for å miste kontroll og få et slags angstanfall og ikke klare fortsette blant annet. Samtidig har jeg alltid hatt dårlige tenner og hver gang jeg føler jeg er ferdig med en behandligsrunde, så dukker det opp et nytt problem, feks en tann som knekker. Det er nesten så det er hele settingen hos tannlegen jeg er redd for enn at det skal være vondt for eksempel.

Men problemet mitt er at jeg gruer meg så mye på forhånd så det blir jo da skummelt. Hvis jeg fullfører en behandling så styrer jeg litt på forhånd, må ha en pause eller to, og gnåler om hvor langt vi er kommet og om jeg er ferdig snart. Jeg føler jeg nesten ikke holder ut, men je gjør jo det fordi jeg fullfører jo. Men jeg hater måten jeg oppfører meg på, at jeg blir flau etterpå. Så er jeg redd jeg stresser tannlegen, og at han ikke får gjort jobben ordentlig blant annet. Nå er det flere dager siden jeg var der, men jeg klarer ikke å slutte å tenke på dette. 

Dere som ikke liker tannlegen, hvordan er dere i situasjonen? Holder dere alt inni dere eller er det andre her som også lager scene? 

Anonymkode: 90ebb...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde mega tannlegen angst.. gikk engang 7 år før jeg gikk til tannlegen .

Da fant jeg en tannlege som var ganske flink og snill..men grua meg skikkelig vær gang 

Men...så fant jeg en ny tannlege for 2 år siden og denne tannlegen er helt nydelig ( dame) hun er så snill og rolig, plystre og nynner og passer alltid på om det går bra etc. Etter jeg begynte hos henne har jeg ikke angst lenger.

Jeg har vært mye jid tannlegen pga dårlig tenner...borre.. trekke... rotfylling 2 ganger etc

Så mitt råd.. finn deg en super tannlege... google på nett. Det er flere og flere tannleger der ute som jobber med mennesker med angst.

Min tannlege angst kom fra skole tannlegen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterk tannlegeskrekk, og går derfor til en tannlege som er spesialist på dette. Hun kaller meg inn en halvtime før behandlingen starter, så får jeg utlevert en tablett beroligende middel (Sobril tror jeg) i resepsjonen. Den tar jeg, og så sitter jeg og venter en halvtime. Når det blir min tur, har tabletten begynt å ta effekt og jeg er relativt rolig under hele opplegget. Tårene renner likevel, de klarer ikke tabletten å stoppe, men jeg er rolig og jeg sitter stille så tannlegen får undersøke, pirke, pusse og fjerne ev tannstein osv uten at jeg bryter ut i paniske hulk og hiver etter pusten.

Heldigvis er er jeg velsignet med sterke tenner, så jeg har svært sjelden hull. Tror jeg har hatt 3 hull de siste 45 årene.

Hvis du har et problem med å gå til tannlegen pga sterk uro og redsel, kan du be om å få en beroligende tablett før inngrepet. Møt opp 30-45 minutter før timen og ta den, og så vil du være mye roligere under behandlingen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som hjalp for meg var å bytte fra en gammel til en ung tannlege. Jeg har inntrykk av at det har skjedd en god del endringer i tannlegeutdannelsen de siste 30 årene. Tannlegen jeg har nå forklarer alt hun gjør hele tida og det har så mye å si. For meg betydde det å ha riktig tannlege forskjellen mellom å ha tannlegeskrekk og bare være bitte litt nervøs.  Jeg gruer meg aldri lenger på forhånd. Hvis det er noe annet i livet som stresser meg kan jeg få litt puls, da sier jeg bare at jeg er nervøs når jeg kommer. Da hjelper hun meg gjennom det.

Anonymkode: e6e78...2be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde så sterk tannlegeskrekk at jeg tok mye medisiner for å holde tannverk i sjakk. Til slutt virket ingenting lenger, og jeg fikk større og større problemer. Fant en tannlege som var spesialist på å behandle sånne som meg; hysteriske kvinnfolk :ler:

Jeg fikk gjennomføre første time med vival/valium, også kunne jeg velge om jeg ville ha det de andre gangene. Takket være ekstremt god kommunikasjon og tillit til tannlegen - og ørepropper med musikk på fullt volum, så har jeg ikke trengt beroligende en eneste gang etterpå. Dette er 20 år siden. 

Har sørget for å eksponere meg selv regelmessig for tannlege slik at frykten ikke gror igjen. 2 ganger årlig med tannpuss/ta tannstein. Har senere hatt ganske omfattende tannbehandling med både flere kirurgiske inngrep, hvor jeg ikke har gått under av skrekk - fordi jeg har jobbet meg gjennom det og eksponert meg for tannlege for å lære hjernen min at det faktisk ikke er farlig. 

Så finn en tannlege som er flink med nervøse pasienter, det er første bud. Vær god med tannhygiene; tanntråd minst 1 gang om dagen. Spis sunt for å ta vare på tennene best mulig. 

Anonymkode: 73e05...a81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva som er den beste kuren? Tannlegen selv. Jeg har vært redd i alle år. Orker ikke forklare alt 

Men så sist byttet jeg tannlege da jeg ikke hadde vært på mange år. Hun var SÅ forståelsfull og dyktig. Jeg er fortsatt sjokkert. Hun forklarte alt hun gjorde, roet meg ned. Jeg fikk flere uventede komplikasjoner og blant annet funket ikke bedøvelsen så jeg måtte gå derfra uten å trekke tanna jeg skulle trekke. Da skrev hun ut beroligende for hun mente at jeg var sannsynligvis så redd at den ikke funket. Funket fjell neste gang. Var tilbake fire ganger til. Jeg trodde lissom skrekk bare var sånn.. Til jeg fant henne. Det er natt og dag forskjell på hvor mye jeg gruer meg. Nå gleder jeg meg egentlig mer til å være ferdig og er bare litt nervøs. 

Jeg har rødt hår, og fortsatt tror folk at det bare er tull selv om det er bevist at man gjerne trenger mer bedøvelse. Jeg sier det til tannleger og at bedøvelse sjeldent funker. De skal prøve etter ett stikk allikevel. Så der ligger jeg og venter på at det skal gjøre vondt.. Finn en tannlege som forstår!! 

Anonymkode: 49b9c...6e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg liker ikke gå til tannlegen. Mine problemer med det er vel mest at det er noe jeg gjør sjeldent (derfor skummelt og gruer meg mye), er usikker på hvordan det blir, redd for å miste kontroll og få et slags angstanfall og ikke klare fortsette blant annet. Samtidig har jeg alltid hatt dårlige tenner og hver gang jeg føler jeg er ferdig med en behandligsrunde, så dukker det opp et nytt problem, feks en tann som knekker. Det er nesten så det er hele settingen hos tannlegen jeg er redd for enn at det skal være vondt for eksempel.

Men problemet mitt er at jeg gruer meg så mye på forhånd så det blir jo da skummelt. Hvis jeg fullfører en behandling så styrer jeg litt på forhånd, må ha en pause eller to, og gnåler om hvor langt vi er kommet og om jeg er ferdig snart. Jeg føler jeg nesten ikke holder ut, men je gjør jo det fordi jeg fullfører jo. Men jeg hater måten jeg oppfører meg på, at jeg blir flau etterpå. Så er jeg redd jeg stresser tannlegen, og at han ikke får gjort jobben ordentlig blant annet. Nå er det flere dager siden jeg var der, men jeg klarer ikke å slutte å tenke på dette. 

Dere som ikke liker tannlegen, hvordan er dere i situasjonen? Holder dere alt inni dere eller er det andre her som også lager scene? 

Anonymkode: 90ebb...2f7

Spør tannlegen om du kan få en vival. Det har jeg gjort. Ja jeg får to... 

Anonymkode: 37474...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri likt tannlege men har klart det når jeg må. Takket være udugelig forelder så hadde jeg hatt hull i alle tennene mine før jeg var 20 og i gamle dager så boret de for ingenting og de boret dypt.

Uansett alt gikk greit helt til jeg gjennomgikk en annen "helseutfordring" somatisk altså...det var en del undersøkelser jeg måtte gjennom og da er normen at de gir deg beroligende og jeg fikk da altså er høydose og to med vival siden jeg måtte være våken mens de rotet rundt. 

Av enn eller annen grunn så forplantet stresset og dødsangsten  jeg følte i den situasjonen seg over til tannlegen som jeg allerede stresser med så jeg fant ut det at jeg kan ikke ligge å sprette som en idiot når jeg er der og det er heller ikke bra for den underliggende tilstanden jeg har så jeg gikk å fikk meg en boks meg vival. Ta veldig lav dose men det funker helt greit. Tar høyere dose om jeg ikke går til min faste tannlege da disse spesialistene ikke har samme pasientro som hun har. :)

Livet er for kort til å lide seg gjennom de tannlegetimene fant jeg ut.

Anonymkode: 90b95...6b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe veldig tannlegeangst eller skrekk men jeg liker ikke å gå til tannlege, men går likevel regelmessig og hvis en fylling faller av eller noe sånt. Ble litt mer nervøs å gå til tannlege etter ei tannlege rota nedi en betent tann. Det var så vondt, men jeg sa ikke i fra at det var så vondt. Jeg skulle sagt i fra så hadde hun helt sikkert stoppet.

Jeg går hos ei annen tannlege nå, og jeg går selv om jeg ikke er noe glad i å gå til tannlege. Du må prøve å ikke være flau over å si i fra, og ikke være flau over hvordan du oppfører deg hos tannlegen. Tannleger er vant med at noen folk har tannlegeskrekk. 

Det er også greit å si i fra til tannlegen når du har tannlegeskrekk. Ingenting er flaut. Dessuten er det lurt å gå ofte til tannlege når du er redd, for da utfordrer du angsten din mer. Tilslutt ser du at det er ikke noe å grue seg til. 

Det går bra å gå til tannlege. Lett å si når folk er veldig redd, men det er sannheten. Tannleger er der for å hjelpe.

Endret av GlitrendeSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gidder ikke presse meg gjennom det lenger, så kommer tidlig og får beroligende. Da er jeg passe full og godtar det meste.

Allikevel tar det altfor mange år mellom hver gang jeg drar dit. Nå må jeg finne en ny tannlege da reiseveven til den gamle er blitt for lang, så da er terskelen enda høyre.

Anonymkode: 45597...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har delvis klart å bli kvitt tannlegeskrekken min, i alle fall klarer jeg å møte opp, og ikke få angstanfall under behandlingene.  (Tildligere avlyste jeg alle timer inntil jeg måtte gå, og mens jeg var der gråt jeg, kastet opp, og var relativt hysterisk)

Jeg fant en god tannlege som stilte krav til meg, men som samtidig var rolig og beroligende.
Vi har hatt mange samtaler om hvilke tilpasninger som passer meg, og hva som må til for at jeg skal klare å gjennomføre avtalen.

Det tok meg 30 år, og jeg gruer meg fortsatt veldig før en tannlegetime, men endelig klarer jeg å møte opp som jeg burde, ikke gråte, og ikke spy ut over tannlegen. 

Anonymkode: 7d8a5...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beroligende er verdens beste oppfinnelse for tannlege. Har alltid hatt dyp tannlegeskrekk, men hadde dårlige tenner i ungdomstiden. Det ble mange fæle timer i stolen hos tannlegen og det satte seg dypt i. Unngikk tannlege i 8 år, så begynte jeg å frykte at det ville bli verre å ikke gå en å gå. Fant en snill og hyggelig dame og fikk beroligende før jeg skulle gjøre noe. Plutselig gikk det som en drøm å fjerne 3 visdomstenner på en gang. Ble jo helt susete av tabletten og i veldig godt humør 😆.  Etter 5 år med slik behandling så taklet jeg endelig vanlig undersøkelse uten beroligende. Nå, trenger jeg ikke beroligende noe mer. Gruer meg ikke før de siste 10 minuttene mens jeg venter på å komme inn, og klarte til og med å borre sist gang uten bedøvelse (pitte lite hull). Og det føles som en seier etter å ha tilbrakt mange mange timer med å grue meg helt enormt til noe som varer så kort som det gjør. Og kjemien med tannlegen er viktig for å trives i stolen. Test rundt og prøv deg hos mange, det gjorde jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg må legge til.

Beroligende (Vival, Sobril og lignende) passet ikke meg.  Da følte jeg at jeg mistet kontrollen, og angsten ble ti ganger verre.

For meg var det musikk på øret, dyp pust, og klare beskjeder, kombinert med riktig person (tannlege) som fungerte best.

Anonymkode: 7d8a5...87e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg får Vival av fastlegen, som jeg kun bruker i forbindelse med tannlegebesøk. Etter jeg begynte med det forsvant redselen. Har en helt herlig tannlege, så skrekken skyldes på ingen måte ham. 

Anonymkode: d9cbc...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sitter stiv og stille og gaper som best jeg kan mens jeg holder meg fast i stolen. Til bedre jeg klarer å samarbeide, til raskere er det hele over.

Anonymkode: 8efa7...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (19 timer siden):

Jeg har sterk tannlegeskrekk, og går derfor til en tannlege som er spesialist på dette. Hun kaller meg inn en halvtime før behandlingen starter, så får jeg utlevert en tablett beroligende middel (Sobril tror jeg) i resepsjonen. Den tar jeg, og så sitter jeg og venter en halvtime. Når det blir min tur, har tabletten begynt å ta effekt og jeg er relativt rolig under hele opplegget. Tårene renner likevel, de klarer ikke tabletten å stoppe, men jeg er rolig og jeg sitter stille så tannlegen får undersøke, pirke, pusse og fjerne ev tannstein osv uten at jeg bryter ut i paniske hulk og hiver etter pusten.

Heldigvis er er jeg velsignet med sterke tenner, så jeg har svært sjelden hull. Tror jeg har hatt 3 hull de siste 45 årene.

Hvis du har et problem med å gå til tannlegen pga sterk uro og redsel, kan du be om å få en beroligende tablett før inngrepet. Møt opp 30-45 minutter før timen og ta den, og så vil du være mye roligere under behandlingen.

Vil tro du mener vival her da sobril oppnår full effekt først etter ca tre timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Millimani skrev (7 minutter siden):

Vil tro du mener vival her da sobril oppnår full effekt først etter ca tre timer

Ok. Har god effekt i alle fall på kort tid, så da er det nok som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1.God tannlege - gjør gjerne research (nettside, andres erfaringer)

2.Ærlighet (jeg er redd, jeg skammer meg, jeg trenger...)

Jeg er livredd. Vil nesten heller dø enn å gå til tannlegen. Men så fant jeg en som jobber MED meg. Jeg har panikkangst, jeg har revet ut utstyr, you name it.

Min tannlege sier alltid "vi gjør ingenting vi ikke kan stoppe med, når som helst". Og jeg får alltid tidsperspektiv underveis. 

Jeg sier ikke at det er en magisk formel, men for meg funker det slik at jeg klarer å gå. 

Anonymkode: 6ded6...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...