Gå til innhold

Total utmattet av Graves( og fortvilt)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere,

Jeg fikk diagnosen Graves og begynt på medikamenter. Har gått på medisiner en måned og allerede trappet ned. 

Sliter veldig med total utmattelse og jeg blir veldig fortvilt pga dette. Føler det knekker meg helt mentalt. Jeg måtte gi opp studiet pga sykdommen, og nå er det en kamp å bare komme seg på butikken eller ta en dusj.

Er det flere som har hatt det slik og har noen råd?  Føler livet går fra meg.. og jeg aner ikke hvor lenge jeg skal føle meg sånn her.

Jeg forvener jo å føle meg gradvis bedre, men akkurat nå føles det ikke sånn.

Endret av orkide1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja skjønner veldig godt hva du snakker om. Og dessverre er det ingen qiuck fix, det kan ta tid før du er deg selv igjen. Jeg anbefaler deg å bruke tiden sette deg inn i sykdommen og hva prøvesvar betyr. For eksempel er jeg en (av mange) som må ha tsh godt under 1 for å føle meg bra, mens legen er fornøyd så lenge jeg er innenfor normalområdet. 

Anonymkode: 36eac...d5a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja skjønner veldig godt hva du snakker om. Og dessverre er det ingen qiuck fix, det kan ta tid før du er deg selv igjen. Jeg anbefaler deg å bruke tiden sette deg inn i sykdommen og hva prøvesvar betyr. For eksempel er jeg en (av mange) som må ha tsh godt under 1 for å føle meg bra, mens legen er fornøyd så lenge jeg er innenfor normalområdet. 

Takk for svar!

Jeg forstår veldig godt hva prøvesvarene er( har jobbet og studert helse).. Har TSH på mindre enn 0,01. Problemet er T4 og T3( der av høyt stoffskifte).  Skal være normalt nå, men kroppen er fortsatt helt utslitt..Men at TSH er så lav tyder jo på at ting kanskje ikke er normalisert.. 

Skrevet

Får vel bare prøve å " holde ut"..

Skrevet

Hva slags behandling går du på? Hva ligger FT3 og FT4 på? Kan du ha bikket for lavt tross suprimert TSH?

Kroppen er i krise, så at du er utslitt er normalt. Men gjør det du kan for å hjelpe kroppen beste mulig med mye hvile, nok vitaminer og mineraler, så lite stress som mulig, kutt ned på sukker og gluten og spis gjerne rikelig med mat med sink og selen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er alt for utålmodig i allefall, en måned på medisiner er ikke lenge. Det er ikke mulig å forutse hvem som blir kvitt sykdommen eller hvor lang tid det kan ta. 

Anonymkode: f05a7...7f5

Skrevet (endret)
Ulven skrev (21 timer siden):

Hva slags behandling går du på? Hva ligger FT3 og FT4 på? Kan du ha bikket for lavt tross suprimert TSH?

Kroppen er i krise, så at du er utslitt er normalt. Men gjør det du kan for å hjelpe kroppen beste mulig med mye hvile, nok vitaminer og mineraler, så lite stress som mulig, kutt ned på sukker og gluten og spis gjerne rikelig med mat med sink og selen.

Jeg fikk beskjed om at det var normalt, og det er innenfor normalområdet. Jeg tror kanskje jeg er sliten fordi kroppen har vært i en stressreaksjon nå en stund. Det er jo normalt.. kan være som anonym sier, at jeg er utålmodig. 

edit: går på neo mercazole

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du er alt for utålmodig i allefall, en måned på medisiner er ikke lenge. Det er ikke mulig å forutse hvem som blir kvitt sykdommen eller hvor lang tid det kan ta. 

Anonymkode: f05a7...7f5

Det er veldig mulig jeg er det. Tiden går bare så utrolig langsomt når man er dårlig.

Endret av orkide1
Skrevet
Ulven skrev (21 timer siden):

Tusen takk for mange gode tips.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde Graves var jeg helt sykemeldt i ti måneder. Har aldri vært så utafor noen gang, og jeg har vært mye syk opp i gjennom!

Ekstremt sliten i kroppen og nærmest dement i hodet, husket ingenting, i tillegg svake muskler, andpusten, kjempehøy puls hele tiden… men jeg tålte ikke medisinen og måtte ha en runde kortison i tillegg, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 961d6...2be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har ikke Graves? Høres mer ut som du har lavt stoffskifte/ Hashimoto. 

orkide1 skrev (21 timer siden):

Takk for svar!

Jeg forstår veldig godt hva prøvesvarene er( har jobbet og studert helse).. Har TSH på mindre enn 0,01. Problemet er T4 og T3( der av høyt stoffskifte).  Skal være normalt nå, men kroppen er fortsatt helt utslitt..Men at TSH er så lav tyder jo på at ting kanskje ikke er normalisert.. 

Anbefaler deg å få prøvesvarene, skriv de ned og skriv også ned hvordan du føler deg. Pass også på å få med antistoffer. 

orkide1 skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at det var normalt, og det er innenfor normalområdet. Jeg tror kanskje jeg er sliten fordi kroppen har vært i en stressreaksjon nå en stund. Det er jo normalt.. kan være som anonym sier, at jeg er utålmodig. 

«Normalområdet» er stort. Det er lurt å følge med selv. Du får oppfølging av endokrinolog?

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 12.09):

Du har ikke Graves? Høres mer ut som du har lavt stoffskifte/ Hashimoto. 

Anbefaler deg å få prøvesvarene, skriv de ned og skriv også ned hvordan du føler deg. Pass også på å få med antistoffer. 

«Normalområdet» er stort. Det er lurt å følge med selv. Du får oppfølging av endokrinolog?

Jeg har Graves, har fått diagnosen. :(
Skal ta blodprøver regelmessig fremover og tar neo mercanzole daglig. Har fortsatt utslag på antistoffer, så det er ingen tvil om at det er rett diagnose.

Får oppfølging av en overlege i endokrinologi ja.

Endret av orkide1
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 12.05):

Da jeg hadde Graves var jeg helt sykemeldt i ti måneder. Har aldri vært så utafor noen gang, og jeg har vært mye syk opp i gjennom!

Ekstremt sliten i kroppen og nærmest dement i hodet, husket ingenting, i tillegg svake muskler, andpusten, kjempehøy puls hele tiden… men jeg tålte ikke medisinen og måtte ha en runde kortison i tillegg, bare så det er sagt. 

Det du forklarer der er akkurat sånn det er, helt tåkete i hjernen og føler meg tidvis "dement". Kan glemme hvordan en setning startet når jeg snakker.

Hadde du det også slik etter du hadde fått stoffskiftehormonene innenfor referanseområdet? Jeg har det nå, men har fortsatt veldig symptomer.. Det er utrolig tøft..

Jeg begynte på medikamenter for en måned siden, så jeg håper det bedrer seg ila kort tid. 10 måneder er lenge..

Skrevet (endret)

Har TRAS på 7

S-TSH <0.01 mIE/l (ref:0.50 - 3.60)
S-Fritt tyroksin 15.4 pmol/l ( ref:12 - 22)

Tyroksin har blitt mye bedre, og er innenfor normalen nå. Håper derfor jeg føler meg litt bedre snart

Endret av orkide1
Skrevet (endret)
orkide1 skrev (11 minutter siden):

Har TRAS på 7

S-TSH <0.01 mIE/l (ref:0.50 - 3.60)
S-Fritt tyroksin 15.4 pmol/l ( ref:12 - 22)

Tyroksin har blitt mye bedre, og er innenfor normalen nå. Håper derfor jeg føler meg litt bedre snart

Jeg har en del erfaring med Gravespasienter fra verv jeg hadde, og felles for dem alle var at de måtte ligge høyt i referanseområdet for å fungere bra. Så med en FT4 på 15.4 kan det være du ligger for lavt til å fungere optimalt. TSH trenger noe tid for å følge etter når man begynner medisinering, så ville ikke tenkt så mye på den akkurat nå. 

Edit: Hvis ikke du blir bedre innen rimelig tid, kan du spørre endokrinologen om du heller bør prøve block and replace behandling. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ulven skrev (8 minutter siden):

Jeg har en del erfaring med Gravespasienter fra verv jeg hadde, og felles for dem alle var at de måtte ligge høyt i referanseområdet for å fungere bra. Så med en FT4 på 15.4 kan det være du ligger for lavt til å fungere optimalt. TSH trenger noe tid for å følge etter når man begynner medisinering, så ville ikke tenkt så mye på den akkurat nå. 

Så du tenker jeg har blitt litt overmedisinert? Kanskje det stabiliserer seg når TSH stiger igjen? Jeg håper i alle fall det!
Skal ta nye blodprøver om en uke så da får jeg se hvordan det ser ut. 

Har også hørt at man bør ligge i øvre referanseområdet. Jeg er jo sikkert ikke i nærheten av ferdighbehandlet. Dette er bare en utrolig kjedelig diagnose som har tatt over livet mitt.  Jeg har lyst å ta opp studiene igjen også, så jeg håper virkelig dette kommer seg innen august.

Jeg skal gi behandlingen en sjanse, altså det  jeg står på nå. De vil sikkert korrigere det dersom jeg fortsatt preges av dette(selv med normale blodprøver-håper jeg).

Endret av orkide1
Skrevet
orkide1 skrev (På 11.3.2025 den 13.28):

Hei dere,

Jeg fikk diagnosen Graves og begynt på medikamenter. Har gått på medisiner en måned og allerede trappet ned. 

Sliter veldig med total utmattelse og jeg blir veldig fortvilt pga dette. Føler det knekker meg helt mentalt. Jeg måtte gi opp studiet pga sykdommen, og nå er det en kamp å bare komme seg på butikken eller ta en dusj.

Er det flere som har hatt det slik og har noen råd?  Føler livet går fra meg.. og jeg aner ikke hvor lenge jeg skal føle meg sånn her.

Jeg forvener jo å føle meg gradvis bedre, men akkurat nå føles det ikke sånn.

Du må huske på at at kroppen vil "henge etter resultatene" - verdiene kan være helt fine grunnet medisineringen, men kroppen responderer ikke like raskt som verdiene.  Du vil sakte, men sikkert bli bedre hvis verdiene er stabile. 

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (20 timer siden):

Du må huske på at at kroppen vil "henge etter resultatene" - verdiene kan være helt fine grunnet medisineringen, men kroppen responderer ikke like raskt som verdiene.  Du vil sakte, men sikkert bli bedre hvis verdiene er stabile. 

Takk! Det gleder jeg meg til

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 14.16):

Normal området for TSH når en får behandling med Thyroxin legemidler er et helt annet nivå enn for mennesker uten behandling.  TSH skal ligge mellom 0,40 og 1,5 hos mennesker som behandles stoffskifteregulerende legemidler. Ubehandlet stoffskifte/normalt stoffskifte ligger noe høyere opp til 4,ett eller annet. Jeg har ikke tallene i hodet. 

Anonymkode: ead7c...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...