Gå til innhold

Sykemelde meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg på et bristepunkt. Jeg hater jobben min og føler ikke at jeg blir verdsatt der i det hele tatt. Jeg jobber i et kreativt yrke bare for å gi det litt kontekst. Kort fortalt: 

For et år siden sluttet en person som jeg jobbet aller nærmest med og etter det begynte ting å gå skikkelig nedover. Jeg fikk plutselig veldig lite jobb og har i godt over 1 år hatt veldig lange dager da jeg ikke har hatt særlig å jobbe med. Dette er selvfølgelig et skikkelig helvete for en som jobber i et kreativt yrke og faktisk liker jobben sin. Jeg føler meg rett og slett litt fryst ut. Da alle andre rundt meg har nok å gjøre og jeg er den ene som sitter med nesten ingen jobb. 

Jeg har selvfølgelig tatt dette opp, men ingenting har endret seg. Det har gjort at jeg i løpet av det siste året har hatt skikkelig mangel på motivasjon, jeg har vært skikkelig psykisk sliten og tenker på dette 24/7. Jeg føler meg mislykket og min selvtillit når det kommer til jobb er på bunn. Jeg sliter med å stå opp fordi jeg ikke ser noe mening med arbeidshverdagen, jeg sliter nesten daglig med hodepine da jeg ikke får sove på nettene og går med en konstant frykt/angst for hele situasjonen. 

Nylig hadde jeg medarbeidersamtale hvor tema som permittering og oppsigelse ble tatt opp veldig overfladisk og i farte. Grunnen er selvfølgelig fordi jeg ikke har hatt nok faktuerbare timer og er ikke lønnsom for bedriften. Men så er det jo de som styrer hvem som får prosjekt og hvem som ikke får. Derfor jeg også føler meg fryst ut, nettopp for at de kan bruke dette som en grunn. 

På grunn av manglende motivasjon og fordi jeg er psykisk utslitt så har jeg ikke vært på topp åpenbart. Så de få dritt oppgavene jeg får klarer jeg ikke å gjøre 110%. Føler det er alltid noe små feil eller pirk de skal rette på. Åpenbart også min feil dette, men jeg bare klarer ikke å komme meg ut av denne merkelige situasjonen. 

De siste ukene har jeg begynt å gråte ukontrollert når jeg kommer hjem. Fordi jeg er utslitt, demotivert og har null selvtillit igjen. Jeg har vurdert å bare si opp uten å ha en annen jobb å gå til, men funnet ut at det har jeg rett og slett ikke råd til. Jeg har bil og boliglån og et ganske stort studielån så kostnadene i mnd er veldig høye. Og mange av de jeg snakker med har sagt at jeg for all del ikke må si opp, men heller sykemelde meg om det faktisk er så ille. 

Jeg driver aktivt å søke på andre jobber, uten hell foreløpig. Men jeg bare vet ikke hvor mye mer jeg takler dette. Jeg er så utrolig sliten og føler meg konstant utslitt. Er dette en grunn til å sykemelde seg? Jeg har aldri vært sykemeldt, jeg vet ikke om dette er en bra nok grunn eller ikke. Og gruer meg veldig til å gå til legen og skulle brette alt dette ut og risikere at jeg bare blir sendt hjem. 

Jeg tror ikke jeg er direkte deprimert, da jeg tror mange har det mye mye verre enn meg. Alt jeg vet er at jeg har det ikke noe bra og får aldri en pause fra dette. 

Hva tenker dere? Er dette en grunn til å sykemelde seg? Har noen vært i en slik situasjon selv før? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 2d66b...daa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke du selv som behøver å finne ut om du bør sykemeldes. Du bestiller time til fastlege, forteller hvordan du har det. Så ta det derfra. 

Anonymkode: 1da70...669

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som sykemelder deg. Det er det legen som gjør. (en vanlig misforståelse).

Du bestiller time hos fastlegen, forteller hvordan du har det, og så gjøres vurdering etter det. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør med legen. Så lenge du faktisk prøver å få tak i en ny jobb så tenker jeg du er inne på noe. 

Anonymkode: 54353...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (Akkurat nå):

Det er ikke du som sykemelder deg. Det er det legen som gjør. (en vanlig misforståelse).

Du bestiller time hos fastlegen, forteller hvordan du har det, og så gjøres vurdering etter det. 

Tror ikke det er en misforståelse, men en snakkemåte. Det er slik dagligtalen i Norge er selv om enhver idiot både forstår og vet at det er legen som sykemelder. Heldigvis har vi 10+ folk i enhver tråd som føler trang til å påpeke det åpenbare(at legen er den som sykemelder).

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk at du blir mye mindre attraktiv om du sykmelder deg..både der du er nå og til andre jobbet.. søk heller jobb, prøv å være mer proaktiv i hverdagen, løs de oppgavene du får perfekt så du stiller sterkere til andre oppgaver etc. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
monican94 skrev (6 minutter siden):

bare husk at du blir mye mindre attraktiv om du sykmelder deg..både der du er nå og til andre jobbet.. søk heller jobb, prøv å være mer proaktiv i hverdagen, løs de oppgavene du får perfekt så du stiller sterkere til andre oppgaver etc. 

Men er man pliktig til å si at man har vært/er sykemeldt når man søker på nye jobber? Eventuelt om jeg får ny jobb når jeg er frisk igjen? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du mistrives sånn, hvorfor søker du ikke jobb andre steder?

Mistrivsel fordi man ikke får nok arbeid, ikke klarer å generere nok fakturbare timer er ingen sykemldingsgrunn. 

For meg bekrefter dette den eldgamle org psykologiteorien hvor arbeidstagere generelt sett er initiativløse. 

Anonymkode: e8e66...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mistrivsel fordi man ikke får nok arbeid, ikke klarer å generere nok fakturbare timer er ingen sykemldingsgrunn. 

For meg bekrefter dette den eldgamle org psykologiteorien hvor arbeidstagere generelt sett er initiativløse. 

Hun søker jo andre jobber🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si opp jobben og ha 3 mnd karantene fra dagpenger. Ta hvilken jobb som helst i mellomtiden. 

Anonymkode: b538a...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje du kan lese hele innlegget før du skriver? 

For det første, så vet ikke du om jeg er initiativløs. Jeg har hatt opp til flere samtaler med sjefen hvor ingenting har endret seg.
For det andre så søker jeg på andre jobber.
Og for det tredje så sykemelder ikke jeg meg fordi jeg har for lite å gjøre og kjeder meg litt på jobb... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si opp jobben og ha 3 mnd karantene fra dagpenger. Ta hvilken jobb som helst i mellomtiden. 

Anonymkode: b538a...098

Jeg driver å søker på alt mulig slags jobber nå, er absolutt ikke kresen så lenge jeg får dekt mine faste kostnader per mnd. Men har veldig lite lyst å si opp og måtte risikere å bruke opp sparepengene. Er en ganske liten plass og ikke mye jobber ute dessverre. Hadde lett flyttet på meg, men kjøpte leilighet for litt under 1 år siden så må bo her litt lengere så jeg ikke taper penger på salg av leilighet. Det tar nok sin tid og selge også da markedet er ekstremt tregt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestill en legetime og ta det derfra. Ta gjerne med det du skriver i hovedinnlegget, Ts, og vis det til legen.

Det virker som om arb.plassen er i ferd med å skvise deg ut. De gir deg mindre oppdrag, for så å klage over at du ikke fakturerer nok, og så snakker de om permitteringer... det virker som om ledelsen er temmelig råtten og ønsker seg å kvitte seg med folk på en ikke helt lovlig måte. Er du fagorganisert, koble inn fagorganisasjonen. Om du ikke er organisert, organiser deg i dag!

Uansett, et slikt arbeidssted er ikke et blivende sted, så jeg ønsker deg lykke til med jobbsøkingen, for du trenger å komme deg ut derfra. Jobb med deg selv slik at du ikke lar udugelig ledelse få gå utover din selvfølelse og ikke minst din faglige selvtillit. Bruk tid privat på å jobbe med kreativiteten din, gjør noe du finner glede i! Det er så viktig nå at du holder fast i alle grunnene til at du valgte det kreative og opprettholder den gleden, om ikke på jobb, så få utløp for kreativiteten din på en positiv måte utenfor jobb!

❤️

Anonymkode: 606a4...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men er man pliktig til å si at man har vært/er sykemeldt når man søker på nye jobber? Eventuelt om jeg får ny jobb når jeg er frisk igjen? 

En referanse vil jo gjerne plapre om at du har vært mye borte fra jobb.

Anonymkode: 7e12f...26c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

nei det er du ikke pliktig til men mange krever siste sjef som referanse og da kan det jo være lurt at avslutninga der har vært positiv.. ikke med sykefravær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, du er ikke pliktig til å opplyse ev. ny arbeidsgiver om at du er sykemeldt, men nåværende arbeidsgiver skal vel gi referanse, å da er det greit at du ikke har for mye fravær.

Dessuten, hvis du sykemeldes så vet du ikke hvor lang tid det tar før du er klar for å begynne å jobbe igjen, å da kan du få store hull i CV`n, å da vil det bli vanskeligere å få ny jobb. 

Tenker at hvis du først blir sykemeldt pga angst og/ eller depresjon, så kan terskelen for at du ikke får mer angst av å måtte forholde deg til arbeidslivet igjen, ganske lav. 

Anonymkode: 21136...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er jeg på et bristepunkt. Jeg hater jobben min og føler ikke at jeg blir verdsatt der i det hele tatt. Jeg jobber i et kreativt yrke bare for å gi det litt kontekst. Kort fortalt: 

For et år siden sluttet en person som jeg jobbet aller nærmest med og etter det begynte ting å gå skikkelig nedover. Jeg fikk plutselig veldig lite jobb og har i godt over 1 år hatt veldig lange dager da jeg ikke har hatt særlig å jobbe med. Dette er selvfølgelig et skikkelig helvete for en som jobber i et kreativt yrke og faktisk liker jobben sin. Jeg føler meg rett og slett litt fryst ut. Da alle andre rundt meg har nok å gjøre og jeg er den ene som sitter med nesten ingen jobb. 

Jeg har selvfølgelig tatt dette opp, men ingenting har endret seg. Det har gjort at jeg i løpet av det siste året har hatt skikkelig mangel på motivasjon, jeg har vært skikkelig psykisk sliten og tenker på dette 24/7. Jeg føler meg mislykket og min selvtillit når det kommer til jobb er på bunn. Jeg sliter med å stå opp fordi jeg ikke ser noe mening med arbeidshverdagen, jeg sliter nesten daglig med hodepine da jeg ikke får sove på nettene og går med en konstant frykt/angst for hele situasjonen. 

Nylig hadde jeg medarbeidersamtale hvor tema som permittering og oppsigelse ble tatt opp veldig overfladisk og i farte. Grunnen er selvfølgelig fordi jeg ikke har hatt nok faktuerbare timer og er ikke lønnsom for bedriften. Men så er det jo de som styrer hvem som får prosjekt og hvem som ikke får. Derfor jeg også føler meg fryst ut, nettopp for at de kan bruke dette som en grunn. 

På grunn av manglende motivasjon og fordi jeg er psykisk utslitt så har jeg ikke vært på topp åpenbart. Så de få dritt oppgavene jeg får klarer jeg ikke å gjøre 110%. Føler det er alltid noe små feil eller pirk de skal rette på. Åpenbart også min feil dette, men jeg bare klarer ikke å komme meg ut av denne merkelige situasjonen. 

De siste ukene har jeg begynt å gråte ukontrollert når jeg kommer hjem. Fordi jeg er utslitt, demotivert og har null selvtillit igjen. Jeg har vurdert å bare si opp uten å ha en annen jobb å gå til, men funnet ut at det har jeg rett og slett ikke råd til. Jeg har bil og boliglån og et ganske stort studielån så kostnadene i mnd er veldig høye. Og mange av de jeg snakker med har sagt at jeg for all del ikke må si opp, men heller sykemelde meg om det faktisk er så ille. 

Jeg driver aktivt å søke på andre jobber, uten hell foreløpig. Men jeg bare vet ikke hvor mye mer jeg takler dette. Jeg er så utrolig sliten og føler meg konstant utslitt. Er dette en grunn til å sykemelde seg? Jeg har aldri vært sykemeldt, jeg vet ikke om dette er en bra nok grunn eller ikke. Og gruer meg veldig til å gå til legen og skulle brette alt dette ut og risikere at jeg bare blir sendt hjem. 

Jeg tror ikke jeg er direkte deprimert, da jeg tror mange har det mye mye verre enn meg. Alt jeg vet er at jeg har det ikke noe bra og får aldri en pause fra dette. 

Hva tenker dere? Er dette en grunn til å sykemelde seg? Har noen vært i en slik situasjon selv før? Hva hadde dere gjort? 

Dette her kan høres brutalt ut. Men slutt raskest mulig i jobben. Dette er åpenbart ikke en jobb for deg. Du klarer ikke tilbringe nok fakturerte timer til firmaet, du har såpass besluttningsvegring at du ikke klarer bestemme deg for om du skal bli sykemeldt, men spør et forum. Du er åpenbart i en jobb du virkelig ikke takler, på hverken en "fysisk" eller psykisk måte. Slutt før den ødelegger deg. Så ja få sykmld. 

Jeg vil anbefale taxisjåfør, wolt eller lignende jobb til deg. Da slipper du ta noen besluttninger, vise initiativ eller annet. Du bare gjør det du blir fortalt. 

Anonymkode: 4b532...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (7 timer siden):

Du er jo helt tonedøv i forhold hva dette handler om ! 
Løs oppgavene perfekt når hun er helt på felgen pga arbeidsgiver regelrett behandler henne som dritt? 
Dette har du ikke greie på

Anonymkode: a77f7...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror ikke det er en misforståelse, men en snakkemåte. Det er slik dagligtalen i Norge er selv om enhver idiot både forstår og vet at det er legen som sykemelder. Heldigvis har vi 10+ folk i enhver tråd som føler trang til å påpeke det åpenbare(at legen er den som sykemelder).

Den dagligtalen ødelegger veldig når det gir forventning om at man bare kan bestille seg en sykemelding. 

Anonymkode: 03b93...20c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig arbeidsmiljø er ikke gyldig grunn til sykmld

Anonymkode: 8655e...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...