Gå til innhold

Rettigheter sykmelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt foreldreperm og har nå jobbet over 3 uker. Ulønna perm var siste periode i oktober. Har jeg rett på symelding nå? 

Blir så usikker på de sykemeldingsreglene. Jeg kan visst nok ikke ta egenmelding før det har gått 1 mnd sa sjefen.

Anonymkode: 391c2...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter ulønnet perm (over fire uker) må man jobbe i 4 uker før man har opptjent rett på sykepenger. Det høres det ut som du har gjort med lønnet foreldreperm.

Anonymkode: 8bf13...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter ulønnet perm (over fire uker) må man jobbe i 4 uker før man har opptjent rett på sykepenger. Det høres det ut som du har gjort med lønnet foreldreperm.

Glemte å skrive at sjefen din har rett. Egenmelding har man først rett til å bruke etter fire uker tilbake i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde to måneder ulønnet, men den ene var i sommer og én i høst. Spiller det inn også? 

Anonymkode: 391c2...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hva du mener. Du har hatt ulønna permisjon i sommer og høst, og  har NÅ  jobbet i 3 uker. Hva har du så gjort på mellomtiden ? Hvis du har hatt lønnet permisjon de  siste ukene før du kom tilbake til jobb nå, så har du rett på egenmeldling, og sykemelding, da lønnet permissjon skal sidestilles med jobb. 

Anonymkode: 57221...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldrepermisjon teller med i opptjening av sykepengerettigheter så om du gikk rett fra foreldrepermisjon til jobb så har du fulle sykepengerettigheter og kan faktisk være sykmeldt fra dag 1 etter foreldrepermisjonen med rett på sykepenger. Men du må ha en sykmelding.

Den ulønnet permisjon spiller kun inn dersom den gjør at du har hatt mindre enn 14 dager med foreldrepermisjon rett før du er tilbake i jobb eller blir sykmeldt. I ditt tilfelle har du jo jobbet 3 uker i tillegg til evt foreldrepermisjon så du er innenfor rammene av å ha sykepengerettigheter.

Om du derimot har hatt ulønnet permisjon med avtalt oppstart og så blir syk (med sykmelding) så har du først rett til sykepenger fra 15. dagen og med 65% sats av sykepengegrunnlaget.

Anonymkode: 67ff6...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...