AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #21 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du gi eksempler på hvor dyre gaver som blir gitt? Anonymkode: 4cae6...9a6 Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #22 Del Skrevet 22 timer siden Dette avhenger selvfølgelig av hvor mange det er i hver kroppe. En haug av bar og barnebarn gir selvfølgelig lavere gaver. Julegave til døtre med partner / Bursdagsgave til døtre med partner: 500 Rundt tall / bursdagsgave døtre: 500, 1000 ved rundt tall Julegave til voksne barnebarn / Bursdagsgave til voksne barnbarn: Maks 500, men er det mange holder 300 Julegave til oldebarn som er barn / Bursdag til oldebarn som er barn: Ingenting, det trengs ikke. Unntaket er konfirmasjon, der hadde jeg gitt 1000 Bryllupsgave til voksent barnebarn (Ingen andre barnebarn har giftet seg tidligere): 2000 Anonymkode: 4ba4d...88d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #23 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette avhenger selvfølgelig av hvor mange det er i hver kroppe. En haug av bar og barnebarn gir selvfølgelig lavere gaver. Julegave til døtre med partner / Bursdagsgave til døtre med partner: 500 Rundt tall / bursdagsgave døtre: 500, 1000 ved rundt tall Julegave til voksne barnebarn / Bursdagsgave til voksne barnbarn: Maks 500, men er det mange holder 300 Julegave til oldebarn som er barn / Bursdag til oldebarn som er barn: Ingenting, det trengs ikke. Unntaket er konfirmasjon, der hadde jeg gitt 1000 Bryllupsgave til voksent barnebarn (Ingen andre barnebarn har giftet seg tidligere): 2000 Anonymkode: 4ba4d...88d Supert, takk for svaret! 🙏 Anonymkode: 4199f...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #24 Del Skrevet 21 timer siden Søsteren min styrer økonomien til våre pleietrengende foreldre med demens/alzheimer. Hun pleide å vippse en stor sum til hver søsken med familie (3 søsken) til jul og 1000 til barna (7 barnebarn) i bursdag. Jeg syns det er en uting, våre foreldre har alltid vært rause, men de har gitt personlige gaver de har plukket ut selv/etter ønskeliste, de ville aldri gitt penger. Dessuten, de har ikke lenger noen bevissthet rundt konseptet gaver. Da blir det bare grådig og trist at de liksom gir oss store pengegaver nå. Jeg og min bror har gitt beskjed om at vi ikke vil ha det sånn, så nå har hun motvillig sluttet. Jeg mistenker at hun har gjort det for å spe på egen økonomi, siden hun har dårligere råd enn oss andre, men jeg syns allikevel det ikke er ok. Vi arver de til slutt uansett, så kan heller pengene komme da. Anonymkode: 2b35c...5a3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #25 Del Skrevet 21 timer siden I prosessen jeg er i, hvor jeg har funnet disse pengegavene, ser jeg at man faktisk har lite rettssikkerhet som gammel person med demens, man er helt avhengig av at man har barn med god moral. Så det er en kjempeoppfordring til alle som leser dette: Lag en fremtidsfullmakt! Anonymkode: 4199f...261 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 21 timer siden #26 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Dette var uhorvelig mye! I alle fall med tanke på hvor lite den demente har på konto. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #27 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Så du mener at vedkommende skal spare omtrent hvert øre i fem måneder for å gi gave til en datter og ett barnebarn? Er kanskje du datteren og barnebarnet som skal gifte seg er ditt barn? Det er iallfall den neste grunnen jeg kan tanke meg at ligger bak en slik egoistisk tanke. Anonymkode: 4ba4d...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I prosessen jeg er i, hvor jeg har funnet disse pengegavene, ser jeg at man faktisk har lite rettssikkerhet som gammel person med demens, man er helt avhengig av at man har barn med god moral. Så det er en kjempeoppfordring til alle som leser dette: Lag en fremtidsfullmakt! Anonymkode: 4199f...261 Men fremtidsfullmakten vil jo gi større rettigheter til å bruke penger. Da kan man i praksis gi bort alt, selge eiendeler, med mer. Jeg er fullt klar over at jeg har gitt min mann disse rettighetene, da det er er noe vi ønsker for hverandre. Et det utnevnt verge, så skjer det via fylkesmannen. Reglene er strenge. Og pengebruk kan bestrides. Så her har du jo rettighetene på din side om du ønsker å gjøre noe med situasjonen. Anonymkode: 33b04...e81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du mener at vedkommende skal spare omtrent hvert øre i fem måneder for å gi gave til en datter og ett barnebarn? Er kanskje du datteren og barnebarnet som skal gifte seg er ditt barn? Det er iallfall den neste grunnen jeg kan tanke meg at ligger bak en slik egoistisk tanke. Anonymkode: 4ba4d...88d Du misforstår. Dette er gaver som allere er gitt, av min søster til seg selv og sitt barnebarn. Pappa er dement, og jeg har akkurat flyttet hjem til Norge etter mange år i utlandet. Har begynt å sette meg inn i hans økonomi, og har funnet mye rart der, blant annet disse pengegavene, Anonymkode: 4199f...261 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #30 Del Skrevet 21 timer siden Gaia skrev (9 minutter siden): Dette var uhorvelig mye! I alle fall med tanke på hvor lite den demente har på konto. Det er godt å høre noen andre si det jeg tenker. Jeg har møtt så lite forståelse og argumenter om at "jeg ikke kjenner til hvordan man gjør det i Norge lenger" (har bodd utenlands i lang tid), det er derfor jeg ville høre her. Anonymkode: 4199f...261 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 21 timer siden #31 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er godt å høre noen andre si det jeg tenker. Jeg har møtt så lite forståelse og argumenter om at "jeg ikke kjenner til hvordan man gjør det i Norge lenger" (har bodd utenlands i lang tid), det er derfor jeg ville høre her. Anonymkode: 4199f...261 Hos oss bruker vi å gi 1000 kr til runde dager og bryllup. 500 kr i julegaver og bursdagsgaver til egne barn og barnebarn. 5000 i konfirmasjonsgave, men det gjelder til nærmeste familie (barnebarn og oldebarn).< Jeg tenker at dere må sette dere ned og snakke om dette, dere som er barn her. Ser jo ut som at den som har fullmakt driver og tømmer kontoen. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #32 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal den demente gi gaver?? Anonymkode: c249e...92f Fordi det som regel er noe den demente har ønsket når den var frisk, og den syke hadde villet gjort det sånn for å bevare det meste av seg selv og sin verdighet. Og fordi den har elsket sin familie. Ellers tenker jeg 700-1000kr, litt avhengig av hvor stor familie det er. Anonymkode: 1090f...6cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #33 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Dette var noen helt "sinnsyke" summer 😵💫 Her et det ei som tydelig lopper sin egen far, og meler sin egen kake 🤮🤬 Anonymkode: ffa94...a42 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #34 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal den demente gi gaver?? Anonymkode: c249e...92f Denne tråden fikk meg til å reflektere over det, da eldre foreldre har etablert fremtidsfullmakt, der slikt ansvar vil falle på meg. Jeg tror min henstilling vil være å fortsette å gi til barnebarn (og i denne sammenhengen er jeg den barnløse, hadde det vært motsatt ville jeg vært mer forsiktig med et slikt ønske). Men å ikke videreføre gaver til barn og ektefeller. Men om mine søsken føler sterkt i forhold til dette så vil jeg selvfølgelig tilpasse meg det. Hvorfor? Det er det den eldre ville ønsket. Barna har ikke samme begrep om alderdom som oss som er godt voksne, og vil mulig føle noe i det å få gaver. Rettferdighet, da det er en del aldersforskjell. Sykdom, død, alderdom, det er så utrolig tøft i seg selv. Så ser ikke hvorfor man skal begynne å lage konflikt ut av dette, eller enda verre - tappe midler, på toppen. Anonymkode: 33b04...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 20 timer siden #35 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde satt stor pris på om noen ville komme med et innspill her. En person er på sykehjem, med demens og kan derfor ikke selv avgjøre hvor mye som skal gis i gaver. Personen er minstepensjonist, og størstedelen av inntekten brukes på å betale sykehjemmet. Sitter igjen med omlag 5 500 kroner i måneden i inntekt. Har i underkant av 200 000 kroner på konto. Hva tenker du er passe nivå å legge seg på for gaver? Julegave til døtre med partner / Bursdagsgave til døtre med partner Rundt tall / bursdagsgave døtre Julegave til voksne barnebarn / Bursdagsgave til voksne barnbarn Julegave til oldebarn som er barn / Bursdag til oldebarn som er barn Bryllupsgave til voksent barnebarn (Ingen andre barnebarn har giftet seg tidligere) Anonymkode: 4199f...261 Vedkommende har gitt nok gaver i sitt liv. La vedkommende bruke pengene på seg selv🙃❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #36 Del Skrevet 20 timer siden Min demente far har sluttet å gi gaver, han er ikke veldig dement (går det an å si det?), så han bor hjemme og klarer seg stort sett selv. Men, han gir både julegave og bursdagsgave til yndlingsbarnebarnet. Jeg synes det er litt sårt, men når jeg har prøvd å snakke med ham om det spiller han helt uforstående: "ja men, de andre tjener jo penger selv og trenger det ikke?" ALLE barnebarna tjener egne penger, og det er ikke pengene det handler om for min del, men at han alltid har favorisert et av dem SKIKKELIG avsporing her, men konklusjon er at min demente far stort sett ikke gir gaver. Anonymkode: d821f...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 20 timer siden #37 Del Skrevet 20 timer siden jeg tenke i utgangspunkte at alle skal gi etter evne, og at det da ikke er noe fasitsvar her, jeg mener og at folk som ikke kan gi giver selv så bør verge/de som styre økonomi holde seg for god til å gi gaver fra denne personen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #38 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Dette er gaver av ca samme størrelse som min mor pleide å gi oss ved større anledninger, men da var hun oppegående og styrte sin egen økonomi. Etter at hun havnet på sykehjem og jeg overtok finansene, så brukte jeg hennes penger kun på ting hun trengte, aldri på gaver til resten av familien eller meg selv. Din søster har utnyttet situasjonen og mangler tydligvis et moralsk kompass. Anonymkode: a58c3...23b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #39 Del Skrevet 20 timer siden Rødstrupa skrev (2 minutter siden): Vedkommende har gitt nok gaver i sitt liv. La vedkommende bruke pengene på seg selv🙃❤️ Jeg er ikke TS, men har litt erfaring. Som dement på sykehjem går det lite. Frisør, fotpleie, mulig ukeblad, noen få nødvendigheter. Man vil ikke ut å oppleve. Man vil ikke ha noe nytt. Jeg vet, for egne, at det å fortsette å glede barnebarn er noe de ville ønsket å gjøre med pengene sine, så lenge de var i livet. Anonymkode: 33b04...e81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #40 Del Skrevet 18 timer siden Da jeg ble 40 fikk jeg gavekort til en verdi på 10.000 av foreldrene mine, som har svært god økonomi. Jeg hadde aldri forventet verken bursdagsgave eller julegave fra en dement forelder på sykehjem. Da bestemoren min ble dement var pappa vergen hennes, og jeg og mitt søsken, som da var i tenårene og eneste barnebarn, fikk 500,- hver i bursdags- og julegave, som var den summen besteforeldrene våre hadde pleid å gi oss. (Når jeg tenker etter kan pappa godt ha funnet på å bruke egne penger og si at de var fra bestemor…) Men foreldrene mine og onkelen min fikk ikke gave fra henne. Anonymkode: 2f653...6ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå